TOMTOM navigaattorin karttapäivitykset

20 kommenttia

Ostin juuri Hulluita Päiviltä TomTom Go Live 820 -navigaattorin.

Onneksi en avannut pakkausta. Voin vielä palauttaa sen.



Kotona osoittautui, että jatkossa tarvittavien karttapäivitysten hinnan löytämien on tehty niin vaikeaksi, että on vaikea ymmärtää ttät muuten kuin tarkoitukselliseksi.

Myyjilläkään ei ollut kertoa kuin arveluja, mikä on hyvin ymmärrettävää, kun totesin, miten työn takana tietojen löytäminen on.

Kun lopulta löytyi, (pitää käydä ikäänkuin ostamassa) selvisi, että 1 vuoden päivitysten hinta olisi 75 €.

Tässäkin kyse vasta länsi-euroopan kartoista, vaikka laitteeseen kuuluu ostettaessa

koko euroopan kartasto.

Hintaa lopuille maille ei löytynyt.

Lisäksi seuraavien päivitysten hinnasta ei anneta mitään todellista tietoa, ainoastaan selittelyä, jonka perusteella hintaa jäänee jossain vaiheessa myöhemmin arvottavaksi.



Mielestäni hinta on niin korkea, ettei laitteen hankkimisessa ole oikeastaan järkeä.

Pahempaa on, että ostajan oikeuksia poljetaan tässä mennen tullen, kun ostopäätöksen pohjaksi ei saa tietoa käytön kokonaiskustannuksista.

Todella ovela myyntistrategia.



Näin iso firma lienee selvittänyt juridisen selustansa, mutta moraalisesti pidän tällaista

kaupankäyntiä ala-arvoisena.

Itse en luonnollisestikaan aio olla enää missään tekemisissä a.o yrityksen kanssa, jo periaatteellisista syistä.







  
  • Edellinen navigaattorini Navicore pyöri viisi (5) vuotta ilman karrtapäivityksiä, ennen kuin katsoin tarpeelliseksi vaihtaa. Tällöinkään ei vaihdon syynä ollut karttojen vanhentuminen, vaan se, että halusin isomman näytön.



    Tietenkin tiet ja liittymät muuttuvat ym. mutta silti kyseenalaistan niiden päivitysten tarpeellisuuden.

    Ainakin siten, että niitä pitäisi joka vuosi päivittää.



    Lisäksi on olemassa malleja, joiden hintaan kuuluu karttapäivitykset "ikuisesti".



    Jos sait laitteen halvalla, niin harkitse vielä kerran, kannattaako palauttaa.

    Tarvitsetko koko laitetta ja mihin tarkoituksiin.



    Lisäksi täytyy muistaa, että kartta on kuitenkin hyvä olemassa. En ole ikinä ollut niin eksyksissä, kuin silloin, kun tein ensimmäisen reissuni Etelä-Eurooppaan vain navigaattoriin luottaen. Ikinä ennen ei ole ollut mitään ongelmia löytää kohdetta tai hahmottaa sijaintia.

    Kartta mukaan, kartan ja navigaattorin yhteistyöllä homma sujuu parhaiten.

      
  • meni noin 2 minuuttia selvittää hinta tomtomin sivulta. Aika vaikeaa...

      
  • tomtom karttapäivitys... Ihan ensimmäisillä mieleen tulevilla hakusanoilla pääsee jo pitkälle.

      
  • Tarjoaako joku navigaattori-valmistaja sitten ilmaisia päivityksiä (Nokian puhelimiin toki on ilmaiset kartat)?



    Jos kustannukset ovat kynnyskysymys, niin kannattanee harkita, että tarvitseeko ylipäätään mitään karttapäivityksiä. Keski-Euroopassa en niin aktiivisest vieraile, että en tiedä, mutta Suomessahan tiemäärärahat ovat sitä luokkaa, että eksymään ei pääse, vaikka kartat olisivat useammankin vuoden vanhat, mitä nyt jokin risteys on saattanut vaihtua kiertoliitymäksi jne.



    Itse olen parin aikaisemman TomTomin kohdalla menetellyt niin, että olen karttojen sijaan päivittänyt koko laitteen uudempaan.

      
  • OK, on myönnettävä että olette osin oikeassa.

    Tuon yhden Länsi-euroopan päivityksen löytää, kun etenee reippaasti ikäänkuin ostosta tekemään.



    Olen ehkä vanhanaikaisen varovainen lähestymistavaltani, mutta en huomannut/arvannut mennä suoraan "päivitä karttani"- nappulan kautta eteenpäin.

    Se kun vaikuttaisi ostoksen aloittamiselta.

    Yritin muuta kautta, "tuotteista", "kartoista" jne.

    Olen yleensä tottunut siihen, että tuotteiden luettelossa hinnat ovat selkeästi näkyvillä, ja näin mielestäni pitäisi olla.



    Olisi paikallaan, että koko Euroopan kartat ostettuaan löytäisi suoraan vastaavan päivityksen hinnan.

    Piti etsiskellä hiukan lisää, että löytyi puuttuvat Itä-Euroopan kartat.

    Niiden mukaan hakeminen nostaakin hinnan jo 120 euroon.



    Onko tämä kohtuullista, voi kukin pohtia tahollaan.

    Riippuu luonnollisesti käyttäjän tarpeista mikä kenenkin kannalta on kannattavaa.



    Itse en näe tässä järkeä, ja epäsuhta vaikuttaa aika hurjalta, kun laitteiden hintaero TomTomin omassa nettikaupassa 20 €, siis "ikuisilla" päivityksillä varustettuna ja ilman.



    Mistä löysitte jatkopäivitysten hinnat?



    Kaupassa ei oikein tiedetty, tarkoittaako "ilmaiset 1 vuoden Live-päivitykset" myös karttojen päivitystä.



    Valmistajan sivustoilla tuon "nappulan" takaa ei löydy tietoja tästä, vaan luettelo (jep, tässä kohdin hintatietoineen!) Tom-nettikaupassa olevista laitteista.

    Arvelin, että Live-päivitykset eivät sisällä karttoja, mutta varmuutta tästä ei ainakaan kohtuullisella vaivalla löydy.



    Näkisin, että jälleenmyyjillä on liian kova työ selvittää eri navigaattorien erilaisten päivitysten hintoja. Ei reaalimaailmassa mahdollista.

    Mielestäni nämä tiedot olisi kunkin laite-erän mukana maahantuojan toimitettava selkeässä muodossa jälleenmyyjälle.

    Nykytilanteessa ostaja saa näitä, harkitun ostopäätöksen pohjaksi tarvittavia

    tietoja, vain etukäteen netistä niitä etsimällä. Kuinka realistista tämä on?

    Asiakkaan tulisi saada ne myymälässä.

    Kätevintä olisi, jos ne löytyisivät pakkauksesta, mutta myyjältä kysymällä ne ainakin tulisi saada.



    Tomin omien sivujen mukaan kartat muuttuvat 15% vuodessa, ja siis käytettävyys heikkenee.



    Tässä havainnollistava vertaus, kylläkin yliampuvan kärjistävä:



    Olet ostamassa autoa.

    Auton moottorin alkuperäisen tehon säilyttämiseksi siihen on tehtävä moottorin ohjelmistopäivitys kerran vuodessa, muuten teho laskee 15% vuosittain.

    Päivitys on erittäin kallis.

    Vielä kalliimpi, jos haluat ajaa myös Itä-Euroopassa.

    Haluaisitko sinulle kerrottavan asiasta kattavasti, myös hinnoista, ennen ostopäätöstä?

    Entä vaihtoehdoista, siitä että voit ostaa auton jatkuvilla päivityksillä maksamalla lisämaksuna kaupan yhteydessä kuudesosan siitä, minkä maksat muuten vuosittain. Tai itse asiassa, jäisi epävarmaksi, mitä vuosittaiset päivitykset jatkossa maksaisivat.



















      
  • Minulla on TomoTom, mutta ei se 75e maksa vaan vuoden päivitykset saa noin noin 19,90e. Yleensä uudessa laitteessa on ekan vuoden ilmaiset päivitykset, sitten seuraavan kerran päivitys joskus 5v päästä. Kaikki ei päivitä koskaan kuten esim. autovuokraamot :smile:

      
  • joo ei niitä karttoja tarvitse alvariinsa päivittää aika harvoin tänne kokonaan uusia teitä tulee. Liikenneymnpyröitä ja muita pienempiä muutoksia, mutta niistä osaa ajaa vähän vanhemallakin kartalla jossa näkyy normaaliristeys. Muutenkin noiden erillislaitteiden tarve vähenee kokoajan kun puhelimissa on nykyään niin hyvät navigaattorit ja ihan ilmaiseksi.

      
  • Suosittelen Sepän Sepolle paluuta paperikarttojen piiriin, kun näyttää navigaattorien käyttö muodostuvan lähes mahdottomaksi.

      
  • Vaikka navissa olisi viisi vuotta vanhat kartat, niin niilläkin pääsee kyllä ihan riittävän lähelle, jos puhutaan vain autolla ajamisesta. Ei noita teitä nyt kovin usein muokata. Sitten jos etsii vaikka ravintoloita, niin niiden nimet vaihtelevat jo enemmän. Niiden etsimiseen puhelin on muutenkin kätevämpi työkalu.

      
  • En ole täällä juuri kirjoitellut, enkä taida jatkossakaan.

    Nyt tulin pitkästä aikaa kirjoittaneeksi, ja ehkä tuohduksissani hiukan kärjekkäästi.

    Toivoin kuitenkin asiallista keskustelua.



    Ponin vastaus oli asiallinen, ja itse jo totesin jostain kohdasta erehtyneeni.

    Muuten tuntuu hukkaan heitetyltä kirjoittaa yhtään pidempää tekstiä.

    Lukemattahan se jää, ja kommentteja tulee asian vierestä.

    Mitähän tarkoitusta mahtavat tölvivät suosittelut palvella?



    Tämän verran vielä toteaisin: paperikarttojakin on välillä tarve "päivittää", ja niitä ei ole kiva lukea yksin ajaessa.

    Ajattelin, että vaikkapa Saksassa ajellessa voisi joskus säästyä muutaman kymmenen kilometrin ylimääräiseltä lenkiltä, jos saa ajantasaisen tiedon navigaattorista.



      
  • Nyt on pakko kysyä, että mitä epäasiallista löysit minun ensimmäisestä kirjoituksestani? Seuraava kommenttini johtui siitä, kun sivuutit aikaisemmat kirjoitukset, heitit todella ontuvan esimerkin ja kun nyt kaikinpuolin koet navigaattorin ylläpitämisen kalliina ja muutenkin vaikeana, niin eikö ole parempi pysytellä sitten paperikartoissa?



    Kaikki vastanneet ovat jo todenneet, että päivitykset eivät ole välttämättömiä ja kun nyt otetaan huomioon, että uuden navigaattorin uusilla kartoilla saa reilulla satasella eli suunnilleen samalla rahalla, mitä maksaa tankillinen bensaa, niin tarvitseeko sitä nyt tosiaan miettiä, että mitä jokin päivitys maksaa vuoden tai parin päästä, kun lähtiessä on ajantasalla olevat kartat?



    Osta Lumia, niin saat koko maailman kartat ilmaiseksi. Tilanne navigaattorien kohdalla on kuitenkin parempi, kuin esimerkiksi tietokoneen tulostimien, kun mustekasetin hinnalla saa uuden tulostimen.

      
  • Neljä päivitystä vuodessa ilmaiseksi lopun ikää.

      
  • Itse en ostanut Garminia "lopun ikää päivityksillä". Arvelen edelleen, että itse laitteen elinikä on sen verran lyhyt, että kartat eivät ehdi oleellisesti muuttua.



    Lyhyt elinikä tulee varmaankin jo siitä, että akku ei ole omin keinoin vaihdettavissa. Se pitäisi viedä huoltoon, ja samalla rahalla sitten jo ostaa uuden, uusin kartoin ja uusin lisäpalveluin. Tämä ei välttämättä ole mieltymykseni mukaista, mutta tätä tämä nykyinen kulutusyhteiskunta tuntuu suosivan.



    Paperikarttojakaan ei ole tarkoitus lukea ajaessa, mutta kun etukäteen katsoo esim. reitille osuvat kaupungit, niin sekin helpottaa, eikä tarvitse olla niin navigaattorin varassa. Navigaattori toimii muistuttajana ja omien päätelmien vahvistajana, antaa tietoa jäljellä olevasta matkasta ja ajasta ym. Tosin aina ei navigaattoria kannata tai voikaan uskoa.

      
    1. En sanonut ensimmäistä kirjoitustasi asiattomaksi.

      Seuraavan kommenttisi tarkoitusta kummastelin.



      2. Mitä aiemmasta sivuutin?



      Olin jo todennut ensimmäisen, Ponilta saamani vastauksen hyväksi, enkä ryhtynyt kertaamaan siinä esitettyjä asioita.



      Sinun kysymyksesi "tarjoaako joku", tuli sen jälkeen, kun esim Ponin tekstin perusteella tiedettiin olevan tarjolla malleja, joiden mukana tulee ilmaiset päivitykset.



      Kustannuspuolta on käsitelty aika paljon jo. Siitä en ole puhunut kynnyskysymyksenä, vaikka se tottakai kenelle tahansa sitä on.

      Taso vain on yksilöllinen, kunkin tilanteesta ja tarpeista riippuen.

      Alkuperäinen kirjoitukseni koski nimenomaan koko Euroopan alueen karttoja.

      Suomesta en puhunut mitään.



      GTamv:n ja NHB:n kommenttien osalta olin jo todennut että ne olivat osin oikeita. Edelleenkään kukaan ei ole sanonut mitään suurimmasta osasta alkuperäistä kirjoitustani.



      Kuten totesit, karttapäivtysten tarpeellisuutta on monien toimesta käsitelty, kiint

      Minä haluan karttani ajantasaisina, mikä sekin näkynee kirjoituksistani.



      Tämän ajantasaisuuden saa, kuten aikaisessa vaiheessa todettiin, halvalla/ilmaiseksikin, kun huomaa tarkistaa asian ennen laitteen hankkimista.

      Kun näin saa 20 € hintaerolla päivitykset, joista muuten maksaisi 120 €/vuosi. Tällöin tuskin muodostuu kynnyskysymykseksi monellekaan.



      Tämän TomTom lienee laskenut itselleen vielä taloudellisesti kannattavaksi.

      Jos näin on, kate vuosittaisten päivitysten kohdalla on niin iso, että vastaavasta voidaan useimmilla aloilla korkeintaan uneksia.



      Tässä valossa en omalta kohdaltani näe kannattavaksi myöskään tehdä ostaa uusia laitteita. Eipä tuo istu oikein nykymaailman ekologiseen ajattelutapaankaan.



      Tämä Nokia-Lumia asia lienee aika lailla käsitelty, ja onhan tuo ollut mukana tureeessa TM vertailuartikkelissa.



      Muuten, tässä näyttää jääneen jostain syystä foorumilta pois ensimmäinen vastaukseni Ponille.

      Siinä käsittelin hieman tuota navi-ohjelmiston hankkimista kännykkääni, johon taidan olla kallistumassa.

      Kokemukseni jopa kokeeksi appStoresta lataamastani NavFree -ilmais/halpis

      sovelluksesta ovat sen verran positiivisia.



      Autonostoesimerkkini oli varmasti pahasti ontuva, itsekin sanoin sen olevan yliampuvan kärjistävä. Niin oli tarkoituskin. Ehkä se oli epäonnistunut.



      Olen hieman yllättynyt, että sanot minun sivuuttaneen aiemmat kirjoitukset.

      Oma tuntemukseni on, mihin edellisessä tekstissäni viittasin, että minun esittämistäni näkökohdista on jäänyt pääosa lukematta.



      Näen kuitenkin edelleen asian niin, että ostajan kuuluu saada täydelliset hintatiedot siitä, mitä on ostamassa.

      Ennen ostopäätöstä.



      Tämä kuuluu myyntiorganisaation, on se sitten valmistajan kansainväilnen, maahantuojan tai kaupan, velvollisuuksiin, sitä ei voida sälyttää asiakkaan kontolle.



      Toivon yhä osaavani kuunnella toisten näkemyksiä, myöntää milloin huomaan olleeni väärässä, sekä oppia niistä.



      Tähän keskusteluun on kuitenkin nyt mennyt enemmän aikaa, kun oikeastaan olisi käytettävissäni ollut, ja joudun vähitellen vetäytymään.



      Nyt alkaa muuten läppärinikin tökkiä, (onkohan jo liikaa teksti&#228:wink: enkä saa korjattua ylempänä olevia paria virhettä.



      Rekentavin terveisin SS









      
  • urpo2012:

    Neljä päivitystä vuodessa ilmaiseksi lopun ikää.




    Itsekin ostin tuollaisen. Tosin, laitteen takuuhan on kaksi vuotta, ja tämä ikuinen päivitys koskee vain sitä ko. laitetta. Eli jos simahtaa 2 v. ja 1 kk. ikäisenä, niin siinäpä ne ikuiset päivityksetkin menee....



    Yksi kiva vaihtoehtohan voisi olla mm. tuollainen kymppituumainen android-tabletti jossa sitten google maps pyörii....eikä tartte tihrustella.



    :smile:

      
  • jos rekisteröidyt ja käytät viimeisimmän kartan takuun, niin kohta (kun on tullut uusi versio) alkaa tulemaan viestiä missä nopsaan kun toimii niin saa 30% alennusta vuoden päivityksistä... käytännössä siis aina voimassa. nopeusvalvontakamerat kanssa aina alennuksessa.



    jos olet ostanut jonkun isomman alueen kartan, niin päivitys koskee sitä aluetta. siis jotain 49,90 noin käytännössä, jos antaa mennä vanhaksi välissä. eikä ne kartat tosiaan oikeastaan mihinkään muutu, ja jos on esim tietyö rajoituksineen, niin siitä tulee tieto 3kk kuluttua, eli hommat yleensä jo ohi kun päivitys tulee. sitten väärä tieto pysyy 3kk taas...



    tomtomille löytyy kyllä hyvin ääniä, eli ei tarvi kuunnella jotain kuivan asiallista käänny oikealle 200m jälkeen -soopaa vuodesta toiseen.

      
  • Kaupungista toiseen varmaan osaa ajaa ilman navigaattoriakin.

    Taajamiin tulee jatkuvasti uusia katuja ja liittymiä mitkä puuttuu kaupasta ostetuista koneista koska ne on ollut usein pitkään matkalla liikkeisiin. garmin ohjelma ladataan tietokoneelle ilmoitus tulee automaattisesti kun uusia karttoja on julkaistu. Alueeni uudet kadut tulee yllättävän nopeasti. Tietyömaat jokainen näkee kun ne kohdalle sattuu toivottavasti. Tarvitsen navigaattoria vain vieraan

    osoitteen löytämiseen missä siitä on ollut suuri

    apu esim. vieraan mökin löytymiseen alueelta missä ei ikinä ole käynyt.

    Hotellit löytyy tosi helposti koko alueelta missä liikkuu ja tietysti NESTE.

      
  • Juu, se mainintani paperikarttojen lukemisesta oli tottakai kirjoitettu "kieli poskessa".

    Ja kaupungista toiseen ajo yleensä sujuu, kuten Urpo edellä totesi.

    Taajamissa, esim Saksan isoissa kaupungeissa, isojen uusien risteysjärjestelyjen kanssa voi kartan ajantasaisuus tulla vastaan.

    Myös Espanjassa on käynyt niin, että uusien moottoritieliittymien viittojen ohjaussuunta on yllättäen eteen tullessaan ollut niin vaikeatulkintainen, että on tarvittu aika pitkä ylimääräinen lenkki.



    Siis, jos hankin erillisen navigaatorin, maksan siinä vaiheessa sen parikymppiä niistä "ikuisista" päivityksistä.



    Tuntuu noita hintatietoja olevan monenlaisia.

    Edellen katson että selvät tiedot kohtuulliselta käyttöajalta tulee olla selkeästi saatavissa. Ilman asiakkaan omia selvittelyjä.

    Ennen ostopäätöstä.

    Tämä on se keskeinen pointtini.



    Ehdotus Android-tabletista voisi kiinnostava, mutta kun olen iPhone-Maccimaailmaan tietyistä syistä päässyt/joutunut, ei Android ole minulle

    ajankohtainen.



      
  • SeppoSeppä:


    Ehdotus Android-tabletista voisi kiinnostava, mutta kun olen iPhone-Maccimaailmaan tietyistä syistä päässyt/joutunut, ei Android ole minulle ajankohtainen.




    Tabletin käyttö voi tulla ulkomailla kalliiksi, mikäli karttoja joutuu ladata verkosta.

      
  • Toinen juttu, mikä tabletissa arveluttaa, on sen iso koko.

    Se on toisaalta iso ilo, toisaalta haitta.

    Missä nykyautossa sen voi sijoittaa järkevästi siten, että se ei haittaa näkyvyyttä, katkaisimien käsittelyä tai ole ilmanvaihdon tiellä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit