Citroenin ovet pahvia?

8 kommenttia

Muijalla on -03 Citroen C3. Auto on erittäin mainio peli, mutta olen ihmetellyt sen höyhenenkeveitä ovia, varsinkin takaovia, jotka painosta päätellen tuntuvat olevan joko pahvia tai sitten ilmaa täynnä.

Mikä sellaisessa ovessa suojaa matkustajaa? Tiedän, että Citikka on saanut 4/5 tähteä törmäystesteissä, mutta hyvä sivutörmäyssuoja lienee oven alapuolisen kynnyspalkin ansiota, sillä itse ovi tuskin suojaa juurikaan. Jos vähän korkeampi auto pukkaa vauhdilla kylkeen, siinä ei kynnyspalkki auttane ja ovi antaa kaiketi periksi helposti, vaikka ymmärränkin, ettei paino ole suoraan verrannollinen suojaukseen.

Samantuntuiset takaovet ovat muuten ainakin uudessa Nissan Micrassa. Edellisen sukupolven Puntossa taas oli niin painavat ( etu ) ovet, ettei sellaisia varmaan ole edes Maybachissa tänä päivänäkään... toisaalta se vanha Punto rypistynee kolarissa aika haitariksi.

Onko siis C-kolmosen sivutörmäyssuoja kokonaan kynnyspalkin varassa ja oviin on pantu sitten vain kierrätyspaperia sisään melun vähentämiseksi?

  
  • Tuskin ne pahvia ovat! Tai muuten säästötoimenpiteet ovat viety yhtä pitkälle kun Itä-Saksassa aikanaan - eli turhan pitkälle. =)

    Keveys voi osittain johtua tukevista saranoista ja kyllä kait ne nykyisessä auton suunnittelussa kotelot ja B-pilari ovat niitä, jotka eniten on suunniteltu törmäystä silmällä pitäen. Minun mielestäni ovien kevyt aukeaminen ja varma sulkeutuminen sekä toimivat lukot ovat ennemminkin merkki laadukkaasta suunnitelusta kuin, että ovet olisivat tolkuttoman painavat ja jäykät!

      
  • Sellainen Renault Scenic niminen Smurffiauto törmäsi tässä talvella postilaatikkoomme, yrittäessä kääntää pihallamme. Ainakin sen lokasuoja on muovia, repesi pahasti kahtia. Onhan se kevyt eikä ruostu.

      
  • "Muijalla on -03 Citroen C3. Auto on erittäin mainio peli, mutta olen ihmetellyt sen höyhenenkeveitä ovia"

    Kas se on, "pehmeä ranskalainen" :innocent:

      
  • Olen A-apion kanssa samoilla linjoilla. Hyvä jos ranskalaiset ovat oivaltaneet että auton ovi voi olla tukeva ja turvallinen ja silti samalla kevyt liikutella lapsenkin...japanilaisissa autoissa se on normaalia.

    Käykääpä taas vaikka vertailemassa uuden Aven ovia muihin vastaaviin.

    Omasta kokemuksestani olen huomannut että kaikki tuttuni jotka ovat tekemisissä japanilaisten autojen kanssa, eivät paukuta auton ovia. Ne tutuistani jotka omistavat ns. saksalaisen auton, läimäyttävät autostani poistuessa oven todella kovaa kiinni...joskus olen meinannut sanoa että ei niitä ovia tarvi paiskoa.

    Tätä havaintoani rupesin oikein yksi päivä miettimään ja tämä ei ole kaverin kertomaa vaan nimenomaan omiin kokemuksiin perustuvaa.

    Miten on...onko muut japanilaisen omistajat huomanneet samaa?

    PS. Aven sivutörmäystuloshan oli luokkansa parhaimmistoa keveistä ovista huolimatta

      
  • Lainaus:
    30.03.2005 klo 15:45 HäRVeli kirjoitti
    Olen A-apion kanssa samoilla linjoilla. Hyvä jos ranskalaiset ovat oivaltaneet että auton ovi voi olla tukeva ja turvallinen ja silti samalla kevyt liikutella lapsenkin...japanilaisissa autoissa se on normaalia.


    Mielestäni oven pieni raskaus ja pari tuntuvaa avautumiskynnystä ovat suotavia ominaisuuksia erityisesti lasten ja muiden huolimattomien läväyttelijöiden käytössä. Ei tule ihan niin helposti painumia naapuriauton kylkiin.

      
  • Lainaus:
    30.03.2005 klo 15:45 HäRVeli kirjoitti
    Omasta kokemuksestani olen huomannut että kaikki tuttuni jotka ovat tekemisissä japanilaisten autojen kanssa, eivät paukuta auton ovia. Ne tutuistani jotka omistavat ns. saksalaisen auton, läimäyttävät autostani poistuessa oven todella kovaa kiinni...joskus olen meinannut sanoa että ei niitä ovia tarvi paiskoa.

    Olen huomannut vastaavan ilmiön amerikkalaisten autojen omistajista. Ovi tempaistaan kiinni, niin että karmit paukkuvat.

      
  • En tiedä onko se kovin turvallista parkkipaikalla jos jäykkien ovien aukeamisessa on ns. "kynnykset" - aika voimallahan ne pamahtaa viereiseen autoon silloin.

    Myös Ladojen omistajat paiskovat ovia.... :wink:

      
  • Hemskuta...A-Tapio kerkesi viedä sanat suusta :smile:

    Olen todellakin samaa mieltä että nämä nykivät autonovet ovat ne pahimmat vieruskaverin kolhijat parkkipaikoilla. Jos viereinen auto sattuu olemaan sopivalla etäisyydellä nykäyksittäin aukeavalle ovelle, ei hätää.

    Mutta usein parkkipaikoilla on ahdasta ja tällaiinen ovi kimpoaa kuin jousen voimalla vieruskaverin kylkeen. Parempi on tasaisesti liikkuva ovi jossa on kunnon "laahustimet" saranoinnissa...ovi pysyy herkällä käsivoimalla asennossa kuin asennossa. Varsinkin lapsilla tuntuu olevan vaikeuksia näiden "jousi"ovien kanssa, olen hommaa seurannut 9-vuotiaan poikani kanssa lukuisissa autoliikkeissä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit