Vaihdelaatikko jökkii alussa, talvestako johtuu?

5 kommenttia

Mobiilina toimii Renault Laguna 1.8 farkku, vuosimalli 97 ja äsken liikkelle lähtiessä vaihteiden saanti pykälään oli tosi vaikeaa. Kuitenkin hieman aikaa ajettua tilanne parani reippaasti. Oliko vaihteet kenties jäässä ja lämmittyään toimi taas? Eikai vaihteet mene jäätymisestä rikki?

Entäs mikä on ilmastoinnissa vikana kun räpättää kummasti, aika korkeaa ääntä?

  
  • Vaihdelaatikon öljyt on jäässä, siitä se yleensä johtuu.
    Huoltovihkosessa lukee, että vaihdelaatikon tai perän öljyjä ei tarvitse vaihtaa. Voi olla jossain lämpimissä Euroopan maissa. Suomessa kerääntyy jonkunverran kondenssivettä, joka saattaa öljyn seassa jäätyä. Etuperä on etuvetoisissa toteutettu niinpäin, että huohotinta ei ole, kuten takavetoisessa, jolloin mutkan kautta ilma ja kostea huuru pääsee pois. Itse olen etuvetoisessa joskus vaihtanut öljyt. Perä ja vaihdelaatikko käyttää samaa öljytilaa etuvetoisissa. Et ainakaan menetä mitään vaihtamalla 2-3 l vaihdelaatikkoöjyä, yleensä W80-90.
    Löytyy vähän notkeampi W75 oikein pohjoisiin olosuhteisiin jos tarve.

      
  • nykyään suomen olosuhteissa suosittelen täyssynteettistä vaihteistoöljyä. gl4-gl5 luokan öljyt on todella jankkia pakkasella.
    tosin joissakin vaihteistoisssa käytetään atf öljyä ja muita merkkikohtaisia öljyjä. esim mb ,bmw ja muut saksalaiset.
    eli älkää laittako mitä tahansa öljyä vaihteistoon.

      
  • Jos nuo neuvot eivät auta, niin kyseles Rellukohtaisia neuvoja osoitteesta:

    www.dlc.fi/~renault

      
  • Taitaa olla kohtuu iso projekti alkaa vaihtamaan öljyjä. Kevät tulee kohta ja eihän tuo nyt niin hirveästi häiritse...ellei se jää pistä jotain rikki.

      
  • Ilman muuta kannattaa ainakin kesällä vaihtaa laatikkoon öljyt - muutoin kohta todella on jotain rikki!!!
    Nyt en ulkoa muista mitä Lagunaan laitetaan - tod. näk. synteettinen 80/90. Monissa autoissa on kuitenkin järkevää käyttää ATF eli automaattilaatikon öljyjä täällä Suomen oloissa. Ne kestää lämpöä, voitelevat hyvin mutta ovat myös erittäin notkeita talvella. Ok - eihän ne mitään halpoja ole mutta jos vaikka kerran 50tkm tai edes 100tkm vaihtaa laatikkoöljyt niin ei se montaa senttiä tee kilometria kohden.

    p.s. se on huonoa suunnittelua jos mikä, nimittäin jos laatikosta puuttuu pohjaproppu - näin itselläni oli kauan sitten omistamassani brasilialaisessa Escortissa. Laatikkoöljyt piti imeä laatikosta pois mittarivaijerin reiästä. Öljyjen vaihto kuitenkin paransi laatikon toimintaa selvästi joten kannatti nähdä vaiva.

    [A Tapio muokkasi tätä viestiä 22.03.2005 klo 16:43]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit