Auton pikapesurit...

12 kommenttia

Hieman kokemuksia pesureista kaivataan.
Nyt kun oli tässä uudessa lehdessä artikkeli pikapesuista ja niiden hyvyydestä niin ajattelin kysäistä josko kenelläkään olisi tietoa pesureiden harjallisen pesun käytöstä jos on asentanut lisävalot.

Itselläni on Hellan comet FF200 muovikoppaset lisäpitkät ja vielä en ole uskaltanut pesaista autoa harjapesussa kun olen kuullut huhuja että harjas saattaa kietoutua lampun ympärille ja repäistä sen irti.

Miten on ? Onko kukaan uskaltanut kokeilla... :confused: :confused:

  
  • Pari vuotta olen pessyt yhtä autoa harjallisessa pikapesussa. Harjattomassa ei autoni tule puhtaaksi, sekin on kokeiltu. Kertaakaan ei ole normaalisti puskurin päälle asennetut valot menneet rikki (Hella Rallye 1000), joskus ehkä aavistuksen kääntyneet sivulle. Valot on tuettu yläosasta. Ilman tukia en uskaltaisi autoa pesuun viedä, vaikka sellainenkin asennus olisi mahdollinen.

    Pesuloiden ohjeissa on kyllä maininta siitä, ettei särkyneitä lisävaloja korvata. Joskus myös kassa on arvellut, ettei autoa kannata pesukoneeseen viedä. Nykyään käytän autoa vain yhdellä asemalla, koska siellä on sopiva ja toimiva ohjelma. Autoni on sen verran hankalan mallinen, ettei kaikki koneet sitä osaa käsitellä. Ainakin viisi kertaa on kone jäänyt jumiin. Muutaman kerran on myös harjat tönineet autoa sen verran epämiellyttävästi, etten uudestaan ole viitsinyt mennä kokeilemaan.

      
  • Kiitos Herbert.

    Juu, meikäläisen valot on kiinnitetty rekkarin takana olevaan kiinnitysrautaan joten ei ne varmaan heti lähde mutta justiinsa tulee mieleen josko pesureissa voisi olla "ruoska" ilmiötä...

    Ei vain viitsi maksaa olemattomasta pesusta (lue huuhtelusta) josta asemat velottaa 13-15 euroa. En tiedä millä ihmeellä ne kehtaa...

    Kävin kerran valittamassa Helsingin itäkeskuksen viereisellä Shellillä olemattomasta pesusta ja ne vain "harjattomassa ei ole pesutakuuta". Minkä h......n takia sitä sitten sanotaan pesuksi !!!

    Välttäkää sen puljun pesuria, meinaan meikäläisen omassa letkussa on enemmän painetta kuin niiden systeemissä...

    :kiss:

      
  • On noissa pesuissa kyllä eroa. Eräs kaverini tuli kiukuissaan päiväkaljalle kotiini ja maisi kun ei ollut pesulaite pessyt autoa kunnolla. Kysyin sitten että kuinka ne hyvitti sen pesun? Kaverini kertoi että eipä hän viitsinyt mennä valittamaan. Itse olen valittanut usein ja olen yleensä saanut uuden pesun tilalle. Ainoastaan Kontulan Nesteellä kassaneiti ensinnäkin maksaessani Amexilla kertoi, että Plussakorttia on turha näyttää, koska Amexilla on oma bonussysteemi niin heillä ei sitten sen päälle enää plussapisteitä saa. Pesutuloksen oltua heikko menin valittamaan kassalle, joka kertoi että kannattaisi pestä hiukan useammin auto niin ei jäisi pesun jälkeen likaiseksi. Se harjaton pesu on kyllä aika turha keksintö. Kyllähän sillä siitepölyt huuhtelee auton päältä mutta ei sillä juuri muuta virkaa ole. Ihan yhtä huono keksintö kuin se pesulaitteen "vaha". Nykyisin suosin Shellin yöpesuja, jotka saa puoleen hintaan. Ennen vanhaan pesun sai kolmellakymmenellä markalla. Nykyisin yli kahdenkymmenen euron pesut alkavat olla ihan normaali hintataso. Katsastuksenkin hinnat ovat nousseet samaa tahtia.

      
  • Toisaalta, kyllä se suht hyvin lähtee harjattomallakin, jos vain riittävän usein pesee. Ja sitten silloin tällöin pesee ihan kunnolla käsin tai harjallisessa. Ja ennenkaikkea tuo harjattoman hinta, 4,9 euroa per laaki, houkuttaa pesemään useinkin. Ja kun se on kuitenkin auki 24/7....

      
  • 4,9 euroa? Käytkö pesettämässä autosi Bulgariassa vai mistä moinen hinta?

      
  • Testissä huomioni kiinnittyi siihen, että pesuveden kierrätysjärjestelmiä ei huomioitu mitenkään.

    Nykyäänhän nähtävästi hyvin monet koneet kierrättävät (ympäristöystävällisyyden nimissä) samaa pesuvettä, joka jotenkin puhdistetaan. Puhdistuksessa vaan suola ei häviä mihinkään, joten ilmeisesti auto pahimmillaan pestään (ja huuhdellaan) aikamoisella suolaliemellä. Ainakin Ruotsista kuului joku aika sitten tälläisia uutisia - mikä lie tilanne Suomessa? :open_mouth:

      
  • En käytä itse pikapesuja ollenkaan, mutta vien vanhempieni autoja joskus sellaiseen. Levitän auton pintaan liuotinta ja annan sen vaikuttaa vähän aikaa ennen harjatonta pesua. Esikäsittely parantaa huomattavasti pesun tulosta.

    Parasta liuotinta on Wurthin valmistama tai myymä aine, jonka nimeä en muista. Kannattaa kokeilla. Siinä on jotakin mäntyöljypohjaista juttua, joten maalipinta ei kuivu vaan jättää pinnan luonnollisen näköiseksi.

      
  • Lainaus:
    14.09.2007 klo 13:47 ddr5 kirjoitti
    4,9 euroa? Käytkö pesettämässä autosi Bulgariassa vai mistä moinen hinta?


    Jälleen yksi syy olla kateellinen pirssikuskeille...heh heh....

    :smile:

      
  • eikö hieno auto ansaitse huolellisen käsinpesun?
    ja autoista kiinnostunut miehekäs mies tekee sen varmasti mielellään?

    :innocent: :innocent: :innocent: :tongue:

      
  • Lainaus:
    15.09.2007 klo 11:41 petos kirjoitti
    eikö hieno auto ansaitse huolellisen käsinpesun?
    ja autoista kiinnostunut miehekäs mies tekee sen varmasti mielellään?

    :innocent: :innocent: :innocent: :tongue:


    Tää on ihan totta jos on autotalli lattiakaivolla tai edes omakotitalo omalla pihalla, mutta kun asustelee rivarissa jossa saa auton pestä vain parkkipaikalla eli toisten ajajien tiellä niin tuo käsin puunaaminen jää pariin kertaan vuodessa kun laittaa vahat pintaan.

    Kyllähän se alkuun oli myös palkitsevampaa pestä käsin kun ajatteli että ei tule naarmuja yms mutta kun auto on kulkenut 200000 kilometriä suomalaisia teitä jossa kivet lentelee Helsingissäkin niin ei nuo koneiden harjat voi mitään hirveetä vahinkoa saada aikaan. On sellainen tähtitaivas konepelti..

    Nyt on vaan meikäläisen kysymys hukkunut näihin kommentteihin eli miten lisävalot ja harjat sopivat yhteen. Kuinkas moni muuten käyttää noita pesuhalleja joita on melkein joka huoltiksella ? Kuinka monta polettia siinä ehtii kulua kun auton pesasee ? Miten se systeemi yleensä toimii ??

    Tomi :innocent: :innocent: :innocent: :sleepy:

      
  • Itse käytän autoa ainoastaan käsinpesupaikoissa (10-20 euroa), joita on onneksi koko ajan tullut lisää. Jään yleensä "kyttäämään" viereen, samalla tulee mahdolliset naarmut ja kiveniskemät tarkastettua. Lisäksi pari kertaa kesässä peseskelen itse. Olen rehellisesti sanottuna pesettänyt autojani ainoastaan pari kertaa automaattipesussa, ja melko huono maku jäi suuhun (harjallisesta).

      
  • Omissa autoissa on ollut kahdessa viimeisimmässä lisävalot valoraudassa kiinni ja ei niihin ole koskaan harjakset tarttuneet kiinni. Satunnaisesti on toinen valo kääntynyt hieman vinoon, mutta samaa tekee isoille peileille ellei niitä käännä valmiiksi kylkiin ennen pesuun menoa.

    Harjatonkin tuntuisi riittävän tuolla pesukadulla jos vain ehtisi käydä riittävän usein pesussa. Pesukadulla kun huuhtelevat auton ensin painepesurilla ja sitten auto menee vasta linjastolle pesuun. Toinen syy miksi tätä pesukatua käytän on maalipinnankäsittely joka aina silloin tällöin vaatii kunnon liuotinta - tässä paikassa käyttävät kunnon liuotinta kun vain pyytää.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit