Kiinlaista pyttipannua: BYD F3 -sähköauto

9 kommenttia

Reippaita oppimaan ja tuotteistamaan ovat diktatuurin alla kiinalaiset, BYD-monialakonserni pukkasi viime viikolla kiinalaisille markkinoille BYD F3-sähköauton. Ihan puhdas sähkökinneri se ei kuitenkaan ole, vaan konepellin alla on myös polttomoottori. Kulutukseksi luvataan pari litraa sadalla kilsalla. Sähkön kulutus olisi alle 12kwh samalla matkalla. BYDin hinta Kiinassa on 150.000 yuania eli vajaa 17.000 euroa.



Toimintamatka pelkästään akkuvoimalla on sata kilometriä, näin luvataan. Akkuja voi ladata suoraan verkosta (220V 10A). Huippunopeus on yli 150km/h, ja 0-100km/h pitäisi lupausten mukaan viedä alle 13,5s. Yhdellä latauksella ja tankillisella saattaisi hurahtaa/surahtaa 300 km.



Akuston elinkaareksi luvataan noin 2000 latauskertaa eli 600 000km. Auton ulkoinen habitus on jossain vanhan Honda Civicin ja Toyota Corollan arkikonservatiivisessa välimaastossa. Luulis kiinalaisten tykkäävän värkistä ja ainakin venäjän markkinoille se on läpäissyt kolaritestin. YouTubessa näytti olevan kuvaa myös EuroNCAP-kolaritestistä, toivottavasti se nyt tällä kertaa onnistui, toisin kuin aikaisemmilla china-wagoneilla. Joku tarkistanee tulokset, jos viitsii.



Kelpaisiko Teille? Meidän teillemme?







http://www.iltasanomat.fi/autot/1628018

  
  • Ei tuota BYD:tä ole testattu EuroNCAPin toimesta. Youtuben "EuroNCAP" testit ovat venäläisten tekemiä kolaritestejä, joissa auton konepeltiin on liimattu omatekoinen EuroNCAPin tarra. Ovat ilmeisesti kopioineet joiltakin osin EuroNCAP testien järjestelyjä, ja katsovat tämän jälkeen testien vastaavan alkuperäistä EuroNCAP testiä.

      
  • Sinänsä tuossa youtube-kolaripätkässä NÄYTTÄISI auto selviävän kuitenkin paremmin kuin nämä aiemmat, mutta siis täysin mahdotonta sanoa, kun ei ole mitään tietoa testin tarkemmista yksityiskohdista. Ja en nyt ihan ensimmäisenä kuitenkaan kinukkien sähköautoa menisi ostamaan... :tongue:

      
  • Minä ajelen sen verran harvoin kolareita, että minulle tuo auto kävisi ihan hyvin. Useammin autollani tulen ajaneeksi pitkiä matkoja, jolloin alhainen kulutus ja ajomukavuus ovat tärkeämpiä asioita kuin kolariturvallisuus.

      
  • Ja kun ajetaan pitkää matkaa, niin juuri silloin sitä kolariturvallisuutta eniten tarvitaan, koska ajetaan maanteillä suurilla nopeuksilla....kaupunkiajossa välttää vähän vähempikin suojaus. Eli semmoista tällä kertaa.... :tongue:

      
  • Oikeassa olet Alibaba, venäjänmaalla on tosiaan rypytetty peltiä väärien tarrojen alla - ylpeä, imperialistinen Venäjä ei näytä pärjäävän omilla keinoillaan oikein missään. Mutta BYDin kolarikestävyys ei ollut ihan jutun kärki vaan paremminkin tuo kiinalaisten nopeasti edennyt sähköauton pusaaminen tuotantoon.



    Kiinassa valmistuu vuosittain 400 000 insinööriä (dosentti Jari Kuusiston mukaan, Turun Sanomien luku on miljoona – no, paljon). Taikonauttien avaruusseikkailuista ja vaikka tästä myyntiin tulleesta sähköautosta voisi ajatella, että tämä koulutettujen kvantitatiivinen ylivoima alkaa näkyä kvalitatiivisestikin. Toivottavasti Kiina kasvullaan tekee maailmantaloudessa von Münchhausenit. (Joka tarttumalla omiin hiuksiinsa nosti itsensä ja hevosensa ylös suosta).



    Näyttääpä tosin myös idän ja maailman suurin tuovan markkinoille sähköauton piankin. Toyota esittelee tammikuussa Detroitin autonäyttelyssä uuden Prius-hybridin lisäksi sähköauton. TM kirjoittaa, että Toyotan sähköauto on suuremman luokan yllätys. Katsotaan.

      
  • Tätä odotan Suomen markkinoille. Kiinalainen Byd-hybridi saattaa olla ihan varteenotettava kilpailija Hondalle ja Toyotalle. Sitten kun se rantautuu kotimaahamme.





    http://tinyurl.com/yg2ls8r

      
  • maailmassa valmistetaan paljon autoja joihin ei tehdä euroncapin testiä, turha testi kokonaisuudessaan koska suomessakin saa ajaa -70 taunuksella joka ei edes läpäisisi koko nykytestiä, miksikö se sitten vaaditaan uusilta, no siksi ettei euro/japsi ja amerikkamerkkien ohi mene huihai valtioiden automerkit, tulisi liikaa työttömiä tänne...

      
  • No en nyt pitäisi kolaritestejä turhana, koska onhan se nyt aika säälittävää jos joku uusi auto vastaa turvallisuustasoltaan jotain 30 vuotta vanhaa autoa. Totta kai myös kauppapoliittisia taka-ajatuksia näissä asioissa on, mutta tuskin kinukkiautojen maailmanvalloitusta enää kovin montaa vuotta saadaan odottaa.



    Hinnan pitäisi olla TODELLA PALJON halvempi, jos auton turvallisuus olisi todettu heikoksi mutta se silti pääsisi myyntiin eurooppaan. Ja näinhän ei toki tule tapahtumaan.

      
  • Auton turvallisuus on yleensä enemmän kiinni kuskista kuin valmistajasta? :warning:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit