Volvo D5 moottorin öljynkulutus

6 kommenttia

Onko kokemusta, että kuinka paljon Volvo D4 tai D5 moottori kuluttaa öljyä huoltovälin (30 tkm) aikana? Missä vaiheessa öljyä pitää lisätä ensimmäisen kerran? Millon kulutus kertoo moottorin kulneisuudesta tai peräti viasta?

  
  • Roge:

    Onko kokemusta, että kuinka paljon Volvo D4 tai D5 moottori kuluttaa öljyä huoltovälin (30 tkm) aikana? Missä vaiheessa öljyä pitää lisätä ensimmäisen kerran? Millon kulutus kertoo moottorin kulneisuudesta tai peräti viasta?




    Minulla on kokemusta vain vanhasta D5 (163hp) '02. Autolla on ajettu noin 320 tkm (itse ajanut siitä yli 300tkm) ja öljynvaihtoväli on 20 tkm. Öljyyn kertyy epäpuhtauksia jotka "lisäävät" öljyn määrää. Öljyn pinta mittatikussa ei muutu käytännössä mihinkään vaihtovälin aikana, eli vähän kuluu, mutta näin vähillä kilometreillä ei kulutus ole sitä tasoa, että pitäisi lisätä. Olen kuullut että joissain autoissa, joissa on DPF eli hiukkassuodatin, regenerointi (suotimen puhdistus)jossa polttoainetta ruiskutetaan sylintereihin melko myöhään, öljyt lisääntyvät ja ohentuvat dieselin päästessä öljytilaan. Auton eliniän kannalta minulla on se onni, ettei autossa ole DPF:ä.

      
  • Kiitos Jorma. Hyvä kuulla. Itse vaihdatan öljyt 20 tkm vaikka huoltoväli onkin 30 tkm. Ohueksi ja mustaksi öljyt menevät aika äkkiä.

      
  • Roge:

    Onko kokemusta, että kuinka paljon Volvo D4 tai D5 moottori kuluttaa öljyä huoltovälin (30 tkm) aikana? Missä vaiheessa öljyä pitää lisätä ensimmäisen kerran? Millon kulutus kertoo moottorin kulneisuudesta tai peräti viasta?

    Hassua kun puhutte öljynkulutuksesta, oma kaara vaatii tuhannella km litran ja siitä olenkin päättänyt että en vaihda enää öljyjä, ainoastaan filtterin vuosittain.



      
  • Tässä oli taannoin juttua, että on paljonkin uusia autoja, joista öljy loppuisi kokonaan ellei käyttäjä lisäisi huoltojen välissä. Tämä on minusta erikoista aivan uusissa autoissa. Erityisesti tilanteen hankaluutta lisää, jos huoltoväli on 30 tkm tai joissakin on nykyään 40 tkm. Tietääkö kaikki uuden auton ostajat edes mistä öljyä lisätään ja millaista öljyä? Ehkä öljykannu annetaan liikkeestä auton luovutuksen mukana?

      
  • meikäläiselle ainakin pidettiin koulutusta: perushuoltokohteet, litkujen lisäykset ja öljymäärän (tikku) ja jarrujen tarkistus (valikko). ja litran purkki öljyä takakonttiin. vempele söi öljyä ekalla kymppitonnilla melkein sen purkillisen, sitten ei ole pinta enää laskenut ollenkaan.

      
  • Tapsa III:

    Hassua kun puhutte öljynkulutuksesta, oma kaara vaatii tuhannella km litran ja siitä olenkin päättänyt että en vaihda enää öljyjä, ainoastaan filtterin vuosittain.




    Oletko kokeillut vaihtaa öljyn merkkiä?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit