Mitä uutta taivaan alla?

1 kommentti
  • Mielenkiintoisia linkkejä.
    Kovasti on yritetty päästä eroon moottoreissa edestakaisesta liikkeestä ja saatu kaupantekijäisinä kosolti muita ongelmia: voitelu- , kulumis- ja tiiviysongelmat, monimutkainen valmistusprosessi jne. Perinteisen mäntämoottorin eduksi on sanottava vielä se että siinä suuri osa liikkuvien massojen värähtelystä pysäytetään kaksi kertaa joka kierroksella. Eli hallittu edestakainen liike on parempi kuin hallitsematon pyörivä liike.
    Toisaalta juuri edestakaisen liikkeen hallinta on yksi vapaamäntämoottorin ongelmista. Jos tämä olisi ratkaistu, voisi monet työkoneet liikkua nykyään Suomalaiskeksinnöllä.
    http://www.fhpa.fi/fpf/arkisto/iha/vapaamanta/vapaamanta.html
    Mutta vaikka jokin innovaatio osoittautuisikin perinteistä paremmaksi, niin suurin este varsinkin autoteollisuudessa on konservatiivisuus. Mitä suuremmaksi teollisuus paisuu sitä etäämpänä päätöksenteko on suunnittelijoista ja niin patavanhoillisen tuloksen näkee liikenteessä. :confused:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit