Öljynkulutus?

22 kommenttia

Tervehdys. Paljonko kokemuksenne mukaan on ns. normaali öljynkulutus? Minusta näyttää, että alle 40 tkm ajettu autoni vie öljyä jonkin verran. Mutta paljonko on paljon?

  
  • mielestäni auto on rikki jos se ei vie vähän öljyä,eli pieni öljyn kulutus on ihan suotavaa.

      
  • 15 000 km öljynvaihtoväli, mittatikussa öljy alenee merkkiviivojen puoleen väliin, siis puoli litraa. Samaa rataa on ollut jo kolme 130 000-300 000 km ajettua autoa.

      
  • Muutama vuosi sitten kysyin asiaa Shellin teknisestä neuvonnasta. Vastaus oli, että jos henkilöauto kuluttaa 1 litran tuhannella kilometrillä, se on vielä normaalia.

    Jos ostaa kallista öljyä, esim 45 euroa/4 litraa maksavaa lientä, öljy maksaa 11,25 euroa per tuhat km. Jos kulutus on vaikkapa 7 litraa sadalla eli 70 litraa tuhannella, maksaa se 1,20 euron litrahinnalla 84 euroa. Öljynkulutus on siis noin 13 % lisää bensanhintaan nähden. Kalliinpuoleista siis!

      
  • Siis autotehtaathan näyttävät pesevän kätensä öljynkulutusongelmista laittamalla uusien autojen käyttöohjekirjoihin niin hurjia lukemia, että ei varmasti uusi auto niin paljoa syö. Eli olikosenyt 0,5 vai 1 litraa/1000 km on autonvalmistajan mukan vielä normaalia, eli turha mennä valittamaan että pitäisi korjata takuuseen pientä öljynsyöntiä.

    Aika nerokasta vastuustavetäytymistä. Ihan samanlaista paskaa kuin nämä puhkiruostumattomuustakuut. Olisi hauska nähdä se mersun omistaja, joka saa 20 vuoden päästä korjautetttua puhkiruostuneen autonsa takuuseen. En halua erikseen mollata mersua, mutta 30 vuoden puhkiruostumattomuustakuu, come on!!! Ei kai tuohon nyt kukaan tosissaan usko.

      
  • Lainaus:
    19.07.2004 klo 12:55 Ammattilainen kirjoitti
    Siis autotehtaathan näyttävät pesevän kätensä öljynkulutusongelmista laittamalla uusien autojen käyttöohjekirjoihin niin hurjia lukemia, että ei varmasti uusi auto niin paljoa syö. Eli olikosenyt 0,5 vai 1 litraa/1000 km on autonvalmistajan mukan vielä normaalia, eli turha mennä valittamaan että pitäisi korjata takuuseen pientä öljynsyöntiä.

    Aika nerokasta vastuustavetäytymistä. Ihan samanlaista paskaa kuin nämä puhkiruostumattomuustakuut. Olisi hauska nähdä se mersun omistaja, joka saa 20 vuoden päästä korjautetttua puhkiruostuneen autonsa takuuseen. En halua erikseen mollata mersua, mutta 30 vuoden puhkiruostumattomuustakuu, come on!!! Ei kai tuohon nyt kukaan tosissaan usko.


    Öljynkulutusongelmissa sen pitäisi ainakin olla takuunalainen vika, kun öljyä tihkuu koneesta ulos. Omista autoistani öljyä ovat vieneet eniten ranskalaiset ja Volvot. Japanilaisiin, joilla olen ajellut viime vuodet, ei ole tarvinnut lisätä öljyä huoltojen välissä.

    Puhkiruostumattomuustakuut. Takuuehdoissahan on maininta, ettei korvaa suolan, eikä ulkoisen vaurion aiheuttamaa ruostumista. Tuon suolaehdon vuoksi käytännössä Suomessa ei mitään takuuta ole olemassakaan. Itse olen ottanut sen kannan, että pitkät ruostumattomuustakuut ovat lähinnä hyvää markkinointia. Siispä, jos autoa haluaa pitää itsellään kauan, kannattaa tehdä kunnon ruostesuojaus automerkistä riippumatta.

      
  • Mielestäni 0.1-0.5 l per 20000 km on normaali

      
  • Öljynkulutuksen raja on, kunhan ei tarvitse käydä lisäilemään vaihtovälillä esim. 20 tuh., max ja min väli on noin 1 litra. Mun rellu ei ainakaan kuluta öljyä liiemmin, aina vaan tietokone näyttää viittä mölpyrää, pitää joskus aina tikusta tarkistaa. Olen kuullut että nämä turbodieselit esim. astrat vectrat sun muut avensikset osaavat öljyn kulutuksen. Ja jos auto kuluttaa öljyä pitää katsoa mistä sen rallyformulan ostaa, noista halpamarketeistahan saa puoleen hintaan tosta 45 €:sta, ja pysyyhän auto paremmassa kunnossa kunnossa kun joutuu käymään usemmin pellin alla voi samalla tarkistaa muut nesteet ja letkut jne, että näin. :grin:

      
  • "Olen kuullut että nämä turbodieselit esim. astrat vectrat sun muut avensikset osaavat öljyn kulutuksen".

    Kylläpä tuo mun astra öljyä kusetti litran verran 500 km:llä vaan ei enää. Kirkkovenemäistä vain, että vikaa piti ettiä kissien ja koirien kans sieltä täältä mutta löytyipä. Öljynsuodatin irti ja kuusiokoloavaimella vielä öljynlauhduttimelle menevä välipala irti ja kas, tiivisteenä oleva O-rengas poikki. Kovinpa tuntuu olevan yleinen vika ku ei tarvinnut edes merkkiliikkeessä auton mallia mainita kun aloin kyselemään O-renkaan perään. 1 euron vika!

      
  • Mielestäni vajaa litra kymppitonnilla on vielä täysin hyväksyttävää isommissa moottoreissa, mutta jos ajatellaan tavallista "nuhapumppukonetta" niin puoli litraa kymppiä kohden on varmaan aika järkevä kulutuslukema. Jos kulutus menee yli 2 litran per 10 tuhatta kilometriä, voi alkaa katselemaan vuotaako kone tms. ja vaihtaa öljyä astetta löysempään. (esim. 5W-40:stä 0W-40:seen)

      
  • Lainaus:
    28.07.2004 klo 03:36 Niki Kari kirjoitti
    Jos kulutus menee yli 2 litran per 10 tuhatta kilometriä, voi alkaa katselemaan vuotaako kone tms. ja vaihtaa öljyä astetta löysempään. (esim. 5W-40:stä 0W-40:seen)


    Onko tosiaan niin että öljynkulutus voisi pienentyä käyttämällä 0W-luokan öljyä 5W sijasta? Kumpikaan omista autoistani ei kuluta öljyä niin paljoa, että huoltojen välillä pitäisi lisätä, mutta olisi mielenkiintoista tietää.

      
  • Lainaus:
    28.07.2004 klo 08:01 Jorma kirjoitti

    Onko tosiaan niin että öljynkulutus voisi pienentyä käyttämällä 0W-luokan öljyä 5W sijasta? Kumpikaan omista autoistani ei kuluta öljyä niin paljoa, että huoltojen välillä pitäisi lisätä, mutta olisi mielenkiintoista tietää.


    No itse käytin ennen Nesteen City Pro:ta, joka on 5W-40. Kun öljyä meni 1,75 litraa kymppitonnilla, puhuin asiasta seuraavassa öljynvaihdossa (ei merkkiliike). Laittoivat sitten Castrolin Formula RS 0W-40:stä. Koska öljy on ohuempaa, se kuulemma voitelee sylinteriä paremmin tms. Tai ainakin näin mulle kerrottiin. Itse olen käsittänyt, että yleinen uskomus on se, että kulutus vähenee kun käytetään paksumpaa öljyä.. Minun kohdallani kulutus ainakin tippui huomattavasti- noin 0.5-0.75 litraan kymppitonnilla. Venttiilikopan tiiviste tihkuttaa hiukan öljyä nähtävästi merkkikorjaamon mokan takia, jossa tiivisteen asennus ei ole täysin onnistunut. Kun tuon ottaa huomioon, moottorin kulutus on mielestäni normaalia.

      
  • Mielestäni öljynkulutu ta voi pitää yleisesti ottaen hyvänä jos öljyn pinta pysyy merkkien välissä öjynvaihtojen välissä.

      
  • Hei!



    Autoni kuluttaa öljyä melko lailla 0,7 - 1 litraa tuhannelle kilometrille. Onko varmaa tietoa, mikä öljy olisi "kulumattominta"?



    Viisi vuotta sitten oltiin sitä mieltä, että 0W-40 olisi hyvä ratkaisu.

    Apu kelpaisi nyt, kun huolto on edessä...

      
  • Vuotaako öljy ajossa/paikallaan ollessa, vai poistuuko savuna pakoputkesta? Jos joutuu kannullisen tai enemmän öljynvaihtovälillä lisäämään, jotain vikaa on pakko olla.



    Sanoisin että lisää halvinta... 0w- ei tarvii ellei auto sitä erityisesti vaadi.

      
  • Vantaan mies:

    Muutama vuosi sitten kysyin asiaa Shellin teknisestä neuvonnasta. Vastaus oli, että jos henkilöauto kuluttaa 1 litran tuhannella kilometrillä, se on vielä normaalia.

    Jos ostaa kallista öljyä, esim 45 euroa/4 litraa maksavaa lientä, öljy maksaa 11,25 euroa per tuhat km. Jos kulutus on vaikkapa 7 litraa sadalla eli 70 litraa tuhannella, maksaa se 1,20 euron litrahinnalla 84 euroa. Öljynkulutus on siis noin 13 % lisää bensanhintaan nähden. Kalliinpuoleista siis!




    Mutta sitten kun joudut ostamaan sitä Long-life öljyä Shellin huoltamolta litran purkissa niin sitten hintaa vasta tuleekin. Taitaa yli 30 euroa litran purkki Long-lifeä Shellillä maksaa.

      
  • Niki Kari:

    28.07.2004 klo 08:01 Jorma kirjoitti:


    Onko tosiaan niin että öljynkulutus voisi pienentyä käyttämällä 0W-luokan öljyä 5W sijasta? Kumpikaan omista autoistani ei kuluta öljyä niin paljoa, että huoltojen välillä pitäisi lisätä, mutta olisi mielenkiintoista tietää.



    No itse käytin ennen Nesteen City Pro:ta, joka on 5W-40. Kun öljyä meni 1,75 litraa kymppitonnilla, puhuin asiasta seuraavassa öljynvaihdossa (ei merkkiliike). Laittoivat sitten Castrolin Formula RS 0W-40:stä. Koska öljy on ohuempaa, se kuulemma voitelee sylinteriä paremmin tms. Tai ainakin näin mulle kerrottiin. Itse olen käsittänyt, että yleinen uskomus on se, että kulutus vähenee kun käytetään paksumpaa öljyä.. Minun kohdallani kulutus ainakin tippui huomattavasti- noin 0.5-0.75 litraan kymppitonnilla. Venttiilikopan tiiviste tihkuttaa hiukan öljyä nähtävästi merkkikorjaamon mokan takia, jossa tiivisteen asennus ei ole täysin onnistunut. Kun tuon ottaa huomioon, moottorin kulutus on mielestäni normaalia.




    Itselläni moottorissa eivät kovin hyvin ole pysyneet City pro eikä Shellin öljyt. Samoin Teboilin jotkut tulevat ulos. Mobilin Rally Formula pysyy paremmin.

      
  • Kannattaa myös tarkistaa, onko öljy jäähdytys järjestelmässä, sormi paisunta säiliöön siis :wink:



    autokohtaista mitkä öljyt pysyvät koneessa, mutta yleensä kulee kehuja Valvolinen ja Castrolin öljyistä

      
  • autokohtaista mitkä öljyt pysyvät koneessa, mutta yleensä kulee kehuja Valvolinen ja Castrolin öljyistä



    Lienee sitten muutakin näyttöä kuin ne Esson baarin jutut?

      
  • Tässäpä oiva testikohde TM:lle.

      
  • Faija on kovasti sitä mieltä että Mobil 1 on se joka parhaitn pysyy moottorissa ja omat kokemukset kohta 200 000 km ajetulla Volvolla tukevat sitä väitettä. Kympin ajolla ei vielä mittatikusta huomaa alenemista. Sen pitempään en ole testannutkaan, sillä vaihdan litkut aina keväällä ja syksyllä. Kilometrissä vaihtoväliksi tulee keskimäärin alle 10 000 km.

      
  • Kuukeri:

    Kilometrissä vaihtoväliksi tulee keskimäärin alle 10 000 km.


    Muuten hyvä, mutta tuossa tulee siis öljynkulutukseksi jotain 0,5l/tkm. Ei ihan pieni.

      
  • Niinpä niin, mutta toi kulutus on oma valintani: ei siis kerro Mobil ykkösen huonoudesta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit