Parasta bensiiniä VW-konsernin FSI-moottoriin

9 kommenttia

Miten on? Kertokaahan kokemuksia VW-konsernin FSI-moottoreitten polttoainevaatimuksesta. Ohjekirjan/automyyjän mukaan ne vaativat 98E-bensiiniä ja vielä Nesteeltä tankattattuna. No, ysi-kasia varmaan vaativat mutta onko Nesteeltä tankkaaminen välttämätöntä? Onko sen polttoaine rikitöntä niin kuin mainostavat? Eikö muiden asemien ole? Onko rikki juuri se joka FSI-moottorin hajoittaa ja miten se sen tekee?

Nimim. Rikkikö saa moottorin rikki?

  
  • Nesteen D-piste jakeluverkosta saa enemmän sontaa tankkiin, kuin muilta. Siitä päätellen bensiinissä tilanne voisi olla sama. Itse polttoaine ei kuitenkaan eroa ketjuilla toisistaan kuin minimaalisesti. Samaa tavaraa lastaavat samoista varsista Nesteen, Shellin ja Esson väreissä olevat polttoaineautot. Lisäaineilla saadaan pieniä eroja, mutta ei mitään ratkaisevaa.

    Ja mitä rikkiin tulee, niin muillakin on rikitöntä polttoainetta. Neste on pitänyt asian tiimoilta suurinta meteliä. Rikittömyys lisää kulutusta. Ainakin diesel-autoissa.

    [Luu5 muokkasi tätä viestiä 03.03.2005 klo 10:29]
      
  • Tämän päivän lehdestä luettua: "Kaikki Suomessa myytävä bensiini on rikitöntä" tai jotain sinnepäin. Eli rikkipitöisuudesta ei pitäisi FSI:n tankkaaminen jäädä kiiinni.

      
  • Joo Essolla on myös rikitöntä niin eiköhän se ole sitä sitten joka asemalla.

      
  • Laitan tähän linkin Tuulilasin nettisivulle - toimii ainakin vähän aikaa:
    http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=118121

    eli kaikki Suomessa myytävä bensiini on rikitöntä.

    [MatLog muokkasi tätä viestiä 07.03.2005 klo 15:56]
      
  • Eri firmojen bensiineissä (ja dieseleissä) on eroa vain lisäaineistuksessa. Kaikkiin polttoainerekkoihin lastataan samaa polttoainetta. Kun Nesteen rekka tulee hakemaan lastia, lisätään samalla säiliöön Nesteen omaa lisäainetta, joka samalla sekoittuu, joten aine on valmista kuljetettavaksi jakeluasemille. Ja kun Shellin rekka hakee lastia, lisätään tankkiin Shellin lisäaine ja perusbensa, joka taas viedään jakeluun, jne...

    Toimii se FSI myös 95-oktaanisella.

      
  • Ei rikki varsinaisesti FSI-moottoria hajota vaan se on haitallista katalysaattorille.

    [Viitalaj muokkasi tätä viestiä 10.03.2005 klo 10:09]
      
  • Eikös se iso E ole merkki rikittömyydestä?

      
  • Lainaus:
    21.03.2005 klo 18:40 Felmu kirjoitti
    Eikös se iso E ole merkki rikittömyydestä?

    95E-bensiiniä on myyty jo vuosia, rikkipitoisuus on aikaa myöten vähentynyt, ensin "vähärikkiseksi", ja nyt rikittömäksi. E-kirjain taisi olla alunperin lyijyttömyyden merkki, eli ao.bensiiniä voi laittaa katalysaattoriautojen tankkeihin.

      
  • 98:a vois yrittää.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit