Tekniikan Maailman tilaajagallup?

31 kommenttia
«1

Kuinka kauan olet ollut TM:n tilaaja ?

Itselleni TM on tullut vuodesta -90 lähtien, amisajoilta lähtien :grin:

  
  • -98 eli 13-vuotiaasta, sitä ennen jo luin TM:ää. :smile:

      
  • Vuodesta -86.

      
    • 73? - 74 ? - 75 ? ostin divareista vanhoja TM lehtiä myös. Kun nuo haaramoottoriset vehkeet olivat minulle jo tosiasia - 72 alkaen, tilasin aiheeseen liittyvää suoraan USA:sta, Ruotsista myös, Suomesta ei saanut juuri mitään. "Pioneereja" kuin ollaan.
      
  • TM tilattuna toukokuusta (?) 1984 alkaen.

      
  • Olen kestotilaaja muistaakseni -98 alkaen ja kaikki numerot ovat luonnollisesti tallessa, kuten varmaan muillakin.

      
  • Kestotilaajana olen ollut vajaa 20 vuotta. Jokaisen numeron olen hankkinut vuodesta -66. Jokaisen numeron olen lukenut vuodesta -63 ja lähes joka numeron vuodesta 60. Numeroita säilytän vain vuoden.

    Lehden toimittajat ovat aina olleet melko tasapuolisia ja puolueettomia, joskin toisinaan on tapahtunut tiettyä suuntautumista. Muistan kun naapurin auto sai ylistaävät arvosanat (80-luvulla) ja toimittaja ihmetteli miksi kyseistä autoa ei ymmärretä ostaa . Samaan aikaan naapurin uutta autoa vedettiin jo toistamiseen kuljetuslavalle. Vuosikymmenien kuluessa olen havainnut, että toiset autot tehdään testaajille ja toiset käyttäjille.
    :sunglasses:

      
  • Eka tilaus vuosille -74 ja -75. Sitten muutama vuosi ilman. Siitä lähtien tullut tasaisesti. Säilytän nykyään lehdet n. 7-8 vuoden ajan.

    En mielestäni ole mikään fanaatikko, mutta hesarista ja teknarista en hevillä luovu. Muista voidaan keskustella. Tuulilasilla ja Moottorilla omat ansionsa. Kesälauantaisin harmittaa hesarin auto-osan huilaaminen.

      
  • Lainaus:
    25.02.2005 klo 13:16 juupeli kirjoitti
    En mielestäni ole mikään fanaatikko, mutta hesarista ja teknarista en hevillä luovu. Muista voidaan keskustella.


    Tuohon ei voi muuta lisätä kuin aamenen.

    TM:n kestotilaaja olen ollut viitisentoista vuotta ja kaikki numerot olivat tallessa vuoden takaiseen muuttoon asti. Katsellessani varaston peräseinää täyttäviä arkistokoteloita, joihin en ollut kajonnut vuosikausiin tein raskaan, mutta muuttokuormaa olennaisesti keventäneen päätöksen roudata lehdet kierrätyslaatikkoon paria tuoreinta vuosikertaa lukuunottamatta.

      
  • Numerosta 1/85 alkaen. Oikeastaan tilaus oli minulle yllätys, koska silloin koulusta kotiin saapuessani postilaatikossa oli TM. Ihmettelin, mutta vanhemmat olivat tilanneet sen. Siitä alkaen olen ollut tilaaja.

    Lainaus:
    25.02.2005 klo 10:45 justman kirjoitti
    Vuosikymmenien kuluessa olen havainnut, että toiset autot tehdään testaajille ja toiset käyttäjille.


    Sama juttu. Muutaman vuoden kesti myös oppia lukemaan lehteä siten, että se todella palvelee kuluttajaa.

      
  • Tilaajana vuodesta 1968 ja kaikki numerot tallella hyllyssä.
    Olen tehnyt aloitteen TM:n toimitukselle, että kestotilaajalle voitaisiin antaa joka 10. vuosikerta ilmaiseksi, koska hän jää osattomaksi uusille tilaajille tarkoitetuista tarjouksista, joissa lehden saa pilkkahintaan. Aloite ei kuitenkaan saanut mitään palautetta!

      
  • -87 lähtien. Muutama vuosi jäi välistä opiskeluaikoina. Tällä hetkellä AutoBildin 0,5v tilaus myös. Hesariin ei riitä aika, TM:aan aina. Olen siinä onnellisessa asemassa että toimistomme kahvihuoneeseen on tilattu TM... vrt. lakisääteinen 12min

      
  • En ole kestotilaaja, vaan ns. sillointällöin-tilaaja, eli kun sattuu aina sopiva edullinen jakso näiltä rakastamiltani lehtimyyjiltä irtoamaan, niin silloin tilataan. Joskus sattuu tosin jopa niin, että vaikka jakso on menossa, niin tarjoavat toista edullista jaksoa päälle !!

      
  • Ammattillainen. Turun Sanomissa mielipideosastolla joku antoi turkulaisille joitakin liikenneohjeita, nimimerkillä Ammattilainen. Oli pakko kysyä, olitko se sinä? Aika epätodennäköistä, mutta aiheet olivat aika samanlaisia mitä täällä TMnetissä jotkut ovat jutelleet.

      
  • Vastaus : en ole Turun Sanomien osastoille kirjoitellut, mutta ei sinänsä mikään ihme, että joku muukin on saman nimimerkin keksinyt. Onhan se aika yleinen sana.

      
  • Joo, onhan niitä ammattilaisia aika paljon. Olin melko varma ettet se ole sinä mutta oli pakko kysyä. Aiheet siinä oli tällaisia aika samantapaisia mitä täällä TMnetissäkin on pyörinyt, tosin siinä mielipidekirjoituksessa se oli Turkukohtainen.

      
  • TM tilaaja numerosta 17/73. Kaikki ovat tallessa. Vanhimmat epämääräisissä pahvilaatikoissa lapsuuden kodin vintillä.

    Ne ovat mukavaa lomalukemista.Hauska lukea silloisten uutuusautojen koeajoja. Ja ennenkaikkea ne automainokset...

    Toivon,että poikani osaa joskus arvostaa tätä kokoelmaa.
    (puhumattakaan v8-lehdestä nrosta 3/79 lähtien)

      
  • olin joku 7-vuotias :sunglasses:

      
  • Ensimmäisen kerran pitelin Tekniikan maiilmaa kädessäni joskus seitsemänkymmentäluvun lopulla. Olisikohan vuosi ollut -78. Muistan, että kyseisen lehden numerossa oli esittely uudesta (ja rumasta) autouutuudesta, Fiat Ritmosta. Olisikohan tuossa ollut myös juttu TM.n poliiseille lahjoittamasta Dodge Aspenista? Tässä kohdin muisti voi nyt tehdä kyllä tepposet.

      
  • Lainaus:
    10.03.2005 klo 20:41 bemaristi1 kirjoitti
    olin joku 7-vuotias :sunglasses:

    Tilattiinko sulle 7-vuotiaana Tekniikan maailmaa? Vai luitko sinä sitä silloin esimerkiksi kirjastossa?

    [Tuomas muokkasi tätä viestiä 11.03.2005 klo 13:56]
      

  • Isävainaani tilasi läpyskää sen ilmestymisestä alkaen ja itse aloin lukea/lehteillä aviisia noin kuusivuotiaana. Kaksitoistavuotiaana sain TM:n tilauksen joululahjaksi ja nyt kolmekymmentä vuotta myöhemmin huomaan addiktioni kestäneen R. Toivosesta M. Salon kautta M. Merilinnaan. Omat poikani plaraavat nyt vuorostaan lehteä.

      
  • Lainaus:
    11.03.2005 klo 14:36 Mediaani kirjoitti

    Isävainaani tilasi läpyskää sen ilmestymisestä alkaen ja itse aloin lukea/lehteillä aviisia noin kuusivuotiaana. Kaksitoistavuotiaana sain TM:n tilauksen joululahjaksi ja nyt kolmekymmentä vuotta myöhemmin huomaan addiktioni kestäneen R. Toivosesta M. Salon kautta M. Merilinnaan. Omat poikani plaraavat nyt vuorostaan lehteä.

    Sanoppas parhaat Tekniikan Maailman toimittajat? Ja entäs kuka on paras näistä päätoimittajista? :smile:

      
  • Toimittajista olen pitänyt erityisesti mobilisti Jussi Juurikkalasta (mies, joka ymmärtää Citikoiden päälle, ei voi olla ihan kelvoton), kerkeäkynäisestä amerikan ihmemies Jukka Sihvosesta, jopa polkupyöriä testanneesta Hannu Lindellistä ja nykyään lähes yksin autoja koeajavasta rallikuski Jarmo Sukavasta. TM:aa on siunattu monilla muillakin hyvillä toimittajilla aikojen saatossa.

    Päätoimittajista pioneeri Toivonen ansaitsee arvostuksen, vaikka eläkeputken alkupään "Kuppelot"-nimellä kulkeneet Havukka-Ahon-ajattelijamaiset horinat eivät minua koskettaneet. Mauri Salo pakkasi 15 kertaa tusinasta golfbägia italialaisen takavetoisen farmariauton ahteriin, jos ei sitten suihkinut Quattrolla laskettelurinteessä Glorian päätoimittajan kanssa.

    Martti Merilinnan kokoama "Liikenteessä" puisevine saivarteluineen ja liikennemerkkivalokuvineen lähentelee ihmisoikeusrikkomusta. Kolumnisti O.A. Wiion kansainvälisten tiedelehtien seuraaminen ja TM:n palstoille popularisoiminen on mielestäni ansiokasta, vaikka muistan muinaisina "teku"-aikoinani monen opiskelutoverin julistaneen sen "vihreän teen helvetiksi". Kokonaisuutena TM tekee hyvää aivoille ja sydämelle.

      
  • 8/84 alkaen kaikki numerot tallessa

      
  • Tilaajana yli 30 ja lukijana varmaankin pian 40 vuotta.
    Kokonaisuutena lehti on mennyt hivenen viihteellisempään suuntaan niinkuin tässä maailmassa monet asiat tuppaa menemään.
    Silti TM on edelleen tiukasti asialehti ja varsinkin tuotevertailut, jotka ovat mielestäni lehden parasta antia, huolella suoritettuja ja tulokset hyvin perusteltuja.
    Tilaamisen lopetan heti jos epäilen kaupallisten intressien vaikuttavan vertailujen lopputuloksiin.

      
  • Monenlaista testaamista.....

    TM on ollut tosiaan monipuolinen ns.yleistekninen aikakausilehti.Tullut osoitteeseeni v- 73 ( 10-vuotiaasta) lähtien, lähinnä varhaisesta kiinnostuksesta autoja kohtaan.

    Nimim. "Mediaani" tuossa ylempänä ansiokkaasti tiivisti muutamien pitkäaikaisten toimittajien tyylin.

    Minulla on sellainen muistikuva että n. v 74-75??? oli lehdessä vuolupuukkotesti. Ja joskus samoihin aikoihin kirkkaiden viinojen vertailutesti. Eli nämähän sopivat tosi hyvin suomalaiseen lehteen....
    Muistaako kukaan muu pitkäaikaistilaaja ko. testejä tai muita vastaavia??Itse en voi tarkistaa ,koska vanhimmat lehdet ovat säilössä n. 8 tunnin ajomatkan päässä.

    Muita TM:n huippuhetkiä nuoruudessani olivat esim. Auto v-2000-piirustuskilpailu ja Saab 96 pienoismallikisa.
    Monet tunnit on tullut myös pähkäiltyä autontunnistuskisa-sivujen kanssa, vielä näin vanhempanakin....

      
  • Lainaus:
    15.03.2005 klo 13:40 rokiroki kirjoitti
    Minulla on sellainen muistikuva että n. v 74-75??? oli lehdessä vuolupuukkotesti. Ja joskus samoihin aikoihin kirkkaiden viinojen vertailutesti. Eli nämähän sopivat tosi hyvin suomalaiseen lehteen....
    Muistaako kukaan muu pitkäaikaistilaaja ko. testejä tai muita vastaavia??Itse en voi tarkistaa ,koska vanhimmat lehdet ovat säilössä n. 8 tunnin ajomatkan päässä.


    Klikkaapa http://www.tekniikanmaailma.fi/arkisto/ niin pääset etsimään ko. lehteä. Itse aloin lukemaan TM:ää "vasta" 1984, joten omasta arkistosta ko. vuosikertoja ei vielä löydy.

      
  • Vaihdoin Aku Ankan Tekniikan Maailmaan vuonna -71 (numero 16).
    Kaikki TM:t tallessa, Akut hukattu.

      
  • Pienestä pitäen on tullut luettua. En tosin ole kestotilaaja vaan tilaan kun saan hyvä tarjouksen. Aina minulle kuitenkin joku autolehti postiluukusta kolahtaa... jostain tutuilta on kyllä tullut noita lehtiä haalittua siten, että vanhin numero löytyy vuodelta 1966. TM:n vuosikertoja on tallessa 80-luvun lopulta (87,88,89), 90-luvun alusta (muistaakseni 91,92,93?) ja lopusta (97, 98?) sekä muutama tältä vuosikymmeneltä. Lisäksi irtolehtiä on paljon eri vuosilta lähinnä 80- ja 90-luvulta.

      
  • Pienenä isälle tuli Tuulilasi ja kaverin isälle TM. Niitä sitten käytiin lukemassa kaverilla.
    Itse olen tilannut TM:ää vuodesta -90 ja se on varmaan ainoa "must" -aikakausilehti joka pitää saada.
    Tuulilasi on tullut rinnalla vaihtelevasti. Yleensä jonkun hyvän tarjouksen myötä.
    Muuten Tuulilasia, AutoBildiä ja Moottoria tulee luettua enemmän irtonumeroina.

    Ja ikää on nyt 31.

      
  • TM on tullut vuodesta -94, eli kymmenvuotiaasta. :smile:

    Hetkinen taisinpa olla vielä yhdeksän ensimmäisen numeron kolahtaessa laatikkoon. :grin:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit