Olen ymmärtänyt että BMW ja PSA yhtiöt tekevät yhteistyötä bensiinimoottoreiden kehittämisessä.
Kuitenkin kun vertaa CO2 päästöjä on merkkien välillä suuri ero.
Esim.
BMW 520i 125kW: CO2 164 g/km
Citroen C5 2,0i 103kW: CO2 198 g/km (vm.2008).
Eikö yhteistyö suju?
Onko Citroenin moottori vanha?
Olisi luullut että Citroen laittaisi kehittyneemmän moottorin tähän uuteen vuoden 2008 C5 malliinsa.
Dieselmoottoreiden yhteistyössä Fordin kanssa PSA taitaa olla niskan päällä ja PSA:llahan on hyviä dieselmoottoreita.
Yhteistyö koski vain pieniä nelisylinterisiä moottoreita. Isoimmat taisivat olla 1,6 litraisia. Käsittääkseni tämäkin yhteistyö on jo päättynyt.
Tosiaan se koski 1,6 litraista moottoria joka piti valmistua vuonna 2006.
Mutta edelleenkin vertailu tästä moottorista näiden kahden automerkin välillä ihmetyttää:
BMW 116 90kW: CO2 139 g/km
C4 1,6i 80 kW: CO2 169 g/km
Onko BMW:ssä vaihteiston välitykset edullisemmat CO2 päästöjä ajatellen vai mistä ero tulee?
Vai eivätkö käytä kuitenkaan samaa moottoria?
Penteles:
Eikö oikeampi verrokki olisi uuden 308:n konehuoneesta löytyvä VTi 120?
Pösössä ilmoitetaan tehoiksi 88 kW ja päästöiksi 159 g/km.
Bemu 116i:n vastaavat arvot 90 kW ja 139 g/km.
Mielestäni nämä ovat samoja koneita mutta päästöissä on silti yllättävä ero. kukahan kertoisi syyn tähän?
BMW/PSA:n tekemät moottorit ovat EP3 ja EP6 malleja.
Tämän tiedon löysin Wikipediasta ja siellä löytyi myös taulukko tehoista ja CO2 arvoista:
Malli Moottori Iskutilavuus Teho Vääntö Kulutus CO²-päästöt
1.6 TU5 JP4 1587 cm³ 80 kW 147 Nm @ 4 000 rpm 7,0 l/100 km 166 g/km
1.6 Vti EP6 1598 cm³ 88 kW 160 Nm @ 4 250 rpm 6,1 l/100 km 145 g/km
1.6 THP EP6 DT 1598 cm³ 110 kW 240 Nm @ 1 400 rpm 7,0 l/100 km 166 g/km
Ysiviis olet oikeassa, tuo Vti on 308:ssa ja se on EP6 kone, mutta CO2 arvo taulukon mukaan pitäisi olla 145 g/km ja se olisi lähempänä bemarin arvoa. Ilmeisesti C4:ssä on TU5 JP4 moottori (80kW).
Epäilen että bemarin käyttämä moottori on bemarin itse rakentama.
Ok.
-tuo pökötin päästöarvo 159 g/km ilmoitetaan ainakin Peugeot Suomen sivuilla. Taitaa muuten Minissäkin olla tämä samainen kattila.
Bemari käyttää omia koneitaan ja pösöissäkin alakerta on omaa mutta kannessa käytetään bemarin kehittämää venttiilisäätö systeemiä näin ainakin olen ymmärtänyt.Tuo systeemi on kai käytössä ainakin 1,4l ja 1,6l koneissa hieman vaihtelevalla versioinnilla.Citikoissa näitä uusia koneita ei kai vielä ole käytössä lainkaan.
Nyt korjattuna konekoot oikein.
Voisivat Citikoista ainakin vilkut "lainata" Bemareihin koska Citikoissa toimivat luotettavammin?
Ja jos kyseiset firmat virittelevät jotain yhteistyötä DIESEL-moottoreiden suhteen,ni toivottavasti tilaavat moottorit suoraan Mercedes-Benziltä,siellä tietävät miten Diesel-moottoreita tehdään.Diesel=MB
Rupeaa uhkaavasti vaikuttamaan uudelta PutPutilta tämä Stivax. Merkki vain on eri.
Se että nuo tekevät yhteistyötä ei tarkoita sitä että koneet ovat samanlaisia. Niissä on jonkin verran eroja, muun muassa se että Bemun versiossa on uusimmat Efficient Dynamics -teknologiat.
Stivax: tiedämme kyllä että Mersuun sopii parhaiten koliseva maatalouskone, sillähän kai yli 90% niistä on tilattu. Harmi etteivät ne ole eräiden muiden dieselkoneiden tasolla...
Stivax kiittää vastauksista ja lopettaa tämän huumoripohjaisen Mersun mainostamisen,ettei niin monelle ei-Mercedes-miehelle tulisi paha mieli tai menisi herne nenään.Lopuksi,kokeilkaa Mercedeksiä,niin tulette hyvälle tuulelle!
Mercedes-Benz=Das Auto
Olen kiinnostunut tuosta yhteistyöstä siksi että minulla on kaksi viimeistä autoa ollut PSA:n Citroen C5 bensiinimoottorilla ja sitä ennen ajoin viidellä diesel mersulla peräjälkeen, yhteensä noin 2 miljoonaa kilometriä.
Kuten aloituksessa kerroin PSA tekee yhteistyötä Fordin kanssa ja ymmärtääkseni niiden dieselit ovat varsin nykyaikaisia.
Kiinnosti millä nuo bemareitten alhaiset CO2 arvot saavutetaan, onko se yksin moottorin ansiota vai vaihteiston oivallisella välityksellä CO2:n suhteen. Ilmeisesti molemmilla.
Voisko jollain muullakin olla tekemistä CO2:n (eli kulutuksen) suhteen? Esim ilmanvastus ja vierintävastus...
JiiJiiReal:
Eli mielestäsi noiden kahden auton ilmanvastuksella ja vierintävastuksella on suuri merkitys mutta vain Bemusta löytyvillä älykkäillä sähköisillä öljy- ja vesipumpuilla, jarrutusenergiaa hyväkseen käyttävällä laturilla, start/stopilla sun muilla Efficient Dynamics -vermeillä ja mahdollisilla muilla eroilla moottoreissa ei ole mitään merkitystä??
Putput DDDDDDDDDDD
Niksu-:
Ai että pitää laittaa hätävirnistys päälle kun et muuta osaa sanoa. Harmi että sinua ottaa noin paljon päähän että Bemun moottoriteknologia on niin kehittynyttä...
Harmi että sinun täytyy yrittää haukkua esim. Bemua kun luulet sen auttavan mm. Volvon kivikautisia koneita paremmiksi. Ja harmi että sinun täytyy yrittää vetää Bemua samaan kastiin kuin Volvo sillä turhaan sinä yrität haukkua Bemua kun Volvolla on enemmän vaikeuksia Mondeon, Citroenin, VW:n sun muiden kanssa.
Menikö putput:in vastaus väärän otsikon alle.Tässä keskustelussa ei ole bemaria haukuttu vaan kehuttu ja ihmetelty ettei psa pääse samoihin päästöarvoihin.Volvoa ei mainittu keskustelussa lainkaan ennen sinun viestiäsi.
Bemari tosiaan käyttää edistyksellistä tekniikkaa ja sähköisiä lisälaitteita moottoreissaan ja saavuttaa varmaankin näiden avustuksella nuo alhaiset päästötasot. Dieselpuolella psa ja ford toimivat yhteistyössä. Yleisesti on kai arvioitu että päävastuu kehityksessä on ollut psa:lla ainakin 1,4 - 2,2 l koneissa. Isommissa on kai vahvemmin ford:in leima(puhtaasti omia päätelmiäni lehtijuttujen perusteella). Bmw taas käyttää minissä edellä mainitusta yhteistyöstä syntyneitä dieselkoneita lähinnä siksi ettei heidän oma takavetoisiin tarkoitettu kone sovellu minin etuvetorakenteisiin.
Lisää aiheesta tämän päivän Ilta-sanomissa:
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1480585
Noissa tuloksissa ei vielä ole mukana psa:n nuo uusimmat vti ja thp joten niiden mittausarvoja jäädään odottelemaan seuraavaan testiin ja oliko bemarillakin usimmat koneet pois tuolta listalta. Edellisestä vastauksestani unohtui myös tuo 1,8l dieselkone jota ford käyttää ja se lienee ihan puhtaasti fordin oma kone.
voin kertoa että kyllä oikeissa bemareissa( ei minit) on ihan omat koneet, ei ole mitään suurempaa yhteistä psa kanssa ja hyvä niin...
Nim. Veholla töissä
Yhteistyökoneet ovat Peugeotissa tällä hetkellä 207:ssä ja 308:ssa VTI ja THP-koneet.
Päästöihin vaikuttaa moni muukin asia. Autojen painot, ilmanvastus, vaihdevälitykset ym. Peugeotit ovat sulavalinjaisia mutta aika painavia mikä näkyy kaupunkikulutuksessa. Vaihteiston välitykset on merkin 5-pykäläisissä ainakin aiemmin olleet suht tiheät. Lisäksi BMW:llä on omissa autoissaan muutamia kulutuksen pienentämiseen liittyviä teknisiä yksityiskohtia joita ei ranskalaisilla ole.
Bensakoneiden hyvästä taloudellisuudesta huolimatta ainakin 308:ssa taloudellisuutta on erityisesti ajateltu 1.6 litraisten dieselien yhteydessä. Niissä on mm. Michelin Energy Saver -renkaat, joita muissa malleissa ei ole.
Penteles:
Erikoisia "todellisia" päästöjä. Tuon listan mukaan Hondan "todelliset" päästöt ovat 19% ilmoitettua korkemmat, mutta itselläni ne ovat jääneet noin 10% alle ilmoitetun. Ja ihan todellisesti.
AkiK:
Eikö sulla ollut lastu siinä Hondassa? Joissain tapauksissahan lastu voi jopa laskea kulutusta.
Uskaltaisin väittää, että Minin välitykset ovat myös melkoisen tiheät. Ainakin vanhan mallin Cooper kävi pirun korkeilla kierroksilla maantiellä ja motarilla.
simppa:
Kyllä se sittemmin on lastutettu (tai ohjelmoitu siis), ja juuri taloudellisuustarkoituksessa. Lähinnä siksi, että halusin kokeilla tuota asiaa ja väitettä kulutusten pienenemisestä. Näyttäisi olevan, että optimoimalla autoa omaan ajoon sopivammaksi on jotain etua saatavissa. Ei paljon, mutta kuitenkin. Mutta kyllä se meni ennen sitäkin alle ilmoitetun. Samoin tekee MB.
Minissä varmaan on tiheät välitykset. Pösössä on ollut ajamissani bensakoneisissa suht tiheät ja vitosvaihde on moottoritielle ollut jo turhankin lyhyt. Bemareissa on yleensä 6-pykäläinen loota, mutta olen ymmärtänyt että kuudetta vaihdetta ei käytetä eurotestissä lainkaan.
Tuossa esitetyssä todellisten kulutusten taulukossa BMW:n poikkeamaprosentit eivät muuten olleet mitenkään muista poikkeavia.
No, ilmeisesti sinulla on sitten taloudellinen kaasujalka. Itselläni on auto kuin auto mennyt merkistä riippumatta (mm. Volvo, Alfa, mersu...) järjestään tuon normikulutuksen yli. Jotkut enemmän, jotkut hieman vähemmän, mutta kuitenkin. Samoin tekee nykyinen hieman iäkkäämpi puimuri ja jagge. Jagge on lastutettu tehot mielessä, joten en sitä tähän vertailuun ota. Jaggen varsinkin saa kuluttamaan ihan rajattomasti jos vähänkään polkee, mutta kyllä se neste bemarillekin kelpaa.
Kyllähän uudessa Cooperissakin taitaa olla 6-pykäläinen loota, mutta epäilen sitäkin vanhan Minin perusteella todella tiheäksi. Ainakin vanha Cooper rupesi motarilla olemaan jo suorastaan rasittava, kun kierrokset pauhasivat niin korkealla. Juu, ja kuudetta vaihdetta ei taideta jostain kumman syystä käyttää eurotestissä.
Putput:
Millähän tavalla minä nyt sitten "Bemua" haukuin? Viestissäni ei ollut mitään esittämiäsi vaitöksiä, vaan se oli lähinnä ÄO-testi mitä et todellakaan läpäissyt, vaan olet erittäin vainoharhainen BMW-kritiikille ja "haistat" sitä jokapuolella.