Manuaali- vai automaattivaihteisto

150 kommenttia
1235»
  • Kutvonen puhuu asiaa! Sujuva liikenteessä liikkuminen ei ole urheilullista ajoa, vaan enemmänkin järjen avulla ajamista! Tehot ei siinä paljoa paina, tärkeämpi on mitä tapahtuu korvien välissä. Joidenkin mielestä urheilullisuus on sitä, että painetaan rajoituksen sallimalla nopeudella kulkevien ohi tilanteessa kuin tilanteessa. Oletetaan, että aina se joku jonossa tilaa antaa, ettei tollo itse joudu kolariin vastaantulevan kanssa. Jos liikut päivittäin vilkkaasti liikennöidyllä kaksikaistatiellä, niin et välty näkemästä näitä tilanteita. Taisi joku Bemari-kuski aiheuttaa onnettomuuden lähipäivinä painaessaan ohituskaistalla urheilullisesti ohi törmäten edelläolevaan ja urheilumiehen tapaan vielä pakeni paikalta! No, toivottavasti sankari on saatu vastuuseen! Vilkkaasti liikennöidyillä teillä nämä urheilullisesti ajavat aiheuttavat runsaasti vaaratilanteita, voittaen muutamia minuutteja aikataulussa esim. 150 km taipaleella!

      
  • Tarkennetaan. Kehäteillä/pääkaupunkiseudulla pääväylillä on paljon liittymiä ja bussipysäkin mittaisia kiihdytyskaistoja joissa on nopeusrajoitus 100 - 120 km/h.

    Tavallisen perusperheauton ominaisuuksilla näihin mutkiin ei ole realistista ajaa suurimmalla sallitulla, tekniikka ei sitä salli saumattomasti - matkustajat pelkäävät ja auto on rajoillaan.

    Jo ns. sporttisella autolla joutuu pohtimaan ajolinjojaan että pääsee sulautumaan samalla nopeudella pääväylän liikennevirtaan jouhevasti kiilailematta tai jarruttelematta muita.

    Tulkitsen sen vapaasti urheilulliseksi ajoksi positiivisessa mielessä, koska tekemistä riittää vauhdin maksimoinniksi.

    Juu ja en aja Baijerilaista ja ei ole tapana kiilailla ym. ketään, päinvastoin pidän itseäni varsin vaivattomana tielläliikkujana.

    Edestä et löydä tulppana ja hanurissasi en hiillosta vaikka reippaasti yleensä mennäänkin. :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    02.06.2007 klo 22:45 kutvonen kirjoitti
    Tämä 'urheilullinen ajo' on ilmeisesti hyvinkin suhteellinen käsite. Minustakin ripeä kiihdytys tai liikkeellelähtö ja valojen ennakointi kuuluvat asiaan, eli siinä olen Newey kanssasi samaa mieltä, mutta mielestäni tällaiset asiat eivät vielä edusta nk. urheilullista ajoa.

    Itse miellän termin 'urheilullinen ajo' autourheilumaiseksi ajoksi (=aggressiivinen ajotapa jossa oman ajoneuvon nopeus priorisoidaan kollektiivsen sujuvuuden, turvallisuuden ja jopa säännösten edelle).


    Urheilullinen ajo ei mielestäni tarkoita ollenkaan kilvanajoa. Autourheilu on juuri sitä itseään omassa osastossaan eikä ns. "autourheillullista". Melkeistä puuttuu melkein puolet.

    Markkinamiehet keksii, sopisiko "optimoituneempi kuljettaminen"? :sunglasses:

      
  • Nyt on vuoden päivät ollu automaatti-Omega. Talvella hetkittäin kaipaili manuaalia, mutta ei näin paremmilla keleillä.

      
  • Putput: ” TAKAVETOINEN LANCIA voitti MESTARUUDEN vuonna 1983 kuskina Walter Röhrl.

    Joka muuten sanoi tuolloin, että nelivetoisella Audilla koulutettu apinakin voittaisi.

      
  • Lainaus:
    03.06.2007 klo 00:39 Newey kirjoitti

    Tavallisen perusperheauton ominaisuuksilla näihin mutkiin ei ole realistista ajaa suurimmalla sallitulla, tekniikka ei sitä salli saumattomasti - matkustajat pelkäävät ja auto on rajoillaan.


    Mitä tarkoitat tavallisella perheautolla? Käsittääkseni esim. AutoMotorUndSportin väistö- ja mutkakokeissa mitatut maksimikaarrenopeudet ovat esim. Passatilla ja Mondeolla hyvinkin kilpailukykyiset jopa selvästi "urheilullisempiin" verrattuna.

      
  • Viikon verran ajelin automaatti vectralla ja tänään kävin testaamassa DSG-tourania. Hirveä automaattikuume, mutta diesel+automaatti yhdistelmää ei niiltä valmistajilta joiden auton haluaisin.

      
  • JOXA: ” Kiihdytysautot on kait yleensä kaksvetosia?
    Miksi jos nelivetonen on "kaikessa ylivoimainen"?
    Kait PITO ratkaisee enemmän kuin vetotapa?”


    Miksikö ovat kaksivetoisia? Jaapa jaa, nyt heitit pahan. Voi itku jos keksisin lukea vaikka säännöistä, mitä siellä asiasta sanotaan, niin voisin vastata tuohon, mutta kun se ei tule mieleeni niin nyt jäädään sitten tietämättömäksi tästäkin asiasta.

    Ja kyllä, pito tosiaan ratkaisee enemmän kuin vetotapa. Jotkut vetotavat vaan mahdollistavat paremmin autoa liikuttavan kitkavoiman hyväksikäytön kuin toiset. Ihan niinkuin kaikkiin pyöriin vaikuttavat jarrut pysäyttävät useimmilla ajoalustoilla auton tehokkaammin kuin vain etupyöriin vaikuttavat jarrut.

      
  • petos: ” ...oikeasti sporttisella autolla voi saada hyviä fiiliksiä ja ajamisen iloa ihan normaaleissa tilanteissa, ei sen tarvitse tarkoittaa aina että paahdetaan limiteillä koko ajan”

    Auto voi olla kuinka sporttinen vaan ilman että se haittaa liikenneturvallisuutta pätkääkään, oleellista on kuskin ajotyyli. Urheilullisesti ajava kuski on huono juttu millä matolaatikolla tahansa.

    Ei siinä ole mitään pahaa että nauttii ajamisesta, mutta se on paha jos sattuu nauttimaan ajotavasta, joka ei edistä liikenneturvallisuutta niin paljon, kuin ko. kuskin taidot oikein käytettyinä antaisivat myöten.

    Väitän, että kuski joka pakotetaan liikennesäännöillä ja valvonnalla rajoittamaan urheilullista ajotapaansa, ei oikeasti pyri parantamaan turvallisuutta omalta kohdaltaan (= se ainoa kohta missä kukaan meistä sitä voi parantaa). Silloin hän keskittyy porsaanreikien etsimiseen ja venyttää pykäliä valvontarajalle sen sijaan että yrittäisi toimia niin kuin lain laatija on tarkoittanut. Hän löytää kaikesta liikennesääntöjen noudattamista edistävästä pelkkää rutinan aihetta, hänen mielestään ne toimet on tarkoitettu vain kansalaisten kiusaksi.

    Toivottavasti asia on näin, koska jos erehdyn, monen kuskin on oltava todella tyhmä. Liikennesäännöt ovat suurimmaksi osaksi niin yksiselitteisiä, ettei erehtymisen varaa lainsäätäjän tarkoituksesta ole. Jos nämä lukemattomat omat sovellukset liikennesäännöistä eivät johdukaan väärästä ajoasenteesta vaan kuski ei oikeasti ymmärrä mitä esim. turvavälillä, tilannenopeudella tai nopeusrajoituksella ajetaan takaa, olemme lirissä. Asenteensa jokainen voi muuttaa halutessaan, mutta tyhmyydelleen ei voi mitään.

      
  • Kieltämättä kiehtova aihe!
    Synkattu vai synkkaamaton,tavallinen vai tiptronic?
    Kuten aikaisemmistakin vastauksista kävi selväksi,molemmissa
    tapauksissa on melkoisesti merkitystä kuskilla.
    En muuten oikein ymmärrä tarkoitusperääsi,sillä mitä merkitystä
    asialla on normaalissa tieliikenteessä?
    Jos kuitenkin tarkoituksesi on osallistua kiihdytyskisoihin,siis virallisiin
    suljetulla alueella suoritettaviin,suositteln manuaalia ja raakaa luonnetta!Sillä pääsee muutaman kerran nopeasti,mutta sitten alkaa
    käydä kukkaron päälle!

      
  • Näin eilen auton, jolla voi ajaa aktiivisella tyylillä rikkomatta silti liikennesääntöjä. Hienosti entisöity FIAT 850 kiihdytti kyydissään neljä aikuista. Ainakin kuski ja hänen takanaan istunut olivat magnum-kaliberisia, kahdesta muusta en nähnyt kuin pituudet. Vasemman puolen ikkunoista kiilsi terveenpunakoita pyöreitä poskia niin, ettei auton läpi nähnyt. Varmaan kivaa kyytiä kun mittari näytti 28 varjossa.

    Kuski kiihdytti paikalta lähtien koneen äänestä päätellen täysillä loivaan ylämäkeen n. 150 m kunnes pysähtyi risteykseen, eikä nähdäkseni rikkonut 40:n rajoitusta. Täytyy myöntää, että olin väärässä, urheilullinen ajo tosiaan on mahdollista liikennesääntöjä rikkomatta kuten Newey sanoi.

      
  • Subjektiivinen kokemukseni on , että automaatti on mukavin vaihteisto. Kaikki viisi omaa autoa ovat olleet ja ovat edelleen automaatteja. VW:n käyttämä DSG automaatti on toistaiseksi paras.

      
  • Omasta puolestani syy, miksi Suomessa suositaan manuaalivaihteistoja on 1) n. +2-3k€ lisähinta 2) Tehohäviöt

    Rakkaan autoveron maasssmme yleisin autoluokka on 1.6 -litraiset pienet ja keskikokoiset perheautot. Jos autossa on 300hv on varmaan automaatillakin "päästely" ihan mukavaa hommaa. Mutta jos 1.6 pannussa on rapiat 100hv, niin alkaa tuo tehohäviö tuntumaan, etenkin jos lootassa on kaikki 4-pykälää ja perinteinen automaatti kyseessä. Vielä jos autona on Suomessa yleinen farmarimalli ja koko perhe kyydissä.

    Ne, joilla yleensäkin on "varaa" sijoittaa muutama tonttu extraa tuohon perheautoluokkaan valitsevat poikkeuksetta isomman moottorin käsiaskilla kuin ottaisivat pienemmän moottorin automaatilla. Miettikääpä jokainen kummalla haluattte ajaa: 2-litran 145hv Focuksella manuaalilla vai 100hv Focuksella automaatilla. Molemmat maksaa ja kuluttaa suunnilleen saman verran.

    Ei sillä, etteikö automaatti olisi joustava ja mukava, mutta jos 0-100km/h kiihtyvyydessä on n. 5s ero, niin se alkaa jo tuntumaan tien päällä ja sykkivässä kaupunkiliikenteessä.

    Tietenkin, jos ollaan >50k€ hintaluokassa, niin mikä ettei joku 3 -litran 250hv pannu kävisi meikäläiselle automaatillakin....eiköhän se salli pienet viiveet ja tehohäviötkin verrattuna Suomalaiseen 1.6/100hv normiautoon.


      
  • citroen5: ”Kaikki viisi omaa autoa ovat olleet ja ovat edelleen automaatteja. VW:n käyttämä DSG automaatti on toistaiseksi paras.”

    Putputin viisauksia luettuani on pakko kysyä, että miten sinä ollenkaan voit tulla toimeen sillä DSG:llä kun et voi pakottaa jotain vaihdetta pysyvästi päälle? Tästä tulee tietysti hirveitä ongelmia päivittäin, mutta kiinostaa tietää että kuinka hirveitä ja kuinka monta kertaa päivässä? En käsitä miten sinä pystyt ajamaan turvallisesti nelipyöräluistossa liikenteessä, automaattihan voi vaihtaa keskellä kurvia ja sinä menetät auton hallinnan. Kamalan turvattomia vehkeitä.

      
  • Lainaus:
    13.07.2007 klo 18:35 TeeCee kirjoitti
    citroen5: ”Kaikki viisi omaa autoa ovat olleet ja ovat edelleen automaatteja. VW:n käyttämä DSG automaatti on toistaiseksi paras.”

    Putputin viisauksia luettuani on pakko kysyä, että miten sinä ollenkaan voit tulla toimeen sillä DSG:llä kun et voi pakottaa jotain vaihdetta pysyvästi päälle? Tästä tulee tietysti hirveitä ongelmia päivittäin, mutta kiinostaa tietää että kuinka hirveitä ja kuinka monta kertaa päivässä? En käsitä miten sinä pystyt ajamaan turvallisesti nelipyöräluistossa liikenteessä, automaattihan voi vaihtaa keskellä kurvia ja sinä menetät auton hallinnan. Kamalan turvattomia vehkeitä.


    Niin, pärjäähän sitä mopoautollakin ja vähiten ajamista joutuu miettimään junalla matkustamalla.

    Toiset ihmiset taas ovat kiinnostuneet ajamisesta ja Autoista isolla A:lla, jolloin mikä tahansa ei kelpaa.

      
  • Putput: ”.Niin, pärjäähän sitä mopoautollakin ja vähiten ajamista joutuu miettimään junalla matkustamalla.

    Toiset ihmiset taas ovat kiinnostuneet ajamisesta ja Autoista isolla A:lla, jolloin mikä tahansa ei kelpaa.”


    Se millä parhaiten missäkin tilanteessa pärjää riippuu ennen kaikkea tarpeesta. Urheilullinen auto tyydyttää ihan eri tarpeita kuin mopoauto. Vai meinaatko, ettei 15-vuotias poika ole mopoauton saadessaan kiinnostunut ajamisesta ja etteikö mopoauto kelpaisi hänelle?

    Lisäksi se, mistä on kiinnostunut ja se, mitä tekee, on usein kaksi ihan eri juttua. Aikuisuuteen kuuluu tietoisuus siitä, että aina ei ole pidä tehdä mitä haluaa vaikka se olisi mahdollista. Se ei tarkoita, että ei saisi tehdä asioita jotka kiinnostavat vaan se tarkoittaa, että on ymmärrettävä pitää esim. liikenne ja autoiluharrastus erillään. Ruoasta tai vaikka konjakeista voi olla kiinnostunut olematta lihava tai alkoholisti.

      
  • Lainaus:
    16.07.2007 klo 11:33 TeeCee kirjoitti
    Putput: ”.Niin, pärjäähän sitä mopoautollakin ja vähiten ajamista joutuu miettimään junalla matkustamalla.

    Toiset ihmiset taas ovat kiinnostuneet ajamisesta ja Autoista isolla A:lla, jolloin mikä tahansa ei kelpaa.”


    Se millä parhaiten missäkin tilanteessa pärjää riippuu ennen kaikkea tarpeesta. Urheilullinen auto tyydyttää ihan eri tarpeita kuin mopoauto. Vai meinaatko, ettei 15-vuotias poika ole mopoauton saadessaan kiinnostunut ajamisesta ja etteikö mopoauto kelpaisi hänelle?

    Lisäksi se, mistä on kiinnostunut ja se, mitä tekee, on usein kaksi ihan eri juttua. Aikuisuuteen kuuluu tietoisuus siitä, että aina ei ole pidä tehdä mitä haluaa vaikka se olisi mahdollista. Se ei tarkoita, että ei saisi tehdä asioita jotka kiinnostavat vaan se tarkoittaa, että on ymmärrettävä pitää esim. liikenne ja autoiluharrastus erillään. Ruoasta tai vaikka konjakeista voi olla kiinnostunut olematta lihava tai alkoholisti.


    Hyvä Teecee, kun et muuten osaa käsitellä asiaa niin päätät itse että vaihtoehto on väärin ja liität siihen ties mitä rikollisuutta...

    Kyllä automaattivaheisto on ainoa oikea, jos muuta haluaa on rikollinen tappaja...

    Perustelusikin ovat naurettavat. Luuletko ettei nuori haluaisi jotain ihan muuta kuin mopoautoa jos olisi vaihtoehto? Mitä ihmettä yrität tuolla täysin oudolla perustelulla muutenkaan sanoa, näköjään laitat vain sanoja peräkkäin voidaksesi jotain sanoa vastaan... Kuten tuo konjakkivertaus, eihän se liity mitenkään tähän keskusteluun ja sillä sitäpaitsi vahvistat minun kantaani: tottakai jotain halpaa pirtua on helpompi ja vaivattomampi valmistaa (kuten automaattia helpompi ajaa) mutta hienoin konjakki on kaiken vaivansa jälkeen suurempi elämys - pienimmässäkin maistiaisessa!

    Ja että liikenne ja autoiluharrastus olisi pidettävä erillään? Millainen taantumuksellinen ääriluterilainen DDR-muinaisjäänne oikein olet??

      
  • Kyllä minäkin varmaan vaihdan automaattiin, siis sitten kun motoriikka ei enää toimi kunnolla!
    Samoin alan pelaan golfia kun en enää osu liikkuvaan palloon!
    Siis molemmat hyviä juttuja, siis aikanaan kun vanhaksi tulee? :sunglasses:

      
  • Putput: “Ja että liikenne ja autoiluharrastus olisi pidettävä erillään? Millainen taantumuksellinen ääriluterilainen DDR-muinaisjäänne oikein olet??”

    Varmaan sanoisit, että vastustan DDR:n tyylin moottoripyöräilyä jos sanoisin vastustavani MC Bandidosta.

    Jos valitsee autonsa ominaisuuksia sen mukaan miten ne sopivat Sport Auton mukaan rata-ajoon ja sitten käyttää aktiivisesti näitä ominaisuuksia liikenteessä, on kyse sellaisesta autoilusta joka on kielletty monessa muussakin maassa kuin entisessä DDR:ssä.

    En edelleenkään usko, että pystyt ajamaan sekä aktiivisesti autosi urheilullisista ominaisuuksista nauttien että lain mukaan. Vaativissa tilanteissa hyvin toimiva alusta saa päinvastoin lain mukaan ajamisen tuntumaan entistäkin tylsemmältä eli vähemmän aktiiviselta. Jopa mopoauto voi tuntua urheilullisemmalta kun sillä ajetaan 40:n rajoituksella sen ominaisuuksien ylärajoilla mutkaan verrattuna siihen kun ajetaan hyvällä BMW:llä mutkaan 80:n rajoituksella. Nykyisen autoni alusta sopii huonosti aktiiviseen ajoon, mutta se ei ole lähelläkään ominaisuuksiensa ylärajaa kun ajan liikennesääntöjen mukaan.

    En usko sinua kun sanot että aktiivinen ajotapasi ei tarkoittaisi liikennesääntöjen rikkomista. Vai tarkoitatko aktiivisella sitä, että vaihdat muutaman kerran tunnissa ihan itse vaihdetta? Sitten minäkin ajan aktiivisesi, sillä hidastan usein vaihteella kun esim. rajoitus vaihtuu pienempään.

      
  • Ei "aktiivinen ajotapa" välttämättä tarkoita liikennesääntöjen rikkomista. Se voi tarkoittaa sitä, että nauttii ajamisesta. Valitsee pidemmän, mutta mutkaisemman tien. Tai lähtee vain ajelemaan ilman, että on tarvetta mennä minnekään.

    Omalla harrasteautollani varmasti puolet kilometristä ovat tuollaista päämäärätöntä ajamisesta nauttimista isoja teitä vältellen.

      
  • Tuota: “Ei "aktiivinen ajotapa" välttämättä tarkoita liikennesääntöjen rikkomista. Se voi tarkoittaa sitä, että nauttii ajamisesta. Valitsee pidemmän, mutta mutkaisemman tien. Tai lähtee vain ajelemaan ilman, että on tarvetta mennä minnekään.”

    Tuon määritelmän mukaan minunkin ajotapani on aktiivinen. Jos aikataulu tai seura ei vaadi muuta, valitsen aina kiertoteitä. Ajotapani on aktiivinen myös siinä merkityksessä, että kun yrittää ajaa niin hyvin kuin osaa ja vielä päivä päivältä paremmin, ei ratissa ole aikaa haahuilla mitään muuta. Liikennesääntöjen noudattaminen ja sekä omiin että muiden virheisiin varautuminen vaatii jatkuvaa aktiivista otetta. Olen kuitenkin ymmärtänyt Putputin aktiivisen ajon tarkoittavan jotain muuta. Kiinnostaa kuulla hänen kantansa ja verrata sitä sitten hänen aikaisemmin samasta aiheesta kertomiinsa juttuihin. Hänen ajotapansa vaatii kuulemma Auton isolla A:lla, se aktiivinen ajotapa josta minä puhun vaatii Kuskin isolla K:lla.

      
  • Ikävintä automaatissa on kun ei voi ajaa oikeasti autoa polkemalla kytkintä ja vääntämällä vaihdekeppiä.

      
  • citroen5: “Ikävintä automaatissa on kun ei voi ajaa oikeasti autoa polkemalla kytkintä ja vääntämällä vaihdekeppiä.”

    Nykyään kun autoissa tekniikkaa ohjaa tietokoneet voitaisiin helposti järjestää vanhoja aikoja haikaileville mahdollisuus oikeasti ajaa autoaan kuten vanhaan hyvään aikaan. Kytkimestä valittaisiin vain ”Automies”-asento. Kun se on päällä, sytytyksen ennakkoa ja seoksen rikkautta saisi säätää aidon näköisistä vivuista ratissa. Valoja ei voisi enää vaihtaa kunnon karbidilamppuihin, niiden teho ei riittäisi, mutta ne voisi mennä sytyttämään valaisimen vierestä kunkin erillisestä kytkimestään. Lämmityslaite menisi tässä asennossa päältä pois, ikkunat avautuisivat raolleen, lasinpyyhin olisi käsin vemputeltavaa mallia. Suuntamerkki hoidettaisiin käsin vasemmalta puolelta, oikealla voisi olla vaijerikäyttöinen kepakko. Vielä kun saisi vaihteiston synkronoinnin pois käytöstä niin ajaminen tuntuisi taas ajamiselta.

      
  • Lainaus:
    16.07.2007 klo 23:56 JOXA kirjoitti
    Kyllä minäkin varmaan vaihdan automaattiin, siis sitten kun motoriikka ei enää toimi kunnolla!
    Samoin alan pelaan golfia kun en enää osu liikkuvaan palloon!
    Siis molemmat hyviä juttuja, siis aikanaan kun vanhaksi tulee? :sunglasses:


    Vaikka osunkin vie hyvinkin liikkuvaan palloon niin itse valitsin viime viikolla uudeksi ajokiksi smart Roadsterin, koska vielä riittää notkeutta pujottautua autoon sisään ja ennen kaikkea sieltä ulos. Smartista löytyy 6-portainen kytkinrobotilla varustettu laatikko, jolla voi ajaa itse kepittäen tai tietokoneen hoitaessa vaihtamisen automaattisesti.

    Smartilla on kiva ajaa urheilullisesti sekä perinteisessä mielessä että myös taloudellisuusmielessä, eli testata kuinka paljon alle viiden litran keskikulutuksen saa pysymään. 4,5 litraa/100km on vielä rikkomatta, mutta 4,7 lukemia on jo syntynyt normaaliliikenteessä maantiellä ja kaupungissa ruuhka-ajan ulkopuolella 5,1. Tämä siis autolla, jonka pitäisi kuulemma pestä useimmat urheilullisetkin perheautot kun tarpeeksi syheröinen tie on kyseessä, vaikka raaka huippunopeus ja kiihtyvyys ei aivan nykypäivän sporttiautoluokkaan ehkä ylläkään.

      
  • Lainaus:
    23.07.2007 klo 08:32 TeeCee kirjoitti
    citroen5: “Ikävintä automaatissa on kun ei voi ajaa oikeasti autoa polkemalla kytkintä ja vääntämällä vaihdekeppiä.”

    Nykyään kun autoissa tekniikkaa ohjaa tietokoneet voitaisiin helposti järjestää vanhoja aikoja haikaileville mahdollisuus oikeasti ajaa autoaan kuten vanhaan hyvään aikaan. Kytkimestä valittaisiin vain ”Automies”-asento. Kun se on päällä, sytytyksen ennakkoa ja seoksen rikkautta saisi säätää aidon näköisistä vivuista ratissa. Valoja ei voisi enää vaihtaa kunnon karbidilamppuihin, niiden teho ei riittäisi, mutta ne voisi mennä sytyttämään valaisimen vierestä kunkin erillisestä kytkimestään. Lämmityslaite menisi tässä asennossa päältä pois, ikkunat avautuisivat raolleen, lasinpyyhin olisi käsin vemputeltavaa mallia. Suuntamerkki hoidettaisiin käsin vasemmalta puolelta, oikealla voisi olla vaijerikäyttöinen kepakko. Vielä kun saisi vaihteiston synkronoinnin pois käytöstä niin ajaminen tuntuisi taas ajamiselta.




    Päivän paras idea! :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    "Vaikka osunkin vie hyvinkin liikkuvaan palloon niin itse valitsin viime viikolla uudeksi ajokiksi smart Roadsterin, koska vielä riittää notkeutta pujottautua autoon sisään ja ennen kaikkea sieltä ulos. Smartista löytyy 6-portainen kytkinrobotilla varustettu laatikko, jolla voi ajaa itse kepittäen tai tietokoneen hoitaessa vaihtamisen automaattisesti."

    Kieltämättä nuissa kaupunkiautoissa automaatti tai robotti on varmasti hyvä vekotin! :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    23.07.2007 klo 11:59 slowgear kirjoitti
    Vaikka osunkin vie hyvinkin liikkuvaan palloon niin itse valitsin viime viikolla uudeksi ajokiksi smart Roadsterin, koska vielä riittää notkeutta pujottautua autoon sisään ja ennen kaikkea sieltä ulos. Smartista löytyy 6-portainen kytkinrobotilla varustettu laatikko, jolla voi ajaa itse kepittäen tai tietokoneen hoitaessa vaihtamisen automaattisesti.



    Onneksi olkoon, sinulla on mielestäni hyvin pitkälti maailmankaikkeuden parhaimipiin kuuluva auto. Vaikka monilta osin, kuten tuon vaihdelaatikon, viimeistelyn ja luotettavuuden osalta onkin surkea esitys niin kokonaisuutena sehän on loistava!

    Toivottavasti et maksanut tähtitieteellisiä Suomi-hintoja!

    Lainaus:
    Smartilla on kiva ajaa urheilullisesti sekä perinteisessä mielessä että myös taloudellisuusmielessä, eli testata kuinka paljon alle viiden litran keskikulutuksen saa pysymään. 4,5 litraa/100km on vielä rikkomatta, mutta 4,7 lukemia on jo syntynyt normaaliliikenteessä maantiellä ja kaupungissa ruuhka-ajan ulkopuolella 5,1.


    Tuon auton vaihdelaatikko, vaikka periaatteessa elektrohydraulisesti ohjattuna manuaalina onkin hyvä ratkaisu, on käytännössä todella huono ja nimenomaan tuon auton ajettavuuden akilleen kantapää. Joidenkin mielestä se on vain persoonallinen ja on hauska koittaa ajoittaa ikuisuuden viiveellä toimivat vaihdot oikein. Periaatteessa EH-manuaali on hyvä mutta aina voi toteutuksen mokata...

    Alkuperäinen kirjoittaja:
    Tämä siis autolla, jonka pitäisi kuulemma pestä useimmat urheilullisetkin perheautot kun tarpeeksi syheröinen tie on kyseessä, vaikka raaka huippunopeus ja kiihtyvyys ei aivan nykypäivän sporttiautoluokkaan ehkä ylläkään.


    No ei se kovin urheilullisia perheautoja pese kuitenkaan koska siinä on kuitenkin sen verran vähän tehoa ja se vaihdelaatikko on niin hidas, mutta pienempitehoisia eli 'tavallisen tehoisia' perheautoja nopeampi se kai on ja erittäinkin urheilullisia perheautoja selvästi hauskempi ja urheilullisempi ajaa.

    [Putput muokkasi tätä viestiä 24.07.2007 klo 02:29]
      
  • Eilen illalla tuli leikittyä vähän pisaranvenytystä smartilla ja parhaimmillaan tasamaalla ajotietokone näytti jäljellä olevaksi ajomatkaksi 1320km kun tankissa oli 34,0 L bensaa jäljellä eli sen hetkiseksi kulutukseksi tuosta tulisi äkkiä laskemalla 2,6L/100km. Tuohon lukemaan sai kyllä hissutella sukkasillaan 50 km/h mittarinopeutta vitosvaihteella karvan alle 2000 kierron käyntinopeudella ja sen alemmaksi vitosella ei pääsekään kun auto vaihtaa itsekseen väkisinkin pienemmälle.

      
  • Mikä siinä on että monen automerkin pienimmillä malleilla ei saa automaatin ohella ESPtä vaikka sellainen löytyy vakiona manuaali versiossa? Esim Jazz Ja Note..... :frowning:

      
  • Lainaus:
    30.07.2007 klo 11:34 Uusikortti kirjoitti
    Mikä siinä on että monen automerkin pienimmillä malleilla ei saa automaatin ohella ESPtä vaikka sellainen löytyy vakiona manuaali versiossa? Esim Jazz Ja Note..... :frowning:


    Johtuisikohan siitä, että ostajakunnan mielestä pienen auton pitää olla myös halpa tai muuten se jää kaupan hyllyyn. Ei se pelkkä pellin määrä välttämättä määrää auton hintaa tai valmistuskustannuksia ja sitten kun pieneen autoon aletaan lastaamaan näitä turvavarusteluja niin hinta nousee isomman huonommin varustellun tasolle, joka taas houkuttelee ostajaa paremmilla tiloilla jne. Eli autonostaja sen hyvin pitkälle määrää, kuten markkinataloudessa kuuluukin, että minkälaisia autoja valmistajien kannattaa valmistaa. Sosiaalista autotuotantoa ei ole tainnut koskaan olla olemassakaan missään päin maailmaa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit