DiesOtto

3 kommenttia

Mersulla on yksi ratkaisu diesel-bensa kinaan, nimittäin Hesari kirjoittaa (http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Diesel+–+vauhti+kiihtyy/1135229966623 ):
"Viimeinen sana ei ole vielä läheskään sanottu moottoreiden kehityksessä. Lehtitiedot (Automobilwoche) kertovat, että Mercedes-Benz esittelee Frankfurtin näyttelyssä parin viikon kuluttua moottorin, jossa yhdistyvät dieselin ja ottomoottorin ominaisuudet (saksaksi DiesOtto-Motor).

Huomionarvoista on, että MB-uutuus toimii tavallisella bensiinillä, mutta on silti ns. itsesytytteinen. Toisin sanoen sytytyslaitteistoa ei tarvita. Sylinteriin puristetaan aluksi pelkkää ilmaa, joka kuumenee 700–900 asteeseen. Kuuman ilman joukkoon ruiskutetaan sitten polttoainetta, joka syttyy. Diesel on toiminut näin aina, pian siis myös ottomoottori.

Eikä Mercedes-Benz ole yksin. Myös Volkswagen on kertonut moottorisuunnitelmistaan, joiden tavoitteena on hiilidioksidipäästöjen supistaminen. Painesytytyksellä toimiva bensamoottori on VW:n ohjelmassa. "

Ja tässä linkki lainauksessa mainittuun lehteen: http://www.automobilwoche.de/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070721/REPOSITORY/70721002/1060

Nyt sitten arvuutteluja peliin millainen tuo uusi moottori tulee olemaan, joillakinhan on ilmiömäinen kyky analysoida asioita pers-tuntumalla ja renkaita potkimalla- nyt niitä analyyseja lukisi mielellään.

  
  • Hanakasti ainakin panttaavat tiedonjyviä tuosta konstruktiosta. Tai ehkä en osaa etsiä oikeista paikoista. Mielenkiintoinen aihe, Frankfurtin jälkeen olemme varmaan viisaampia.

      
  • Muistan lukeneeni (en muista mistä), että DiesOtto olisi kaksitoiminen: pienillä kierroksilla matala puristussuhde ja kipinäsytytys, korkeilla kierroksilla dieselmäinen puristussuhde ja painesytytys. Muuttuvan puristussuhteen toteutustapaa lähde ei esitellyt, ovatko kenties hankkineet GM:ltä oikeudet Saabin SVC-tekniikkaan http://www.fs.isy.liu.se/Lab/SVC/

    EDIT: tällaista lisätietoa löysin: http://www.edmunds.com/insideline/do/News/articleId=121817

    EDIT2: höpöjä muistin sytytystavan ja kierrosten suhteen...

    [nimim Erkki muokkasi tätä viestiä 11.09.2007 klo 18:27]
      
  • "Mercedes-Benz esittelee "tulevaisuuden moottoriksi" tituleeraamaansa DiesOtto -konseptia Frankfurtin autonäyttelyssä. Siellä uutuuslaite on istutettu F700 -konseptiautoon.

    DiesOtto -konseptissa on sylinterilukua ja iskutilavuutta laskettu. Siinä käytetään turboahtamista, bensiinin suorasuihkutusta sekä hallittua puristussytytystä dieselmoottorin tapaan.

    Käytännössä puristussytytystä voidaan käyttää alhaisilla ja keskialueen kierroksilla.

    Mersu on saanut konseptilla nelisylinterisestä 1,8 litran koneesta 238 hevosvoiman tehon. Kulutus on saatu alle kuuden litran sadalla kilometrillä. Nämä tulokset on saavutettu Mersun nykyisen S-sarjan kokoisella autolla.

    Kohlerin mukaan bensiinimoottori tulee pysymään kiinnostavana monilla markkinoilla vielä pitkään."

    ---

    "Optimising the internal combustion engine is one of the milestones on the Mercedes-Benz roadmap for sustainable mobility.

    The company’s powerful and economical BLUETEC diesel engine diesel has already been available in the US in the E-Class since 2006, and it will also become available in Europe from the end of this year.

    The E 300 BLUETEC will be by far the cleanest diesel in its class, and will meet the requirements of the EU5 exhaust emission standards in full.

    "Our next goal will now be to make the gasoline engine as economical as a diesel. All the preconditions for this are provided by our DiesOtto concept, which incorporates the foremost strengths of both the gasoline engine and diesel engine," says Prof. Dr. Herbert Kohler, Head of Group Research & Advanced Engineering Vehicle and Powertrain; Chief Environmental Officer of DaimlerChrysler.

    The result of this " marriage " is a four-cylinder unit with a displacement of just 1.8 litres, which combines the strengths of the low-emission gasoline engine with the fuel economy of a diesel.

    * Downsizing with fewer cylinders and a smaller displacement * Turbocharging for superior performance * Direct gasoline injection as a further fuel economy measure * Controlled auto ignition, a combustion process similar to that of a diesel * Variable valve control * A variable compression ratio leading to even better fuel economy and, depending on customer needs and the type of operation, * A hybrid module with an integrated starter/generator, which makes the drive unit even more economical.

    When starting and under full load, the fuel/air mixture is ignited by a spark plug, as in a conventional spark-ignition engine (homogeneous combustion). The controlled auto ignition to which the DiesOtto automatically reverts within its working cycle occurs under partial load conditions, i.e. at low and medium engine speeds. The result is the very low nitrogen oxide emissions of homogeneous combustion at reduced reaction temperatures. All further emissions control in the DiesOtto engine is by means of a standard three-way catalytic converter. A highly efficient engine management and control system has also been realised to combine the individual sub-systems into a drive concept.

    The current prospects for the future of the internal combustion engine reveal its great potential, and show that the new drive concept is a feasible proposition in the mid-term according to Benz. Some of the intermediate solutions incorporated, e.g. direct gasoline injection, are already in series production at Mercedes-Benz. Others will be gradually integrated into series-production engines until the overall solution has been realised."




    [Newey muokkasi tätä viestiä 11.09.2007 klo 14:08]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit