Öljyistä, erot pitkillä vaihtoväleillä?

36 kommenttia
«1

Alla uudehko dieseli. Huoltoväli 15tkm. Onko täyssynteettisissä merkkiöljyissä "oikeasti" eroja jotka näkyvät sitten moottorin vanhetessa?



Auto on turbodieseli, ei hiukkassuodatinta. Tiedän että mikään moottoriöljy ei riko konetta.. Kuitenkin olis mukavaa

kuulla ammattilaisen mielipide, sellaisen joka on koneita aukonut että näkyykö jonkun tietyn öljymerkin jäljiltä liejuisempi kulunut kone?



Seuraavia vaihtoehtoja mielessä;



Shell helix ultra 5w40

Teboil diamont diesel 5w40

Total 5w40

Castroll magnatec 5w40





Legendaarisia toisen käden tietoa olevia juttujahan kuulee välillä. Esim teboil tekee kylmälimaa ym. Mut mielellään omia kokemuksia!!



  
  • Heh,0W-20 siinä on minulle sopiva öljy moottorissa ja voimansiirrossa Red line WS pure full synhetic.

      
  • Loistava asiantuntijalausunto :smirk: kiva kun valaisit!

      
  • Dieseliin sopiva öljy olisi Mobil ESP. Bensakoneeseen Mobil1. Dieseliin voi olla 0/40 turhan ohutta. Turbo vehkeet kuin syö öljyä enemmän tai vähemmän autosta riippuen.

    Itse olen ajanut mobilin öljyillä ja ei ole ainakaan ongelmia ollut. Muutaman kerran oli joskus vanhassa bensa-autossa toista merkkiä ja yllätyksenä tuli öljyn kulutus. Paluu vanhaan Mobiliin ratkaisi ongelman.

    Luettelemistasi muista merksitä castrolista olen kuullut myös hyvää. Halvinta ei kannata laittaa jos autoa aikoo pitää pitkään.

      
  • Öljymerkin vaihtaminen voi pestä konetta, joten väljyyttä saattaa tulla lisää. Isot pojat on sanoneet, että parin öljyvaihtovälin jälkeen kulutus asettuu taas pienempiin lukemiin.

      
  • Merkkihuollot nyt lorottavat oletuksena tankkiin mitä kulloinkin sattuvat halvimmalla saamaan. Joten jos haluat olla ihan varma, niin varaudu siihen, että joudut seuraamaan silmä kovana toimitusta.

      
  • Tuotemerkki purkin kyljessä ei ole kovin olennainen tekijä. Kunhan pitää huolen siitä, että viskositetti on oikea ja öljy täyttää valmistajan vaatimat normit, niin ollaan jo todella pitkällä. Ennen saattoi meidän olosuhteissa olla käytännön eroja öljyissä, mutta nykyisin pumppautuvuus kylmänäkään ei ole enää ongelma. Ehkä paras osoitus voitelun toimivuudesta on se, että kuluminen ei juurikaan ole nykymoottoreiden ongelma. Koneet kestävät helposti auton elinkaaren. Öljyn paremmuuksista kinastelu alkaa olla turhaa siinä vaiheessa kun auto menee kierrätykseen vahuuden vuoksi.

      
  • Niinpä. Sen verran tietoa löytyi että Castrollin magnatec öljyssä on "kalliimman" luokan esteriöljyä. Tarkoittanee etua siinä että öljykalvo pysyy esim nokka-akselissa kun moottori

    sammutetaan. Eli ei liru alas heti. Liekö tuolla mitään merkitystä sitten kun kai se synteettinen nousee normioloissa

    sekunneissa ylös. TM 06 öljytestissä painotettiin kovasti öljyjen kylmäkäynnistysominaisuuksia. Esim leikkautuvuus ei tainnut vaikuttaa loppuarvosanaan juuri ollenkaan. Teboilin öljy hävisi esim shellin öljylle tuossa ja oli silti ykkönen mobilin kanssa...

      
  • Halpaa on nykyään synteettinen moottoriöljy?

    5 litraa alle 19 Eskoa, siis litra alle 4 Eskoa? :warning:

      
  • seuraavassa kerätty omakohtasta näkemystä käyttämistäni öljyistä viimeisen 10 vuoden ajalta;



    -Shell helix ultra 5w40, autona fiat punto70-96 ja elx-02

    öljy menee 10tkm kohdilla seka-ajossa vesilitkuksi, vuodessa kilsoja tuli noin 15-20tkm. sama vika ko. öljyllä toyota corolla -96 dieselissä, eikä se pysyny edes sisässä..

    -Teboil diamont diesel 5w40, autona vento 1.9tdi(115hp)-96

    kuluttaa öljyn 5000km puoleen mittatikkuun, kuin vettä tämän jälkeen, huonointa öljyä mitä olen koettanut ventossa.

    -Castroll magnatec 5w40 (tai normaali), autona taas punto elx-02, toimii hyvin vuoden ajot, vuoden päästä värikin kuin vain hieman käytetyssä öljyssä, ei tarvinnut lisätä juurikaan.

    -Gm longlife 5w-30, opel astra 1.6-00 toimii koko vuoden hyvin, ei tarvi lisäillä, edukas öljy ja 5l kannu plussaa.

    -Mobil rallyformula 5w50 ja longlife 5w40, autoina bora-99tdi(115), bora-04tdi(130), corolla-96d, primera 1.6-91, punto70-96, punto elx-02, tämä öljy on selvästi paksuinta muihin verrattuna, jopa longlife tuntuu siirapilta. pysyy koneessa mutta kaikissa ed.mainituissa autoissa kerää öljykorkkiin kumman paljon vaaleanruskeaa töhkää, olisikos vettä? kuinkahan mahtaa huohotinsihti tukkeutua? suosittelen tota vanhoihin autoihin. öljy meni kaikisa autoissa noin 10tkm kohdilla aika veteläksi, muttei niin paljoa kuin esim. teboil tai shell.

    Olen koettanut myös championin täyssynteettistä primerassa ja puntoissa mutta se vasta huonoa olikin, öljyä kului ja se kesti öljymäisenä korkeintaan 5tkm jonka jälkeen se joko mustui tai harmaantui oudoksi. tästä syystä lopetin kokeilun noilla halpaöljyillä, Gm öljy oli halvaksi oudon laadukasta (bensa-autoon). Nyt testissä mondeo tddi ja fordin oma 5w30 öljy (motonetist&#228:wink:, saas nähdä kuin käy kesän aikana...





      
  • Siinäpä tuli hyvää tietoa edellä. En tiedä sitten miten vaarallista tuo öljyn "liruksi" meneminen oikein on. Kuitenkin noillakin teboilin öljyillä jotkut ajavat sen 20tkm ja ei kone leivo kiinni..



    Shellin helixistä luin että jossain amerikkalaisessa testissä olisi moottorin kuluminen ollut erittäin vähäistä mutta tuollakin oli öljyn oheneminen tapahtunut alle 10tkm. Omassa kulkineessa näkyy nokka-akseli öljyntäyttö korkin avatessa.

    Tänään kurkistin sinne koneen käydessä ja yllätys oli miten reilusti helix ultraa oli akselin kyydissä. Vaikutti että tarraa pintoihin hyvin ainakin vähän ajettuna.

      
  • Yksi hyvä testi öljyn "tarraavuudesta" on vaikkapa jättää katsalla asioinnin jälkeen mittatikku pois reiästä. Jos kone rullaa muutaman tonnin jälkeen yhtä virkeästi kuin aiemminkin, ja konetila on suht puhdas, puhutaan ihan huippuöljystä.

      
  • Onko teillä ollut ongelmia moottorin kulumisen kanssa kun jaksatte miettiä öljyn voiteluominaisuuksia?

      
  • shell helix ja teboil diamond on uusiutunut siitä kun itse testailin noita, mutta kannu näyttää silti samalta? Mistähän voisi lukea testejä että missä vuosikerrassa on tapahtunut nuo päivitykset?

      
  • Taitaa viimeinen testi olla TM 21/06. Tuon jälkeen on varmaan jo lähes kaikki merkkiöljyt päivittäneet luokkiaan. Liekkö muut lehdet noita testailleet ja mitkä oli testisydeemit?



    Tuosta moottorin kulumisesta on tarvinnut olla huolissaan varsinaisesti viimeksi 90 luvun escortin kanssa. Siinä nokka-akseli kävi jostain syystä (öljypumppu, karsta?) varsin kuivana.

    Ruma ääni ja kuluminen taisi olla vakiovika noissa 80 luvun lopun eskon koneissa. Tuo omistamani oli joku ihme malli joka oli rekisteröity vuonna 90..

      
  • mikahe:

    Yksi hyvä testi öljyn "tarraavuudesta" on vaikkapa jättää katsalla asioinnin jälkeen mittatikku pois reiästä. Jos kone rullaa muutaman tonnin jälkeen yhtä virkeästi kuin aiemminkin, ja konetila on suht puhdas, puhutaan ihan huippuöljystä.




    Tuo ei taida onnistua millään öljyllä/autolla (tikullisella)? :xmas:

      
  • Periaatteessa vesikin on riittävä voiteluaine jos motti suunnitellaan vesivoitelulle! :warning:

    Suurin ongelma on puhdistus (suodatus) ja jäätyminen kylmissä olosuhteissa.

    Osin kylläkin onnistunut koska "longlaiffit" ovat "lähes vettä"? :tongue:

      
  • pniemiselle; Helix ultra ja teboilin diamont on päivittyneet ainakin vuonna 2006. Sen jälkeisistä muutoksista en tiedä..

      
  • pnieminen74:

    seuraavassa kerätty omakohtasta näkemystä käyttämistäni öljyistä viimeisen 10 vuoden ajalta;

    -Shell helix ultra 5w40, autona fiat punto70-96 ja elx-02
    öljy menee 10tkm kohdilla seka-ajossa vesilitkuksi, vuodessa kilsoja tuli noin 15-20tkm. sama vika ko. öljyllä toyota corolla -96 dieselissä, eikä se pysyny edes sisässä..
    -Teboil diamont diesel 5w40, autona vento 1.9tdi(115hp)-96
    kuluttaa öljyn 5000km puoleen mittatikkuun, kuin vettä tämän jälkeen, huonointa öljyä mitä olen koettanut ventossa.
    -Castroll magnatec 5w40 (tai normaali), autona taas punto elx-02, toimii hyvin vuoden ajot, vuoden päästä värikin kuin vain hieman käytetyssä öljyssä, ei tarvinnut lisätä juurikaan.
    -Gm longlife 5w-30, opel astra 1.6-00 toimii koko vuoden hyvin, ei tarvi lisäillä, edukas öljy ja 5l kannu plussaa.
    -Mobil rallyformula 5w50 ja longlife 5w40, autoina bora-99tdi(115), bora-04tdi(130), corolla-96d, primera 1.6-91, punto70-96, punto elx-02, tämä öljy on selvästi paksuinta muihin verrattuna, jopa longlife tuntuu siirapilta. pysyy koneessa mutta kaikissa ed.mainituissa autoissa kerää öljykorkkiin kumman paljon vaaleanruskeaa töhkää, olisikos vettä? kuinkahan mahtaa huohotinsihti tukkeutua? suosittelen tota vanhoihin autoihin. öljy meni kaikisa autoissa noin 10tkm kohdilla aika veteläksi, muttei niin paljoa kuin esim. teboil tai shell.
    Olen koettanut myös championin täyssynteettistä primerassa ja puntoissa mutta se vasta huonoa olikin, öljyä kului ja se kesti öljymäisenä korkeintaan 5tkm jonka jälkeen se joko mustui tai harmaantui oudoksi. tästä syystä lopetin kokeilun noilla halpaöljyillä, Gm öljy oli halvaksi oudon laadukasta (bensa-autoon). Nyt testissä mondeo tddi ja fordin oma 5w30 öljy (motonetist&#228:wink:, saas nähdä kuin käy kesän aikana...





    Samankaltaisia kokemuksia Shellin ja Mobilin osalta. Mobililla olen ajellut viimeiset vuodet ja ei ole tukkeutunut mitkään sihdit eikä suodattimet. Nesteen City Pro on mielestäni käyttöominaisuuksiltaan melkein yhtä huonoa kuin tuo Shellin öljy.

      
  • Kaks07

    Ruma ääni ja kuluminen taisi olla vakiovika noissa 80 luvun lopun eskon koneissa. Tuo omistamani oli joku ihme malli joka oli rekisteröity vuonna 90..


    Escortin koppa vaihtui syksyllä -90. Ensimmäisissä 90-luvun escoissan oli se vanha ruiskulla ja katilla varustettu CVH-moottori, jossa oli hydrauliset venttiilinnostimet. Taisi ne olla kuluneet autossasi.

      
  • Olen käyttänyt pääasiassa Teboil Diamond 5W-40 öljyä, koska se on edullista. Satunnaisesti olen käyttänyt myös Shellin ja Mobilin öljyä. Ölynvaihtoväli on 15000 kilometriä, mutta joskus väli on vahingossa venähtänyt pidemmäksi.



    Autossa on ollut vuosien ajan hieman öljyvuotoa, jonka takia autoon on pitänyt lisätä noin tuhannen kilometrin välein öljyä. Syksyn ja talven aikana öljynvaihto viivästyi vahingossa ennätyksellisen paljon eli vaihtoväli oli melkein 20000 kilometriä. Tästä oli erikoiset seuraukset. Auton öljyvuoto väheni, ja nyt öljyä lisäämättä voi ajaa paljon pidempään kuin ennen. Ehkä "moskainen" öljy tukki vuotokohdat.



    Autolla on ajettu nyt noin 549000 kilometriä, ja viime syksyn katsastuksessa päästöarvot olivat hyvät. Auton moottorissa ei tunnu vielä vanhuudenheikkoutta. Auto on Nissan Micra.



    Erot eri merkkisten öljyjen (jos ei mistään epämääräisistä merkeistä puhuta) välillä lienevät niin pienet, että niillä ei ole käytännön merkitystä. Jos eroja on, niitä on vaikea saada selville.

      
  • Teboilin öljyt ovat testeissä pärjänneet hyvin ja ovat Suomessa kehitettyjä! Valitettavasti merkkihuollot eivät juuri niitä käytä!

      
  • Nasse:

    Teboilin öljyt ovat testeissä pärjänneet hyvin ja ovat Suomessa kehitettyjä! Valitettavasti merkkihuollot eivät juuri niitä käytä!




    Mitäs valitettavaa siinä on? Venäläinen öljy-yhtiöhän Teboil on.



    Jos suomalaista työtä haluaa tukea, niin kannattaa käyttää Mobilin öljyjä!



    Et varmaan tiennyt, että esim. kaikki Euroopassa myytävät 4-litran Mobil 1 öljypurkit ovat Suomessa Naantalin tehtaalla sekoitettuja ja pakattuja.



    http://www.mobil1.fi/uutiset/uutisarkisto/naantalin-voiteluainetehdas-50-vuotta.aspx

      
  • pnieminen74:

    Nyt testissä mondeo tddi ja fordin oma 5w30 öljy (motonetist&#228:wink:, saas nähdä kuin käy kesän aikana...




    Poikkesin ruokiksella Motonetissä ja hypistelin tuota Fordin nimissä myytävää öljyä.



    Tuoteselosteesta ilmenee, että se on BP:n eli British Petroleumin valmistama. Siltä pohjalta sitä ainakin voinee pitää luotettavana merkkituotteena.



      
  • SO2001:



    Erot eri merkkisten öljyjen (jos ei mistään epämääräisistä merkeistä puhuta) välillä lienevät niin pienet, että niillä ei ole käytännön merkitystä. Jos eroja on, niitä on vaikea saada selville.




    Ainakin öljynkulutuksessa olen huomannut suuriakin eroja ja niitä ei ole ollut vaikeaa saada selville. Käytännön merkitystä asialla on, koska mieluummin vaihtovälin aikana en lisää öljyä. Varsinkin jos vaihtovälin aikana tulee ostettua huoltsikalta parikin purkkia niitä kalliita litran pöniköitä niin onhan tuo aina lisäkustannus. Myöskin tällaiselle laiskalle autonhuoltajalle tuollaiset ylimääräiset huoltotoimenpiteet ovat myrkkyä. Mieluummin maksan muutaman euron enemmän Mobilin öljyistä ja olen sitten lisäämättä sitä. Shellin öljyt eivät omassa autossani oikein pysy sisällä, vaikka kaikki mahdolliset numerot ja kirjaimet ovat siinä öljypöntön kyljessä samoja kuin Mobilissa.



      
  • Eiköhän tuo Teboili ole yhtä suomalaista kuin Mobilkin?

      
  • Tai ehkä enemmänkin kun katsoo vaikkapa teboil.fi!

      
  • Nasse:

    Eiköhän tuo Teboili ole yhtä suomalaista kuin Mobilkin?




    Teboil on 100 %:sti venäläisten omistama!



    Taustana on II Maailman sota, jonka loppukahinoissa Suomelle määrätyt rauhanehdot velvoittivat Suomessa olleen saksalaisten omaisuuden luovuttamisen Neuvostoliitolle. Siitä lähtien Teboil on ollut neukkujen ja sittemmin venäläisten hallussa. Se ei selittämällä muuksi muutu!

      
  • No, mutta missä ne öljyt valmistetaan? Ja kenenkä omistama on sitten Mobil? Firma, jolla on kehitys ja tuotanto Suomessa lienee ihan sama kuka sen omistaa? Jos on ennakkoluuloinen, niin sitten se on ihan ymmärrettävää!

      
  • sjvirt:

    Nasse:
    Eiköhän tuo Teboili ole yhtä suomalaista kuin Mobilkin?


    Teboil on 100 %:sti venäläisten omistama!

    Taustana on II Maailman sota, jonka loppukahinoissa Suomelle määrätyt rauhanehdot velvoittivat Suomessa olleen saksalaisten omaisuuden luovuttamisen Neuvostoliitolle. Siitä lähtien Teboil on ollut neukkujen ja sittemmin venäläisten hallussa. Se ei selittämällä muuksi muutu!




    Joku tiesi kertoa, että aikoinaan nuo Teboilit sijaitsivat Itä-Länsi suuntaisilla teillä, enimmäkseen itäisessä Suomessa ja varaosahyllyissä oli tarvikkeita niin Mosseen kuin T-72:n. En tiedä pitäneekö paikkansa mutta kai tuossa on yhtä paljon suomalaista kuin Delta-autossa.



      
  • Joku tiesi kertoa, että aikoinaan nuo Teboilit sijaitsivat Itä-Länsi suuntaisilla teillä, enimmäkseen itäisessä Suomessa ja varaosahyllyissä oli tarvikkeita niin Mosseen kuin T-72:n. En tiedä pitäneekö paikkansa mutta kai tuossa on yhtä paljon suomalaista kuin Delta-autossa.



    Asennettahan näyttää piisaavan, miten liene sitten tietämys? Hävettää jos suomalaisten näkökannat ovat tätä! Varmaan ne on amerikkalaiset, jotka meidän rakennustarvikkeita ostaa, meidän hotelleissamme majoittuvat, meidän makkaraa syövät jne!

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit