Golf 1.4 -99 vaihdelaatikko hajosi

18 kommenttia

150.000 ajetun, -99 1.4 Golfin vaihdelaatikko ja tietysti kytkin hajosi. n. 1000 km talviloma katkesi ( onneksi 10 km. päästä kotoa ! ) kun öljyt karkasivat vaihdelaatikosta, joku pultti oli tullut läpi. Olen pitänyt Golfia vahvana, kestävänä perusautona jota Volkkari parhaillaan mainostaa TM testien parhaana kesä- ja talviautona Suomessa, tapaukseni ei kuulema ole lainkaan harvinainen, Golfin vaihdelaatikoita poksahtaa usein ( tyyppivika ? ). Kannattaisiko Tekniikan Maailman testata pikkuisen enemmän ajettuja uusia Golfeja, ennenkuin antavat asiantuntevat lausuntonsa Volkkarin mainonnan käyttöön ? vika on tietääkseni alkanut juuri -99 malleista, sama laatikko lienee uusimmissakin Golffeissa, merkkiliikkeen kustannusarvio 3200 euroa
Katoik

  
  • Juu-u. Aika usein olen korjaamoilta kuullut noista vaihteisto-ongelmista. Siksipä kartan tuota automerkkiä kuin ruttoa - tosin kerran hairahdin mutta onneksi siitä on jo aikaa.

    Vaihda Toyota tai Mazda jos remontin jälkeen on vielä varaa...

      
  • Lainaus:
    18.03.2005 klo 18:21 Katoik kirjoitti
    150.000 ajetun, -99 1.4 Golfin vaihdelaatikko ja tietysti kytkin hajosi. n. 1000 km talviloma katkesi ( onneksi 10 km. päästä kotoa ! ) kun öljyt karkasivat vaihdelaatikosta, joku pultti oli tullut läpi. Olen pitänyt Golfia vahvana, kestävänä perusautona jota Volkkari parhaillaan mainostaa TM testien parhaana kesä- ja talviautona Suomessa, tapaukseni ei kuulema ole lainkaan harvinainen, Golfin vaihdelaatikoita poksahtaa usein ( tyyppivika ? ). Kannattaisiko Tekniikan Maailman testata pikkuisen enemmän ajettuja uusia Golfeja, ennenkuin antavat asiantuntevat lausuntonsa Volkkarin mainonnan käyttöön ? vika on tietääkseni alkanut juuri -99 malleista, sama laatikko lienee uusimmissakin Golffeissa, merkkiliikkeen kustannusarvio 3200 euroa
    Katoik
      
  • Lohduttaisko yhtään, kun kerron että uusimmassa Auto Motor und Sport -lehden numerossa on MB:n C-mallin 100 000 km:n kestotestin tulokset.
    Vaihdelaatikko hajosi uudesta mersustakin 70000 km:n jälkeen, korjaamolle pääsi sentään ajamaan ykkösvaihteella.
    Kestotestin tulos - erityisesti tavallisten mersuomistajien kommentit omista autoistaan - oli muutenkin aika masentava.
    Taas vahvistui käsitys saksalaisen premium-merkin laadun ja viimeistelyn huononemisesta. Asiakastyytyväisyystutkimuksissa MB menee alaspäin kuin vapaassa pudotuksessa.
    Pian BMW ohittaa Saksassa Mercedeksen kappalemääräisessä myynnissä, ehkä jo maaliskuussa tilastoissa.

      
  • Eipä olis Mersusta uskonut! Taitaa olla kaikki saksalaismerkit nykyään melkoista kuraa...

      
  • Tämä nyt on vähän ohi aloittajan huolista, mutta häiritsee huikan allekirjoitanutta. Kritiikkini koskee paria muutakin "asiantuntijaa" TM:n palstoilla.

    Lainaus:
    18.03.2005 klo 18:51 A Tapio kirjoitti
    Juu-u. Aika usein olen korjaamoilta kuullut noista vaihteisto-ongelmista. Siksipä kartan tuota automerkkiä kuin ruttoa - tosin kerran hairahdin mutta onneksi siitä on jo aikaa.

    Vaihda Toyota tai Mazda jos remontin jälkeen on vielä varaa...


    Olet melko kärkäs ottamaan kantaa sellaisten automerkkien ja -mallien laatuun ja vikoihin, joita et omista tai ole omistanut.
    Kirjoitit toisaalla pitkän listan omistamistasi ajoneuvoista. Niissä on monta Corollaa, pari Escorttia ja pikku-Fiatia, Lancer, Avenger ja Passat vm.1983. Arvioitko nykyisiä autoja noitten vanhojen "ruoskien" tuomalla kokemuksella vai millä?
    Omistat Mazdan ja edellinen autosi oli Toyota, joita nyt suosittelet ketjun aloittajalle, mutta annat ymmärtää käyväsi usein itse korjaamoilla. Mitä siis teet korjaamoilla jos nykyinen ja edellinen automerkkisi ovat niin hyviä, että voit suositella niitä uudehkon Golfin tilalle?

      
  • Lainaus:
    22.03.2005 klo 12:52 Jussi kirjoitti
    Tämä nyt on vähän ohi aloittajan huolista, mutta häiritsee huikan allekirjoitanutta. Kritiikkini koskee paria muutakin "asiantuntijaa" TM:n palstoilla.
    Lainaus:
    18.03.2005 klo 18:51 A Tapio kirjoitti
    Juu-u. Aika usein olen korjaamoilta kuullut noista vaihteisto-ongelmista. Siksipä kartan tuota automerkkiä kuin ruttoa - tosin kerran hairahdin mutta onneksi siitä on jo aikaa.

    Vaihda Toyota tai Mazda jos remontin jälkeen on vielä varaa...


    Olet melko kärkäs ottamaan kantaa sellaisten automerkkien ja -mallien laatuun ja vikoihin, joita et omista tai ole omistanut.
    Kirjoitit toisaalla pitkän listan omistamistasi ajoneuvoista. Niissä on monta Corollaa, pari Escorttia ja pikku-Fiatia, Lancer, Avenger ja Passat vm.1983. Arvioitko nykyisiä autoja noitten vanhojen "ruoskien" tuomalla kokemuksella vai millä?
    Omistat Mazdan ja edellinen autosi oli Toyota, joita nyt suosittelet ketjun aloittajalle, mutta annat ymmärtää käyväsi usein itse korjaamoilla. Mitä siis teet korjaamoilla jos nykyinen ja edellinen automerkkisi ovat niin hyviä, että voit suositella niitä uudehkon Golfin tilalle?


    Ottamatta kantaa A Tapion mollausmotiiveihin, niin onhan tuossa kommentissa aihettakin. Vaihdelaatikko-ongelmia on esiintynyt volkkareissa / VW-konsernin autoissa. kts esim. linkki http://www.btinternet.com/~a_hutton/VW_Gearbox_Failure.htm

    Onkelma koskee 1.4 / 1.6 litran koneita ja vaihdelaatikoita koodilla DUU tai DUW. Tuo linkki löytyi osoitteesta www.ultimatevw.com ,eli VAG-autoilijoiden keskustelupalstoilta.

    Eipä nuo matukat ja toitsut ongelmattomia ole. Uusi Mazda3 ei ole saanut laadullista ylistystä, Mazda6:sta on toimitettu kieroilla etuapurungoilla ja Toyotaankin on pitänyt vaihtaa ohjaustehostimia, maalit ovat irtoilleet jne. Eri asia on sitten se, miten huolto-organisaatio suhtautuu asiaan. Nipponilähtöisillä merkeillä se on käsittääkseni ollut VAGia joustavampaa.

      
  • "mutta annat ymmärtää käyväsi usein itse korjaamoilla. Mitä siis teet korjaamoilla jos nykyinen ja edellinen automerkkisi ovat niin hyviä, että voit suositella niitä uudehkon Golfin tilalle?"

    Allekirjoittanut työskentelee autoalalla ja liikun hyvin usein myös korjaamoilla. Golfin vaihteisto-ongelmat eivät siis ole aivan ennen kuulumatonta minun korvilleni. En ole kuitenkaan asentaja vaikka onhan noitakin hommia tullut nuoruudessa harrasteltua. Eli en minä niihin aikanaan omistamiini autoihin aivan kaikkea perusta :smile: Vielä pitää sanoa, että ei ne siihen aikaan mitään "ruoskia" olleet. Ruoska-nimitys sopii varmaan paremminkin huonosti pidettyihin aikapommeihin - ja nehän voi olla vaikka vain vuoden ikäisiä jos niikseen tulee. Se tästä aiheesta sitten.

    Jalkkis on oikeassa. On niitä vikoja kaikissa merkeissä - myös viattomuuden perikuvassa Mazdassa. Mutta pitäisin sitä kuitenkin Golfia varmempana valintana. Paljon on kuitenkin kiinni maahantuojan ja myyjäliikkeen suhtautumisessa noihin vikoihin. Näitä asioitahan monissa tutkimuksissa nimenomaan tarkastellaan. Itsekin pidän tärkeänä, että asiakaan ei tarvitse lähteä liikkeestä pahalla päällä tai nolostuneena. Palvelun tulee pelata kuten tietysti autonkin. Uskallan väittää, että esim. Toyota on näissä asioissa jonkin verran edelläkävijä. Vai onko joillain asiasta parempaa tietoa?

    Eikö näillä palstoilla saa tuoda tietotaitoaan tai mielipiteitään julki? Vai mitä sanot Jussi? Ja millä ajat itse sekä millä perusteella arvostelet minun mielipiteitäni ja kokemuspohjaani?

    [A Tapio muokkasi tätä viestiä 22.03.2005 klo 16:34]
      
  • Lainaus:
    22.03.2005 klo 15:19 A Tapio kirjoitti
    Jalkkis on oikeassa. On niitä vikoja kaikissa merkeissä - myös viattomuuden perikuvassa Mazdassa. Mutta pitäisin sitä kuitenkin Golfia varmempana valintana. Paljon on kuitenkin kiinni maahantuojan ja myyjäliikkeen suhtautumisessa noihin vikoihin. Näitä asioitahan monissa tutkimuksissa nimenomaan tarkastellaan. Itsekin pidän tärkeänä, että asiakaan ei tarvitse lähteä liikkeestä pahalla päällä tai nolostuneena. Palvelun tulee pelata kuten tietysti autonkin. Uskallan väittää, että esim. Toyota on näissä asioissa jonkin verran edelläkävijä. Vai onko joillain asiasta parempaa tietoa?


    Riippuu varmaan aika paljon paikkakunnastakin mikä liike missäkin palvelee ja miten. Varmasti on suuria liikekohtaisia eroja, jotka eivät liity merkkiin. Minulla on esim. erinomaisia kokemuksia BMW:n huolloista ja palvelusta, mutta jotkut muulla paikkakunnalla BMW:llä ajavat ovat valitelleet palvelun toimivuutta.

    Aikanaan Passatissa oli vikoja jonkin verran. Se olisi vielä ollut ok, koska viat eivät sinänsä olleet sellaisia että ne olisivat tielle jättäneet, mutta tapa jolla asiat käsiteltiin liikkeessä oli jo liikaa. Viimeiseksi VW:ksi jäi kyllä.

      
  • Moi

    Hyvä, vihdoinkin löytyy palstalta porukkaa joka ymmärtää realiteetit, viatonta automallia ei ole koskaan tehtykään, kaikissa niissä on jotain sanomista. Toisaalla tällä palstalla on ollut aikamoinen hehkutus päällä erään Japanilaisen automerkin menestyksestä, tässäkin pitäisi muistaa että kyse ei ole siitä että vikoja ei Toyotassa ole ollenkaan, vaan siitää että niitä on vähemmän, asia joka joiltakin "huhkuttajilta" on unohtunut.

    Mitä tulee tuohon vaihdelaatikon hajoamiseen niin ikävä asia, mutta 150 tkm on jo sen verran kilometrejä että valmistaja tuskin korvaa, koska auton käyttötavoillakin on merkitystä sen laatikon kestoon, ilmeisesti, koska ne kaikki DUW ja DUU laatikotkaan eivät hajoa. Tämä ei ole mikään syytös huolimattomuudesta, voi myös olla että huolellisuudestaan kuuluisa VW:n huolto on jälleen kerran jättänyt homman tekemättä ( pitäisi huolloissa tarkastaa vaihdelaatikon öljyn määrä ja lisätä jos vajaa ), veikkaan tätä vaihtoehtoa se laatikko kun ei tosiaan tykkää toimia ihan kuivillaan.

    [AL- muokkasi tätä viestiä 23.03.2005 klo 18:52]
      
  • Ostettaessa vaihdelaatikkovammaisella Golfilla oli ajettu 80.000 km, kaikki huollot tehty merkkikorjaamolla. Edellisestä omistajasta en tietenkään tiedä, mutta meidän perheen kaksi yli 50-kymppistä ei todellakaan ole revitellyt, oma epäilykseni suuntatuu myös huollon puolelle. Laatikko ja kykin jo korjattu, mutta ei merkkikorjaamolla, hinta 1700 €
    Katoik

      
  • Lainaus:
    23.03.2005 klo 18:52 AL- kirjoitti
    ... voi myös olla että huolellisuudestaan kuuluisa VW:n huolto on jälleen kerran jättänyt homman tekemättä ( pitäisi huolloissa tarkastaa vaihdelaatikon öljyn määrä ja lisätä jos vajaa ), veikkaan tätä vaihtoehtoa se laatikko kun ei tosiaan tykkää toimia ihan kuivillaan.

    Hakemattakin tulee mieleen se edellisen sukupolven Golfin kestotestaus TM:ssä, ei viitsitty Herttoniemen Stockmannilla vaihtaa kahta tulppaa ollenkaan, kun ei ollut ihan helpossa paikassa.

      
  • Mulla oli ennen oman auton hankintaa vähän aikaa käytössä firman Avensis 2.0 -99, jolla oli ajettu 170 tkm. Siitä meni myös laatikko ja kytkin, Korpivaaralla ottivat 1900 euroa korjauksesta. Nyt on kaikki firman Avensikset vaihtuneet uusiin Octavioihin, saas nähdä, miten nuo pelittävät. Ominaisuuksiltaan nuo ovat ainakin valovuoden vanhaa Avensista esellä.

    Joku sano tossa aikaisemmin hyvin, ettei viatonta autoa ole todellakaan olemassa.. Tässä on vaan hauskaa se, että yksi tärkeimmistä kriteereistä valita Toyota on juuri luotettavuus, niin nyt ei omakohtaiset kokemukset tuota enää juuri tue. Tuossa ei ainakaan juuri muita hyviä puolia takajalkatiloja lukuunottamatta ollut. Tosin laaturaportit antaa kuvan, että Tojossa noita vikoja on vähemmän kuin muissa..

      
  • Lainaus:
    30.03.2005 klo 15:52 individual kirjoitti
    ...laaturaportit antaa kuvan, että Tojossa noita vikoja on vähemmän kuin muissa..

    Massana ehkä näin voikin olla, mutta täytyy muistaa, että myös Toyotaa valmistetaan maanantaisin. Huonoja yksilöitä on joka merkillä. Jos huono yksilö sattuu ensimmäiseksi sen merkkiseksi, luottamus merkkiä kohtaan ei kovin korkealle kipua.

      
  • Lainaus:
    31.03.2005 klo 07:15 Luu5 kirjoitti
    Jos huono yksilö sattuu ensimmäiseksi sen merkkiseksi, luottamus merkkiä kohtaan ei kovin korkealle kipua.


    Näinhän se on. Mutta jos kuitenkin olisit valmis kokeilemaan vielä toista samanmerkkistä yksilöä, sinua ihmetellään ja ihan haukutaankin (mm. tällä palstalla toisessa ketjussa haukkumanimellä suomalainen autoilija).

      
  • Lainaus:
    31.03.2005 klo 08:58 jalkkis kirjoitti
    Näinhän se on. Mutta jos kuitenkin olisit valmis kokeilemaan vielä toista samanmerkkistä yksilöä, sinua ihmetellään ja ihan haukutaankin (mm. tällä palstalla toisessa ketjussa haukkumanimellä suomalainen autoilija).


    Niinhän se on. Kehutaan oma auto ja haukutaan muiden, ellei satu olemaan samanlainen.

    Oma auton hankintani aiheutti tuttavissani mielenkiintoisia reaktioita. Loppepeleissä ratkaisu tehtiin Renaultin ja Peugeotin välillä, joista päädyttiin ensin mainittuun. Yleisin reaktio oli se, että haukuttiin Rellun (ja Pösön) sähköt. Toiseksi kyseltiin, että miksi ei Toyotaa, joka on luotettavan auton maineessa, tai Volkkaria, jollainen itsellänikin ole edellisenä autona kolme vuotta. Se yksilö toimi kyllä kuin junan wc, eikä koko aikana esiintynyt ensimmäistäkään vikaa. Toistaiseksi olen tyytyväinen hankintaani, mutta tuttavista kärkkäämmät eivät vieläkään jaksa uskoa valintaani.

      
  • Mikäli vaihdelaatikkovammaisia autoja haetaan, ykkössijan ottaa Nissan. Se on kuuluisa siitä 5-vaihteen poistippumisesta ennen kuin hajoaa kokonaan. Ei tarvitse kuin mennä Nissan kerhon omille tekniikkasivuille tai Motonet keskustelufoorumiin ja Nissanin kohdalle.
    Mutta kaikenlaiset viat vaivaavat autoja yhä enemmän. Se on asia jonka kanssa on elettävä ja siihen sopeuduttava.

    Automaatti on siitä parempi, että se vaihtaa tarvittaessa alas. Manuaalilla voi vedättää 5. tai 6. vaihdetta moottorin väännöllä pitkään, mutta vaihdelaatikon kustannuksella ja kestävyydellä. 1500 kierrosta ja suurin vaihde + lievä ylämäki, niin saa rutinaa kuulumaan. Joskus syypää on penkin ja ratin välissä. Manuaali kuluu päinvastoin enemmän siitä, että ei vaihda. Kytkintä revittely kuluttaa enemmän.

      
  • Lainaus:
    31.03.2005 klo 09:27 SixPack kirjoitti
    Mikäli vaihdelaatikkovammaisia autoja haetaan, ykkössijan ottaa Nissan. Se on kuuluisa siitä 5-vaihteen poistippumisesta ennen kuin hajoaa kokonaan. Ei tarvitse kuin mennä Nissan kerhon omille tekniikkasivuille tai Motonet keskustelufoorumiin ja Nissanin kohdalle.
    Mutta kaikenlaiset viat vaivaavat autoja yhä enemmän. Se on asia

    Ei tarvitse kuin mennä Motonet-keskustelufoorumiin, kun huomaa, että "5-vaihteen tippuminen" koskee eräitä 90-luvun alussa valmistettuja, paljon ajettuja Nissaneita. Kyseessä ei siis ole uuden auton vaihteiston särkyminen. Myöhemmissä versioissa hammasrattaiden rakennetta on muutettu, joten päältätippumista ei enää pääse tapahtumaan. Edit: Aikoinaan jollain keskustelufoorumilla oli valokuvat "vanhanmallisesta" ja "päivitetystä" vaihteistosta, muutos oli selvä. Saattaisi vieläkin löytyä, jos viitsisi lähteä kahlaamaan netissä.

    [MatLog muokkasi tätä viestiä 31.03.2005 klo 11:12]
      
  • Kyllä se VW on ainakin toistaiseksi Nissaniakin huonompi noissa vaihteisto-ongelmissakin...

    Nissanin ongelmamalli oli ensimmäinen "eurooppalainen Nissan". Eli lähes kaikkiin yli 200tkm ajettuihin vm.90-93 Primeroihin on korjattu 5. vaihteen rattaat. Myöhemmissä malleissa on sitten kestänyt.

    Tuo eka mallin Primera oli luokkansa kärkiauto ominaisuuksissaan ja voitti testejä vaikka millä mitalla aikanaan. Kääntöpuolena oli sitten nuo eurooppalaiset osat - kehnot Lucaksen laturit ja startit. Kuluvat multilinkit ja tuo 5.vaihteen rattaat. Myös vesipumppu on ollut huono kestämään. Lisäksi Primera on osoittautunut melko araksi ruostumaan helmojen takapäästään, takaluukustaan ja pa-täyttöputken ympäriltä.

    Tulipa kerrottua vanhan Nisukan tyyppiviat nyt samoin tien... :smile:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit