Tasauspyörästö.

3 kommenttia

Normaali etu tai takavetoinen henkilöauto...Vetääkö koskaan molemmat pyörät yhtä aikaa vai onko niin, että vain yksi pyörä vetää vuorotellen? Nelivetoisessa autossa ilman lukkoa ilmeisesti vetää (2) kaksi pyörää yhtä aikaa, mitä mieltä täällä ollaan ko. asiasta?. Ystävällisin terveisin Klaussi.

  
  • Tasauspyörästö jakaa saman momentin molemmille puolille. Normaalitilanteessa molemmat pyörät vetävät siis saman verran. Ongelmia tulee toisen renkaan menettäessä pidon. Tällöin pitävämmälle pyörälle välittyy vain sama momentti kuin minkä huonommin pitävä rengas voi välittää tiehen. Jos esimerkiksi toinen rengas on ilmassa, niin tasauspyörästö ei välitä momenttia silloin kummallekaan pyörälle. Éli "yksivetoisuus" on oikeastaan mahdoton tilanne. Molemmat renkaat vetävät saman verran. Joko molemmat vetävät tai sitten ei vedä kumpikaan.

      
  • Ok, kiitos vastauksestasi NHB, mutta vieläkin vähän vaivaa tämä asia. Siis jos toinen pyörä on ilmassa niin eikö silloin tasauspyörästö välitä siihen ilmassa olevaan pyörään ainoastaan "voimaa" eli silloin auto on yksi (1) vetoinen sillä hetkellä?. Jaaritankohan turhaa vai?...Edelleen mietityttää:smile:

      
  • Ks. http://auto.howstuffworks.com/differential2.htm (http://auto.howstuffworks.com/differential.htm, http://auto.howstuffworks.com/auto-parts/towing/towing-capacity/information/fpte3.htm).



    Kun etu- tai takavetoisessa (jossa ei ole minkäänlaista luistonrajoitusta) vetävän akselin toinen pyörä on "ilmassa" (kesärengas liukkalla jäällä ), luistavaan/sutivaan renkaaseen ei kohdistu juuri minkäänlaista kitkavoimaa, se pyörii "lähes itsestään". Tasauspyörästön kautta siihen kohdistuu lähes nollamomentti. Ja koska myös pitävälle pyörälle/akselille kohdistuu samansuuruinen "nollamomentti", ei auto pääse pitävän pyörän avulla liikkeelle, koska "nollavoima" ei siihen riitä.



    Kyseisessä sutimistilanteessa ei moottorin tarvitse tuottaa juuri yhtään "voimaa", vaikka yksi rengas sutiikin vinhaa vauhtia.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit