Honda CR-V rutina

13 kommenttia

Ostin jokin aika sitten Honda CR-V:n 2.2 ctdi vm. 06. Ostamisen jälkeen aloin vasta kiinnittää huomiota siihen että tiukasti kääntyessä auton takapäästä kuuluu "rutinaa". Liikkeessä sanottiin että kuuluu nelivedossa asiaan moinen ääni. Mutta kun tossa ei normioloissa ole neliveto päällä, niin kuuluuko tuon äänen silti kuulua ja onko tuo oikeasti ihan normaalia ääntä Hondassa? Katsatamassa ton kävin ja ei mitään vikaa ollu, mitä ne nyt siellä katsoo! HELP! Kiitos. :smile:

  
  • Moro,

    Ääni tulee takatasauspyörästöön kertyneestä vedestä/paskasta. Eli käyppä vaihtamassa peräöljyt niin rutina häipyy. Taitaa vaihtoväli olla just toi 4 vuotta. Vaihdatin itse pikkupajalla, kokonaiskustannus oli about 45€. Pyysivät Veholla samasta 10 minuutin hommasta 150€... Saahan sitä pyytää... Mainitaan nyt vielä että tuo pikkupajan työmies kävi Veholta hakemassa tuon öljyn eli oli samaa mömmöä...

    t. Jude



    Niin sellainen lisäys vielä, että tuo ääni todellakaan ole "normaali" ääni vaan on tosiaan tuon peräöljyn vaihtamattomuuden syy.

      
  • Ei jatkuvasti nelivetoistenkaan perästä mitään rutinaa pidä kuulua, ellei ole lukkoa tai ylihanakkaa mekaanista luistonrajoitinta toiminnassa. Eikä CR-V:ssä ole noista kumpaakaan. Ilmeisesti tuo Juden kertoma syy ongelmaasi tarkoittaa sitä, että tasauspyörästön öljyn vanheneminen tekee tuonne perään tarkoittamattoman "luistonrajoittimen".



    Rutinaa kyllä kuuluukin kuulua, jos maasturissa kytkee keskitasauspyörästön tai takatasauspyörästön lukituksen ja kääntyilee asvaltilla. Rutina kertoo, ettei ole ollenkaan terveellistä autolle moinen, kun tasasupyörästöt eivät saa tehdä sitä pyörintänopeuksien tasausta, mitä varten ovat olemassa.

    Melko käsittämätöntä, jos liikkeessä selitetään tämmöisillä ihan erityypiisiin autoihin ja tilanteisiin kuuluvalla ilmiöllä asiaankuulumatonta rutinaa. Saako udella, oliko ihan merkkiliike taas koko asiantuntemuksellaan asialla.

      
  • Anteeksi epätäsmällinen ilmaus. Pitäisi siis sanoa, että tasauspyörästöt sallivat pyörien pyörintänopeuksien erot ja lukitukset taas pakottavat pyörimään samalla nopeudella.

      
  • nelivetoinen:

    Ei jatkuvasti nelivetoistenkaan perästä mitään rutinaa pidä kuulua, ellei ole lukkoa tai ylihanakkaa mekaanista luistonrajoitinta toiminnassa. Eikä CR-V:ssä ole noista kumpaakaan.




    Minkälainen on mekaaninen luistonrajoitin? Eikös CR-V:ssä ole kitkalukko takana eli sehän siellä varmaankin rutisee? Omegassa öljyn sekaan piti laittaa vielä "lisäaine" lukkoa varten.

      
  • Juuri kitkalukkoa tai viskoa tarkoitin "mekaanisella" luistonrajoittimella, siis erotuksena sähköisiin, jossa luistonrajoitus toteutuu luistavaaa pyörää abs-jarruttamalla. Nuo ei-sähköisethän kyllä jonkin verran käännöksissä voivat nahistaa siitä riippuen, kuinka hanakasti ne sitä luistoa rajoittavat. Minulla vaan on ollut semmoinen käsitys, ettei CR-V:ssä ole koskaan ollut kitkalukkoa tai muuta vastaavaa, minkä vuoksi sen etenemisominaisuudet ovat olleeetkin melko vaatimattomaat. Sittemmin kyllä parantuneet näiden "sähköisten" luistonrajoittimien ansiosta. Yhdestäkään ajmastani CRV:stä (joita on ollut aika monta) en myöskään muista ketjun aloittajan kuvaamaa rutinaa kuulleeni. En kuule sellaista myöskään omasta jatkuvasta nelivedostani. Entisestä nelivedostani eli Pajerosta sai kyllä oikein kankean ja rutisevan, jos kytki keski- ja takalukon asvaltilla päälle. Siinä myös jatkuva neliveto aavistuksen kankeutti menoa kaksivetoisena ajoon verrattuna.



    Rehellisesti sanoen täysin satavarma CR-V:stä en kyllä uskalla olla, eli jos sinulla on varma tieto kitkalukosta CR-V:ssa, en ala kinata ainakaan ennen lisäselvittelyjä. Epäilen kuitenkin.

      
  • Kitkalukkohan ei rajoita luistoa, vaan jakaa voimaa myös paremman pidon omaavalle pyörälle.



    En ole varma onko CR-V:ssä kitkalukko, mutta oireet kuulostaa kyllä siltä.

      
  • Taitaa se kitkalukko voimaa pitävämmälle puolle jakaessaan samalla rajoittaa myös luistavan pyörän luistoa.

      
  • nelivetoinen:

    Ei jatkuvasti nelivetoistenkaan perästä mitään rutinaa pidä kuulua, ellei ole lukkoa tai ylihanakkaa mekaanista luistonrajoitinta toiminnassa. Eikä CR-V:ssä ole noista kumpaakaan. Ilmeisesti tuo Juden kertoma syy ongelmaasi tarkoittaa sitä, että tasauspyörästön öljyn vanheneminen tekee tuonne perään tarkoittamattoman "luistonrajoittimen".

    Rutinaa kyllä kuuluukin kuulua, jos maasturissa kytkee keskitasauspyörästön tai takatasauspyörästön lukituksen ja kääntyilee asvaltilla. Rutina kertoo, ettei ole ollenkaan terveellistä autolle moinen, kun tasasupyörästöt eivät saa tehdä sitä pyörintänopeuksien tasausta, mitä varten ovat olemassa.
    Melko käsittämätöntä, jos liikkeessä selitetään tämmöisillä ihan erityypiisiin autoihin ja tilanteisiin kuuluvalla ilmiöllä asiaankuulumatonta rutinaa. Saako udella, oliko ihan merkkiliike taas koko asiantuntemuksellaan asialla.




    No niin, kiitos tähän asti neuvoista, en oo autoihmisiä ja jo jonkin verran tippunut kyydistä tätä keskustelua seuratessa :smile: Mutta yhtälailla kaikki marssin huomenna liikkeeseen kertomaan että peränöljyt tartteis vaihtaa!!! Delta-autosta on tää auto haettu, aattelin sinne viiä, kun on tolla jonkinlainen takuu ostaessa olleita vikoja varten. Käytin tosiaan sitä kerran siel näytillä, mut väitti vaan et on ihan tavallista nelivedossa, mut jotenkin ittestäkin tuntu, ettei ihan noin voi olla.

      
  • Ei ole tuossa CR-V:ssä kitkalukkoa tai luistonrajoitinta taka-akselilla. Taka-akselilla on kyllä monilevykytkimeen liitetty kuulakytkin, joka vedossa kytkee nelivedon päälle heti, jos etu- ja taka-akseleiden välillä on pyörintänopeuseroa. Silloin kun veto ei ole päällä, vapaakytkin vapauttaa takavedon. Sen sijaan autossa on sähköinen ajovakaudenhallintajärjestelmä (VSA), joka toimii myös luistonrajoittajana jarruttamalla jonkin verran sutivaa pyörää. Tosin se ei ole säädetty todellista maastoajoa varten, jossa pyörä saattaa olla kokonaan ilmassa.

      
  • Juuri FARwd:n kertomassa käsityksessä olen itsekin ollut. Eli ainoana luistonrajoittajana tuo jarruttelu, eikä sitä aktivoi tiukankaan käännöksen pyörintänopeusero sisä- ja ulkokurvin renkaiden välillä. Eikä tällainen luistonrajoitus ahdista tai rutise muutenkaan käännöksissä.

      
  • OK. Ei kyllä kuulosta kovin lupaavalta, jos tasauspyörästö alkaa rutista jo tuossa vaiheessa... Toivottavasti menee öljyn vaihdolla, mutta pahaa pelkää, että näin ei käy.

      
  • Jude on oikeassa. Rutina kertoo peräöljyjen vaihdon tarpeesta. Muistelen kuulleeni, että jonkinlainen suositusvaihtoväli olisi 60 000 km, mutta enpä mene vannomaan.

      
  • Kiitoksia paljon kaikille neuvoista, öljynvaihdolla meni!!!

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit