Tuulilasin turvaurat

19 kommenttia

Kokemuksia turvaurista - onko niistä enemmän hyötyä kuin se äänihaitta jonka pyyhkimen kolahtelu uraan aiheuttaa?

  
  • Mielestäni ovat olleet hyödyksi - neulaset, muta sun muu kökkö pyyhkiytyy pois sulista, eikä sulkiin tule niin helposti kohtia, josta ne eivät saa pyyhittyä ollenkaan. En ole huomannut, että pidentäisivät sulkien käyttöikää, mutta näkyvyyttä ne parantavat.

    Autoissa on eroa siinä, kuinka paljon sulat kolisevat. Myös lämpötila tuntuu vaikuttavan... Nykyautossani sopivan viilellä ja sopivalla pyyhinnopeudella kolina oli aluksi aika häiritsevää, mutta kaikkeen tottuu.

      
  • Muistaakseni TM.n sitä joitakin vuosia sitten tutki, ja lopputulos oli +-=0 eli hyöty olematon. Uskon että paremman tuloksen saa pyyhkimällä sulat laimentamattomalla pesunesteellä kostutetulla talouspaperilla.

      
  • Viidessä eri merkkisessä autossani on ollut turvaurat eikä yhdessäkään kolahtelu (?) ole ollut ongelma. Nykyisessäkään ei kuulu ylimääräistä ääntä pyyhkimen kulkiessa uran yli.

    Oman havaintoni mukaan turvaura pitää sulan paremmin puhtaana eikä pyyhin jätä niin paljon häiritseviä raitoja esim. vaikealla kura- tai loskakelillä kuin ilman uraa, mutta sulan puhdistustarvetta ura ei poista.

      
  • Luulenpa tuon mainitun äänihaitan aiheutuvan todennäköisimmin pyyhkijoiden koneistosta niiden pysähtyessä ala-asentoonsa. Jos sulka olisi uran kohdalla täysin uran suuntainen, voisi se ehkä periaatteessa kolahtaa uran pohjaan, mutta käytännössähän ei asia näin ole. Ura on sen verran kaukana sulan lepokohdasta, että uran ylittäessään sulka on jo hieman eri kulmassa eli ylittää uran viistosti.

      
  • Lainaus:
    08.02.2005 klo 10:50 PVM kirjoitti
    Kokemuksia turvaurista - onko niistä enemmän hyötyä kuin se äänihaitta jonka pyyhkimen kolahtelu uraan aiheuttaa?


    Minulta puolto turvaurille, kokemukset pelkästään positiivisiä. Nykyisessä autossa ei ollut ostettaessa uria, laitoin ne syksyllä, juuri silloin huomasi hyvin niiden tehon. Eli ne auttavat jonkunverran kurjissa olosuhteissa, jolloin jokainen apu on tervetullut - puhtaassa vesisateessa tuskin lienee paljon apua.
    Kannattaa laittaa kaksi raitaiset urat. Mitään haittaa en ole havainnut (ylim. ääntäkään en ole havainnut), mutta ei ne mitään ihmeitä tee, autoa on edelleen ajettava ja otettava olosuhteet ja muut kulkijat huomioon.

      
  • Uusissa autoissa, joissa on kokokumiset metallirungottomat pyyhkijänsulat, näyttäisi olevan jo vakiona turvaurat.

      
  • Lainaus:
    09.02.2005 klo 17:06 AkiK kirjoitti
    Uusissa autoissa, joissa on kokokumiset metallirungottomat pyyhkijänsulat, näyttäisi olevan jo vakiona turvaurat.


    Tuskinpa nuo sulat ja urat toisiinsa suoranaisesti liittyvät. Mitäköhän autoa/autoja tarkoitit? Vai pyyhkiikö tuollainen sulka niin huonosti, että asiaa yritetään korjailla uralla?

    Eräs itse tietämäni esimerkki on uusi Peugeot 307 X Line S-Edition, jossa on mainitsemasi rungottomat sulat. Turvaurat ovat olleet Peugeotien vakiovaruste jo viime vuosituhannen puolelta.

    Itse olen sen verran konservatiivi, että en oikein jaksa uskoa noiden rungottomien sulkien toimivuuteen, ainakaan talviaikana. Ehkä mieleni aikanaan muuttuu ensimmäisen niillä varustetun auton myötä... Luulen, että rungottomat sulat ovat puhtaasti valmistuskustannuskysymys.

      
  • Edellisellä uutena ostamallani autolla ajoin 11 vuodessa 300000 km. teetin urat heti uutena. Tuulilasi oli myyntihetkellä mielestäni lähes uuden veroinen, moniin samanlaisiin on katsastus määrännyt vaihtamaan lasin jo paljon aikaisemmin. :sunglasses:

      
  • Myös pyyhkijänsulkien laatu vaikuttaa- ja paljon vaikuttaakin.
    Itse ostan ja käytän eri kokeilujen jälkeen Bosch sulkia.
    Kannattaa kokeilla

      
  • Lainaus:
    10.02.2005 klo 20:06 potkuri8 kirjoitti
    Myös pyyhkijänsulkien laatu vaikuttaa- ja paljon vaikuttaakin.
    Itse ostan ja käytän eri kokeilujen jälkeen Bosch sulkia.
    Kannattaa kokeilla


    Boschin sulat ovat hyvässä maineessa, mutta poikkeuksiakin on. Esim. 2 sulan paketissa olevat eripituiset sulat Peugeot 406:een eivät toimi kunnolla. Ne pyyhkivät sinänsä hyvin, mutta ilmeisesti liian jäykästä rakenteesta johtuen kumpikin sulka on molemmista päistään 1-2 cm:n matkalta irti lasista. Sen sijaan halvempi Championin sulka toimi kunnolla koko pituudeltaan eikä kestävyyskään osoittautunut erityisen huonoksi. Ovat Championit osoittautuneet toimiviksi myös muissa autoissa.

      
  • Lainaus:
    08.02.2005 klo 18:46 peksak kirjoitti
    Lainaus:
    08.02.2005 klo 10:50 PVM kirjoitti
    Kokemuksia turvaurista - onko niistä enemmän hyötyä kuin se äänihaitta jonka pyyhkimen kolahtelu uraan aiheuttaa?


    Minulta puolto turvaurille, kokemukset pelkästään positiivisiä. Nykyisessä autossa ei ollut ostettaessa uria, laitoin ne syksyllä, juuri silloin huomasi hyvin niiden tehon. Eli ne auttavat jonkunverran kurjissa olosuhteissa, jolloin jokainen apu on tervetullut - puhtaassa vesisateessa tuskin lienee paljon apua.
    Kannattaa laittaa kaksi raitaiset urat. Mitään haittaa en ole havainnut (ylim. ääntäkään en ole havainnut), mutta ei ne mitään ihmeitä tee, autoa on edelleen ajettava ja otettava olosuhteet ja muut kulkijat huomioon.

    Lisäykseksi edelliseen jotta sulatkin pysyvät pitempään paremmassa iskussa. :grin:

      
  • Lainaus:
    09.02.2005 klo 17:12 Jube kirjoitti


    Itse olen sen verran konservatiivi, että en oikein jaksa uskoa noiden rungottomien sulkien toimivuuteen, ainakaan talviaikana. Ehkä mieleni aikanaan muuttuu ensimmäisen niillä varustetun auton myötä... Luulen, että rungottomat sulat ovat puhtaasti valmistuskustannuskysymys.


    Ei ole huonoja kokemuksia tähän mennessä. Hyvin ovat pyyhkineet myös talvella.

    Sen sijaan monissa nykyvehkeissä olevaa sadetunnistinta pidän täysin turhana vimpaimena, kokemusta on kahdesta autosta automaattipyyhkijöillä ja kummassakaan ne eivät toimi niin kuin pitäisi kaikilla keleillä. Tuosta toiminnosta ei kannata maksaa yhtään mitään.

      
  • Turvaurat jo toisessa autossa peräkkäin. Toimii ehdottomasti, säästää sulkia, pyyhkii paremin. Edelliset sulat olivat käytössä yli 3 vuotta. Kokonaisuuden täyttää pistämällä RainX:ää silloin tällöin lasiin, pyyhintätulos on täydellinen.

      
  • Omat kokemukset ainakin puoltaa turvauria. Viidessä autossa peräkkäin oli urat ja kun seuraavassa ei ollut sen kyllä havaitsi huonompana pyyhkimistehona ja lisääntyneenä puhdistamisena. Tällä hetkellä autona GOLF V jossa urat ja nämä itsekantavat pyyhkijät . Mielestäni toimivat ainakin talviolosuhteissa paremmin, kun ei ole näitä jäätyviä niveliä niinkuin perinteisessä rakenteessa. Pysyvä mielestäni myös maantienopeuksissa paremmin lasissa kiinni kuin perinteiset joissa ei ole "spoileria". Eli tähän mennessä toimivin kokonaisuus koko autoiluaikanani.

      
  • Joitain vuosia sitten TM:n vertaili eroja urilla ja ilman, ja ei saanut mitään hyötyä urista. Ehkä turvaurat sittenkin, ovat taitavasti markkinoitua humpuukia?

      
  • Ei turvaurat ole mikään uskon asia, kokemuksiahan tässä
    kysyttiin.
    Minulla on ollut kahdessa autossa turvaurat ja olen huomannut
    niiden pidentävän sulan käyttöaikaa huomattavasti ja estävän
    esim sulan jäätymistä.
    Uutenahan sulat toimivat hyvin , eikä eroa juuri huomaa ja
    tästä ehkä johtui TM kommentit.

      
  • Minä sanon turvaurille myös kyllä! Omien kokemuksieni mukaan sulka kestää pitempään. Ainakaan mitään haittaa urista ei ole ollut.

      
  • Parissa edellisessä autossani oli urat, nykyisessä ei ole. Aikaisemmin olin urien puolestapuhuja, nyt en enää tiedä. Nimittäin en huomaa eroa nykyisessä turvaurattomassa edellisiin aturvaurallisiin utoihin. Tosin, ajattelen näin, että myös erilainen auto vaikuttaa asiaan. Aikaisemmin pääsin vertaamaan samalla autolla ennen ja jälkeen urien teettämisen, silloin olin havaitsevinani hyödyn. Ainoa asia mikä on tullut nykyautossa mieleen, on että talvella siinä jäätyy helpommin jäätä sulkiin kuin edellisissä. Olisko ne urat niistäneet sen jään sulasta pois?

      
  • Ei turvaurille. Urat repivät muutoin hyvät sulat rikki. En ole havainnut, että urista saa minkkäänlaista hyötyä. En tiedä olisiko urissa eroja riippuen kuka ne on tehnyt.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit