AJATKO TURHAAN DIESELILLÄ?

174 kommenttia
12346»


  • Näitä webastoja muuten käytetään moottorin lämmittämiseksi, ei niitä tavallisilla pakkasilla koko ajan päällä pidetä. Ne on siis jonkunlaisia ylellisyysvarusteita, joilla koneen lämpömittari näyttää normaalilämpöä jo silloin kun avaimesta kääntää ja ikkunat on sulat kun auton sisällä on +20C ja lämpöä puhaltaa heti täysillä sisään. Mikään lohkolämmitin ei konetta lämmitä kuin nimeksi.




    Minä ainakin tiedän yhden joka joutuu pitämään webastoa päällä golffissa myös käynnistämisen jälkeen jonkin aikaa pienillä pakkasilla.
    Ilmeisesti riippuu automerkistä
    :sunglasses:
      


  • Ai niin ja yksi diesel skoda haisi ihan hel.... pahalle kun ajoin sen perässä.
    Skoda neljä pyörää ja loda pitänee paikkansa :grin:

      
  • Lainaus:
    12.01.2006 klo 10:34 tiet kirjoitti


    Ai niin ja yksi diesel skoda haisi ihan hel.... pahalle kun ajoin sen perässä.
    Skoda neljä pyörää ja loda pitänee paikkansa :grin:


    Heh ollaanpa sitä vitsikkäitä. todellista ala-aste kamaa. Ihan sama kone on wv passatissa. Ja se loota on Wolkswagen-Audi groupin täys sinkitty kori 10v puhkiruostumattomuus takuulla. Tietenkin asia on eri jos kyse on jostain ikivanhasta -70 -80 luvun vehkeestä. :sunglasses: :tongue:

      

  • Pitäähän sitä vähän huumoria laittaa kun on niin vakavaa porukkaa.
    Skodalle olis meinaan tehnyt hyvää merkin vaihto samalla.
    :wink:

      
  • Lainaus:
    13.01.2006 klo 10:36 tiet kirjoitti

    Pitäähän sitä vähän huumoria laittaa kun on niin vakavaa porukkaa.
    Skodalle olis meinaan tehnyt hyvää merkin vaihto samalla.
    :wink:


    Itse asiassa hyvä, ettei merkkiä vaihdettu. Skodahan on yksi maailman perinteikkäimmistä merkeistä.

      
  • Taitaa se merkki kiusata niitä enemmän joilla ei ole Skodaa. Kun hommaa Skodan, niin herkeää myös merkki häiritsemästä.

      
  • Ne nuo itäautot vaan aina epäilyttää, on kait "kansanperinnettä"! :innocent:
    Oli muuten se sanonta: "Neljä ratasta ja loota, siitä tulee koota"! :sunglasses:
    Kyllähän kaikki nykytiisselit on kylmiä, säästetty nafta poltetaan lisälämmittimessä? :smile:

      

  • Näillä palstoilla ei ilmeisesti huumoria saa hirveesti heitellä.
    Olin muuten aikeissa ostaa skodan, mutta epäilyttää jatkossa hyvitykset kun vaihtaa auton joten jätin väliin.
    :frowning:

      
  • Lainaus:
    13.01.2006 klo 22:59 JOXA kirjoitti
    Kyllähän kaikki nykytiisselit on kylmiä, säästetty nafta poltetaan lisälämmittimessä? :smile:

    Vaatii n. -20 pakkasta, jos haluaisi ajaa Eberi- tai Webasto päällä ajaessa. Audissa tarkenee aivan hyvin -25 -30 asteeseen normaalilla lämppärillä. Ei vain ole tullut viime vuosina vastaan tuollaisia pakkasia! Muistettava on bensa-autossa samalla. Mikäli kovissa pakkasissa ajetaan, nousee bensankulutus myös todella paljon. Paljon on litratolkulla. Eberi- tai Webasto ei vie kuin 0,5 l/h tuntumassa. Bensa- ja dieseleitä on pyöritetty todella kylmissä olosuhteissa, jolloin käytännön kokemuksia on kertynyt molemmista.
    Diesel vie pidemmän korren, jopa selvässä erolla. :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    13.01.2006 klo 22:59 JOXA kirjoitti
    Kyllähän kaikki nykytiisselit on kylmiä, säästetty nafta poltetaan lisälämmittimessä? :smile:


    JOXA se vain jatkaa 'vitsailuaan'.

    Itsellä oli aikanaan Golf IV 1.6l bensaprutku ja sillä tarkeni juuri ja juuri -20C pakkasilla ilman Eberiä. Tuota kovemmilla pakkasilla oli jo pakko käyttää Eberiä ajaessakin.
    No tuon jälkeen tulin ostaneeksi 130hv TDI Golf IV:n ja silläpä tarkenikin -20C pakkasilla ihan hyvin ilman Eberin lisälämpöä. Sen kerran kun oli -35C niin piti lisälämpöä tuottaa ajaessa Eberillä, muutoin ei lisälämpöä ko. autolla kaivannut.
    Niin kun vielä muistellaan kulutuksia, niin bensaprutku vei 8-9l/100km ja diesel vastaavasti 5.5-5.6l/100km. Molemmilla ajoin n. 2v ja 75tkm - ajo oli pääasiassa samaa Tre-Hki-Tre ja välillä toisinpäin Hki-Tre-Hki.

    Nykyisissä VAGineissa kylmyys vaivaa vielä pahemmin bensamalleja (erityisesti FSI). Diesel malleissa on sentään PTC vastus (saman tyylinen kuin sisätilanlämmittimen vastus) lämmittämässä sisääntulevaa ilmaa, niin on bensat jätetty ilman lisälämmittimiä - eihän niitä bensamalleissa tarvita - eihän :)

    Usein bensa vs. diesel vertailussa unohdetaan, että diesel mallissa on lähdes poikkeuksessa lisälämmitin, joka olisi Suomen talvessa tarpeen myös bensamallissa.
    Itse kun vaimolle kauppakassia ostin niin vertailin Touranissa 2.0 FSI ja TDI malleja. FSI malliin kun lisäsi Webaston niin hinnanero oli enää 1000€ ja kun huomioi, että bensamallissa ei hyvityksessä huomioida Webastoa laisinkaan ja dieselissä taas se lähes poikkauksetta huomioidaan, niin hinnanero on mitätön. Turhaan siis vaimo ajelisi bensalla kun dieselilläkin pääsee samaan hintaan tai jopa halvemmalla :sunglasses:

      
  • Tästähän saa nyt sen kuvan että bensa-auton on kylmempi kuin diesel. Jopas on nopeasti diesel ohittanut bensan tässkin suhteessa :sunglasses:

      
  • Mikäköhän on räväkästi kaupungissa? Ainakin Helsingissä on rajoitukset 30, 40 ja 50 km/h ja parissa hassussa paikassa (esim. Sörn. Rantatie) 60 km/h... Noh, automaattivalvonta lisääntyy.

    Jone

    Lainaus:
    10.01.2006 klo 11:28 troolari kirjoitti
    Tuota...
    Itselläni on Skoda Octavia 1.9tdi 81kw vm.2004. Ajan 50 000 vuodessa, joten...diesel puolustaa paikkaansa ja voin polkea sitä miten haluan, ajella räväkästi kaupungissa, ohitella reilusti maantiellä ja vaikka vetää silloin tällöin peräkärryä...(jotta kaikki ymmärtää, niin kutsun tätä ns. normaaliajoksi). Kulutus ei käytännössä koskaan nouse yli 5.2 l/100km...

    Ajoin kesällä täysin uudella toytota corolla 1.6, jonka vuokrasin kahdeksi viikoksi, kun Skodani oli ilkivallan takia korjaamolla. Tein täysin samoja asioita, kaupunkiajoa, ohittelin reilusti maantiellä, ajoin moottoritiellä... enkä miettinyt kaasujalkaa...muuta kuin lain sallimissa rajoissa...(siis normaalia ajoa). Kyseisen auton keskikulutusmittari näytti palauttaessani autoa 8,6 l/100km...olin yllättynyt.

    Oman kokemukseni perusteella dieselin lupaamat kulutus arvot pysyvät erittäin lähellä totuutta, kun taas bensa-auton kulutusarvot heittelehtivät huomattavasti korkeammalla.

    Jos ajaa suoraa tietä matka ajoa 30 000 km lapissa dieselillä ja bensalla, niin varmaankaan ei diesel tule halvemmaksi...MUTTA kuinka moni ajaa?

    Tämä siis minun kokemukseni polttoainetaloudesta, mutta jos tulevaisuudessa ajan reilusti vähemmän, niin todennäköisesti ostan myös dieselin, koska mielestäni sen ajo-ominaisuudet maantiellä on täysin ylivertaiset...(huom. minun käyttöön)


      
  • On se kyllä kumma, että aiheesta jaksetaan väitellä jatkuvasti. Antaa niiden
    ajaa dieselillä, jotka haluavat. Kyllä varmasti jokaisella autonomistajalla on
    tietyt perusteet, miksi on valittu joko bensa- tai dieselauto.
    Ihmetyttää, miksei ihmiset kirjoittele palstoille, miksi joku asuuu omakoti-
    talossa, kun semmoiset on niin kalliita ja kun varmaan pärjäisi jossain kerros-
    talo kolmiossakin yhtä hyvin.

      
  • On se kyllä kumma, että aiheesta jaksetaan väitellä jatkuvasti. Antaa niiden ajaa dieselillä, jotka haluavat. Kyllä varmasti jokaisella autonomistajalla on tietyt perusteet, miksi on valittu joko bensa- tai dieselauto.

    HÖH! Minä ihmettelen sitä, että sinä jaksat ihmetellä tuota väittelemistä!

    Etkö nyt ole havainnut, että tällä palstalla keskustellaan a) ensinnäkin lähinnä vain autoista b) niiden mitä erilaisimmista ominaisuuksista! Diesel vs. bensa on VAIN yksi aihepiiri.

    Jos autoista ei keskusteltaisi tunnepohjalla (johon yritetään ujuttaa teknistä nippelitietoutta oman tunteen vahvistamiseksi), saati asiapohjalta, niin mitenkäs sitten? On täällä turhemmistakin aiheista väitelty (tehot, väännöt, kierrokset, nopeudet....)

    Anna nyt meidän poikien vaan "väitellä".

    Ja ihan varmasti jollakin asuntokeskustelupalstalla sinun kuvaamastasi aiheesta on jo vuosia keskusteltukin. Aihepiiri liippaa vain sattumoisin etäisesti Tekniikan (lue Autoilun) Maailmaa... :sunglasses:

      
  • Omakotitalo on oma, siis jos ei asu siinä vuokralla, kerrostaloasunto ei ole koskaan oma, siis jos ei omista koko taloa! :sunglasses:

      
  • No kyllä minusta voi diesel-moottorisen auton hankkimiselle olla muitakin perusteita kuin pelkkä hinta. Moottoreiden matalalta vääntävä luonne ja työteliäs ääni voivat sinällään olla jo hankintaperusteita, joita ei tietenkään sellainen, jolla kriteerit ovat toiset, voi ymmärtää.

    Se että Diesel-pakettiautoni kuluttaa vastaavaa bensiinikäyttöistä vähemmän ja polttoainekin maksaa vähemmän on sen silkan dieselin omistamisen päälle pelkkää ekstraa.

      
  • Maakaasulla ajaa selkeästi dieseliä halvemmalla...oikeastaan riippumatta kilometreistä se on aina halvin vaihtoehto. Sillä ajaa myös puhtaammin. Esim. Volvo V70 Bi-Fuel oli ympäristöystävällisin isomman keskiluokan auto Saksassa vuonna 2005. Litraa kohti 25% vähemmän hiilidioksidia kuin bensasta, eli yli kolmasosan vähemmän kuin dieselillä. Muut päästöt vähäisiä.

    Tankkauspisteitä on tulossa lähiaikoina Gasumin mukaan lisää. Polttoaineen hinta noin puolet bensan hinnasta, kulutus sama. Ei käyttövoimaveroa, ja autokin on halvempi kuin diesel-autot.

    Ruotsi panostaa merkittävästi bi-fuel kalustoon, Volvolta on tällainen auto löytynyt jo lähes kymmenen vuoden ajan. Parin vuoden sisällä näitä on Ruotsissa jo paljon, ja markkinoille tulee piakkoin maakaasun lisäksi myös bioperäistä metaania, joka saa merkittävät verohelpotukset.

      
  • Kunhan bi-fuel autot yleistyy, valtio keksii jonkun veroluonteisen maksun, jolla kaasuauton käyttö maksaa ainakin saman verran kuin dieselin käyttö. Toinen vaihtoehto on että kaasukäyttöiset autot "kielletään" kokonaan esim. laittamalla vuotuinen vero joka on esim. 20x vastaavan auton käyttövoimavero.

    Olettekos huomannut että maailmanmarkkinahinnoissa mennään jotenkin vastavirtaan bensan ja dieselin hinnoissa. Perinteisesti diesel on kallista talvella ja halvinta juhannuksen tienoilla, bensiini taas päinvastoin kun käyttö on kesäaikaan suurempaa.
    Viime kesänä dieselin ja bensan hintaero oli selvästi pienempi kuin pitkäaikaisten tilastojen mukaan (noin 20c) ja nyt taas suurempi (lähes 30c) eli ihan päinvastoin kuin yleensä ollut. Mistähän moinen?

      
  • Tiisseli olisi Suomessakin kalliimpaa tai ainakin saman hintaista pensan kans jos sillä ei olis halvempaa veroa! :sunglasses:
    Nykytutkimusten mukaan "ekopolttoaineet" on Suomen talvessa myrkyllisempiä kuin fossiiliset? :innocent:

      
  • täältä ääni big.j:lle,, parhaillaan ajan itse noin 18tkm vuodessa ja silti ajattelin seuraavaksi autoksi dieseliä automaattivaihteilla koska muutamaa semmoista kokeiltuani olen vakuuttunut moottoriluonteen mielyttävyyden perustelevan semmoisen hankinnan.

    turhamaisuus siis tässä ajaa taloudellisuuden edelle vai mitä?
    :smile: ,mutta ajatelkaappa tavallisia nakkikioski motoristeja-> moni vaihdattaa uuteen pyöräänsä 500-1500 euroa maksavan "tehoputken" pelkästään äänien tai näyttävyyden parantamiseksi,vaikka ei koskaan huomaisi että se uusi putki painaa 500grammaa vähemmän kuin alkuperäinen tai sitten antaa puoli heppaa lisää tehoa 13000-14000 rpm kierroksilla :smile:

      
  • Lainaus:
    04.02.2006 klo 00:39 JOXA kirjoitti
    Tiisseli olisi Suomessakin kalliimpaa tai ainakin saman hintaista pensan kans jos sillä ei olis halvempaa veroa!


    Itse ajaisin silti kiisselillä vaikka olisi samanhintaista tai vähän kalliimpaa jos käyttövero olisi yhdenmukainen bensakaluston kanssa. Onhan ominaisuuksissa ja kulutuksessa niin paljon positiivista. :wink:

    [Jorma 1 muokkasi tätä viestiä 04.02.2006 klo 18:39]
      
  • Joo ja kuka ymmärtää, että Suomen olosuhteissa joku maksaa kivirekialustoista ja älyttömistä vanteista hunajata. Samat sitten ihmettelee, miksi joku ostaa dieselauton. Uskon, että suurin osa, joka ostaa ostaa dieselin nykyään niiden ominaisuuksien vuoksi. Koeajakaapa vaikka TDI Dsg-vaihteistolla, NAM.

      
  • kertokaapa mistä bensakoneesta saa 170hv 380nm vääntöä kumminkaan kuluttamatta 3.5 litraa enempää

      
  • Kerro sinä mistä tiisselistä? :innocent:
    Jos tuon tehon renkaisiin välittää niin ei taida 3,5 riittää? :sunglasses:
    Hypridissä tietenkin onnistuu jos sähkömotille virta riittää! :smile:

    [JOXA muokkasi tätä viestiä 11.02.2006 klo 01:17]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit