autojen perävaunut

7 kommenttia

En löytänyt mistään keskustelua peräkärreistä.

Olisi hankinta edessä ja kyselen käyttökokemuksia MUULI 1250Xi mallista.

  
  • En tunne kyseistä mallia,koska taitaa olla aivan uusi,mutta olen
    vetänyt vanhempaa (muistaakseni Muuli 850) mallia,eikä vauhdissa edes huomaa koko kärryn olemassa oloa. Kokemuksia on myös
    telikärryistä ja kumijoustimilla varustetuista,mutta eivät pärjää
    alkuunkaan veto-ominaisuuksissa testaamalleni Muulille.
    Muulissa en usko rahojen menevän hukkaan, sillä takuu tuntuu
    olevan hyvä.

      
  • Hankin peräkärryn tuossa viime syksynä. Valinta kriteereinäni oli lavan kipattavuus (koneiden kuormaus yksin), erinomainen vetokäyttäytyminen, jarruttomana mahdolisimman suurin kantavuus, korroosionkesto ja vesitiiviit pöyränavat (veneen laskua varten).

    Testailin erilaisia kärryjä huoltoasemilta vuokrakäytössä ja toivomuksiani lähimmäksi hinta-laatusuhteeltaan tuli Majava. Lavakoko on rakennuslevy eli noin 125x260. Jos nyt ostaisin uudelleen valitsisin 150 cm leveän kärryn, koska tuo kapeampi ei näy sivupeileistä ja tarkkailisin mielelläni raskaassa kuormassa kärryn käyttäytrymistä.

    Suosittelen ehdottomasti galvanoitua kärryä, joka on rungon valmistuksen jälkeen dipattu, eli galvanointi tunkeutuu mahdollisimman moneen koloon ja onkaloon. Peräkärry on nimensä mukaisesti auton perässä keräämässsä kaiken paskan, suolan ja veden joten korroosiosuojaus on erittäin kriittinen ominaisuus. Lisäksi ehdottomasti iskari/lehtijousipaketti alustaksi, ne kumi vääntöjousihässäkät on surkeita vetää.

    Muulin kärryt on tehdy sähkösinkitystä pellistä vetoaisaa myöten (ainakin ne mallit joita katselin K-raudassa), eli korroosionkesto voi olla kyseenalainen. Majavan hintakin oli mielestäni kohtuullinen (n.750euroa). Tällaisen valinnan minä tein.

      
  • Lainaus:
    16.02.2005 klo 08:36 wxyz kirjoitti
    ...vesitiiviit pöyränavat (veneen laskua varten).


    Vesitiiviitä napoja ei ole olemassa, ainakaan näissä normaaleissa kärryissä. Traileria ostaessani selvitin tuon "vesitiiviyden" kunnolla ja kaikki valmistajat, joilta asiaa kysyin, kertoivat lopulta, että tuo on pikkuisen mahdoton edes toteuttaa. Vesitiivitä ne eivät siis ole, hyvin suojattuja kuitenkin.

    [9-3 Saabisti muokkasi tätä viestiä 16.02.2005 klo 13:34]
      
  • Mikäli vesitiivitä napoja ei olemassa, sitten Majava valehtelee/liioittelee, koska kertoo käyttävänsä AL-KO merkkisiä vesitiivitä napoja (laakereita) ja antaa niille jopa takuun, joka nyt on tosin vain vuoden, mutta kuitenkin.

      
  • Liioittelu on todennäköistä. Asiaa voisi ehkä verrata kelloihin, joille luvataan "vesitiivis 100 metriin asti".

    Itselläni on ollut 132*265 Juhta 7 vuotta. Kerran olen vaihtanut toisen takavalon, koska venehommissa johtoihin on joskus päässyt merivettä. Liittimet hapettuivat pois.

    Kärryn runko on kestänyt korroosiota hyvin, vaikka eniten käytän kärryä loka-tammikuussa. Takavalojen lisäksi ei ongelmia ole ollut. Pyörän laakerit olen tarkistanut kerran vuodessa, vielä ei sielläkään ole murheita tiedossa, mutta enpä ole niitä mereen upottanutkaan.

    Edellisen autoni kanssa kärryä oli helppo ajaa, koska se näkyi sivupeileistä. Uusi autoni on leveämpi, eikä kärry suoraan ajettaessa näy. Peruuttamisesta voi tulla hieman mutkittelevampaa, mutta onnistuu kyllä yleensä ilman vekslausta. 150 cm kärry olisi tietysti helpompi, mutta tuo välikoko riittää muuten minulle.

    Ajettavuudesta on paha ilman vertailukohtaa sanoa mitään. Aina se perässä on tullut ilman, että pomppiminen huolestuttaisi. Joskus TM:n testissä malli pärjäsi hyvin.



    [Herbert muokkasi tätä viestiä 16.02.2005 klo 17:36]
      
  • Lainaus:
    16.02.2005 klo 16:39 wxyz kirjoitti
    Mikäli vesitiivitä napoja ei olemassa, sitten Majava valehtelee/liioittelee,


    Juuri niin kuin kirjoitat.

      
  • itse olen tuollaista 1250 muulia käyttänyt nyt reilun vuoden. pääasiassa takkaklapien kuljetusta, muuttokuorman tynkiä, puutarhaan kiviä, multaa yms. heppoisen oloinenhan se on, mutta yllättävänkin toimiva peli kuitenkin. ajaa asiansa, eikä ainakaan laillisissa nopeuksissa ole pomppiminen huolestuttanut. ruostetta on ilmestynyt akseliston rekenteisiin aika tavalla. tämä kumijousiversio muuten. ostokriteereinä olivat lähinnä rakennuslevyn koko, hinta ja yleinen merkki/toimiva takuu.

    sinälläänhän nämä kevyet peräkärryt ovat aika suomalainen kulttuuri-ilmiö. katsastusta ei vaadita, ei talvirenkaita. ja usein taatusti ylikuormaa, ne lailliset painorajat tulee todella äkkiä vastaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit