Peugeot 207 polttoainesuodatin

22 kommenttia

Auto on Peugeot 207 1,6 v. 2007. Tein siihen 60000 km huototoimenpiteitä. Yksi on polttoainesuodattimen vaihto. Sellainen löytyi myös tarvikeliikkeen taulukoista. En vaan löytänyt sitä itse autosta. Haynesin mukaan se on tankin etuosan vieressä oikealla puolella. Mainittiin myös että suodatin asennetaan maihin joissa huono polttoaine on mahdollista. Siellä on kuitenkin vain jokin höyrystinpönttö.

Myöskään paikallisen merkkiliikkeen varaosat ei löytänyt kaaviostaan suodatinta.

Tietääkö kukaan asiasta. Jos ei ole suodatinta niin kuinka asia on hoidettu ?

  
  • Omassa pökötissäni asia oli hoidettu siten, että tankki vaihdettiin n. kerran vuodessa milloin minkäkin takia. Siellä tankin sisällä oli joku polttoainepumppu, jota huollossa aina hakattiin lekalla, jotta se pumppu olisi lähtenyt käyntiin pakkasilla. Sitten se aina paukuttelun jälkeen halkesi ja piti vaihtaa koko tankki sekä pumppu kerralla. Kerran se tankki halkesi ihan omia aikojaankin kesäkelissä, kun tankki oli tankattu kuulema liian täyteen (= minun vika, ei takuuta vaikka uudehko tankki) ja moottori ei saanut korvausilmaa, vaan imi tankin ruttuun. Todettakoon, että tämä tapahtui 2000 luvun alkuvuosina, eikä joskus 1970-luvulla, niin kuin tarinasta voisi päätellä. Tosin 70-luvulla autoissa harvemmin oli muovisia kertakäyttötankkeja) Toivottavasti saat omasi hoidettua vähemmällä vaivalla.

      
  • Mistä päättelet, että se on höyrystinpönttö siellä tankin etupuolella ? Höyrystinpönttö on yleensä moottoritilassa ja polttoainesuodatin just tuolla tankin edessä. Suodatin on useimmiten metallikuorinen, mutta olen myös muovikuorisiakin nähnyt. 207 ei ole tuttu laite, mutta jospa se pönttö silti onkin suodatin ? Meneekö sen kumpaankin päähän pikaliittimillä varustettu letku ? Jos menee, luulen sinun katselevan polttoainesuodatinta.



    Kyllä siellä suodatin jossakin on, joko tankin edessä, tai moottoritilassa.

      
  • Pistän ääneni tuolle Rapen kirjoitukselle. Omaan autooni tuli polttoainesuodatin vaihdettua ja se juurikin on suhteellisen iso metallinen pönttö. Auto tosin ei ole Peugeot.

      
  • Kiitos kommenteista. Itse asia on kuitenkin vielä epäselvä. Haynesin korjauskäsikirjan mukaan suodatin on ko. paikassa jonkin muoviläpyskän alla ja helppo vaihtaa, kun vain varoo fuelin roiskeita. Sitten toisaalla on ohjeet polttoainesäiliän poistoon. Siellä tämä ko. pömpeli tunnetaan nimellä FUEL VAPOUR ABSORBER. Tällaista ei kuitenkaan löydy tarvikeliikkeiden kuvastoista vaan niissä on aivan oikea suodatin jonka olen myös ostanut. Eipä vaan löydy paikkaa minne panna:smile:

    Liike josta tiedustelin asiaa on Pörhön Autoliike Keminmaassa. Varaosanmyyjä jopa tiedusteli asiaa työnjohtajalta joka vahvisti ettei tällaisessa autossa ole polttoainesuodatinta. He tietenkin haluaisivat että huollatan auton siellä. Olen kuitenkin jo yli 40 v. huoltanut autoni ja MP:t itse. Tässä tapauksessa on vaikea tilata heiltä suodattimen vaihto koska myöskään heidän mukaansa sitä ei edes ole. Ihmetyttää vain koska muistan että ruiskujen ja katalysaattoreiden myötä nämä suodattimet tulivat todella tärkeiksi! Ennenhän ainakin kaasuttimien pohjalle tapasi tulla sellaita mukavaa töhnää.

      
  • Tässä pömpelissä on kaksi letkua etupäässä ja takapäässä ylöspäin menevä huohotinputki. Ei siis näytä suodattimelta, eikä oikein vaikuta purkaa sitä ilman varmuutta. Kokemusta nimittäin on montakin kun on tullut purettua vääriä asioita. Sitten ei enään voi mennä valittamaan että onpa tehnyt moisen tyhmyyden:smile:.

      
  • Tuo "FUEL VAPOUR ABSORBER" on aktiivihiilisuodatin, mikä ottaa talteen bensahöyryt tankista. Ei siis polttoaineensuodatin, mitä olet vaihtamassa. Pösöä en tunne, mutta suodatin on yleensä polttoainepumpun jälkeen letkujen välissä eli luulisi löytyvän, jos pääset auton alle katsomaan.

      
  • Vaikeata on uskoa, ettei olisi polttoainesuodatinta. Ilman sitä luulisi olevan on riski, että ruiskutussuuttimet likaantuvat ja menevät tukkoon, tai jäävät vuotamaan kiinni asennossa. Melko likaista bensaa vanhoista suodattimista valuu ulos irroituksen jälkeen.



    Peugeot 207:sta en tiedä, mutta 406:ssa vm. -96 suodatin oli tavanomaisessa paikassa oikealla puolella tankin/takapyörän edessä. Kuten useimmissa muissakin autoissa. Nissan Primerassa P10 vm. -96 suodatin oli moottoritilassa.

      
  • Nyt jo uskon, että autossasi ei ole erillistä polttoainasuodatinta. Google löysi monia viittauksia puuttuvaan suodattimeen ja Peugeotin keskustelufoorimilta löysin tiedon, että joskus 2001-2002 on Peugeoteissa luovuttu erillisestä suodattimesta.



    Tässä lainaus ko. keskustelufoorimilta:

    Pumpun suodattimen (ja myöskin suuttimen suodatinverkon) silmäkoko on vain muutaman mikronin luokkaa eli hieman pienempi kuin suihkutussuuttimen karaporauksen/neulan välinen purkausaukko. Kiinteä tankkiin 'joutunut' partikkeli-aines ei siis pumppaudu - suodattimen ollessa mekaanisesti ehjä - kiertoon. Suodatin myös kestää auton iän - ellei sitä mahdollisen pumpunvaihdon yhteydessä rikota tai esim. auton pohjaa/tankkia ajeta ns. karille. Suodattimen voi myös tarvittaessa irroittaa pumpusta ja puhdistaa. Erityisesti pumpun vaihdon yhteydessä kannattaa taskulampun tmv. kanssa kurkata tankkiin ja poistaa imemällä mahdollisesti kertynyt moska ynnä muu partikkeli-aines.



      
  • Rape:


    Peugeot 207:sta en tiedä, mutta 406:ssa vm. -96 suodatin oli tavanomaisessa paikassa oikealla puolella tankin/takapyörän edessä. Kuten useimmissa muissakin autoissa. Nissan Primerassa P10 vm. -96 suodatin oli moottoritilassa.




    Minulla ei ole kyllä vielä missään muussa autossa kuin pökötissä ollut niinkin omituisessa paikassa kuin takapyörän luona. Jos minulta kysyttäisi tuota asiaa, niin vastaisin, että useimmissa autoissa se suodatin on mottoritilassa.

      
  • Minä olen "törmännyt" tuohon takapyörän (nimenomaan oikean) edessä olevaan polttoainesuodattimeen Mazdassa, Peugeotissa, Citroenissa ja Fordissa. Ainoa "ruiskuauto", jossa suodattimen olen löytänyt moottoritilasta, oli Primera.



    Voin olla väärässäkin, mutta minulle on muodostunut käsitys, että suodattimen sijainti takapyörän edessä on nykyisin tavanomainen paikka. Kaasutinautoissa tavanomainen paikka oli moottoritila.



    Ei se alla oleva paikka niin älytön ole, saattaa olla helpommin käsiksipäästävissä kuin moottoritilassa. Riippuu kuinka paljon tilaa on suodattimen ympärillä. Primerassa ainakin oli melko hankala vaihtaa ahtaassa paikassa.

      
  • ddr5:


    Minulla ei ole kyllä vielä missään muussa autossa kuin pökötissä ollut niinkin omituisessa paikassa kuin takapyörän luona. Jos minulta kysyttäisi tuota asiaa, niin vastaisin, että useimmissa autoissa se suodatin on mottoritilassa.




    Kerrotko yhden esimerkin sillä itselläni on taas päinvastaisia kokemuksia?

      
  • No enimmäkseen japsejahan minulla on ollut. Samapa tuo onko se edessä vai takana varmaankin. Eikö se jäädy helpommin siellä takana kuin moottorin kyljessä?



    Oletteko muuten huomanneet, että polttoaineen täyttöaukko o0n joissakin autoissa väärällä puolella?

      
  • Väärällä puolella? Ei noin voi sanoa. Kumpi sitten on oikea puoli?

      
  • No eikö se ole aika tyhmää, että polttoaineen täyttöaukko on eripuolella kuin kuljettaja? Hiukan helpompi on tankata autoa kun kaikki ovat kätevästi kuljettajan puolella. Kysytte nyt, mitssä autoissa on muka kuskin puolella tankkausaukko; japseja on minulla enimmäkseen ollut. Ovat hyvin loogisia autoja.

      
  • Ihan yhtä helppoa se auton tankkaus on, oli se täyttöreikä sitten kummalla puolella tahansa. Vai miten se tankin täyttäminen on vaikeampaa, jos aukko on oikealla puolella?

      
  • Tuossa pökötissä on suodatin tankissa ja vaihtoväli muistaakseni jotain 200tkm! :xmas:

      
  • simppa:

    Ihan yhtä helppoa se auton tankkaus on, oli se täyttöreikä sitten kummalla puolella tahansa. Vai miten se tankin täyttäminen on vaikeampaa, jos aukko on oikealla puolella?




    No onhan se vähän hölmöä kiertää auton toiselle puolelle tankkaamaan. tulee ylimääräisiä askelia. Kun se kolo on kuskin puolella niin ei tarvitse monta askelta ottaa. Vanhassa Fiestassa tankkausaukko oli ihan siinä kuskin oven takana. Sen auton pystyi tankkaamaan autosta nousematta. Se oli kovilla pakkasilla mukavampaa. Kyllä kaikissa laatuautoissa on tankkausaukko kuskin puolella. Kaikki autovalmistajat eivät ikävä kyllä ota auton ergonomiaa sekä käytettävyyttä riittävällä vakavuudella.

      
  • ddr5:

    No enimmäkseen japsejahan minulla on ollut. Samapa tuo onko se edessä vai takana varmaankin. Eikö se jäädy helpommin siellä takana kuin moottorin kyljessä?




    En ole suodattimen jäätymisestä koskaan kuullut eikä ole itselle tullut vastaan.





      
  • ddr5:

    Kysytte nyt, mitssä autoissa on muka kuskin puolella tankkausaukko; japseja on minulla enimmäkseen ollut. Ovat hyvin loogisia autoja.




    Japsia tankatessani olen aina ajanut auton väärinpäin pumpulle :smile:



    Kummallakohan puolella tankkausaukko on Japanissa, kun rattikin on oikealla puolella?

      
  • Ennen muinoin oli paljon kadunvarteen sijoitettuja bensapumppuja, joten vasemmanpuoleisen liikenteen maissa valmistettujen autojen tankkausaukon sijoittaminen auton vasemmalle sivulle oli luontevin ratkaisu. Sama toisin päin oikeanpuolisen liikenteen maissa.

      
  • Kiitos vaan kaikille osallistuneille. Taitaa olla totta että erillistä suodatinta ei tosiaan ole. Ilmeisesti muovitankin myötä on töhnä vähentynyt. Tämähän on silloin aivan järkevää. Mielenkiintoista on että tarvikeliikkeiden katalogeita kyllä löytyy tämä kapistus. Lieneekö tarkoitettu itänaapuriin tai vaikka Kongoon myytäviin malleihin :smile: Myöskin auton huoltokirjassa tämä vaihto on edelleen mukana. Siksiköhän myös merkkiliike on vaitonainen asiasta. Sille on varmaan laskettu oma osansa huollon hinnassa ja asenta vaan merkkaa tämän asian hoidetuksi. Haynesin kirjasta toteaisin että siellä varmaan otetaan vanha kirja pohjaksi ja vain tehdään muutokset jotka huomataan. Siellä siis voi olla vaikka minkälaista soopaa pohjalla. Esim tästä suodattimen vaihdosta puuttui kuvat, koska tyhjää on vaikea kuvata. Sanoisivat suoraan että tästä toimenpiteestä selviää pelkästään merkkaamalla rasti ruutuun

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit