wag-autojen öljynkulutus

10 kommenttia

Olen vuoden verran ajellut kys.konsernin autolla
longlife-öljyillä ja aiemmista autoista poiketen
on öljynkulutusta tullut seurattua tavallista enemmän
Kysymys: Millaisia öljynkulutuksia olette havainneet
wag-konsernin autoissa näillä longlife-öljyillä ja
onko korjaamotietoa siitä, mikä on vielä
hyväksyttävä kulutuslukema
moottori on 1.6 l/ 8-ventt.

  
  • Polo, -03, 1.2 12V, ensimmäisten 30tkm aikana 0 litraa
    Golf, -05, 1.6 8V, ensimmäisten 15tkm aikana 0 litraa

    Se ettei öljyä ole tarvinnut lisätä, ei ole johtunut siitä etten olisi sen määrää seurannut. Molemmissa kieseissä longlife-litkut.

      
  • Passat Powerdiesel 4-motion 96 kW -01 aj. 183000 km. Öljyä kuluu 1 litra/ 15000 km. Kulutus on samaa luokkaa niin longlife kuin tavallisillakin öljyillä. Mielestäni öljyä kuluu hyväksyttävä määrä. Auto on raskaassa ajossa.

      
  • Lainaus:
    25.03.2006 klo 21:13 D-Power kirjoitti
    Passat Powerdiesel 4-motion 96 kW -01 aj. 183000 km. Öljyä kuluu 1 litra/ 15000 km. Kulutus on samaa luokkaa niin longlife kuin tavallisillakin öljyillä. Mielestäni öljyä kuluu hyväksyttävä määrä. Auto on raskaassa ajossa.


    Tuossa tapauksessahan lisäystarvetta ei ole ja tilanne on täysin normaali. Vai tarkoititko että öljyn lisäystarve on 1litra vaihtovälillä?

      
  • Ajoin longlife öljyillä 23000 km ennen kuin huoltonäytön mukaan öljynvaihto oli ajankohtainen. Lisäsin litran öljyä 14 tkm:n kohdalla, sillä öljynmäärä oli laskenut öljytikun minimin kohdalle. Eli varsin kohtuullista öljynkulutusta.

    Normaaleilla öljyillä pääsee nipin napin vaihtovälin eli 15 tkm. Lisäsin öljyä silti, sillä venytän vaihtoväliä muutaman tuhat kilometriä. Vaihdatan öljyt jakohihnan vaihdon yhteydessä sekä hehkutulpat. Hehkutulppien merkkivalo alkoi eilen vilkkua, mutta ilmeisesti esilämmitetyllä moottorilla pärjään muutaman viikon huoltoa odotellessa?

      
  • A6 2.4V6 30V lisäsin 185km -> 200tkm matkan aikana litran 0W40:stä. Nyt tilalla on 5W40, eri merkkistäkin. Saa nähdä, vaikuttaako mihinkään. Bensaa menee kuitenkin niin paljon, että litra öljyä ei tunnu missään.

      
  • Golf V GTI T DSG ajettu 12 tkm moottorissa shellin LL öljyt.lisätty 2 desiä LL öljyä. :smile:

      
  • VW Golf Variant 1,6 vm. 2002 hörppäsi n. 20 000 km:n kohdalla puoli litraa öljyä. Sitä ennen eikä sen jälkeen öljyä ollut tarpeen lisätä n. 1 1/2 vuoden eli 30 000 km:n huoltovälien väliajoilla 90 000 kilometriin saakka. Kaverin Golfissa kävi samoin n. 15 000 km:n kohdalla. Ilmeisesti moottorin kuluminen uudessa autossa kuluttaa öljyä, mutta kunhan moottori kuluu parhaaseen vireeseensä öljyn ylimääräinen kulutus lakkaa. Näin siis omien kokemusteni mukaan.

    Nyt olen ajanut vuoden uudella saman mallisella autolla n. 22 000 km eikä öljytaso ole vajentunut toistaiseksi lainkaan.

    [Mustapartainen mies muokkasi tätä viestiä 07.04.2006 klo 20:49]
      
  • Passat V6 ja öljyä menee n. 1-2l huoltojen (30tkm) välillä.

      
  • hEH, KÄVIN POTKIMASSA RENKAITA WAG-LIIKKEESSÄ JA JOPA MYYJÄ IHAN ITSE AUTOJA ESITELLESSÄÄN SANOI ETTÄ TOI ÖLJYNSYÖNTI ON 2,0 BENSAMOOTTORIN ONGELMA, EI MUIDEN MOOTTORIKOKOJEN EIKÄ TDI MYLLYJEN ONGELMA..
    ONKOS TÄÄLLÄ JOTAIN ASIAAN VIHKIYTYNYTTÄ MITÄ KO. MOOTTORISSA OLISI NIIN ERIKOISTA JOKA KO. ILMIÖN SAISI AIKAAN? KARKEAMPI HOONAUS, LÖYSEMMÄT TOLERANSSIT,LÖYSEMMÄT MÄNNÄNRENKAAT VAI JOKIN MUU? EI TUO KOKEMUSPERÄISESTI MITENKÄÄN YLEISTÄ MUIDEN MERKKIEN MOOTTOREISSA OLE. mUITA KOKEMUKSIA AIHEESTA?

      
  • AXE: Älä huuda.

    Tuo pitää paikkansa, että 115hv 2.0 bensamoottoreissa on VAGilla paljon öljyä syöviä yksilöitä kun vertaa muihin merkkeihin tai muihin VAG moottoreihin. Jokainen yksilö ei toki ole moinen

    Itsellä on kokemusta 7 VAG kulkuvälineestä, joista 5 on ollut longlife huollettavia. Jos aloitetaan noista ensimmäisestä kahdesta jotka olivat kiinteällä 15tkm/1v huoltovälillä, niin niihin ei tarvinnut lisätä öljyä tuolla huoltovälillä kuin ensimmäisen huoltovälin aikana.
    LL huollettavissa öljynlisäyksessä riitti muissa paitsi yhdessä 1l/huoltoväli (yleensä alle vuoden aikana tuli ajettua 30tkm ja se muodostui noissa huoltoväliksi) ensimmäisen huoltovälin aikana ja myöhemmin riitti satunnainen pari desiä. Yksi yksilö tässä oli poikkeus eli 2003 vuonna ostettu Touran 2.0 TDI. Se söi ensimmäisten 18tkm aikana 7l öljyä eli lisäsin sinne 6l, sen jälkeen kulutusta alettiin tutkia ja öljyt vaihdettiinkin kolmasti seuraavien 12tkm aikana. Silti auto lopussa kulutti 0,5l/1000km, vaikka maahantuojan mittaukset väittivät kulutukseksi 0,2l/1000km, joten vikaa ei maahantuojan mukaan ollut. Auto palautui myyjälle reilun vuoden ja 33tkm ajettuna, koska autoa ei saatu kymmenistä korjausyrityksistä huolimatta kuntoon - vikoja oli pitkä lista, tuo öljynkulutus oli vain yksi ongelma. Tielle tuo yksilö ei jättänyt, mutta pajalla se oli lähes viikottain.

    Tuon vikapesän tilalle saatu vm 2005 Touran 2.0 TDI kulutti saman mitä aiemmatkin muut LL huolletut VAG yksilöt eli öljyä se halusi n 15tkm kohdalla lisää, mutta vaihdatin siihen öljyt tuossa vaiheessa kokonaan (oli vielä 14l jäljellä sitä edellistä romua varten ostetusta 20l 'lisäystonkasta', niin ajattelin käyttää sen hyödyllisesti). Kun varsinaisen huollon aika tuli 30tkm kohdalla niin öljyä ei ollut silmämääräisesti mittatikusta katsottuna kulunut juuri mitään. Nyt 10tkm ajetu tuon jälkeen ja tikku näyttää max kohtaa edelleen.
    Muutkin aiemmassa yksilössä olleet viat loistavat poissaolollaan.
    Mutta pitkään pitää harkita seuraavaa autona hankkittaessa, että ottaako VW:tä enää edes harkintaan. Sen verran työlästä oli tämän yhden vikapesän kanssa, vaikka sen lopulta melko kivuttomasti sainkin vaihdettua uuteen (pienellä välirahalla tietenkin).

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit