Automaattivaihteen todellinen hinta?

20 kommenttia

Onko totta, että USA:ssa uusien autojen perusvarustukseen kuuluu automaattivaihde ja manuaalivaihteen saa eri hintaan? Miksi euroopassa on päinvastoin? Jos joku suomalainen autontuoja tilaisi kaikki autot automaattivaihteisina, niin muodostuisiko autojen hinta nykyistä kalliimmaksi vaiko halvemmaksi?

[vannima muokkasi tätä viestiä 12.03.2005 klo 18:15]
  
  • Tuo pitää paikkaansa, että USA:ssa manuaalia saa hakemalla hakea, eikä kaikkia merkkejä edes saa keppivaihteella.

    Vahvasti uskon, että jos automaattivaihteisto leviäisi myös Euroopassa niin laajalle, että voitaisiin puhua volyymituotteesta, hintaero kääntyisi silloin varmastikkin toisinpäin.

      
  • Totta varmasti olisi, että jos enemmän myytäisiin ja tilattaisiin, hinta tippuisi. Tosin tietysti voidaan jeesustella, että jos on varaa ostaa uusi auto, niin onko se 2-3 tonnia lisää enää mikään kynnyskysymys, mutta taitaa se olla.

    Ja sekin lienee kynnys, että suurin osa ei edes harkitse automaattia, eivät ole koskaan kokeilleet eivätkä tiedä mitä menettävät. Voisi melkeinpä sanoa, että jos kerran automaatilla ajaa, ei enää manuaalia huoli mistään rahasta. Tunnen toki muutaman kolegan, jotka haluavat keppivaihteen, kun siinä on ajamisen meininkiä. Käsittämätöntä....

    Tosin kun ajaa japsidieselillä, ei ole vaihtoehtoja. #&%£$!*....

      
  • Lainaus:
    16.03.2005 klo 11:54 Ammattilainen kirjoitti
    Totta varmasti olisi, että jos enemmän myytäisiin ja tilattaisiin, hinta tippuisi. Tosin tietysti voidaan jeesustella, että jos on varaa ostaa uusi auto, niin onko se 2-3 tonnia lisää enää mikään kynnyskysymys, mutta taitaa se olla.


    Jos haluaa ajaa pikkuautolla, niin 15-18 te:n hintaan 2-3 tonttua on aika paljon auton hintaan nähden. Kalliimmissa autoissa ero ei sitten ole niin merkittävä.

    Itsellä on vähän niin ja näin haluaisinko ajaa automaatilla. Se vaatii enemmän tehoa toimiakseen mukavasti (siis lähinnä suorituskyvyn näkökulmasta) ja kaipa se vielä kuluttaa hitusen enemmän kaupunkiajossa vaikka erot ovat tasaantuneet. Jos hankintahinnassa ei olisi eroa niin ehkäpä sitten...

    Onkos kellään näppituntumaa tarkempaa tietoa manuaali- ja automaattilaatikoiden valmistuskustannuseroista? Lähinnä, että onko tuo 2-3 te:n ero suomessa (ilman veroja 1-1,5te?) kuinka markkinoinnillinen vai onko taustalla ihan oikeita kustannuseroja?

    Kuvittelisin, että automaattilaatikko olisi jonkin verran kalliimpi valmistaakin, ja ero ei johdu pelkästään valmistusmääristä.

    [jalkkis muokkasi tätä viestiä 16.03.2005 klo 13:34]
      
  • Pikkuautoihin ei ole edes automaattia saatavilla, muutamia merkkejä toki poikkeuksena.

    Automaatti sisältää huomattavasti suuremman määrän tekniikkaa kuin keppivaihde. Tekniikka tietysti maksaa, mutta epäilen, ettei hintaero ole edes tuota tonnia.

    Itse en automaattia kelpuuta. Uudessa autossa se kyllä toimii, mutta käytetyssä autossa se on lähinnä riesa, joka jossakin tapauksissa laskee jälleenmyyntiarvoa. En myöskään ymmärrä miksi maksaa laitteesta, joka lisää kulutusta? No, niinhän tekevät ilmastointi ym. mutta nehän saa kaikki kytkettyä pois päältä. Automaatti on ja pysyy. Automaatti ei tiedä kuljettajan mietteitä, mutta oikea käsi ja vasen jalka tietävät.

      
  • Automaatin hinta on ajamisen ilon menetys...

      
  • Lainaus:
    16.03.2005 klo 14:59 Luu5 kirjoitti

    En myöskään ymmärrä miksi maksaa laitteesta, joka lisää kulutusta? No, niinhän tekevät ilmastointi ym. mutta nehän saa kaikki kytkettyä pois päältä. Automaatti on ja pysyy. Automaatti ei tiedä kuljettajan mietteitä, mutta oikea käsi ja vasen jalka tietävät.


    Vastaus: MUKAVUUDEN TAKIA! Minulla on jo neljäs auto automaattivaihteella ja jokainen on tietänyt minun mietteeni täysin. Jos olet kokeillut automaattivaihdetta, olet joko kovin nuori joka haluaa ajon aikanakin liikkua ja tehdä jotakin, tai sitten kuulut pieneen vähemmistöön, joka ei arvosta elämän mukavuuksia. Minä arvostan mukavuuksia niin paljon, että olen valmis niistä jopa maksamaan.

      
  • Lainaus:
    16.03.2005 klo 17:37 vannima kirjoitti
    Jos olet kokeillut automaattivaihdetta, olet joko kovin nuori joka haluaa ajon aikanakin liikkua ja tehdä jotakin, tai sitten kuulut pieneen vähemmistöön, joka ei arvosta elämän mukavuuksia


    Elämän mukavuus ja automaattivaihde eivät ole ainakaan minulle synonyymejä. Minusta on lähinnä epämukavaa, kun ohitustilanteessa kick-downissa automaatti alkaa ensin miettimään ja sitten kelaamaan vaihteita alaspäin yksi kerrallaan nykien (Volvo V70 140 hv aut). Kaupungissa, varsinkin ruuhkaliikenteessä automaatti on mannaa mutta ns. aktiiviseen ajamiseen perusautomaattiloota ilman riittäviä tehoja ei minusta sovi.

      
  • Ei sitten ole tullut ajettua VW:n DSG-vaihteistolla taikka Multitronicilla? Niitten kohdalla voitte unohtaa kaiken mitä tiedetään ns. perinteisestä automaatista. Polttoaineen kulutus jopa pienempi kuin manuaalilla, yksinkertainen rakenne (DSG), ymsyms. Tutustukaapa olkaa hyvät.
    Nimim:"Kokemusta kaikista"

      
  • Lainaus:
    16.03.2005 klo 15:10 Tuota kirjoitti
    Automaatin hinta on ajamisen ilon menetys...


    Minusta sillä hinnalla taas nimenomaan saa sitä ajamisen iloa mukavuuden muodossa! Kulutuksen kasvukin on aika maltillista näillä uusilla automaateilla, käytännössä ajotyylillä on paljon suurempi vaikutus kulutukseen.


      
  • Kyllähän automaatit ovat kehittyneet ja vaihteiden määrä kasvanut, eli ovat kiihtyvyydessä ja kulutuksessa parhaimmillaan manuaalia parempiakin.

    Minä vain tykkään vaihtaa itse. En tosin aja paljoakaan kaupungissa.

    PS. harrasteautossa on automaatti...

      

  • Iloa nyt voi kukin saada mistä haluaa, mutta urheilullisuuteen manualistien on turha vedota. Kilpurit ovat järjestään automaatteja jos säännöt sen sallivat. Muuan Juan Manuel Fangio ihmetteli eräässä haastattelussa miksi manuaaleja edelleen valmistetaan.

    Omasta mielestäni manuaalivaihteisessa kuljettaja on laitettu tekemään voimansiirron töitä. En oikein näe mikä siinä välityssuhteen muuttelussa niin kivaa on. Nopeutta voi säädellä ihan vain kaasupolkimellakin.

      
  • Automaatit ovat nykyään monessa autossa varteenotettava vaihtoehto. Tässä vielä muutama kuukausi takaperin vannoin kovaan ääneen manuaalien erinomaisuutta, mutta nyt on eri ääni kellossa... Vanhemmat jenkkiautomaatit (4-vaihteiset) ovat kieltämättä olleet aika onnettomia, mutta kokeiltuani erästä autoa tiptronicilla niin ei voi muuta sanoa kuin että uskomaton ajonautinto!

      
  • vannima:Vastaus: MUKAVUUDEN TAKIA! Minulla on jo neljäs auto automaattivaihteella ja jokainen on tietänyt minun mietteeni täysin. Jos olet kokeillut automaattivaihdetta, olet joko kovin nuori joka haluaa ajon aikanakin liikkua ja tehdä jotakin, tai sitten kuulut pieneen vähemmistöön, joka ei arvosta elämän mukavuuksia. Minä arvostan mukavuuksia niin paljon, että olen valmis niistä jopa maksamaan.

    Kukin tyylillään. Jos elämisen mukavuutta katsotaan auton lisävarustelistalta, niin elän todella askeettista elämää. Otin vast'ikään hankkimaani autoon automaatti-ilmastoinnin, mutten automaattivaihteistoa, en avainkortin handsfree toimintoa, penkitkin ovat mekaanisesti säädettävät. Navigointi hoidetaan Autoilijan Tiekartalta ja nopeudensäätely on oikean jalkani varassa.

    "Kovin nuori" on varsin suhteellinen käsite, mutten itseäni vanhaksikaan miellä. Ehkä sitten vanhemmalla ikää valitsen autooni automaattilootan, sitten kun juon viinejä, viskiä ja konjakkia, kuuntelen Radio Suomea ja sieläkin soitettava musiikki on paikkapaikoin liian rajua.

    Syy, miksi en pidä automaattivaihtestosta, on niiden tapa toimia. VW:n DSG:tä en ole kokeillut, mutta muuten olen törmännyt vain yhdessä autossa fiksusti toimivaan automaattiin. Uudessa Audi A6:ssa vaihteisto toimi ripeästi, lähes viiveettömästi ja vaihto oli todella pehmeä. Muissa vaihteistoissa on ollut enemmän tai vähemmän nykimistä, pitkää vaihtoaikaa etenkin kick-down toiminnolla ja muuta epämiellyttävyyttä. Automaatti vaihtaa tiettyjen ehtojen mukaan, mutta kepissä pitäisi olla nappi tms. mitä painamalla vaihteisto ei vaihda vaikka kaasun runttaisi syyläriin asti. Etenkin nykydieselin suorityskyky on riittävä ohitukseen ilman vaihteenvaihtoakin.

      
  • Ajamisen ilosta:
    Enimmäinen automaattivaihteinen auto ollut alla nyt pari viikkoa, enkä ole sitten 18v jälkeen kokenut tällaista ajamisen riemua. Ajamisen helppous, rauhallisuus tai räväkkyys ovat saaneet uuden merkityksen...

    Kulutus toki lisääntyy ainakin kun käytössä on perinteinen automaatti ( ei DSG tai Multitronic).

      
  • En ole itse juuri automaatilla ajellut joten jätän mukavuuden kommentoimatta. Olen erään automerkin keskustelupalstalla nähnyt usein juttuja kuinka automaatti vaatii huoltoa toisin kuin manuaali. Monet on sitä mieltä että esim. öljyt tulisi vaihtaa 60 tkm välein, käyttäen jonkinlaista kierrätysmenetelmää jossa laatikko huuhdotaan, ei pelkästään valuteta vanhoja pois ja uudet tilalle. Kunnon öljyt maksaa reilut 15 EUR litra ja kunnon autoon menee toistakymmentä litraa automaattiöljyä. Jos tässä säästää, niin..

      
  • Edellisessä autossani oli automaattiloota ja kuvittelin nykyistä ostaessani, että ei se nyt niin tärkeä ole, että laittaisin pari tonnia lisää.
    Nyt olen toista mieltä. Mutta ensi kerralla en enään valitse manuaalia. Sen verran on tullut tomaattia ikävä auton vaihdon jälkeen...

      
  • En ole koskaan käsittänyt, miksi autoja ylipäätään on käsivaihteisia, kun automaattikin on keksitty !! Olen ajanut automaatilla melkein yhtä kauan, kuin minulla on ajokorttikin ollut. Ensimmäinen autoni oli manuaali, sen jälkeen en ole käsivaihteisen monesti istunut. Automaatti takaa mukavamman kyydin niin kuskille, kuin matkustajallekin. Kuskin ei tarvitse stressata ylimääräisen polkimen kanssa eikä matkustajien tarvitse kärsiä nykivästä menosta (paitsi vanhoissa automaateissa).

    Jouduin muutama viikko sitten ajamaan kaverin bemaria. Jukolaare yli viidenkytätonnin auto ja käsivaihteinen !!! Ei kuulemma raaskinut enää maksaa lisää automaatista !! Oli tuskainen taival, kertakaikkiaan. Maantiellä nyt niin väliä, mutta kaupunkiajo melkein mahdotonta !!!! Ei kiitos ikinä manuaalia minulle enää !!

    Iso, vääntävä kone pellin alle, ja automaatti jatkeeksi, siinä minun ykköskriteerini autonvalinnassa. Piste.

      
  • Lainaus:
    10.04.2005 klo 18:12 pkj kirjoitti
    Kuskin ei tarvitse stressata ylimääräisen polkimen kanssa


    Kytkintä oppii arvostamaan toisella tavalla, kun on ensin automaatin kanssa kiinni. Heijata ei voi ja apuja ei ole saatavilla.

      
  • Lainaus:
    13.04.2005 klo 07:44 Luu5 kirjoitti
    Kytkintä oppii arvostamaan toisella tavalla, kun on ensin automaatin kanssa kiinni. Heijata ei voi ja apuja ei ole saatavilla.


    Automaattivaihteista autoa voi itse työntää, jos on jäänyt kiinni, kun veto on päällä koko ajan. Pelkkä heijaaminen ei monesti auta manuaalivaihteisella autolla, ja sitten kun pitäisi mennä työntämään, auto ei pahemmin liikahda, kun veto ei ole päällä.

      
  • Lainaus:
    13.04.2005 klo 11:29 Torque kirjoitti
    Lainaus:
    13.04.2005 klo 07:44 Luu5 kirjoitti
    Kytkintä oppii arvostamaan toisella tavalla, kun on ensin automaatin kanssa kiinni. Heijata ei voi ja apuja ei ole saatavilla.


    Automaattivaihteista autoa voi itse työntää, jos on jäänyt kiinni, kun veto on päällä koko ajan. Pelkkä heijaaminen ei monesti auta manuaalivaihteisella autolla, ja sitten kun pitäisi mennä työntämään, auto ei pahemmin liikahda, kun veto ei ole päällä.


    Oletuksena pidin, että manuaali lähtee heijaamalla irti. Kuorma-autossa työntäminen ei paljon auta, eikä vetokaan pysy päällä jollei kosketa kaasua.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit