ADAC:n tiepalveluraportti

19 kommenttia

http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Japanilaisen+laadun+ylivoima+hiipuu/1135256849137





Jotain on tapahtunut autonvalmistuksen laatujärjestelmissä. Saksalaisen autojärjestön ADAC:n tiepalveluraportti laittaa järjestyksen automerkkien laadussa uuteen asetelmaan. Aiemmin japanilaiset valmistajat ovat juhlineet kärkipaikoilla laaduntarkkailussa ja erityisesti ranskalaiset ja italialaiset valmistajat taas työntäneet markkinoille raakileita. Nyt sitten:



HS / Timo Turkula
"Toyotalla on vakava itsetutkiskelun paikka, miten puolustaa menneen ajan vankkaa laatumainetta. Lisää päänsärkyä japanilaisille tuo halpa-auto Dacia, jonka Sandero- ja Logan-mallit saivat hyvän tuloksen päihittäen luokassaan Toyotan, Mazdan, Suzukin ja Hondan."




No, Hondaa vainosivat näädät, jotka Suomessa eivät ole konepellin alla johtoja & letkuja järsimässä. Minulla on Honda joten tämä kuulostaa hyvältä oikaisulta, tai tarkennukselta.

  
  • Itse omistan sekä Saksalaisen että Yhdysvaltalaisen auton. On vähän vaikea uskoa tuon tilaston antavan todenmukaisen kuvan, siellä on muutama malli jotka pistävät silmään. Eritoten uusi Mini, joka on toki mainio auto, muttei todellakaan niitä vähävikaisimpia.

      
  • Juu, Minihän oli jossain äskettäisessä laatuvertailussa peräpään edustaja.

      
  • Olivat tässä tilastossa osanneet kuitenkin pistää Aygon ja sen sisarmallit saman luvun alle. Jossain laatutestissä nauroin räkäisesti, kun Aygo löytyi kärkisijoilta ja sen teknisesti identtiset ranskalaissisarukset ihan peräpäästä. No, saipahan siitäkin perspektiiviä näihin tutkimuksiin.



    Ei sillä, etteikö Toyota olisi kestävä auto. Varmasti on.

      
  • Tämä sama trendi on jo vanha juttu. Hesari on vain vähän myöhässä herännyt huomaamaan tuon. Näistä tuloksista puhuttaessa kannattaa muistaa, että nyt puhutaan matkan pysäyttäneistä vioista.

      
  • Mua on aina ihmetyttänyt sellainen asia että miten ADAC:n toiminnassa (lue raporteissa) näkyy valmistajien oma tiepalveluprosessi. Esim BMW/Minillä on erittäin tehokas tiepalvelu ja jos auto hajoaa niin näkyykö se ADACin järjestelmissä. Tunteeko joku asiaa syvemmin? Muilla ns. premium merkeillä on samanmoiset tiepalvelut. Tämä varmaan sekoittaa osaltansa raportteja. Tai sitten olen ihan väärässä.

      
  • Minulla on samanlainen käsitys asiasta kuin sinulla. Tarkkaan en tietenkään osaa sanoa, miten merkkien omat tiepalvelut tilastoissa vaikuttavat. Jotain kuitenkin. Siksi luotettavuutta ei voi yhden tilaston perusteella arvioida. Pitää niputtaa monia eri tavalla tehtyjä tilastoja. Jos joku on kaikissa sijoittunut hyvin, on kyseessä todennäköisesti laadukas auto.

      
  • Automerkkien omat tiepalvelut on kuitattu tilastoissa sillä että kaikilla merkeillä on vastaavanlainen systeemi, tai useimmilla.



    Vikoja on tosiaan monenlaisia ja tämä on vain matkan keskeyttäneet syyt. Ruostevauriot, alustaongelmat, pikkuviat ym. loistavat poissaolollaan.

      
  • Merkkien omat tiepalvelut ei pelaa vanhempiin autoihin, joten esim. vm03 autoilla tulokset ovat luotettavampia - tätä ei jostain syystä artikkelissa huomioida. Myös niissä tiepalveluissa on huomattavia eroja.

    Otsikko on aika raflaava, koska viime vuosina tulokset ovat olleet aivan samoja. Esim. monet japanilaiset pärjäävät vasta muutaman vuoden ikäisinä kun tieturvien vaikutukset eivät enää sotke tuloksia. Toki löytyy niitäkin "japanilaisia" jotka eivät kovin korkealle yllä. Silti täytyy sanoa, että autojen laatuerot ovat varmasti kaventuneet ja esim. Renault ja Opel ovat julkisesti ilmoittaneet panostuksistaan autojen laatuun.

      
  • kinapori:

    Mua on aina ihmetyttänyt sellainen asia että miten ADAC:n toiminnassa (lue raporteissa) näkyy valmistajien oma tiepalveluprosessi. Esim BMW/Minillä on erittäin tehokas tiepalvelu ja jos auto hajoaa niin näkyykö se ADACin järjestelmissä. Tunteeko joku asiaa syvemmin? Muilla ns. premium merkeillä on samanmoiset tiepalvelut. Tämä varmaan sekoittaa osaltansa raportteja. Tai sitten olen ihan väärässä.




    Itsellä MCS 07 ja kun Mini jätti tien päälle Saksassa niin ADAC sen pois sieltä haki ja vei paikalliselle BMW diilerille. Vika oli nokkaketjun kiristäjässä joka ei toimi kunnolla ainakaan näissä 07 malleissa. Vaihto meni toki takuisiin vaikka auto "jo" 3 vuotta vanha (takuu 2 vuotta). Vaihtoivat myös ketjun. Minin 24h service pelaa tosi hyvin. Saatiin vuokra-auto SIXT:ltä heti alle ja maksoivat myös ylimääräisen hotelli yöpymisen. Vielä Ministä; Aivan mainio auto kunhan vaihdattaa tuon kiristäjän parannettuun versioon.

      
  • Matkan pysäyttäviä vikoja (yleisimmät):

    - polttoaineen loppuminen / häiriö polttoainejärjestelmässä esim väärän polttoaineen takia

    - rengasrikko

    - akkuvika



    Yksikään näistä ei varsinaisesti liity mihinkään automerkkiin.



    ....



    Sinänsä en ihmettele noita tuloksia, kehityssuunta on ollut tuo sitten 2000-luvun alun jolloin eurooppalaisilla oli selkeästi laatuongelmia. Samalla autojen tekniset eroavaisuudet ovat muutenkin vähentyneet, hyvin pitkälti samasta teknologiasta on kyse merkillä kuin merkillä.

      
  • kinapori:

    Mua on aina ihmetyttänyt sellainen asia että miten ADAC:n toiminnassa (lue raporteissa) näkyy valmistajien oma tiepalveluprosessi. Esim BMW/Minillä on erittäin tehokas tiepalvelu ja jos auto hajoaa niin näkyykö se ADACin järjestelmissä. Tunteeko joku asiaa syvemmin? Muilla ns. premium merkeillä on samanmoiset tiepalvelut. Tämä varmaan sekoittaa osaltansa raportteja. Tai sitten olen ihan väärässä.




    Onkohan Dacia nykyään premium merkki?



    Moni Saksassa käyttää ADAC:n palveluita, vaikka omaltakin merkiltä löytyisi tiepalvelu.



    Minusta tuon tutkimuksen suurin ongelma on se, että näädät yms pääsevät vaikuttamaan tuloksiin.



    Lisäksi piäisi muistaa, että tuo mittaa vain yhtä asiaa, eli kuinka todennäköistä on auton jättäminen tielle. Esim katsastusraporteilla täydennettynä tuo on validia tietoa. Niissä näkyy myös saksalaisten selkeästi parantunut laatutaso, samoin kuin joitain positiivisia yllätyksiä patonkien kotimaasta.

      
  • Niin siis kun mulla jätti Mini tielle (tai itseasiassa parkkipaikalle) niin puh.soiton jälkeen (Minille servicelle) ensin paikalle tuli ADACin mies pakulla ja kytki läppärinsä autoon. No eihän siitä paljoa apua ollut kun kyseessä mekaaninen vika. Sitten tuli BMW service farkulla ja sama homma. Sit pojat löivät viisaat päät yhteen ja tilasivat hinausauton (ADAC). Eli ilmeisesti BMW/Mini ADACin sopimusasiakas. Syytä ollakin :lol:

      
  • "..halpa-auto Dacia, jonka Sandero- ja Logan-mallit saivat hyvän tuloksen päihittäen luokassaan Toyotan, Mazdan, Suzukin ja Hondan."




    Autobildin 100 000 km:n kestotestissä Daciat pärjäsivät myös yllättävän hyvin. Moniongelmainen Rellu onkin kompastunut viisastenkiveen tehdessään peruskomponenteilla pelkistetyn automallisarjan. Yllättäen Renaultin halpamerkki on päämerkkiä laadukkaammin toteutettu. Rellu on kyllä uhonnut parantavansa laatuaan, mutta vielä ei ole vakuuttanut, ainakaan minua.

      
  • minilux:



    Itse olen mitä suurimmissa määrin minifani. En kuitenkaan olisi aivan vakuuttunut, että bemari on vieläkään saanut oikeanmallisen kiristimen tuohon autoon



    Hyvällä ystävälläni on tuollainen MCS, ja siihen on ainakin kaksi kertaa luvattu vaihdon yhteydessä, että uusi kiristin kestää. Eipä ole kestänyt vaan se sama kalina on palannut.

      
  • simppa:



    Jep, olen kuullut vastaavista tapauksista. Mulle remppa tehtiin maaliskuussa ja auto kyllä pelittänyt sen jälkeen tosi hyvin. Takuu jatkuu tämän osan kohdalla, koska ensimmäinen havainto viasta tehtiin takuun ollessa voimassa ja kirjattiin muistiin auton historiatietoihin.Tais tämä Mini juttu vähän eksyä aiheesta joten lopetan tähän :sunglasses:

      
  • Jatketaan vielä tätä harhapolkua Ministä. Kovasti kehuttu ajettavuus (siinä muuten outo käsite) ja näppärä retro-ulkomuoto ovat olleet BMW-Minin vahvuudet.



    Laatu on sitten ollut kehnompaa luokkaa, varsinkin jos ajatellaan BMW:n tasoa. Uusimmassa AutoBildissä Mini pistetään ruotuun. "Seitsemän vuoden ikäisistä Mineistä lähes 23% ei läpäise katsastusta." Moottorit vuotavat öljyä, käsijarrut puoltavat ja pakoputket ruostuvat.



    Rellun Lagunasta taas 100 000 km:n testi todistaa laadun parantuneen. Moitteeton se ei ole, mutta enää ei tarvitse sumuttaa selittelyillä vertailua japanilaisiin kestotähtiin.

      
  • Harms:


    Laatu on sitten ollut kehnompaa luokkaa, varsinkin jos ajatellaan BMW:n tasoa. Uusimmassa AutoBildissä Mini pistetään ruotuun. "Seitsemän vuoden ikäisistä Mineistä lähes 23% ei läpäise katsastusta." Moottorit vuotavat öljyä, käsijarrut puoltavat ja pakoputket ruostuvat.




    Melkoinen retro, esikuva on ollut kirkkaana mielessä.

      
  • Jep, kyllä minäkin olen ollut pettynyt Minin laatuun juuri tuon nokkaketju homman takia. Se tosiaankin ollut ongelma MCS 07-08 malleissa. Siinä tullut paha kupru BMW groupille. Siitä huolimatta voin rehellisesti sanoa, että joka aamu on ilo lähteä Minillä liikenteeseen. Alkuihastus ei ole 3 vuodessa hävinnyt mihinkään. Harms ihmetteli, mitä tarkoittaa hyvä ajettavuus. No jos rellulla joutuu ajelemaan, niin asian ymmärtää. Eli hyvä kiihtyvyys, hyvä vääntö, tarkka/nopea ohjaus,hyvä alusta asfalttiteille (täällä ei muita olekaan), ihan jees istuimet hyvillä säädöillä. Siinä tärkeimmät, jotka kaikki vaikuttavat hyvään ajettavuuteen. Jos olisi varaa, niin Mini pysyisi perheessä mutta pakko hukata pois kun uusi auto tulossa kesäkuussa.

      
  • minilux:

    Harms ihmetteli, mitä tarkoittaa hyvä ajettavuus. No jos rellulla joutuu ajelemaan, niin asian ymmärtää.




    Itse valitsin juuri rellun 65-sarjalaisilla renkailla siksi että valitsin meluttomuuden ja matkustusmukavuuden hyvien mutkatieominaisuuksien, eli ajettavuuden sijaan. En nimittäin usko että polttoaineet halpenevat tai nopeusrajoitukset nousisivat nykyisestä.



    Rellun luotettavuus lienee Opelin tasoa, katsastustilastoissa Laguna on ikävästi peräpäässä.



      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit