Miksi automaattivaihde ei leviä?

22 kommenttia

Yritin löytää vuokrattavaksi retkeilyautoa automaattivaihteisena. Eipä tunnu löytyvän. Miksi? Ostamalla automaattivaihteen saa, mutta miksi sitä ei ole vuokrattavissa retkeilyautoissa. Onkohan kaikissa vuokra-autoissa sama vaikeus. Onko tuo manuaalivaihde köyhäilyä vai mitä se on? Jokainen osaa ajaa automaattivaihdetta, mutta automaatilla ikänsä ajaneella voi olla vaikeuksia käsivaihteen kanssa.

  
  • Ehkä kestää vielä, ennenkuin automaatti tulee yleisempään käyttöön hyötyajoneuvoalustaisissa ajoneuvoissa. Tavallisissa pakuissa on käytössä mutten tiedä kuinka yleisesti. On muistettava, että elämme Suomessa.
    Allekirjoittanut on saanut -70, -80, jopa -90 luvulla kuulla usein ja toistuvasti kuinka huono automaatti on, kuinka sähkölukot eivät tule talvella toimimaan, ei liioin sähköikkunat, ilmastoinnilla ei Suomessa tee mitään....jne. Yksikään näistä mukavuustoiminnoista ei yhdessäkään autossani reistaillut koskaan.

      
  • Epäilen, että tämä "mutu" 'ei ne kestä' tulee sieltä 20-30 vuoden takaa, jolloin ongelmia oli ilmeisesti enemmän kuin nykyään. Otin ilmastoinnin uuteen autoon vuonna 1994 ja monet kommentoi silloin ettei se kestä kuin vuoden pari. Vielä on OK. Ilmastointi ei ollut silloin kovin yleinen verrattuna nykytilanteeseen.
    Itse tiedän pari tapausta jossa automaatti on levinnyt. Toinen oli BMW 2800 vm. 1970. Koulukaverin auto ja yhtenä aamuna vain pakki toimi. Toinen oli Dodge, mallia tai vuotta en muista mutta 197x ja silloinkin vain pakki toimi. Kaveri peruutti auton huoltoon, vain 15 km.

    Uskoisin, että automaattikammo tulee siitä, että korjaajia ei juuri ole Suomessa. Esim. kaikki nämä uusimman E Mersun laatikot pakataan ja lähetetään Saksaan korjattavaksi ja vaihtolaatikko on ainoa vaihtoehto. Taksit kertoi vuosi pari sitten että öljyt oli tullut ulos useammasta. Onhan Suomen olosuhteet aika erilaisia verrattuna keski-eurooppaan ja kaliforniaan. Automaatti saattaa joku aamu joutua työntämään ohuissa putkissa eteenpäin jähmettynyttä öljyä joka ei tulisi kannusta kaatamalla ulos. Onhan sitä joskus talvi ja pakkasta -30-35 C esim. keski-suomessa ja pohjoisempana.

      
  • Niin-in kyllä automaatti kestää, katsokaa vaikka Mercedes-Benzejä joissa automaattivaihteistot tai vaikka audeja tai bemareita. Ainoastaan olen kuullut valitusta Volkswagen Transporterin ja Caravellen automaattivaihteistoista, mutta muista automaateista en ole kuullut valitusta.

      
  • Lainaus:
    09.01.2005 klo 09:44 Jorma kirjoitti
    Toinen oli BMW 2800 vm. 1970. Koulukaverin auto ja yhtenä aamuna vain pakki toimi. Toinen oli Dodge, mallia tai vuotta en muista mutta 197x ja silloinkin vain pakki toimi. Kaveri peruutti auton huoltoon, vain 15 km.

    Noissa ei ollut kuin öljynpuute. Vain pakki toimii jos hydrauliöljy on vähissä. Sekin vasta hetken kuluttua. Uusista automaateista en tiedä, esim. Audin DSG ei toimi enää öljyn ja momentinmuuntajan välityksellä, joten siinä ei liene öljyllä enää sama rooli, kun aski on 2 manuaalin ja 2 kytkimen ratkaisu. Nerokas kylläkin. Yhtäkään automaattia en ole saanut hajalle. Myös kisakäytössä oli käännetyllä kaaviolla ja paksummalla öljyllä prepattu ns. "shift-kit" loota. Kuten nyt 30-40 vuotta jäljessä Steptronic ym. Periaate toimi samalla tavalla jo silloin, jos niin halusi. Kai joku eurooppalainen tai japanilainen vielä tuo nappiautomaatin ensimmäisenä maailmaan, unohtaen, että Chrysler, Dodge, Plymouth käytti sitä jo -50 luvun loppupuolella pitkälle -60 luvulle.

      
  • Automaattien leviämisen estää aika pitkälle Suomen laki.

    Jos nimittäin autokouluautossa on automaattivaihteisto, niin ajokorttiin tulee rajoite, että manuaalivaihteisella ei saa ajaa. Jos tämä rajoite poistettaisiin, väitän että yli puolet autokouluautoista muuttuisi automaateiksi. Kun ihmiset tottuisivat automaatilla ajamaan alusta alkaen, he eivät enää halua ajaa muulla, ja aika nopeasti kävisi niin kuin USAssa, eli lähes kaikki autot on automaatteja.

    Jos pääosa autoista Suomen liikenteessä olisi automaatteja, liikenne nopeutuisi kaupungeissa huomattavasti, ja samalla ruuhkat vähenisi. Eron huomaa selvästi, kun autolla ajaa USAssa - siellä mummotkin lähtevät vihreiden syttyessä kuin jänis makuulta. Suomessa manuaalihemmot arpoo vaihdetta vielä siinä vaiheessa kun automaattiautot on jo risteyksen yli.

    Ei muuta kuin palautetta Eduskuntaan.

      
  • Niin kuluttaja tuntee sen lompakossaan. Onhan automaattilaatikko luja ja varmatoiminen oikein huollettuna (erojahan tietysti on), mutta jos se sattuu laukeamaan, niin vitsit ovat helposti vähissä. Onhan näitä jenkkiautoissa ollut iät ajat. Mutta laatikon hajotessa varaosaa ei löydykään helposti lähiromikselta. Manuaalilaatikko on yksinkertainen (ainakin näennäisesti) ja kuluva osa on se kytkin. Mutta manuaalilaatikko hyvin huollettuna kestää valovuosia (myös kovilla pakkasilla)

      
  • Jos käy niin, että automaatti hajoaa, on halvin tapa vaihtaa koko loota puretusta autosta, tai takuukorjattu. Vanha aski tilalle. Säästää aikaa ja rahaa.

      
  • Ajoin 20 v manuualilla ja olin sitä mieltä että vain papat ajavat
    tomaateilla kunnnes käsiini eksyi automaatti ja nyt en enää
    muilla viitsi ajaa. Kun siihen tottuu niin ei jaksa enää miekkailla
    juniorivaihteistolla. Kestämisestä en osaa sanoa kun en ole ajanut
    esim yli 200 tuhatta, mutta taksimiesten mukaan kestää vähintään
    2 kytkintä.

      
  • RoopeA:
    "Automaattien leviämisen estää aika pitkälle Suomen laki.
    Jos nimittäin autokouluautossa on automaattivaihteisto, niin ajokorttiin tulee rajoite, että manuaalivaihteisella ei saa ajaa."

    Kuinka on USA:ssa? Tuleeko siellä joku rajoitus ajokorttiin, ettei saa ajaa manuaalilla?

      
  • Ei tule merkintöjä.

    Siellä ajokortti ajetaan yleensä omalla autolla (tai ainakin se on mahdollista), joten samantyyppistä ongelmaakaan ei ole, kun lähes kaikilla on jo automaatti

      
  • Toistaiseksi esteenä tuntuu olevan hinnoittelu. Jos automaatista saa maksaa jopa yli 3000 euroa enemmän kuin manuaalista niin pistäähän se tavallista taapertajaa mietityttämään. Volvo näyttää ko. asiassa suuntaa(=turboihin automaatti veloituksetta). Ja kuulemma yli 90% valitseekin silloin automaatin. Itse en manuaaliin enää tule koskemaan on se tomaatti niin helppo!!!! :sunglasses:

      
  • :innocent:
    Myös Citroen C5 2.0 autoon saa automaatin edullisesti.
    Auto on muutenkin ominaisuuksiin ja varusteluun suhteutettuna halpa. Ajettuani 100 000 km sellaisella , voin suositella.
    Eivät automaatit ole kalliita. Jättämällä turhia varusteita ; esimekiksi kattoluukkuja , metallivärejä, valupyöriä , sumuvaloja ym turhaa pois; on varaa automaattiin.
    Kaikki omat autoni ja 5 työsuhdeautoani ovat olleet automaatteja.
    Ainoa vika tuli esiin Vectrassa . Jokin vaihteistoa ohjaava sulake tms. oli vialla. Pikku juttu.

      
  • Lainaus:
    13.01.2005 klo 23:05 Juteboy kirjoitti
    Volvo näyttää ko. asiassa suuntaa(=turboihin automaatti veloituksetta). Ja kuulemma yli 90% valitseekin silloin automaatin. Itse en manuaaliin enää tule koskemaan on se tomaatti niin helppo!!!! :sunglasses:

    -99 S80 2.4 170HP automaatti veloituksetta. Eli toiseksi mopoimpaan koneeseen sai jo automaatin veloituksetta. Ei tarvinnut olla edes turbo.

    Nyt saa turboihin geartronicin veloituksetta, ainakin V70/S80 sarjoissa.

      
  • Kyllä automaatit yleistyvät, koska tekniikka kehittyy koko ajan ja 'leviämisetkin' jäävät toivottavasti historiaan. Nelipykäläistä laatikkoa en huolisi, mutta viisilovinen jo kelpaisi, kunhan vaihtaa pehmeästi. Uudehko keksintö on esim. perinteisen kytkimen automaattiohjaus, jolla saadaan lähes manuaalin suoritusominaisuudet ja automaatin mukavuus. Paras ratkaisu on tietysti portaaton CVT tms. nimitys.

    Seuraavassa autossani on tietenkin automaatti, mutta millainen ja koska, siitä ei ole vielä mitään tietoa.

      
  • Lainaus:
    07.01.2005 klo 10:53 vannima kirjoitti
    Onko tuo manuaalivaihde köyhäilyä vai mitä se on? Jokainen osaa ajaa automaattivaihdetta, mutta automaatilla ikänsä ajaneella voi olla vaikeuksia käsivaihteen kanssa.

    Sitä ahneiluahan se Suomessa. Kate on vuokraamon hemmoille isompi kun ostaavat vuokrattavaksi halvempia manuaali askilla varustettuja keksintöjä. Etelän maissa autoja vuokratessa jopa Hyundai-Getz oli varustettu automaatilla :tongue:

      
  • :smile:
    Maallikkona olettaisin , että dieselmoottori ja portaaton automaatti sopisivat hyvin yhteen.
    Niitä on jo markkinoilla mm, Audilla ja Fordilla , mutta ei ole tullut vielä kokeiltua.

      
  • Lainaus:
    11.02.2005 klo 20:02 mikahe kirjoitti
    Kyllä automaatit yleistyvät, koska tekniikka kehittyy koko ajan ja 'leviämisetkin' jäävät toivottavasti historiaan. Nelipykäläistä laatikkoa en huolisi, mutta viisilovinen jo kelpaisi, kunhan vaihtaa pehmeästi. Uudehko keksintö on esim. perinteisen kytkimen automaattiohjaus, jolla saadaan lähes manuaalin suoritusominaisuudet ja automaatin mukavuus. Paras ratkaisu on tietysti portaaton CVT tms. nimitys.

    Seuraavassa autossani on tietenkin automaatti, mutta millainen ja koska, siitä ei ole vielä mitään tietoa.



    Mitä väliä montako pykälää laatikossa on ? Riitävän voimakas moottori, niin pärjää vähemmillä vaihteilla. Neljää enempää ei tarvita. Mihin ihmeeseen tarvitaan esim. mersun 7-pykäläistä automaattia ?!! Kysyn vaan !

      
  • Lainaus:
    18.02.2005 klo 11:31 pkj kirjoitti
    Mitä väliä montako pykälää laatikossa on ? Riitävän voimakas moottori, niin pärjää vähemmillä vaihteilla. Neljää enempää ei tarvita. Mihin ihmeeseen tarvitaan esim. mersun 7-pykäläistä automaattia ?!! Kysyn vaan !


    En tiedä varmasti, koska en ole asiantuntija. Minulla on kuitenkin sellainen hämärä muistikuva jostakin lähteestä, että sillä olisi jotakin tekemistä esim. melun, kulutuksen ja pakokaasupäästöjen kanssa.

    Monissa - varsinkin amerikkalaisten - V8:ien koeajoissa on kehuttu, että vaihdekeppiin ei tarvitse koskea. Jostakin syystä pykäliä on kuitenkin laitettu useampia. Varmaan amerikkalaista kerskailua ja ökyilemistä.

    Riippuu tietenkin myös auton käyttötarpeista, millainen vaihteiston ja moottorin pitää olla. Kauppakassiin ei tarvita turhia lovia, mutta jos käytetty nopeusalue on matkapirssissä 0-250 km/h (esimerkiksi), niin yläpäässä ei olisi kivaa autoilla kierroslukumittari punaisella.

      
  • Lainaus:
    18.02.2005 klo 11:31 pkj kirjoitti
    Mitä väliä montako pykälää laatikossa on ? Riitävän voimakas moottori, niin pärjää vähemmillä vaihteilla. Neljää enempää ei tarvita. Mihin ihmeeseen tarvitaan esim. mersun 7-pykäläistä automaattia ?!! Kysyn vaan !


    Samalla periaatteella voisi kysyä, miksi tarvitaan edes neljää vaihdetta, kolmekin riittäisi aivan mainiosti. Mitä enemmän vaihteita, sitä parempi kiihtyvyys ja huippunopeus, pienempi kulutus sekä alhaisempi melu suuremmilla nopeuksilla.

      
  • Lainaus:
    18.02.2005 klo 13:10 Torque kirjoitti
    Samalla periaatteella voisi kysyä, miksi tarvitaan edes neljää vaihdetta, kolmekin riittäisi aivan mainiosti. Mitä enemmän vaihteita, sitä parempi kiihtyvyys ja huippunopeus, pienempi kulutus sekä alhaisempi melu suuremmilla nopeuksilla.

    Manuaalilaatikossa vaihteitten määräähän rajoittaa ihmisen hidas vaihtotapahtuma. Jos niitä pykäliä on kovin paljon niin eihän siinä enää ehdi muuta tehdäkään kuin keppiä vatkaamaan.

    Automaatissa vaihtaminen taas on niin nopeaa ja huomaamatonta ettei haittaa vaikka pykäliä olisi enemmänkin. Käytännössä kuitenkin tuntuu esim. S80:n 5 portainen automaatti riittävän mainiosti, kaupungissa käyttää neljää alimmaista ja maantieajossa sähköisesti lukittuvaa 5 vaihdetta. Ovat kuitenkin uudempiin malleihin tyrkyttämässä 6 portaista Geartronic vaihteistoa, joten kai se sitten lopulta parempi on? (Ei tosin vaikuta ainakaan ilmoitettuihin kulutuslukemiin)

      
  • Lainaus:
    18.02.2005 klo 11:59 mikahe kirjoitti

    Monissa - varsinkin amerikkalaisten - V8:ien koeajoissa on kehuttu, että vaihdekeppiin ei tarvitse koskea. Jostakin syystä pykäliä on kuitenkin laitettu useampia. Varmaan amerikkalaista kerskailua ja ökyilemistä.

    Autoilla amerikkalaiset eivät kerskaile - tämä on sitä meidän Junttilakäsitystä autoilusta joka on lähinnä Verottajan iskostamaa ja omaa kateutta. Jenkeille kulkupeli on vain sitä, euroautoilla Jenkit kerskailevat! Automaatit ovat vuosikymmeniä olleet 3-vaihteisia, 2-vaihteisia on myös ollut (GM Torqueflite) portaatonta ajoa, siis tunne. 4-vaihteiset tulivat dieseleiden myötä jenkkipakuihin TH700R (Starcraft jne.) jossa ylivaihde siirrettiin ensin manuaalisesti, myöhemmin valittiin elektronisesti alue kaupunki vai maantie, jolloin elektroniikka kytki 4:en.

    Eurooppalaiset toivat nämä esim. MB 7-vaihteiset automaatit, 6 on jo yleinen. Nopeudet tässä ratkaisevat 250 km/h on päästävä edes jollain tapaa kohtuullisella 20-25 l sadalla sillä nopeudella. Vaihteita ei tarvisisi olla enemmän kuin 4-5. Maksamme aivan turhasta tuotekehittelystä ja tekniikasta jota ei voi meidän nopeuksilla hyödyntää eikä käyttää. Kyllä 7-vaihteen saa rullaamalla tasamaalla vähän aikaa pysyttyä sisällä, mutta koske vähäsen kaasupolkimeen niin ei ole enää sisällä. Ei mutu-teoriaa, kävimme kokeilemassa itse. 140 km/h pysyy jo 7.a hyvin tasanopeudella. Ajoimme T:holma - Hässleholm (Skånessa).
    Muuten CLS 500 on aivan ..... mahtava auto, siskon miehen uusi !

      
  • Ainakin omassani Astra wagonissa 4 vaihdetta näyttää riittävän vallan mainiosti, kierroksia 100km/h vauhdissa on 4. vaihteella 2500 rpm. Vaikka se automaatti kuinka nätisti vaihtaa, kyllä sen vaihtamisen silti tuntee, parempi vain ettei siinä ole esim. 6 vaihdetta jolloin se olisi jatkuvasti vaihtamassa pienemmälle ohituksissa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit