WV Golf IV moottori vaihtoon: VAROITUS

9 kommenttia

VW Golf Variant 1.6 bensa vm 2001: Öljyn huohotusputki jäätyi vähän väliä ja asennutin siihen lämpövastuksen pari vuotta sitten. Homma ok, kunnes viikonloppuna: Lasten kanssa tien päällä -24 pakkasta ja alkoi öljyvalo vilkkua. Ennen kuin pääsin lähimmälle huoltoasemalle leikkasi moottori kiinni (vaihtokuntoon). Syy: öljyn huohotusputki jälleen jäässä ja öljyt tiellä. Ei paljoa VW:n laatu lohduta, kun on tämmöisiä vikoja.


  
  • Onpa kyllä osittain myös omaa syytäsi. Kuka käski lähteä ajelemaan sinne huoltoasemalle sen jälkeen, kun öljynpaineen merkkivalo oli syttynyt? Niillä valoilla kun on oikeasti joku merkitys, etenkin punaisilla.

    Jos olisit sammuttanut moottorin heti valon sytyttyä, olisi moottorivauriolta todennäköisesti vältytty.

      
  • Jeps. Ja samantien myös muille itseäni viisaammille tiedoksi: Olen tyhmyydestäni tietoinen ja ja siksi asia harmittaa tuplaten.

    Mutta ottaen huomioon, että ko. Golfia Suomenkin teillä liikkuu jokunen, niin lienenkö ainoa epäonninen, jolle huohotusputken kanssa on näin käynyt? Ainakaan keskustelupalstoilta en ole kohtalotovereita löytynyt.

    [Juss1 muokkasi tätä viestiä 24.01.2006 klo 13:18]
      
  • En halunnut olla ketään viisaampi, anteeksi tuo provokatiivinen kielenkäyttöni. Yritin vain korostaa sitä, että varoitusvaloihin kannattaa suhtautua vakavasti, ainakin öljynpainevaloon. Toki riskejäkin voi valon sytyttyä ottaa, mutta jos jotain paukahtaa, voi syyttää vain itseään.

    Kyllä näitä huohottimenjäätymisjuttuja on ollut keskustelupalstoilla jokaisen kovemman pakkaskauden aikana, etenkin talvella 2002-2003. Kehutuimpia merkkejä tässä suhteessa ovat VW:n ohella olleet Peugeot ja Citroen; ne ovat olleet esillä myös tänä talvena.

    Jotain sattumanvaraista tuossa öljyjen pihalle tulossa kuitenkin on. Kaksi samanlaista autoa samalla moottorilla samoissa pakkasissa. Toisessa pysyvät öljyt moottorissa, toisessa ei. Johtuuko sitten käytetyn öljyn laadusta, ajomatkojen pituudesta, putkissa olevasta vanhasta limasta?

      
  • Kiitos kommentista, täällä ollaan vaan vähän herkkänä asian suhteen :-)
    Muutamankin kerran olen tosiaan katunut sitä, etten pysähtynyt öljyvalon vilkkuun. Asiaan vaikuttivat edellisellä viikolla tsekattu öljymäärä, asennettu huohotusputken vastus, moottorin normaali käyntilämpö mittarin mukaan, pakkanen ja takapenkillä kitisevät lapset.
    Olin jo yhteydessä VW:n maahantuojaan joka kieltäytyi kohteliaasti osallistumasta kuluihin vedoten takuuajan umpeutumiseen ja nimenomaiseen varoitusvilkkuun, johon en reagoinut muuten kuin suuntaamalla huoltamolle.
    Itse otan opikseni monessakin mielessä, olkaa muut varovaisempia.

      
  • Firman Golfin öljypohjan ajoi yksi tunari kiville ja vasta 50km ajon jälkeen raaski ajaa tiensivuun lisäämään 1l öljyä - no eipä paljoa auttanut enää siinä vaiheessa, kun ilman öljyjä oli ajellut jo tovin.
    Korjauslasku oli lopulta 6000€ - osat sain puoleen hintaan Tallinnasta Suomen hintoihin verrattuna, työ tehtiin Suomessa. Suomesta ostetuilla osilla hintaa olisi tullut 8000-9000€. Moottorina 1.9TDI 130hv. Vaihdatin koko moottorin ja turbon, olisin voinut päästä alakerran vaihdolla ja turbo näytti 'sormituntumalta' ehjältä. mutta...
    Yleensä kuitenkin turbo menee aina ensimmäisenä niin vaihdoimme sen 'varuilta'. 1000€ olisi säästänyt, jos olisi purkanut moottorin ja vaihtanut vain vauriotuneet osat, mutta silloin ei olisi ollut takuuta muutoin kuin vaihdettujen osien osalta. Ottamalla tilalle kokonaisen vaihtomoottorin sai takuun koko paketille 2v:ksi.
    Käytettyjä moottoreita ei juuri tuota mallia löytynyt Suomesta parin viikon etsinnällä. tuota 1.6l moottoria löytynee helpommin.

    Juss1: Noista öljynpainevaloista ei olisi muuten kannattanut mainita maahantuojalle - eivät voi sitä mitenkään todistaa missä vaiheessa auto valittaa öljynpaineista, se selvisi meidän auton yhteydessä, kun koitin selvitellä mitä tuo tunarikuski oli oikein tehnyt.
    Olisi pitänyt vain väittää, että ajoit rauhassa ja ennen kuin ehdit öljynpainevaloon reagoida kone leikkasi kiinni :smile:

      
  • Jeps, mutta lärppä kun oon...anyway, uusi kone kaikkinensa n. 2.700 tulossa Saksasta ja päälle työt jos jotakuta kiinnostaa. Prosessi on jo käynnissä, joten jos jollain on käytetty nurkissa, niin älköön kertoko. Autovahinkokeskuksessa ei ainakaan ollut. Kiitos kommenteista.

      
  • Sama ongelma Golf 1,4:ssa vm.2001 kaksi kertaa (toivottavasti ei enää kolmatta). Merkkivalon sytyttyä on luonnollisesti heti pysähdytty vaurioiden välttämiseksi. Huom! kannattaa aina pitää takakontissa varaöljyt mukana, koska volkkarin Long life öljyjä ei maakunnista löydy. Muuten, sen toisen jäätymisen jälkeen auto saatiin varaöljyillä Lahteen, jossa todettiin, että huohotinputken lämmityselementtiin ei tullut virtaa, sulake puuttui kokonaan! Siinä vissiin syy molemmissa tapauksissa.Olen kuullut, että jäätymisongelma on esiintynyt vain 1,4:ssa, mutta 1,6:ssa en olisi kuvitellut sitä olevan.

      
  • Ikäviä tapauksia kaikenkaikkiaan. Tuohon jäätymisherkkyyteen varmaan vaikuttaa huohottimeen kertyneen vaahdon/liman määrä. Lyhyt ajo jossa moottori ei ehdi kunnolla lämpenemään kerää helposti tuota limaa. Huollossakin noita pitäis kai puhdistaa, vaan saattaa jäädä tekemättä.

      
  • Mulla on VW Golf 1,6 16v 1/2003. öljyä tuli ulos heti ekana syksynä .Onneksi olin samaan aikaan vaihtamassa talvirenkaita alle ja huomasin öljyn. Vastuslaitettiin . Toi vastus hajoaa tosi helposti . sähkö tohon jo syötetty 2 eri kohdasta, nyt vaihteiston päältä "varastettuna".

    Kun sulake palaa puhdistusjärjestelmänvalo syttyy ja nopeusmittari lopettaa toimintansa, > lämmittimen johto vaan irti ja uusi sulake , nytkin otin öljykorkin pois ja ajoin kotiin.
    Nyt taas kun vastus meni perjantaina ja huomenna menossa vaihtamaan sitä . Taitaa olla jo viides kerta. Tätä kuulemma ei tapahtdu kenelläkään
    Täytyy kysyä taas järkeviä aamusti. Mitään ei ole maksanut toistaiseksi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit