Pikapesuko? Ei enää ikinä....

12 kommenttia

Kävin 4.6.2010 Turun hämeentiellä SGN-BIKES'in vieressä olevalla kotimaisen öljy-yhtiön huoltoaseman harjallisessa pikapesussa vahan kera ja kyllä tuli puhdasta peräti melkein pelti puhdasta naarmujen muodossa. Keskustelin vahingosta omistajan kanssa joka muuten on oikein palvelualan ammattilainen, reilu ja rehti vahingon tapahduttua. Sanoi,YSTÄVÄ .....(painokelvoton sana) HYVÄ oletko lukenut fysikkaa ja kemiaa ja antoi luennon harjasten toiminnasta, ovat pehmeitä kuin vauvan peppu ja naarmut olivat jo tullessasi pesuun.

Älä vaan nolaa itseäsi jos meinaat hakea korvauksia kuluttaja asiamiehen kautta. Minähän en korvaa sulle mitään kun et pysty todistamaan että naarmut tulivat meidän pesusta. Kyllä harjat jynssäsi auton perää niin että koko auto heilui. Jos mietitte hiekkapuhalluttaa autonne niin halvemmaksi tulee käyttää tätä kyseistä NESTEEN aseman harjallista pikapesua. Ps. Pitäkää aina kamera mukana jos käytätte pika pesua ja kuvatkaa autonne ennen pikapesua jottei nämä rehdit ja reilut yrittäjät eivät pääse korvausvelvollisuudestaan. :frowning: Parhain terveisin VIHREÄ CHRYSLER CIRRUS LX vm-97

  
  • Tämän ja monen muun takia en vie ikinä enää autoani konepesuun. Kesällä pesu hoituu kotipihassa ja talvisin käyn ti-hallissa pesemässä autoani. Täällä Tampereellakin olen käyttänyt kolmea eri paikkaa ja muitakin paikkoja olisi tarjolla. Itse pestynä pesutulos on huomattavasti parempi, maalipinnalle ystävällisempi, halvempi, sekä ei tarvitse jonottaa. Jos vahaa autonsa säännöllisesti, lika myös irtoaa melko helposti. Liuotinta en käytä ikinä muuten kuin vahausta edeltävässä pesussa.



    Kokemukset pikapesuista ovat pääosin pettymyksiä, koska auto ei ikinä tule kokonaan puhtaaksi. Moniin vaikeisiin paikkoihin kuten vanteisiin jää likaa. Nuo vahauksen sisältävät pikapesut epäilyttävät itseäni todella paljon kun auto ei alunperinkään edes tule puhtaaksi joka paikasta, niin mitä siitä tulee kun siihen vielä levitetään lian päälle vaha? Ainakin Shellillä oli joskus myynnissä myös kiillotuspesu jossa pesukoneen harjat lopuksi "lääppivät" auton, ikäänkuin kiillottaen sitä. Voin vain kuvitella millaista jälkeä tämä saa aikaan kun osittain likaista autoa aletaan "kiillottamaan".



    ryslerille kehottaisin että peset itse käsin auton liuottimen kera puhtaaksi ja vahaat puhdistavalla ja maalipintaa tasoittavalla vahalla (esim. punainen Auto Glym) ja perään vielä joku kiillottava ja suojaava vaha (esim. Auto Glym Extra Gloss Protection tai Korrek Teflox) niin luulisi maalipinnan paranevan. Ainakin tällä tavalla olen itse saanut konepesuissa kuluneen maalipinnan ennalleen.

      
  • Hei Come on.. 97 mallin auto ja oli vuoteen 2010 saakka täysin naarmuton?? JUST joo...?

    Suomen sikaolosuhteissa menee ihan uusikin auto kuin auto hienoille naarmuille ja ekan talven ja pesujen jälkeen. Jos haluat pienen pienet "naarmut" ja hankaumat peittoon, on ainoa konsti kunnon autovaha käsin vedettynä puhtaalle pinnalle. Muutaman vuoden päästä voi käyttää jo pikkuisen hiovia ja värivahoja, niin näyttää käytännössä uudelta. Itse vahaan käsin 2-3 kertaa vuodessa autoglymin vahalla peltiosat ja muovivahalla listat, maskin ja peilit. Aina näyttää uudelta. Naarmuja tulee väistämättä normaalikäytössä parkkipaikoilla ja paskaisia autoja talvella lumiharjatessa.

    Ilmeisesti jutun aloittaja on saanut hiljattain uudet silmälasit tai sitten Nesteen kone onnistui pitkiin aikoihin pesemään auton yhdessä Paineen ja harjojen sekä liuottimen vaikutuksella kunnolla puhtaaksi.

    Sitten nämä samat papat pesee käsin hiekkaisella ja paskaisella harjalla niukalla vedellä, kun se vesi on niin kallista, alhaalta ylös..

    Oikeasti autohan pestään ylhäältä alas, puhtaimmasta likaiseen päin, vaakapinnat ensin, sitten pystypinnat. Näin menetellen ylhäältä tuleva vesi huuhtoo hiovan hiekan alas mennessään. Näkee monesti kun papat aloittaa hiekkaisesta helmasta hinkkaamisen ylöspäin joten on varmaa että harjassa riittää hiekkaa katollekin naarmuttamaan.. Hohhoijaa..



    Itsekin manaan naarmuja kun keväällä pesee koneessa tai käsin, kuinka paljon kiviä on puhallettu nokkaan ja kyljet nussittu kolhuille ja ruvelle muitten autojen ovilla parkkipaikalla. Mutta en usko vieläkään 13 vuotiaaseen naarmuttomaan autoon, joka ollut ympärivuoden ajossa. Tietysti jos sen säilöö lasivitriinissä makuuhuoneen nurkassa, ei tule pölyäkään ja sitten 13 vuotta ei näy missään..

      
  • Aika siisteinä nuo syrjäkylien autot säilyvät. Ei paljon kiviä lentele eikä ovet kolhi autoa kun ei ole montaa muuta autoa liikenteessä. Kaikkihan eivät asu Vantaalla.

      
  • Voi hyvää päivää. Parkua nyt teini-ikäisessä kipossa jotain pientä naarmua. :lol:

      
  • Ymmärrän kyllä jos jotkut haluavat pitää hyvää huolta omaisuudestaan. Itse en ikävä kyllä kuulu heidän joukkoonsa.

      
  • Autot kannattaisi maalata riittävän himmeiksi jo tehtaalla, niin kenelläkään ei tarvitsisi menettää yöuniaan merkityksettömien naarmujen vuoksi.



    Vanhastakin autosta saa kyllä naarmut myllyttämällä pois, jos se näyttelykiilto on tarpeen. Käsittely on vielä halpa ja nopea. Muutaman vuoden päästä sillä ei kyllä ole oikein mitään merkitystä, koska kierrätyksen suhteen maalipinnan kiillolla ei ole merkitystä.

      
  • Puhe ei ole täysin naarmuttomasta mossesta mutta, eipä niitä pikapesussa pitäisi lisääntyä pohjamaalille asti. Mossesta sen verran ensimmäinen tulppien vaihdon suoritin toukokuun 8. 2010 (160000km) vähän ajettu ja hyvä kuntoinen muuttoauto rapakon takaa. Auto on vahattu käsin viimeksi toukokuun lopulla ja tätä ennen aina pesty käsin joten tiedän kyllä missä kunnossa maalipinta oli ennen NESTEpäisen aseman pikapesua. Ja kyllä naurattaa nii pali. Kyse on periaattesta. Jos ostan palvelun niin sen pitää olla kunnollinen eikä made in TAIWAN. Eikö siellä ruuhka seudulla pidetä autoista huolta? Korihan on auton kallein osa.

      
  • rysler:

    Korihan on auton kallein osa.




    Ja vittumaisin osa vaihtaa :smile:



    Ymmärrän ihan hyvin tuohtumuksen pesupalvelusta, toisaalta eikö pesulat ole pesseet kätensä kaikista mahdollisista syntyvistä vaurioista, harvoion on esittää mitään vertailukohtaa miten asiat olivat ennen pesua. omalla vastuullahan pesu käytännössä tapahtuu. Itseltäkin aikanaan Hondasta halkesi sivupeilin muovi pesukoneessa, en edes ilmoittanut asiasta huoltamon pitäjälle.

      
  • Se on minun mielestäni sama minkä ikäisen auton pesukone tuhoaa, Kysymys on periaatteesta. Kyllä sillä pesun tarjoajalla on joku vastuu oltava. Kävi minullakin kerran niin, että pesukoneen (Finnoil) harjaksiin jäi minun edellisenä päivänä helmoihin laittamani kiveniskusuojamassa, jota spraypurkista tuhdin kerroksen suihkuttelin. Kuivumisaika piti olla 12 tuntia mutta sitä oli kai niin paksu kerros, ettei se ehtinyt kuivua. En jäänyt vaatimaan korvauksia vaan menin kotiin ja toivoin, että seuraavana sinne pesulaitteeseen ei ajelisi kukaan uudella valkoisella mersulla. Toisaalta jos sen uuden valkoisen mersun kuljettaja olisi ollut k**pä niin sittenhän sillä ei olisi ollut niin suurta väliä. Kerran menin sitten pesukoneeseen ja huoltsikan (ST1) omistaja kehui, että oletkin ensimmäinen, joka menee pesukoneeseen sen säätämisen jälkeen. Oli käynyt asiantuntija säätämässä laitetta, kun ei olleet harjakset kuulema puhdistaneet riittävän tehokkaasti. No se pesukone vei mukanaan toisen lisävalon ja toinen jäi roikkumaan joten kuten paikoilleen (aiemmin oli kestäneet pesun). Menin reklamoimaan ja yrittäjä alkoi ripittämään minua siitä, etten ollut kertonut pesua ostaessani, että minulla on lisävalot. Siinä kyltissä, joka on ennen pesua ei mainittu mitään lisävaloista vaan suksiboksista, antennista yms yms.



    Kerran työkaverini tuli valittamaan minulle, että huoltsikan (Teboil) pesukone ei pessyt toiselta puolelta ollenkaan ja peräluukkukin jäi likaiseksi, vaikka pesu maksoi 18 euroa. Kysyin, että saitko mukisematta uuden pesun, mutta työkaveri kertoi, että "enpä oikein viitsinyt mennä valittamaan, saahan sen sitten itse putsattua jollakin rätillä"



    Itse olen joskus reklamoinut huonosta pesutuloksesta (Shell) ja saanut uuden pesun maksutta.

      
  • Pari kommenttia aiheeseen. Ensinnäkin se että auto heiluu kun harjat putsaavat takapäätä ei ole mitenkään ihmeellistä, niin mulla on tapahtunut kaikkien autojeni kanssa. Jos auto on pehmeästi jousitettu amerikkalainen tuskin liike ainakaan vähempi on. Toinen ihmetyksen aihe on se että aloittajan auto vaurioitui juuri siinä ensimmäisessä pikapesussa johon hän autonsa vei. Aikaisemminhan auto oli hänen mukaansa pesty aina käsin. Olipa huono tuuri.

      
  • ddr5:

    Kävi minullakin kerran niin, että pesukoneen (Finnoil) harjaksiin jäi minun edellisenä päivänä helmoihin laittamani kiveniskusuojamassa, jota spraypurkista tuhdin kerroksen suihkuttelin. Kuivumisaika piti olla 12 tuntia mutta sitä oli kai niin paksu kerros, ettei se ehtinyt kuivua.




    Nuo spray-massat eivät tunnu kestävän ollenkaan liuotinpesua, vaan pehmenee juuri tuolla tavoin. Olen mssannut autostani helmat, mutta aina liuotin(käsin!)pesun jälkeen sitä saa olla paikkamassa. Ongelma ei siis ole kuivumisajassa. Ainakaan tarvikeliikkeesta ostetun Tectylin massan tapauksessa.



    Itse henkilöautossa vain harvoin käytän pikapesuja. Niiden kanssa ei ole ongelmaa ollut, avolavojen kanssa sitäkin enemmän. Useimmissa paikoissa ei niihin sopivaa ohjelmaa ole. Joskus silti sanotaan, että auton voi ajaa koneeseen. Useammankin kerran kone on joko heiluttanut autoa todella kovakouraisesti tai sitten jäänyt jumiin. Kerran kone sekosi jotenkin ja pesi vain puolet ohjelmasta. Onneksi en vaurioita ole havainnut.



    Noiden kokemusten jälkeen kun löytyi asema, joka toimii (on erityinen avolavaan sopiva pesuohjelma), sai se minusta uskollisen kanta-asiakkaan.



    Turussa on (oli ainakin muutama vuosi sitten) eräs toinen asema, jossa pesut hoidetaan viimeisen päälle hienosti. Aina on mukana kaveri, joka ensin painepesurilla huuhtelee pahimmat liat pois ja valvoo koko pesun ajan konetta. Hinta on silti samaa suuruusluokkaa kuin muuallakin.

      
  • Itse harrastan nykyisin harjatonta pesua. Se ei toki semmoisenaan toimi, kun autossa on pinttynyttä likaa. Ruiskuttelen yleensä auton ympäriinsä liuttimella ennen pesuun ajoa. Silloin se harjatonkin pesu toimii. Lisävaloja en viitsi ennen pesuun menoa irroitella.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit