airbag-valo

12 kommenttia

Vaihdoin autoon akun, jonka jälkeen turvatyynyn valo rupesi palamaan.Vikakoodi on nollattu useammassa korjaamossa,mutta valo ei sillä sammu,vaan syttyy samantien uudelleen.Eli jossain on joku vika.



Mikä on voinut hajota akunvaihdon yhteydessä? Kukaan ei ainakaan usko,että ohjainyksikkö olisi hajonnut.Uusi maksaisi tolkuttomasti.



Onko kellään vastaavaa kokemusta tällaisesta? En oikein viitsisi merkkiliikkeeseenkään autoa viedä tutkittavaksi,voi tulla isompi lasku,kuin mikä on auton arvo.



Merkki on Honda Accord vm-96.

  
  • Kokeile vaihtaa akku vielä kerran. Jospa se uusi akku on viallinen ja ei anna riittävästi jännitettä tai jotakin.

      
  • Vikakoodit lukemalla asia varmasti selviää. Onnistuu tuon ikäisessä autossa ihan kotikonstein, samoin nollaus.

      
  • Mitsuun (-97) tehtiin pieni remppa 2001 ja akun johto oli irti.

    Merkkikorjaamolta lähtiessä airbag valo paloi. Kuittasivat vian.

    Meni pari kuukautta ja sama valo loisti taas aamulla päin naamaa. Oli sumuinen syysaamu. Kuukausi ja taas sama kosteana aamuna. Nyt ottivat jo rahaakin vian kuittauksesta. Kuukauden pästä vaihdettiin kosteudelle herkäksi tullut anturi uuteen. 200€. Sen jälkeen toimi. Ei ollut mitään yhteyttä korjauksiin? Sattumalta vain alkoi piiputtaa toisen rempan aikaan!

      
  • En oikeen usko, että vika akussa voi olla.On kuitenkin melkein uusi akku,jonka siihen vaihdoin jo keväällä,valo on palanut siitä asti.



    Vikakoodit luettiin merkkiliikkeessä,mutta valo syttyy heti uudelleen.Pitäisi suorittaa kuulemma vianetsintä.Tulisi äkkiä maksamaan varmaan satoja euroja.Sitten vielä mahdolliset korjaukset päälle.

      
  • Mitä ne vikakoodit kertoi viaksi?

      
  • Merkkiliikkeessä sanottiin vaan,että jossain on joku vika,että pitäisi varata muutama tunti aikaa ja suorittaa vianetsintä.



    Aikuiskoulutuskeskuksen autopuolella todettiin,että ohjainlaite ei saa virtaa ja että sille voi olla jossain piilossa oma sulake.



    Ei kai sen ohjainyksikönkään hajota pitäis akunvaihdon takia.

      
  • Oletko katsonut kaikki sulakkeet mitkä on näkyvillä? Elektroniikalla on ikävä taipumus vioittua juuri sähköjen kytkentä hetkellä. En tosin väitä, että näin olisi nyt käynyt, mutta hyvin mahdollista. Tyhjennettiinkö vikamuisti jossain välissä ja vikavalo syttyi uudelleen? Tarkoitan, että ei nyt vain herjaisi siitä jännitekatkosta mikä johtui akun vaihdosta...

      
  • Sulakkeet on ehjät.Vikamuisti on tyhjennetty kolmessa eri paikassa,mutta valo syttyy samantien uudelleen.Eli ilmeisesti jonnekin on tullut joku vika akun vaihdon yhteydessä.Olisko jossain johdoissa kosketushäiriö?Tuskinpa se akustakaan voi johtua.

      
  • Kaverin Opel Vectra 2,5 V6, 97:ssa oli sama vika, jos siirsi kuskin penkkiä eteen/taakse. Syynä idioottimaisesti asennettu johtosarja kuskin penkinalla. Aina kun siirsi penkkiä, se aiheutti katkoksen liittimellä, jonka joku "Turkkilainen" oli asentanut liian lyhyille johdoille. Vian pystyi kuittaamaan 100:lla eurolla merkkiliikkeessä pois. Kaveri lainasi aina autoa sanoen; "Älä saatana siirrä vaan penkkiä, kun se vitun merkkivalo syttyy taas, perkele!"

    Miksei autotehtaalla voisi näitä(kin)asioita tehdä joskus kunnolla, huolellisesti, loppuunsaakka??

    Toiset tehtaat pystyy siihen jopa!

      
  • Saabissa on penkin liukukiskossa magneettinauhan pätkä ja penkissä anturi, olisko ollu hall-anturi nimeltään, joka kertoo airbagin keskusyksikölle kuskin penkin etäisyyden ratista. Tätä tietoa tarvitaan airbagin laukaisuun, jos penkki on lähellä rattia ei voi käyttää täyttä laukaisutehoa. Nämä anturit on joskus "kettuilleet" ja aiheuttaa valon palamisen. Autosi on kyllä jo sen ikäinen, että epäilen olisko kaksivaiheiset tyynyt jo ollut silloin markkinoilla, vaikka mistä sen noista japseista tietää (jenkkimarkkinat). Saabissakin tuo anturi on hyvin heppoisasti kiinni ja irtoaa helposti. Vectrassa on periaatteessa sama rakenne. Anturi on keskitunnelinpuoleisessa kiskossa.

      
  • Meiddän Jazzimme airbag -vika johtui ratin sisällä olevasta johtokierukasta (ilmeisesti poikki tms), jonka vaihdolla valo lakkasi palamasta. Ei niin törkeän kallis kuin pelkäsin, mutta meni siihen jokunen satanen etsintöineen ja vaihtoineen. Tuo on ilmeisesti jonkin sortin tyyppivika noissa Jazzeissa, koska muistaakseni osasivat Veholla sitä heti alkuun epäilläkin.

      
  • Maastovälitys:

    Kaverin Opel Vectra 2,5 V6, 97:ssa oli sama vika, jos siirsi kuskin penkkiä eteen/taakse. Syynä idioottimaisesti asennettu johtosarja kuskin penkinalla. Aina kun siirsi penkkiä, se aiheutti katkoksen liittimellä, jonka joku "Turkkilainen" oli asentanut liian lyhyille johdoille. Vian pystyi kuittaamaan 100:lla eurolla merkkiliikkeessä pois. Kaveri lainasi aina autoa sanoen; "Älä saatana siirrä vaan penkkiä, kun se vitun merkkivalo syttyy taas, perkele!"
    Miksei autotehtaalla voisi näitä(kin)asioita tehdä joskus kunnolla, huolellisesti, loppuunsaakka??
    Toiset tehtaat pystyy siihen jopa!




    Vectrassa liitin tosiaan aiheutti ongelman, mutta jotkut autohuollotkin osaavat ratkaista asioita. Esim. omassa autossani liitin otettiin pois ja tinattiin johdot yhteen pidempinä,jolloin sain kyllä liikutella penkkiä mieleni mukaan vian uusiutumatta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit