Kaivataan PIKAISTA Mitsubishi (tai yleensä vanhemmista pakuista tietävää) apua

6 kommenttia

Kirjoittelen toiselta puolelta maapalloa, Australiasta. Ja on epäilyksenä, että korjaamo kusettaa!



Vuoden 1991 Mitsubishi L300 paku, jolla ajettu alle 200 000 jätti toissa päivänä tielle. Tätä edelsi rikkinäinen pakoputki. Sitä yritettiin korjata omatoimisesti paikkaussementillä - ei pysynyt. Sen jälkeen teippiä alle ja uudelleen paikkaussementtiä. Hetken ajon jälkeen teipit kärysi pakoputkessa niiden kuumetessa ja parin kilsan päästä koko auto sammui ylämäkeen. Oikeastaan mitään ennakkovaroitusta auto ei antanut, lämmöt ei noussu tms. Heiteltiin vettä pakoputken päälle, jotta käry loppui. Hinausauto paikalle.



Korjaamon kaveri sanoi jo puhelimessa hinuria paikalle soittaessani, että hinataan ja katsotaan voidaanko korjata vaiko eikö voida. Paikan päällä tuomio oli:



Jäähdyttimessä ei nestettä ja pakoputkesta tulleet palaneet käryt ovat päässeet sinne. Tuloksena koko moottori paskana - ei voi korjata.



Onko tälläinen edes mahdollista?!! Jäähdytinnestesäiliö ei kuitenkaan ollut täysin kuiva. Sitä haluaisin nyt kysyä teiltä. Tuttu, joka autoista ymmärtää sanoo, ettei jäähdytin ja pakoputki ole koskaan tekemisissä keskenään. Korjaamon tyyppi suositteli heti jättämään auton sinne, heidän autojen hautausmaalle ja jatkamaan matkaa bussilla. Korjaus maksaa kuulema monia tuhansia, eikä kannata noin vanhaan autoon. Ja ainoa korjausvaihtoehto on kuulema vaihtaminen kokonaan uuteen moottoriin! Vähän haiskahtaa kusetus ja, että korjaamo haluaa vain auton itselleen.



Vaihtoehdot ovat vain pirun vähässä. Ollaan keskellä ei mitään. Tuo on ainoa korjaamo satojen kilometrien säteellä.

  
  • Kannentiiviste on ilmeisesti pettänyt.



    Jos jäähdytinnesteen paisuntasäiliössä oli vielä nestettä ja moottori ei ole kuuma, niin poista paine järjestelmästä avaamalla sen korkki ja laita takaisin kiinni. Käynnistä moottori hetkeksi ja kokeile puristella jäähdyttimen letkuja meneekö ne nopeasti kovaksi? Sammuta moottori ja avaa varovasti paisuntasäiliön korkki.



    Jos säiliössä oli painetta ja neste haisee pakokaasulle, niin kannentiiviste on mennyt rikki ja sen vaihtaminen on isompi työ enkä tiedä kannattaako sitä enää vaihtaa.



    Usein hommasta kuitenkin selviää tiivisteen vaihtamalla, mutta se vaatii kannen irrottamisen ja mahdollisesti se joudutaan vielä oikaisemaan konepajalla. Korjaaminen maksaisi suomessa yrityksen tekemänä n. 1000-2000eur.



    Mahdollisuus myös suurempaan vahinkoon on olemassa, jos jäähdytinneste ja öljy ovat päässeet sekoittumaan. Irrottamalla öljyn täyttökorkin voi nähdä onko öljy mustaa vai onko se vaihtanut väriä harmaaksi, muodostunut vaahtoa tai jotain muuta.



    Onko kyseessä diesel- vai bensamoottori?

      
  • Hei!



    Kiitos nopeasta vastauksestasi.



    Auto on tosiaan korjaamolla ja siihen en pääse nyt käsiksi, mutta korjaamon tyyppi sanoi, ettei ole paineita ja auto ei tosiaan enää käynnisty. Pyörittää kyllä, mutta ei käynnisty. Ja moottorin vaihtaminen oli hänen ainoa korjauskeinonsa. Tällä hetkellä vaan mietityttää huijataanko meitä, kun kylässä on tosiaan vaan yksi paja ja lähimpään merkkikorjaamoon on reilu 400km.

      
  • Kun lähtötiedotkin ovat vähän puutteelliset, niin kaukoparantaminen on hieman hankalaa. Ettehän kuitenkaan tukkineet pakoputkea sillä sementillä? :smile:



    Oliko kyseessä bensa vai diesel moottori?

      
  • Veikkaan, että kansi on halki. Se on ainakin vanhempien mitsujen tyyppivika. Esiintyy mm. 2477 cc dieselissä ja 4g52-bensakoneessa (1995 cc). Haljennut kansi käyttäytyy juuri kuten kuvailit eli ei välttämättä varoita, kone pyörii, paineeet kateissa, mutta saattaa jopa käynnistyä ja käydä erittäin huonosti. Riippuen siitä, mitä muuta on särkynyt (venttiilin istukka).



    Sitä en tiedä, kuinka pakoputki tähän kuvioon liittyy.

      
  • Kyseessä siis bensakone. Olettekos siis sitä mieltä, että korjaamon tyyppi ei välttämättä huijaakaan ja ainut korjausvaihtoehto on uusi moottori?



    Ja ei tukittu pakoputkea ja se ei todennäköisesti millään tavalla liity tohon hyytymiseen, se vähän ihmetyttikin kun yhdistivät pakokaasut jäähdyttimen hajoamiseen.

      
  • En sano, että kaveri ei huijannut. Mutta on diagnoosi mahdollinen. Mahdollista on sekin, että kaveri ihan vilpittömästi uskoo koneen olevan uusimiskunnossa, vaikkei tuho oikeasti niin totaalinen olekaan. Ammattitaitoa löytyy alalta jos jonkinlaista.



    Itse ainakin kaipaisin korjaamolta hiukan täsmällisempää määritelmää viasta kuin perustelematon arvaus totaalisesta konerikosta.



    Jos kansi on hajalla, ei koko konetta tarvitse vaihtaa (ellei ole tosi huono tuuri). Uusi kansi riittää. Autosi on jo vanha, joten korjauksen kanssa joutuu hiukan pohtiman kustannusten ja hyötyjen suhdetta. Käytetty kansi on halpa, mutta saattaa haljeta pian, jos kyse tyyppiviasta (vielä ei koneen tyyppi selvinnyt, tosin muiden tyyppivioista ei minulla ole tietoa kuin edellä mainitsemani koneet). Uusi kansi on kallis.



    Vilkaise myös mitsuclubin keskusteluja. Siellä varmaan tunnetaan asia paremmin.



    http://www.mitsubishiclubfinland.com/

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit