Akut

20 kommenttia

Kauanko te yleensä ajelette akulla. Vaihdoin juuri perheen pikkuiseen pikkuriikkisen akun kuusi vuotta kestäneen originaalin tilalle. Se tyhjeni ekan kerran talvella ja nyt kunto loppui kokonaan. Mutta hyvä kesto minusta tuollaiselle akunpoikaselle.



Siitä tuli sitten mieleen ison dieselin kahdet isot akut, jotka ovat olleet kyydissä jo seitsemän vuotta. Toistaiseksi ei mitään oireilua, mutta voikohan niillä kuvitella selviävänsä vielä ensi talvesta? Jos vaikka joutuu joskus seisottamaan autoa lämpimän tallin sijasta viikon pakkasessa?



Melko rasvaisen hintaisia nuo isot akut, joten turhaan ei viitsisi vaihtaa. Webastoa ei ole ollut akkua tärvelemässä eikä juuri kylmää nurkka-ajoakaan.



Voiko akkutestauksen tulokseen luottaa, vai voiko terveeksi testattu akkukin sipata yllättäen?





  
  • Edelliseen vaihdoin akun 10-vuotiaana, koko auton vaihdoin 19-vuotiaana, ennen kuin akussa oli mitään vikaa. Nykyinen on vajaa 5-vuotias, eikä akunvaihtoa ole vielä näköpiirissä.



    Taitaa olla niin, että akku kestää noin 10 vuotta, jos auton sähköjärjestelmä toimii hyvin ja autolla ajetaan sen verran pitkiä matkoja, että lataustaso säilyy hyvänä.



    Nykyisissä start/stop järjestelmissä hiukan arveluttaa, kuinka hyvin akut/starttimoottorit/muu sähköjärjestelmä on mitoitettu kestämään jatkuvaa käynnistelyä. Onko pahimmassa tapauksessa vain käytetty esim. tavallista perinteisesti mitoitettua starttimoottoria?

      
  • Kymmenen vuotta kuulostaisi oikein passelilta kestoajalta optimioloissa, jotka varmaan ovat aika lähellä tuon ison dieselini käyttöä. Sen kilometreistä kun kertyy valtaosa pidemmiltä matkoilta.



    Koko asiallahan ei paljon ole väliä kotinurkilla pyöriessä, mutta jos sattuu vaikka olemaan Lapissa ja kotiin lähdössä, olisi yllättäen mykistynyt auto harmillinen.

      
  • Joulukuussa tulee 11 vuotta.

    Kuutena talvena on ollut moottorinlämmittäjä ja samalla akkulaturi käytössä.

    Alkuperäinen akku.

      
  • Akut kestävät sen mitä kestävät, eikä sitä mitata vuosissa, vaan purku/lataussyklien määrässä ja laadussa sekä ulkoisissa olosuhteissa, missä akku joutuu olemaan. Ennenaikaisesti akkua ei kannata uusia eikä toisaalta vähänkään valveutuneelta starttaajalta jää huomiotta milloin akussa on vikaa ja voiko sille vielä tehdä jotain tilanteen korjaamiseksi.



    Varmin keino tuhota ihan hyvä akku ennenaikaisesti yhdessä yössä on purkaa se tavalla tai toisella lähes tyhjäksi ja antaa sen jäätyä rikki. Jos ajaa talvella lähinnä vain korttelin ympäri, niin akkua kannattaa ladata säännöllisesti ulkoisesti tai jopa seurata sen varaustilaa. Sähköiseen moottorinlämmittimeen yhdistetty akkulaturi on varmaan kivaa luksusta.



    Jos autossa olisi Start-Stop -automatiikka, joka toimisi kylmissäkin olosuhteissa s.e. startteja tulisi joka liikennepysähdyksen jälkeen, olisi akun ennustettava elinikä varsin lyhyt. Pidemmälläkään matkalla akun lämpötila ei nouse nopeasti "terveelliselle" tasolle.

      
  • Noin 5 vuotta on järjestään akut minulla kestäneet. Kun ensimmäiset oireet heikkenemisestä on tullut vastaan, on akku mennyt vaihtoon. Varmaan niitä vielä olisi jonkin aikaa voinut käyttää, mutta pelivaraa ei olisi jäänyt. Joskus esim. auton käsinpesun aikana radio on kuluttanut akun niin, ettei auto enää ole äynnistynyt. Tuolloin normaalissa käytössä ei vielä ole ollut mitään ongelmia, koska kunnossa oleva auto käynnistyy herkästi.

      
  • 9 vuoden iässä vaihdoin Yuasan Exideen. Jos Exide kestää yhtä monta vuotta on auto ajettu loppuun yhdellä akun vaihdolla.

      
  • Mulle puhui liikkeessä muutamasta vuodesta, koska nykyään sähkönkäyttäjiä on enemmän. Pahimpana webasto (sitten ajonvakautus, penkit, ikkunat jne).Jos tyhjäksi pääsee kovilla pakkasilla niin hyvin nopeasti entinen. Eli siis omalla käytöllä voi vaikuttaa paljon sekä ostamalla oikeankokoisen omaan käyttöön sopivan (ei siis isointa ah määrää kuten on tapana).

      
  • Mulla on autossa 95 Ah akku. Onko siitä haittaa jos niitä Aahoita on paljon?

      
  • ehkä joku osaa paremminkin selittää, mutta noin iso akku ei välttämättä aina pysy täydessä latingissa, mikä heikentää kestoikää. Pienempi akku latautuu nopeammin täydeksi. Täydeksi ajo vaatiin noin 10-15min ajon. Eli paljon pätkäajoa ja kylmäkäynnistyksiä niin 95ah akku ei ole koskaan täysi. Ja onhan siinä aina ylimääräisä kilojakin :smile:

      
  • No joo, mutta minulla on diesel-auto ja ajomatkat yleensä tunteja. On minulla bensa-autokin ja siinä on semmoinen nyrkin kokoinen akku.

      
  • Oliskohan noista lisäah:sta apua?



    Alkuperäinen akku Voortissa on 52Ah.

    Puhdistelin autoa ja takaluukku oli pari tuntia auki.

    Eihän tuo mikään premiumi tietenkään ole, mutta tavaratilassa on kuitenkin valo. Ja sehän palaa tavallisessa autossa niin kauan kuin luukku on auki. Voorti olikin sitten sitä mieltä, että riittää jo ja ei enää käynnistynyt. Ikää alle kolme vuotta, siksi se on niin viisas.

    Jotain hyvää tavallisessakin autossa: enemmän mielenkiintoisia tilanteita. Jos tuolla rohkenisi lautalle ajaa, niin voisi aamulla ison veden toisella puolella olla hyvinkin mielenkiintoista.

    Lisäyksenä vielä, että autossa on vasta toinen akku (ja takuulla). Ollut muutamaan kertaan mystisiä virran katoamisia.

    :smile:

    (Em. "kestoakku" on toisessa autossa.)

      
  • Kaverilla kytki ajotietokone muutaman kerran jossain harvinaisessa tilanteessa takaikkunagrillin päälle ja antoi sen paistaa akun tyhjäksi vaikka avain otettin pois paikalta. Kysymyksessä ei ollut voortti. Kytkin oli 0-asennossa.

      
  • Parilta kollegalta olen kuullut, että Volkkareista on pitänyt akut vaihtaa parin vuoden ajelun jälkeen. En kuolemaksenikaan muista minkä merkkisistä akuista oli kysymys.

      
  • Lyhimmän ajan ennätys lie sitten tällä Ford Silver Calsium

    52Ah-500A akulla. Ensimmäinen kesti n. kaksi kuukautta.

    (Yhä vielä harkinnassa apukäynnistin. Pitää kai se korpitilanne ennen ostoa kokea.)

      
  • Bilteman akuista on nykyisin myöskin monella tutulla huonoja kokemuksia, esim. ei jaksa uutenakaan pyörittää käyntiin pakkasella. Joskus vuosia sittenhän ne pärjäsivät TM:n vertailussa ihan hyvin. Taitaa laatu hiukan vaihdella.

      
  • TM:ssä 21/09 oli akkutesti, jossa taas Bilteman akku on viimeisin

    (5,8) ja Trane ykkönen (8,8). Varta kolmantena (8,5). Vartan akut ovat minulla kestäneet.(Eipä kovin monista ole kokemusta.)

    Aikamoinen hintaharukka: 79-170€.

      
  • Niin juuri. Silloin aikoinaan joku bilteman akku tuli kakkoseksi.

      
  • 5-10v ovat yleensä kestäneet. Olen myös vaihtanut "turhaan" kun työpaikalla ei ole lämpöpaikkaa ja tuo uuden akun hinta on halvempi kuin hinuri! :warning:

      
  • Style66:

    Mulle puhui liikkeessä muutamasta vuodesta, koska nykyään sähkönkäyttäjiä on enemmän. Pahimpana webasto (sitten ajonvakautus, penkit, ikkunat jne).Jos tyhjäksi pääsee kovilla pakkasilla niin hyvin nopeasti entinen. Eli siis omalla käytöllä voi vaikuttaa paljon sekä ostamalla oikeankokoisen omaan käyttöön sopivan (ei siis isointa ah määrää kuten on tapana).




    Tässä on mennyt liikkeen "ammattilaisilla" kaksi asiaa sekaisin. Akun ikää lyhentävät kaikki sähköäkuluttavat laitteet, joita käytetään kun auton moottori ei ole käynnissä, esim. Webasto kellokytkimellä, jolloin autoa lämmitetään ennen liikkeellelähtöä. Akun varaustaso voi tällöin hiipua, jos ajomatkat on lyhyet ellei ulkoista akkulaturia käytetä. Alhainen varaustaso pilaa akun nopeasti. Kerran "tyhjäksi" mennyt akku on pilalla.

    Ajon aikana käytettävät laitteet taas ei vaikuta akun ikään muutoin kuin siinä tapauksessa, että kuorma on niin iso, ettei laturi pysty syöttämään tarvittavaa virtaa. Eihän ajonvakautukseen yms. tarvittavaa virtaa akusta oteta vaan laturista. Akkukauppias taas suosittelee varmaan vaihtamaan akun niin usein kuin mahdollista, samoinkuin rengaskauppias talvirenkaat kerran talvessa.

      
  • Jotkut akut voivat myös huonontua jos niitä jatkuvasti ladataan, mutta lyijyakuista ei ole em. kokemusta koska se on "mahdotonta" normikäytössä! :tongue:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit