Paras akku webaston käyttöön.

7 kommenttia

Mikä akku olisi hyvä webaston kanssa käytettäväksi? Nykyinen Exide Classic on kyllä aina käynnistänyt auton puolen tunnin lämmityksen jälkeen. Hiukan hitaasti tosin startti pyörittää moottoria. Olen pitänyt akun varauksesta huolta ajamalla yhte kauan lämmityksen jälkeen. (työmatka kestää sen verran) Ilmeisesti akulta ei vaadita maksimaalista kylmäkäynnistysvirtaa? Olisiko ennemmin valittava se akku joka ottaa virtaa hyvin vastaan? Optiman akkua olen harkinnut mutta en halua sijoittaa niin isoa summaa jos akku ei olekkaan hintansa arvoinen. Niin, auto on Toyota Corolla 1.6i vm 93.

[deathmetal muokkasi tätä viestiä 10.02.2006 klo 13:33]
  
  • Kysyit parasta, et halvinta.
    Paras on kuitenkin tuo mainitsemasi Optima.
    Sitten voisi olla Bosh,Exide,Varta ym. niinkutsutut laatumerkit.

      
  • Exide ultra.Toiminut hyvin webaston kanssa. Suosittelen. Hinta kuitenkin alle puolet optimasta.

      
  • Muutaman vuoden kokemuksella pa-lämmittimistä! Kannattaa valita teholtaan suurin akku mikä tilaan mahtuu. Toisaalta yhden kalliin akun hinnalla saa monta halpaa, jotka kestävät taatusti yhdessä kauemmin kuin yksi kallis. Merkittävämpää akun kestolle on laturin koko. Veikkaan, että suurin ongelma -93 valmistetulle autolle on tehoton laturi?

      
  • Exide Ultra kävi mielessä kun noita akkuja harkitsin. Joskus 3 vuotta sitten oli aikomus sellainen ostaa mutta liikkeessä ei ollut sopivaa akkua autooni. Akulle varattu tila ei ole mikään kovin suuri. Voi olla että 1-2cm nykyistä pitempi akku mahtuisi paikkaan. Voiko vanhan laturin tilalle laittaa tehokkaamman ilman haittavaikutuksia? Hintaa tietysti tulee ainakin 200€...... Niin, autossa on lisäksi suht paljon virtaa vievä vahvistin stereoissa. Vahvistimen rinnalla on 1F konkka virtaa tasaamassa. Olen aina välttänyt kovaa soittamista heti käynnistyksen jälkeen. Niin, en ole mikään teinipelle vaikka moisia kyselenkin. :wink:

      
  • Puolen tunnin lämmitysaika bensa?-Webastolla kuulostaa kyllä tuplaten turhan pitkältä. Sillähän vesi lämpiää jo melkein normaaleihin lukemiin? Tällaiset ovat ainakin omat kokemukset vuosien takaa. Jos vertaat lämpömittarin näyttöä käynnistyksen ja pienen ajon jälkeen esim. lohkolämppäriin, niin huomaat eron.

    Itselläni on tällä hetkellä täyteen ahdetussa dieselkonehuoneessa (tai aika huonossa ja suojaamattomassa paikassa sen etupuolella) melko monta korjausta vaatinut Eberspächer, jota en oman kokemuksen perusteella voi suositella kenellekään. Siinä laitteesta ja/tai autosta johtuen lämpiämisnopeus on hieman hitaampi. Silti sekin siirtyi viime sunnuntaina vähän alle -20C pakkasessa vajaassa vartissa pienemmän tehon alueelle, jolloin sammutus on jo paikallaan.

    Näiden vermeiden tehonkulutus on ainakin 40-50W luokkaa, joten jos käyttää päivittäin ja ajaa lyhyttä matkaa, niin lohkolämppäriin kytketty akkulaturi on tarpeellinen varuste eikä lämmittimen kokonaishintaan verrattuna edes kallis.

    Akun virranottokyky on esilämmitystä käytettäessä ehkä tärkein valintakriteeri eikä niinkään käynnistysvirta, ainakin sellaisille, jotka pitävät autonsa moottorin hyvinvoinnista parempaa huolta kuin omastaan. Tällaiset tapauksethan mieluummin jättävät kylmän auton talviunille kuin menevät sitä potkimaan hereille.

      
  • Minulle Webaston asennusliikkeessä suositeltiin Vartan uutta Ultra Dynamic akkua, joka on kuulemma suunniteltu autoihin joilla ajetaan lyhyitä matkoja, kaupunkiajoa, ja joihin on asennettu polttoainelämmittimiä. Itse hankin sellaisen viime viikolla, hyvin on toiminut, mutta lyhyen käyttökokemuksen vuoksi en voi sanoa onko merkittävästi parempi. Aiemmista kokemuksista viisastuneena olen kuitenkin asennuttanut autooni Defan akkulaturin, jota käytän säännöllisesti kun auto on sähkötolpan läheisyydessä jolloin Webastoa voi porottaa surutta.

      
  • Hellalla oli aikaisemmin HPR (High Power Regulator) sarja laturille. Siina ohjain yksikkö mittasi akun lämpötilan ja latasi sitä tarpeen vaatiessa pulssitetulla tasavirralla. Näin akku lämpeni nopeammin ja otti virtaa vastaa.

    Omistin aiemmin 9000:sen missä oli Nordic bensa lämmitin ja Hellan HPR. Työmatka kesti vain 15 min ja koko talvena ei akkua tarvinnut latailla erikseen. Taksit kuulemma käyttävät myös (paljon tyhjäkäyntiä, paljon sähkökuormaa).

    Kysele Örumilta.

    Kuopiossa on keksitty (tuotenimeä on muista) akun lämmitin mikä pitää akun aina oikean lämpöisenä ja näin ollen lataus/purku toimiin hyvin. Löytyy sekä raskaalle että kevyelle kalustolle.

    Itse olen eristänyt uretaani levyillä akun ja näppituntuma on että vaikuttaa. Akku latautuu talvella paremmin (406 SVDT).

    Kylmän akun latausvirta kuulemma menee pääasiassa akun lämmittämiseen.

    [koskise muokkasi tätä viestiä 01.03.2006 klo 20:31]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit