RAV4:n kytkin

4 kommenttia

Onko muilla rav4:n kuskeilla vastaavia kokemuksia

kytkimen käyttäytymisestä;

päivän ensimmäinen liikkeellelähtö kytkin ravistaa, seuraava

vaihde kytkin ottaa kiinni tosi ärhäkästi,3.vaihde kytkin

vähemmän ärhäkkä jne.

Noin 10 kytkennän jälkeen kytkin toimii moitteetta koko

loppupäivän kunnes sama toistuu seuraavana päivänä.

Auto on menossa telakalle kys.asiasta mutta liike epäili,

auttaako kytkinasetelman vaihto tähän vaivaan. Joitakin

vastaavia tapauksia on ollut mutta diesel-versioissa.

Talvioloissa kytkin haiseekin tosi helposti ilman luis-

tattamiskin. Olisi hauska tietää,onko useammallakin rav4

kuskilla havaintoa tästä viasta tai ominaisuudesta ja onko

mahdollisesti kytkinasetelman vaihto auttanut vaivaan.

Auto on pari vuotta vanha eikä kilometrejä ole kuin 20 tuhatta ja oireet alkoivat 15 tuhannen jälkeen.



  
  • Samankaltaisia oireita on Subaru dieselin kytkimessä. Ollut jo lähes uudesta saakka. Oireet sopii lähes tismalleen tuohon kuvaamaasi.

      
  • Mulla on Outback diesel 2009 mallia. Kytkin ravistelee ajoittain ja vaikeissa paikoissa tuoksahtelee ja tosi vaikeissa haiseekin jo kunnolla, eli luistaa. Viimeisimmässä huollossa päivittivät softan ja alavääntö parani ja luistotaipumus väheni. Kovin tyytyväinen en silti ole kytkimen toimintaan.

      
  • Viime viikonloppuna kävin huvikseni ajamassa pari uutuutta. Ihmeellisesti Mitsun ASX:kin kytkin käyttäytyi vähän yllä kuvatulla tavalle. Kakkoselle vaihdettaessa tarttui ihmeen terävästi, eikä sopivaa kaasun ja kytkimen käytön yhdistelmää tahtonut millään löytyä.



    Ällistyttävän positiivinen kokemus sitten oli Dacia Duster (tosin yllättyneen myönteisiähän ovat olleet siitä tehdyt lehtijututkin).

    Ihme juttu, että tarvitaan halpamerkki oivaltamaan ihan olennainen juttu katumaastureista. Kun kerran katumaasturissa ei ole alennusvaihteistoa, kannattaa sen edulliseksi korvikkeeksi tehdä superlyhyt ykkönen Dusterin tapaan. Neliveto ja "maasturimaisuus" tämän luokan autoissa kumminkin tarkoittaa sitä, että joku voi semmoista harkita ihan oikeasti maasturimaisempaan käyttöönkin, siis veturiksi tai hankalampien tienpätkien hitaaseen etenemiseen. Kummassakin lyhytykkönen on kullan arvoinen.



    Useimmat paljon kalliimmat katumaasturit ovat manuaaliversioina täysin kelvottomia vähänkin maasturimaisempaan käyttöön juuri pitkän ykkösensä ja äkkinäisen/käryävän kytkimensä vuoksi. Eipä tulisi tästä syystä mieleenkään edes omaan käyttööni (joka ei edes ole kovin raskasta) huolia tuota ASX:ää, diesel-Outbackia tai RAV4:ää manuaalina. Hurjasti halvemman Dusterin voisin huolia, vaikka kone toki aika pikkuiselta yli tonnin venekärryn vetoon ja jyrkiltä luiskilta nostoon paperilla vaikuttaakin.



    Ainakin ilman kuormaa siinä kytkimen ja kaasun käyttö oli tosi helppoa. Kakkonen oli tasamaalla ihan kelpo vaihde liikkeelle lähtöön ja pienessä moottorissa oli ihmeesti puhtia.



    Miten lie sitten kestävyyden ja luotettavuuden kanssa. Renaultin sukulaisuus ei tässä suhteessa ihan paras mainosvaltti ole. Mutta ainakin ominaisuuksiltaan hienoja dieseleitä ranskalaiset kumminkin osaavat suunnitella. Esimerkiksi tuon ASX:n Mitsun oman 1,8 litran dieselin ominaisuudet ovat parin valovuoden päässä jäljessä Outlanderissa käytössä olevasta PSA:n 2,2 litraisesta. Ja tuo Rellun puolitoistalitraine siis tuntui myös tosi mainiolta.

      
  • Joissain Volvoissa on samaa ja kytkinasetelman vaihto ei auta koska syy on väärät rasvat kytkinakselissa eli kytkin ei liiku akselilla aluksi. Volvoissa ongelma aiheuttaa mm. vaikeuden laittaa pakkia päälle kun aamulla ekaksi pitäisi peruuttaa ruudusta tai tallista ulos. Ei irrota, vaikka jalka on lattiassa joten pakki pitää laittaa "väkisin" päälle, ei aiheuta edes ääntä. Kytkin alkaa kuitenkin nopeasti toimia normaalisti. Akselin putsaus ja uudelleen rasvaus auttaa, mutta aiheuttaa isot kustannukset eikä kukaan omaan piikkiin moista teetätä. (Moottorin ja vaihteiston irrotus)

    Itsellä oli tuota vikaa talvisin ja kun auto oli uudempi. Nyt en edes muista milloin viimeksi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit