Uusia renkaita ostamassa.

4 kommenttia

Olen ostanut useamman sarja uusia renkaita tässä vuoden sisällä (eri autoihin). Kahdessa viimeisessä tapauksessa kävi niin, että rengasliike myydessään 4 'uutta' rengasta teki oma-aloitteisesti seuraavanlaiset sarjat: 2 rengasta oli 0,5-1 vuoden ikäisiä ja 2 muuta 2-3 vuotta vanhoja. Huomasin asian talvirengassarjasta, jossa Nokian tarrat olivat eri väriset -06 valmistetuissa ja -08 valmistetuissa Hakkapeliitta 5:ssa.



Ostaako rengasliike 'päiväysvanhoja' renkaita ½ ilmaiseksi ja myy 4:n settejä edullisesti 'uusina' renkaina? Settiin pannaan pari uudenpaa kummia mukaan ettei asiakas polta proppuja täydellisesti. Onko kellään samansuuntaisia havaintoja aiheesta. Tarkista renkaasi jos olet juuri ostanut uuden sarjan autoosi. Renkaasta löytyy valmistusviikko nelinumeroisena merkittynä DOT-merkinnän jälkeen renkaan sivussa. Merkintä 3709 tarkoittaa viikko 37, vuosi 2009.

  
  • Rengaskauppaa on varmasti hankala saada toimimaan niin, että asiakkaalle voitaisiin myydä vain juuri paistopuristimesta ulos tullutta rengasta. Kaksi isointa ongelmaa ovat sortimentin laajuus ja sesonkiluonteinen myynti. Renkaita on tuhottoman montaa eri kokoa ja mallia. Näitä kaikkia pitäisi olla tarjolla riittävästi vaikeasti ennustettavaa lyhyttä sesonkia varten. Tämä tarkoittaa sitä, että myyntiketjussa pitää olla isot varastot, joissa tuotteet seisovat keskimäärin huomattavia aikoja. Kaikkia varastoja ei varmastikaan saa aina myytyä kuluvan sesongin aika, jolloin asiakkaalle päätyy toisinaan edellisen sesongin renkaita. En tiedä sitten, että tarvitseeko tuosta olla huolissaan.

      
  • En ole asiasta huolissani -lähinnä kiinnostunut alan kaupankäynnistä. Meikäläisen kalustossa en varmaan huomaisi mitään eroa eri ikäisten renkaiden välillä. Jos olisin olisin ollut todella huolissani olisin toki mennyt takaisin rengasliikkeeseen keskustelemaan asiasta.

    Mutta jos rengasliikkeet tekisivät 'rehellistä' kauppaa niin ne myisivät 2-3 vuotta vanhat renkaat halvemmalla ja ottaisivat tuoreista 'täyden' hinnan. Mielummin ajaisin rengassarjalla jossa on 4 samanlaista rengasta. Talvirenkaissa päiväyksen merkitys lienee suurempi koska niissä seokset ovat pehmeämpiä ja ikääntyminen kovettaa kumia.

      
  • Itse olen hankkinut hiljattain kahdet renkaat. Yleistä kokoa olevat olivat n. vuoden vanhat (poistuva rengasmalli, uusi suositumpi jo markkinoilla), hiukan jo harvinaiseksi jäänyt rengaskoko oli iältään parivuotias. Kotona vasta tuli asia tarkistettu, mutta en kokenut tarpeelliseksi lähteä valittamaan, olisiko ollut edes perustetta? Jälkimmäisessä tapauksessa kilometrejä tulee tällä hetkellä siihen tahtiin, että renkaat kuluu loppuun ennenkuin vanhenevat.



    Veikkaan, että molemmissa tapauksissa hiukan vanhat renkaat selittyivät em. tekijöillä. Aiemmin olen saanut tuoreita renkaita.



    Hinnoitteluperusteista en tiedä. Pyysin kylän rengasliikkeistä tarjoukset ja valitsin mielestäni edullisimmat. En kysynyt, vaikuttaako renkaan ikä hintaan.

      
  • ...ja vaihtaa vain sitten kun on tarvis, kun muut avuliaat ovat omineet ylivuotiset pois alta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit