Dieselit vaikeuksissa 2014 mennessä?

9 kommenttia

Uusin tuulilasi uutisoi että tiukentuvat hiukkaspäästöarvot johtavat dieselkoneiden hinnannousuun 2014 mennessä, tekniikka tänään urearuiskutuksineen on vielä hinnakasta.

Mielipiteitä?

  
  • Jos oikeasti tilanne on tuo, niin itseäni ei haittaa, vaikka naftapelit jätettäisiin ainoastaan sinne hyötyajoneuvojen puolelle, niissähän ureavehkeet on tätäpäivää. Ehkä ns. diesotto sotkee pakkaa entisestään henkilöautoissa?

      
  • Ei johdu hiukkasista. Ne tulevat jo Euro 5:n myötä vuonna 2009 suodatettua pienemmiksi kuin bensoissa. Hiukkasongelma on tuon jälkeen ratkaistu lopullisesti.

    Euro 6:een on kylläkin suunniteltu niin tiukkaa rajaa typen oksideille, ettei siihen nykytekniikalla päästä. Hätä kuitenkin keskii keinot. Autotehtaat valittivat samaa aikoinaan Euro I-III:n myötä. Tuolloin mahdottomina pidetyt rajat alitettiin lopulta helposti.

    Nyt Euro 4:ssa dieselin typen oksidien rajat ovat kolme kertaa bensan suuruiset. En näe mitenkään mahdottomana, etteikö niitä saatatisi vuoteen 2014 menessä tuolle tasolle.

    Siihen ei edes tarvita mitään kallista jälkikäsittelyä, vaan yksinkertaisesti vähentää typenoksidien raakapäästöjä. Lupaava keino on uudenlainen hehkutulppa, joka mittaa palotapahtuman lämpöä. Sen avulla moottorin ohjaus voi säädellä syöttöä siten, ettei lämpö sylinterissä nouse liian suureksi. Täten typen oksideja ei pääse edes syntymään paljoa.

    Puhe dieseleiden vaikeuksista on vain eurooppalaisten autotehtaiden lobbausta Euro 6:n rajojen lopullisesta tasosta.

      
  • Sopii vallan mainiosti. Ehkä sitten nakuttimet jälleen asettuvat omalle paikalleen rekkojen ja traktorien nokalle, minne kuuluvatkin.

      
  • Sunnuntaikuskien juttuja nuo. Nakutin alkaa ihmeesti kiinnostaa kun kilometrejä alkaa kertyä.

    Alkoon ja takaisin voi ajaa vaikka bensamopolla 2-tahti käryten minun puolesta!

      
  • muutos tulenee olemaan yhtä dramaattinen kuin katalysaattorien aikoinaan markkinoille tullessa. Bensa-autoiluhan loppui silloin lähes kokonaan kun katalysaattori kolminkertaisti autojen hinnat. Sitten keksi Biltema edullisen yleiskatalysaattorin, jolloin autoilusta tuli taas koko kansan huvia.

      
  • Lainaus:
    07.09.2007 klo 22:32 Newey kirjoitti
    Uusin tuulilasi uutisoi että tiukentuvat hiukkaspäästöarvot johtavat dieselkoneiden hinnannousuun 2014 mennessä, tekniikka tänään urearuiskutuksineen on vielä hinnakasta.

    Mielipiteitä?


    Tekniikan tämän päivän hinta on tietysti ihan eri asia kuin se mitä nuo systeemit maksavat sitten kun niitä tehdään paljon. Sama se on hybridien kohdalla, hinnat tulevat alaspäin vauhdilla heti kun kilpailu kiristyy ja useimmilla valmistajilla on hybridejä tarjolla.

    Aika paljon riippuu siitä, mitä polttoaine maksaa ja mitkä ovat Keski-Euroopan käyttömaksut co2-päästöistä. Koneiden pieni kallistuminen tulee nopeasti takaisin jos co2-käyttömaksussa säästää merkittävästi.

    Vuoteen 2014 mennessä myös bensakoneiden hinnat tulevat nousemaan, jos aiotaan täyttää hiilidioksidipäästövaatimukset. Aika paljon pitää nykykoneita modernisoida ja käyttää isoissa autoissa kevyitä materiaaleja, jotta 120g/ km alittuisi "perinteisellä" bensavehkeellä.
    Jos ei bensakoneissa mitään mullistavaa tapahdu, dieselit ja hybridit (bensalla tai dieselillä) jäänevät ainoaksi alle 120g vaihtoehdoksi painavampiin autoihin.

    Eikä EU dieselistä luovu. Sehän on eurooppalaisen autoteollisuuden merkittävä kilpailuetu kotimarkkinoilla. :wink:

      
  • Jos tiisselit paljon yleistyvät niin pensasta tulee ylitarjontaa ja sen hinta laskee? :sunglasses:
    Tosin Jenkkilä vetää vielä kauan "ylimääräpensan"? :innocent:

      
  • Lainaus:
    10.09.2007 klo 11:41 AkiK kirjoitti
    Vuoteen 2014 mennessä myös bensakoneiden hinnat tulevat nousemaan, jos aiotaan täyttää hiilidioksidipäästövaatimukset. Aika paljon pitää nykykoneita modernisoida ja käyttää isoissa autoissa kevyitä materiaaleja, jotta 120g/ km alittuisi "perinteisellä" bensavehkeellä.
    Jos ei bensakoneissa mitään mullistavaa tapahdu, dieselit ja hybridit (bensalla tai dieselillä) jäänevät ainoaksi alle 120g vaihtoehdoksi painavampiin autoihin.



    http://www.autobloggreen.com/2007/09/11/frankfurt-2007-mercedes-benz-f700-research-vehicle-with-diesott/

    http://www.heise.de/autos/artikel/s/4189/0

    Mercedes on toista mieltä bensiinimoottoreiden kehityspotentiaalista, siellä päätettiin yhdistää dieselmoottorin ja bensakoneen hyvät puolet, kun täällä palstalla bensakoneille ei keksitty kuin museo. :sunglasses:

    Lukemat ovat 1.8-litraiselle bensakoneelle vaikuttavat: 400 Nm / 238 hp, kulutus 6l/100km.

    Tuskin se bensakoneiden kehitys tuohon vielä jää, nuo ominaisuudet ovat vasta tulossa pikkuhiljaa tuotantoon.

    "Stuttgart, 25. Juli 2007 - Unser nächstes Ziel ist es, den Benziner so sparsam wie den Diesel zu machen."

    Dieseliinhän tulee sitten kallis pakoputki kaikkine eri katalysaattoreineen, ja toiseen tankkiin pitää jopa parhaimmillaan pissiä sinistä.

    [Newey muokkasi tätä viestiä 12.09.2007 klo 02:02]
      
  • "Siellä päätettiin yhdistää dieselmoottorin ja bensakoneen hyvät puolet"

    Ja kun biobutanoli polttomoottorien polttoaineena aikanaan yleistyy, sitä voi tankata kumpaankin koneeseen. Bensiinimoottorilla ajava ei edes huomaa muutosta ja dieseliinkin sitä voidaan sekoittaa

    http://www2.dupont.com/Biofuels/en_US/index.html

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit