Turbodieselin lastutus...

2 kommenttia

Olen ajatellut, että josko missään kukaan lastuttaa TD-konetta - ei siis TDI-konetta..?
Pystytäänkö nuhapumppu turpokiisseliä edes teholastuttamaan? Onko tehojen nostaminen edes mahdollista TD-tekniikalle vai pitäisikö olla TDI ennen kuin vippaskonstit ovat mahdollisia?
Valaiskaa tietämättömyyttäni... Myös nettilinkit aiheesta ovat tervetulleita.

  
  • Ei lastuttamaan, mutta tehoja kyllä saadaan lisää kun pumpulta säädetään syöttöä suuremmalle. Samalla tosin kasvaa polttoaineen kulutus ja päästöt. Viimeksi mainitusta saatta tulla sanomista katsastuksessa.

      
  • Syötön lisääminen on hyvin yksinkertainen asia vanhoissa dieseleissä.
    Kohdista tarkka merkki missä asennossa syötön ruuvi nyt on!
    Muista! Riippuen autosta (syöttöpumpun merkistä) ruuvia joko kierretään sisään tai ulos lisättäessa syöttöä. Ota ensin tästä selvää, voipi käydä niin, ettei auto kulje ollenkaan. Merkki ensin missä syöttö nyt on, niin ei tapahdu virheitä. Pakoputkesta näet milloin näkyvä savuraja (musta savu) on vastassa. Sitä ei ole mielekästä ylittää, poliisit pysäyttävät myös mielellään savuavan ajoneuvon. Katsastukseen kun menet, säädät syöttöruuvin täsmälleen kohdistusmerkkiin jolloin ei ole ongelmia.

    Syöttöruuvia ei käännetä kierroksia, vaan aloita 1/8-osa, sitten vasta 1/4-osa. Kokeilemalla asia selviää. Syötön reagointi on pieni, ainakin Boschin syöttöpumpuissa joissa kierrätys sisäänpäin lisää syöttöä, ja ulos pienentää, päinvastoin kuin luulisi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit