Testejä/kokemuksia 245/40ZR 19" ja 275/35 19" renkaista?

11 kommenttia

Olisiko kellään linkkejä testeihin tai peräti omaa kokemusta tuon profiilin renkaista? Kysyn, koska joku valopää oli ilmeisesti linkkarilla päättänyt puhkoa renkaat autostani. Edelliset renkaat olivat otsikossa mainitun profiilin mukaiset Pirellin PZero Rossot.

Kaikki tieto otetaan kiitollisena vastaan tässä armottomassa v-tutuksen tilassa!

  
  • Vaikka tottakai eri renkaiden yleisominaisuudetkin on hyvä tuntea, niin se kuinka hyvä valinta mikäkin on saattaa riippua paljonkin autosta mihin ne laitetaan. Ehdottaisin kyselyjä k.o. auton omistajien foorumeilta, klubeista, jne.. Tietyn merkkisten ollessa kyseessä (vink vink!), voi olla hyvä soittaa tehtaan huoltoon (siis siihen huoltoon joka on kyseisen valmistajan 'tehtaan' yhteydessä) jossa varmasti mielellään antavat vinkkejä siitä mitkä ovat hyviä valintoja.

    Sitten kun rengastyyppi on valittu niin ehdottomasti kannattaa metsästää tarjouksia eri paikoista. Netistäkin voi hyvin ostaa renkaat kunhan varmistaa että valmistuspäivämäärä on riittävän tuore (tuo kannattaa katsoa muualtakin ostaessa ettei saa varastossa lojuneita iästä kärsineitä kumeja turhaan). Hintaero on usein ISO siihen nähden mitä 'lähimmässä liikkeessä' pyydetään. Kuljetuskustannukset ovat nykyään sen verran pienet isoillekin renkaille että helposti säästää paljon. Tämä ei ole mitään turhaa kitsastelua vaan ihan uusien Lambojenkin omistajat harrastavat tätä. On vain tyhmää maksaa täsmälleen samasta tuotteesta huomattavasti enemmän kuin on tarvis.

      
  • Itsellä on 245/35/19 Continentalit ja noihin olen ollut todella tyytyväinen, älyttömästä koostaan huolimatta eivät juurikaan vetele urien mukana. Tietysti tuon profiilin rengas on aina kova.

    Putput on kyllä siinä oikeassa, että renkaan sopivuus riippuu paljon autosta. Esim Bemariin sopii yleensä Continental erinomaisesti, johonkin toiseen autoon taas jokin muu. Bemari on esim usealla muulla leveällä renkaalla huono suuntavakavuudessa, mutta Contin kanssa tuota ongelmaa ei ole. Pirelli on loistava rengas, mutta se kuluu kokemukseni mukaan aika nopeasti ja maksaa kuin tauti. Pito on sitten fantastinen, ei niitä turhaan käytetä superautoissa. Eagle F1 taas on aika jyrkkä reunaltaan, ainakin vanhempi malli, joten tuo on erittäin uraherkkä. Tosin märkäpito on erinomainen.

    Marangoni on itselleni ollut positiivinen yllätys ns. halpisrenkaista, sitä voisi jopa löytyä haluamassasi koossa ja hinta on alle puolet Pirellistä ja Contista, jos haluaa säästää.

      
  • Lainaus:
    01.10.2007 klo 19:22 Putput kirjoitti
    Tämä ei ole mitään turhaa kitsastelua vaan ihan uusien Lambojenkin omistajat harrastavat tätä. On vain tyhmää maksaa täsmälleen samasta tuotteesta huomattavasti enemmän kuin on tarvis.


    Suomessahan ei sitten Lambosta tule maksettua yhtään enempää kuin olisi tarvis.

      
  • Michelin Pilot Sport PS2-rinkulat pyörii nyt auton alla. Katsotaan, katsotaan. Nopeusluokkahan noissa on tarpeettomankin suuri eli Y. Harvemmin (=ei koskaan) sitä kuitenkaan jatkuvasti tulee päälle 270km/h nopeuksia pidettyä.

    Pirusti vaan maksaa tuollaisen sekarengastuksen uusiminen! En kuitenkaan halunnut autoon mitään ns. halpiksia, sillä vararikossa tässä jo ollaan, kun kävi jo toisen kerran telakalla.



    [Simppa- muokkasi tätä viestiä 05.10.2007 klo 15:59]
      
  • Eikö muuten nuo Contit ihan oikeasti vetele 5-sarjalaisessa? Kummallista, sillä itse havaitsin selvää hakemista jo 17" vanteilla.

    Nyt näillä misukoilla tuntuisi, että hakeminen on hieman vähentynyt. Tosin kyllä tätä urat aika pahasti vielä vie.

      
  • Eikös Pirellit ole ainakin ollut Bemareissa vakiona? Kuuleman mukaan niitäkin on ostajat vaihtaneet pois juuri uraherkkyyden vuoksi.

      
  • Lainaus:
    05.10.2007 klo 18:13 Opelixi kirjoitti
    Eikös Pirellit ole ainakin ollut Bemareissa vakiona? Kuuleman mukaan niitäkin on ostajat vaihtaneet pois juuri uraherkkyyden vuoksi.


    17" vanteilla taitaa bemareissa ja lähes kaikissa kilpailevissa merkeissä olla vakiona Continentalin Sportcontactit. Ainakin Volvossa, Audissa ja mersussa näin muistelisin olevan.

    S60:sessä mulla oli Pirellin P6000:set ensiasennusrenkaina. Ne olivat ihan totaalisen onnettomat rimpulat.

      
  • Pirellit ovat oman kokemuksen mukaan olleet hyviä mutta kovin ylimitoitettuja ja kovan rengasmelun tuottavia Suomen teillä/nopeuksilla, mutta kunnon petrolheadhän tällaisista seikoista välitä.

    Tämä on kovin epäisänmaallista ja valtion veronrakastamislinjaa vastaan, mutta eu-vapaakaupan aikaan kannattaa tilata kumit esim. Saksasta kotipihaan.

    Toki vanteille joutuu laittamaan ja rahdin maksamaan, mutta vielä jää rahaa siihen bensaan verrattuna kotimaan katteisiin. :sunglasses:

      
  • individual:
    "Itsellä on 245/35/19 Continentalit ja noihin olen ollut todella tyytyväinen, älyttömästä koostaan huolimatta eivät juurikaan vetele urien mukana. Tietysti tuon profiilin rengas on aina kova."

    Älytön koko tosiaan, siis älyttömän pieni! :innocent:
    Eihän tuohon mahdu ollenkaan ilmaa kumin ja vanteen väliin, siis pakko olla kova Suomen teillä? :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    05.10.2007 klo 15:35 Simppa- kirjoitti
    Eikö muuten nuo Contit ihan oikeasti vetele 5-sarjalaisessa? Kummallista, sillä itse havaitsin selvää hakemista jo 17" vanteilla.

    Nyt näillä misukoilla tuntuisi, että hakeminen on hieman vähentynyt. Tosin kyllä tätä urat aika pahasti vielä vie.


    Ei vetele, kunhan eivät ole run-flatit, joita siis käytetään ensiasennusrenkaana valitettavasti nykyään Bemareissa. Itse asiassa Bemari on erittäin tarkka auto renkaastaan, mutta hyvällä yhdistelmällä kestää hyvin Suomen oloissa ihan älyttömänkin rengastuksen.

      
  • Terve,
    oma kokemukseni on rajoittunut vain Goodrichin ja Nankang renkaisiin - mutta juuri kyseisillä rengaskoilla.

    Goodrich rengas todella kova, mutta kestivät todella pitkään. Nankang rengas puolet hiljaisempi ja puolet halvempi! Jos harrastat esim. rata-ajoa tai asut Saksassa, niin silloin kannattaa miettiä hieman tarkemmin, mutta muuten minä valitsisin edellä mainituista jälkimmäiset eli Nankangit.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit