Takavedot

51 kommenttia
2»
  • Lainaus:
    02.02.2006 klo 11:35 AkiK kirjoitti
    . Hyvä takavetoinen on oman kokemukseni mukaan ehdottomasti parempi talvellakin kuin moni etuvetoinen. Kesällä se on jo sitten ylivoimainen.


    otetaan esimerkiksi vaikka 100 hevosvoiman auto , mikä tekee takavedosta ylivoimaisen? ei mikään

      
  • Lainaus:
    02.02.2006 klo 15:49 GTAm kirjoitti
    otetaan esimerkiksi vaikka 100 hevosvoiman auto , mikä tekee takavedosta ylivoimaisen? ei mikään


    Ketteryys, vertaileppas Alffa miehenä vaikkapa 146 1,6:n 116i:n kääntöympyrää ja ketteryyttä..

      
  • Lainaus:
    02.02.2006 klo 15:40 juster kirjoitti
    Etuvetoisen auton muuttaminen takavetoiseksi tulee kalliimmaksi samalla tavalla kuin takavetoisen auton valmistuskustannukset suhteessa etuvetoiseen. Korirakenteeseen joudutaan tekemään muutoksia kardaaniakselin ja takavetopyörästön mahduttamiseksi. Taka-akseli on tyystin erilainen samaten tuentaratkaisu.. Takavedon komponentit joudutaan asentamaan erikseen, ei yhtenä pakettina kuten etuvetoisessa autossa.

    Nämä kaikki yhdessä tekevät etuvetoisen muuttamisesta nelivetoiseksi kalliimmaksi, kuin takavetoisen jossa kalliimmat komponentit ovat jo valmiina

    Saattaapi olla noinkin. Itse pohdin kuitenkin lopputulosta: kun etuvetoauto (esim. Audi) on muutettu nelivetoiseksi, onko sen takavetoratkaisu mutkikkaampi kuin alunperin takavetoisten??
    Toisaalta: Kun perinteinen takavetoauto (esim. BMW tai Mersu) muutetaan nelivetoisiksi, onko etuvetoratkaisu mutkikkaampi kuin alunperin etuvetoisten??


      
  • Lainaus:
    02.02.2006 klo 15:56 individual kirjoitti
    Lainaus:
    02.02.2006 klo 15:49 GTAm kirjoitti
    otetaan esimerkiksi vaikka 100 hevosvoiman auto , mikä tekee takavedosta ylivoimaisen? ei mikään


    Ketteryys, vertaileppas Alffa miehenä vaikkapa 146 1,6:n 116i:n kääntöympyrää ja ketteryyttä..


    hehe jopa on ylivoimaista, keksi nyt jotain parempaa

      
  • Lainaus:
    02.02.2006 klo 22:29 GTAm kirjoitti
    hehe jopa on ylivoimaista, keksi nyt jotain parempaa


    Tais osua arkaan paikkaan, tuohon kun ei voi oikeen Alffa mieskään väittää vastaan.

      
  • Audi nyt on vaan mielestäni huono esimerkki käyttää tuossa, vertailussa kuinka monta muuta etuvetoista nykyautoa on, jossa moottori on pitkittäin? Minulle ei tule kovin montaa mieleen, lähinnä vain edellisen korimallin Passat.

      
  • Lainaus:
    03.02.2006 klo 09:34 individual kirjoitti
    Audi nyt on vaan mielestäni huono esimerkki käyttää tuossa, vertailussa kuinka monta muuta etuvetoista nykyautoa on, jossa moottori on pitkittäin? Minulle ei tule kovin montaa mieleen, lähinnä vain edellisen korimallin Passat.

    Niin. kyllähän useimmat etuvetomerkit ovat vuosien myötä siirtyneet järkevämpään poikittaismoottoriratkaisuun. Jos sellaiseen nelivetoa haluaa, joutuu lisäämään eteen vastaavanlaisen pyörästön kuin takanakin on jotta kardaani saisi voimansa. Subarua pidetään nelivetoautona, mutta perusmalleissa on etuveto (ei tuoda Suomeen).
    Skoda Superb on vielä pitkittäismoottorinen, mutta siitäkin uusi malli tulee olemaan poikittaismoottorinen.

    Vuosia sitten yleinen etuvetoratkaisu oli sellainen (mm. Citroen ja Renault), että moottori oli etuakselin takana, eli ikäänkuin Audin ratkaisu toisin päin käännettynä. Etuakselin sai siten vietyä lähemmäs etunurkkia, auton painopiste oli taaemapana ja konepeltikin voitiin muotoilla edestä matalammaksi. Mutta kun etuvetoautoissa ei moottoria ole pakko sijoittaa pitkittäin, miksipä sitä sitten pitäisi tehdä?? Takavetoautoissa moottorin tulisi olla takana, jotta poikittaismoottoria voitaisiin käyttää.



      
  • Lainaus:
    03.02.2006 klo 09:30 individual kirjoitti
    Lainaus:
    02.02.2006 klo 22:29 GTAm kirjoitti
    hehe jopa on ylivoimaista, keksi nyt jotain parempaa


    Tais osua arkaan paikkaan, tuohon kun ei voi oikeen Alffa mieskään väittää vastaan.


    ei osunut kun en aja kaupungissa keskustassa... silti ei yksi osa-alue tee siitä ylivoimaista, kaikissa vetotavoissa on omat hyvät ja huonot osa-alueensa ja eroja on vielä valtavasti eri valmistajien kesken.

      
  • Lainaus:
    03.02.2006 klo 10:48 GTAm kirjoitti
    ei osunut kun en aja kaupungissa keskustassa... silti ei yksi osa-alue tee siitä ylivoimaista, kaikissa vetotavoissa on omat hyvät ja huonot osa-alueensa ja eroja on vielä valtavasti eri valmistajien kesken.



    Tuo on kyllä täysin totta.

    Itse valitattavasti joudun keskustassa päivittäin pörräämään, kuten aika moni muukin tässä maailmassa, niissä kun valtaosa ihmisistä asuu.

    Kysymykseesi takavetoisesta kesäkelillä: "otetaan esimerkiksi vaikka 100 hevosvoiman auto , mikä tekee takavedosta ylivoimaisen? ei mikään" Takavetoisessa ei kesäkelillä ole mielestäni mitään huonompia ominaisuuksia ainakaan ESP:n kanssa, mutta parempia on mielestäni paljon, tuo ketteryys kääntöympyrän muodossa nyt on vaan helpoiten mitattavissa, ettei tarvitse olla pelkän mutu-tiedon varassa. Tässä on paljon valmistajakohtaisia eroja, mutta usein takavetoisen ohjaus on myös parempi tai sanotaan näin, että se on helpompi rakentaa erittäin hyväksi ja antamaan tarkka tuntuma.

    Jos Alffalle olisi löytynyt valmiina sekä taka- että etuvetoisia pohjalevyjä, kun he siirtyivät kokonaan etuvetoon 75-mallin jälkeen, kumpia luulet, että he olisivat mieluummin käyttäneet?

    Alffa suututti tuolla tempauksella monia todellisia faneja. Yksi kverini on ollut Alffa kerhon jäsen niin pitkään kuin muistan, mutta 75 oli viimeinen hänen uusi Alffansa. Nyt hänellä on harrasteautonaan Alffoja, mutta käyttöauto on eri ja sille on vain yksi syy.. Tosin voi olla, että tuo toi merkille myös paljon uusia ystäviä.

    [individual muokkasi tätä viestiä 03.02.2006 klo 11:40]
      
  • Setäni oli juuri Roomassa ja hänellä oli siellä vuokra-autona alfa 156 tdi. Haukkui sen aivan pystyyn, ei käänny mitenkään...

      
  • Kässärillä kääntyy kaikki normaalit pienessä tilassa! :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    04.02.2006 klo 00:41 JOXA kirjoitti
    Kässärillä kääntyy kaikki normaalit pienessä tilassa! :sunglasses:


    Ei ilman vauhtia... Takavetoisella onnistuu ilmankin, heikompitehoisilla toki vain talvella :sunglasses:

      
  • Kokemuksen puutetta?
    Etuveto kääntyy paikaltaan kaasulla pienemmässä tilassa kuin takavetoinen.
    Lisäksi etuvetoinen on käännöksen jälkeen jo vauhdissa poistumissuuntaansa, kun takavetoinen vastaavasti on vielä liikkeessä päinvastaiseen suuntaan.

      
  • Lainaus:
    07.02.2006 klo 13:10 Mannni kirjoitti
    Kokemuksen puutetta?
    Etuveto kääntyy paikaltaan kaasulla pienemmässä tilassa kuin takavetoinen.
    Lisäksi etuvetoinen on käännöksen jälkeen jo vauhdissa poistumissuuntaansa, kun takavetoinen vastaavasti on vielä liikkeessä päinvastaiseen suuntaan.


    No höpö höpö. Toki jos käännät etuvetoisen pakilla kässäri päällä, niin saatat päästä pienempään ympyrään, mutta takatuupparin saa pyörähtämään lähes paikallaan, mutta kuten sanoin jo aikaisemmin, että pienempitehoisilla se onnistuu vain talvella...

      
  • Lainaus:
    07.02.2006 klo 13:10 Mannni kirjoitti
    Kokemuksen puutetta?
    Etuveto kääntyy paikaltaan kaasulla pienemmässä tilassa kuin takavetoinen.
    Lisäksi etuvetoinen on käännöksen jälkeen jo vauhdissa poistumissuuntaansa, kun takavetoinen vastaavasti on vielä liikkeessä päinvastaiseen suuntaan.


    No höpö höpö. Toki jos käännät etuvetoisen pakilla kässäri päällä, niin saatat päästä pienempään ympyrään (pakittaminen normaalin liikenteen seassa ei vain aina ole mahdollista), mutta takatuupparin saa pyörähtämään lähes paikallaan, mutta kuten sanoin jo aikaisemmin, että pienempitehoisilla se onnistuu vain talvella...



    [Opelixi muokkasi tätä viestiä 07.02.2006 klo 19:23]
      
  • Tässä lienee kohtalaisen oikeellinen lista tällä hetkellä Suomessa uutena myytävistä takavetoisista:

    BMW
    Cadillac
    Chevrolet
    Chrysler
    Daimler
    Ferrari
    Honda Roadster
    Hyundai pienoisbussi
    Jaguar
    Lexus
    Maserati
    Maybach
    Mazda MX/RX
    MB
    Nissan 350Z
    Porsche
    Smart
    Toyota Hiace

    Lähinnä tuosta listasta erottuvat tavallista autonostajaa mahdollisesti koskevat merkit MB ja BMW, joiden asiakkaista lähinnä ensimmäisellä on pieni riski saada kaupassa etuvetoinen malli.

    Surullista, että ekonomiplanttujen ansiosta tai keiden lieneekään, että ylivertaista vetotapaa on saatavilla vain näin harvojen valmistajien kautta. Minusta ainakin auton takaveto on aivan välttämätön etuvedon yhteydessä.

      
  • Kävin tänään pesemässä ja tankkaamassa kakkosautomme. Kyllä sen kanssa saa olla pirun tarkkana näillä keleillä (vajaa 8 kiloa/hv). Toki koen takavedon tuoman haasteen vain positiivisena asiana.

    Minusta täällä käyty väittely takaveto vs. etuveto on ajan haaskausta. Takavetoisia autoja ostavat osaavat, ajamisesta ylimääräisesti nauttivat autoilijat. Etuveto on paras ratkaisu useimmille, mutta jätetään meille lopuille mahdollisuus nauttia urheilullisesta ajamisesta. Toki etuvetoinenkin ammattimaisissa käsissä on varsin urheilullinen. On hienoa, että nykyautot eroavat edes joiltakin osin toisistaan!

      
  • osaavat ajajat ostavat moottoripyörän ja ajavat sillä eivätkä mieti kumpi pää autossa vetää. :sunglasses: autolla siirrytään paikasta toiseen oli vetotapa mikä tahansa ,moottoripyörää ajetaan...ja ne on takavetoisia

      
  • Lainaus:
    11.02.2006 klo 23:19 AXE kirjoitti
    osaavat ajajat ostavat moottoripyörän ja ajavat sillä eivätkä mieti kumpi pää autossa vetää. :sunglasses: autolla siirrytään paikasta toiseen oli vetotapa mikä tahansa ,moottoripyörää ajetaan...ja ne on takavetoisia


    Osaavat ajajat ajavat molemmilla ja mielellään myös muilla kivoilla laitteilla. Niin ainakin itse yritän tehdä, moottoripyörä polttelee tallissa, mutta viikonloppu meni mukavasti kelkkaillessa. Ai niin, sekin vetää takapäästä ja tarjoaa perää sivulle. Pitäsköhän sekin muuttaa etuvetoiseksi.. :sunglasses:

      
  • Siinäpä se vaara piilee :"osaavat ajajat". Kyselytutkimuissa on selvinnyt, että 90% autoilijoista pitää itseään "keskimääräistä parempina". Matemaattinen mahdottomuus, joka realisoituu sitten kolaritilastoissa.
    EDIT: Moottripyöräilijöissä tapahtuu "luonnollinen valinta". Yleensä 10 vuotta tai yli moottoripyöräilleillä on sekä asenteet että ajotaito kunnossa - muut "tapaukset" ovat joko tappaneet itsensä pyörillään tai invalidisoituneet ajokelvottomiksi.

    [MatLog muokkasi tätä viestiä 13.02.2006 klo 11:41]
      
  • Lainaus:
    13.02.2006 klo 11:38 MatLog kirjoitti
    Siinäpä se vaara piilee :"osaavat ajajat". Kyselytutkimuissa on selvinnyt, että 90% autoilijoista pitää itseään "keskimääräistä parempina". Matemaattinen mahdottomuus, joka realisoituu sitten kolaritilastoissa.
    EDIT: Moottripyöräilijöissä tapahtuu "luonnollinen valinta". Yleensä 10 vuotta tai yli moottoripyöräilleillä on sekä asenteet että ajotaito kunnossa - muut "tapaukset" ovat joko tappaneet itsensä pyörillään tai invalidisoituneet ajokelvottomiksi.


    Tuo on kylllä täysin totta ja allekirjoitan molemmat väitteet. Itse kutsun taitojani lähinnä näin: osaisin ajaa hyvin, mutta ylimittaan paremmasta ajotaidosta johtuvan parannuksen välillä lisääntyneellä vauhdilla, jolloin lopputulos on, etten ole keskimääräsitä parempi kuljettaja. Eilenkin tosin sain olla lapsi suljetulla alueella ja sitten liikenteessä ajelin erittäin maltillisesti jäätävästä tihkusta johtuen, välillä vaan tilannenopeudet meinaa nousta liikaa lähinnä keskustan ruuhkissa, yms.

    Olen kuitenkin aina yrittänyt pitää järjen mukana ja leikkiä sitten sydämmeni kyllyydestä suljetuilla alueilla, missä lähinnä pystyn tekemään vain itselleni haittaa.

    Olen päässyt juuri ja juuri tuon 10 vuoden ajan pyörän selässä, toivotaan että tuo väittämäsi todella pitää paikkaansa.

    Tuossa aiemmin sanomani osaava ajaja pitäisi muuttaa henkilöksi, jota ajaminen kiinnostaa eikä se ole vain välttämätön paha. Itse kuulun niihin hulluihin, en sitten tiedä enkö ole saanut lapsena leikkiä tarpeeksi vai mikä, mutta moottoriurheilu viehättää lähes kaikissa lajeissa ja moottoreihin liittyvä tekniikka kiinnostaa lähes kaikissa muodoissa. Niin kuitenkin aika monia muitakin täällä, ei kai tänne kukaan kirjoittelisi, jos ei jollakin lailla olisi kiinnostunut joko tekniikansta, ajamisesta tai autoista ylipäänsä.

    [individual muokkasi tätä viestiä 13.02.2006 klo 12:07]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit