Kaasupurkausvalot ja ajovaloautomatiikka

16 kommenttia

Onkos tämän keskustelupalstan lukijoilla käsitystä miten sopivat yhteen ajovaloautomatiikka ja kaasupurkausvalot? Ajovaloautomaatiikoissa kun käytetään yleisesti alennettua jännitettä. Miten tämä jännitteen alennus sopii ksenoneiden yhteydessä käytettäväksi? Vai käytetäänkö sitä?

Entä lyhentääkö ajovaloautomatiikan käyttö mielestänne ksenoneitten käyttöikää? Ymmärtääkseni sytytyskertojen lukumäärällä on suuri merkitys xenoneiden kestoon ja tyypillinen "halpa" ajovaloautomatiikka sytyttää valot aina kun laittaa sytytysvirrat päälle. Moottorin käynnistyksen ajaksi ne puolestaan sammuvat syttyäkseen taas kun virta-avain palautuu normaaliasentoon. Eli valot syttyvät toistamiseen ennen kuin on päästy edes liikkeelle.

:ashamed:

  
  • En ole ksenoneiden kanssa leikkinyt mutta luin TM:stä tai tuulilasista että ksenoneiden yhteydessä ajovaloautomatiikka sytyttää valot vasta auton jo käynnistyttyä. Omassani Opel Astrassa on vain normaalit halogeenit ja siinä parkit syttyvät virran päälle laittaessa ja auton vasta käynnistyttyä syttyvät ajovalot, näin siis varmaan myös ksenoni-astrassa.

      
  • Joskus tulevaisuudessa, kun ajovalosäädökset yhtenäistyvät kansainvälisesti ja ajovalojen päiväkäyttö leviää kehittymättömämpiinkin maihin, haluaisin valojen toimivan näin:

    Kun autoon kytketään virta, niin syttyvät vain parkit (nekin voisi sammuttaa ajotietokoneen valikosta, joka asento nollautuisi kuitenkin joka käynnistyksessä).
    Auton käynnistyttyä syttyisivät keulalle erityisesti päiväkäyttöön tarkoitetut (kenties kellertävät) huomiovalot. Tässä kohdassa tarvitaan tuota kansainvälistä lainsäädäntöä, sillä onhan aika hassua käyttää ajoradan valaisuun tarkoitettuja valoja päivällä.
    Kaukovalovilkkuina toimisivat apukaukovalot (halogeenit) ja huononsään valotkin joutaisivat toimimaan tässäkin tapauksessa.
    Varsinaiset ajovalot (kääntyvät ksenonit) kytkettäisiin illan tullen. Ne muistaisi kytkeä, koska vasta tässä asennossa syttyisivät mittarivalotkin. Samoin lampunpesimet toimisivat vain valot kytkettyinä.
    Valot kytkettyinäkin voisi kaukovalovilkkuina toimia vain apukaukovalot. Kaukovaloksenonit toimisivat sitten vain kaukovaloina.

      
  • Xenon valot toimivat juuri niinkuin TotAll kertoi ja kyllä, sytytyskerrat kuluttavat xenon-polttimoa enemmän kuin polttimon palaminen. Tietääkseni Audi A6 on ainoa auto, jossa xenonit eivät pala päivävalaistuksessa aivan kuten Mannni toivoi. Valokatkaisimessa on "Auto"-asento joka polttaa päivänvalolla huomiovalotyyppisesti normaalia lankapolttimoa ja vasta päivän hämärtyessä syttyvät xenonit.

      
  • Xenonit EIVÄT sammu startatessa ainakaan Touranissa,Vaan syttyvät heti kun virrat kääntää päälle edellyttäen että valokatkaisija ei ole"keskiasennossa",jolloin ne eivät syty ollenkaan.muussa tapauksessa ne syttyvät.

      
  • Sama vika a3 audissakin, syttyvät heti, eivätkä sammu käynnistyksen yhteydessä. Tosin nuo a6:sen päivävalot olisivat kyllä pop.

      
  • Lainaus:
    22.02.2005 klo 21:57 lahts kirjoitti
    Xenonit EIVÄT sammu startatessa ainakaan Touranissa,Vaan syttyvät heti kun virrat kääntää päälle edellyttäen että valokatkaisija ei ole"keskiasennossa",jolloin ne eivät syty ollenkaan.muussa tapauksessa ne syttyvät.

    Nyt osui naulan kantaan! Kerro lisää Touranin xenoneitten toiminnasta. Itselläni oli sellainen koeajossa ihan tavallisilla halogeeneilla varustettuna enkä oikein ihastunut sen lähivalojen kantamaan.

    Mitä tarkoitit valokytkimen keskiasennolla? Sitäkö että parkit on päällä? Entä onko sumuvalot käytettävissä kun ajat parkeilla? Eli voiko xenoneita "säästellä" päiväsaikaan ajelemalla sumareilla ajovalojen sijaan.

    Olet muuten varma etteivät sammu käynnistettäessä? Olen ymmärtänyt että yleinen käytäntö autojen startatessa on sammuttaa kaikki muut sähkölaitteet - myös valot. Onko xenoneilla myös joku sammutusviive samoin kuin syttyessäänkin. Eli valot saavuttavat täyden valotehonsa vasta muutaman sekunnin kuluttua. Mahdollinen sammumisviive aiheuttaisi sen että ajovalot eivät näyttäisi sammuvan startin ajaksi vaikka itse asiassa niin tekisivät.

      
  • "Entä onko sumuvalot käytettävissä kun ajat parkeilla? Eli voiko xenoneita "säästellä" päiväsaikaan ajelemalla sumareilla ajovalojen sijaan."


    Ainaskin täällä savossa päin amistyypit ajelee autoillaan parkit sumareitten kanssa yhdistettynä, on vissiin tyylikkäämmän näköistä. Ja onhan se lainvastaistakin......

    [Samppa1300 muokkasi tätä viestiä 23.02.2005 klo 15:15]
      
  • TotAll: Touranin xenonien kantama on tämän hetken vakioajovalojen parasta antia. Valitettavasti/Onneksi sumaripelleily ei Touranin kanssa onnistu parkkivalo asennossa, vaan vasta kun ajovalot ovat päällä asennossa. Päällä asennossa noita sumareita ei xenonien valokiilasta sitten huomaa muusta kuin siitä valomerkistä katkaisijassa.

      
  • Totta puhut Touranin xenoneitten hyvyydestä. TM:n (Talvitesti 2004?) mukaan ne kuuluvat heidän testaamiensa valojen parhaimistoon. Olikos se nyt 5 parhaan joukkoon 1000 testatusta valoparista.

    Laitontahan sumuvalojen (tai virallisesti kai huononsäänvalojen) käyttö useimmiten on. Mielestäni niiden käyttö päiväaikaan ajaa kuitenkin saman asian kuin lähivalojen käyttö eli parantaa havaittavuutta.

    Vaikka et sumareitten valokeilaa näekään xenoneitten päällä ollessa niin miten mahtaa olla kun xenoneita on muutama vuosi käytetty (poltettu kauniina kesäpäivinä, sytytetty ja sammutettu automaattisesti). Totuus on kuitenkin se että valojen tehottomuuden huomaat vasta siinä vaiheessa kun niitä oikeasti tarvitsisit. Ja silloin niitä ei ole yleensä ole mahdollista vaihtaa, varsinkaan xenoneita monen hansikaslokerosta tuskin löytyy.
    Vieläkös muuten sellaisia huomiovaloja myydään, joita 80-luvulla näki mm. "amislaisten joulukuusten (=autojen)" nokalla. Netistä ei ainakaan kovin montaa osumaa löytynyt. Nehän kuulostaisivat optimaaliselta parilta xenon-ajovalojen kanssa käytettäväksi. Ja lienevät vielä laillisetkin.


    [TotAll muokkasi tätä viestiä 25.02.2005 klo 09:57]
      
  • Tarkoitan "keskiasennolla"nimeomaan parkkivalo asentoa. Ja ovat muuten erinomaiset valot kuten TM totesikin...

      
  • Huomiovalot ovat edelleen sallitut, mutta niiden pitää olla väriltään valkoiset. Ilmeisesti saatavuus on heikentynyt, kun kaikissa uusissa autoissa on valomuisti ja joissakin päivävaloautomatiikka.

      
  • Lainaus:
    21.02.2005 klo 15:09 Samppa1300 kirjoitti
    En ole ksenoneiden kanssa leikkinyt mutta luin TM:stä tai tuulilasista että ksenoneiden yhteydessä ajovaloautomatiikka sytyttää valot vasta auton jo käynnistyttyä. Omassani Opel Astrassa on vain normaalit halogeenit ja siinä parkit syttyvät virran päälle laittaessa ja auton vasta käynnistyttyä syttyvät ajovalot, näin siis varmaan myös ksenoni-astrassa.
      
  • Omassa astrassa syttyy virta-asennossa parkit ja startatessa sammuvat.Xenonit syttyy vasta muutaman sekunnin kuluttua käynnistyksestä.

      
  • Itse itselleni vastaten:

    Huomiovaloja on tosiaan vielä myynnissä ja ne vaikuttavat hyviltä xenoneitten pariksi asennettuna ja ratkaisevat siis alkuperäisen "ongelmani". Kuvia niistä löytyy esim. Hellan englanninkielisestä esitteestä: http://www.hella.com/produktion/HellaCOM/WebSite/MiscContent/Download/Drivers/styling_light/Hella_Light_Design_2005.pdf (pdf-sivunro 20, esitteen sivunro 72-73)

    Asennusohjeet ja tarkempi kuvaus mitä kyseiset setit sisältävät:
    http://www.hella-online.com/daytime-running-lights/pdf/montage_tgfl_klarglas.pdf
    http://www.hella-online.com/daytime-running-lights/pdf/montage_tgfl_universal.pdf


    Kiitos kommenteista kaikille. Ne selvensivät ajatuksiani aiheesta. Ja saattaisi tässä olla juttuaihe TM:n väellekin. Näemmä huomiovaloja on käsitelty lehdessänne viimeksi 80-luvulla. Silloin ne taisivat olla kaikki "keltaisia Talmuja".

    Ja tiedoksi kaikille, älkää sitten luulko minua "amistyypiksi" kun nämä valot päällä tulen teitä vastaan. Ne eivät ole sumuvalot. :smile:

    [TotAll muokkasi tätä viestiä 04.03.2005 klo 12:42]
      
  • Avensiksen xenonitkin (saatavissa lisävarustepakettina) syttyvät vasta viiveellä käynnistyksen jälkeen. Eli ei aiheuta päivällä ongelmaa ylimääräisellä xenonien sytytyksellä.

    Mutta jos käännät päiväautomatiikalta varsinaiseen ajovaloasentoon (tarpeen vain hämärässä ja pimeällä, että saat kojetaulun muut valot päälle, mittarivalothan palavat automaattisesti), niin välissä parkkiasennossa valot ehtivät sammumaan, joten vielä riittää kehiteltävää. Yleensä teenkin hämärässä siten, että laitan valot ensin parkkiasentoon startatessani ja kun kone käy, niin sitten lähivalot päälle.

      
  • Pakko vielä "mainostaa" noita huomiovaloja, kun löysin niistä paremman kuvan sekä tuotetiedot.

    http://www.nettiosa.com/products.php?p=d97aa2&PHPSESSID=d9401ef8ba4cff4cf1d379f4056d1b7c

    Lienevätkö muuten E-hyväksytyt?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit