Tuo on niitä ikuisuuskysymyksiä. Aktiivinen ajaja, joka koko ajan seuraa omaa ajoaan, pääsee ehkä hieman vähemmällä kuin cruisen käyttäjä, mutta käytännössä suurin osa pääsee vakkarin käytöllä pienempään kulutukseen, ainakin jos maasto ei ole kovin vaihtelevaa.
Olen tarkkaillut jonkin verran tuota kulutusasiaa. Omalla kohdallani on selvästi niin, että pääsen taloudellisemmin ilman cruisea. Mäkisessä maastossa ero korostuu, tasaisella sitä ei juurikaan ole. En kuitenkaan usein jaksa välittää asiasta, vaan ajan säätimellä.
Enpä tiiä.. Käytän cruisea, koska se tekee ajamisesta helpompaa ja mukavampaa. Ei sen vaikutus kulutukseen kuitenkaan ole niin suuri, että sillä mitään merkitystä olisi, suuntaan tai toiseen.
Jos ajonopeus on alle 90 km/h ja maasto on mäkistä, en yleensä aja vakkarilla, koska automaatin turbiini luistaa ylämäessä lisäten kulutusta. Itse kaasua annostelemalla voi mäet ennakoida ottamalla vähän vauhtia ennen nousua ja huippua kohden aavistuksen löysäämällä lukitus pysyy päällä vauhdin juurikaan laskematta.
Muuten käytän matka-ajossa säädintä säännöllisesti. Rentouttaa ajamista, kun nopeusmittarin jatkuva kyttäily jää pois. Esim. "pönttö-tiellä" (vt-5) Kuopion ja Juvan välillä ei tarvitse jarrutella fotojen pelossa, kun säätää vauhdiksi 90 ja 110 km/h rajoituksesta riippuen.
Pari tuttavaani käyttää nopeudensäädintä lähes aina ajaessaan, mm. kaupungissa 50 km/h. Yleensähän säädin ei ihan pienissä nopeuksissa edes kytkeydy (30-40 km/h), mutta ylärajaa ei taida olla? Ainakin parissa sadassa toimii normaalisti.
En ole kulutusta seurannut, mutta kuten edellä mainittiin niin ilman cruisea kulutus on pienempi. Tämä johtuu juuri tuosta että cruise pitää nopeuden samana, eli ei huomioi mäkiä.
Cruise on kuitenkin mainio mukavuus varuste. Käytän sitä jatkuvasti ydin keskustoja lukuunottamatta. Autossani cruise toimii 30 km/h ylöspäin. Matka-ajossa ilman cruisea nopeus saattaa vaihdella ja muutenkin on kiva lepuuttaa jalkaa. Kun itse käyttää cruisea, huomaa helposti muiden nopeuden vaihtelut. Tyypillistä on että saavutat pikku hiljaa moottoritiellä edellä ajavan. Vaihdat kaistaa ja kas... ohitettavan nopeus on noussut kummasti. Aina ei ohi pääse...
Tuo on niitä ikuisuuskysymyksiä. Aktiivinen ajaja, joka koko ajan seuraa omaa ajoaan, pääsee ehkä hieman vähemmällä kuin cruisen käyttäjä, mutta käytännössä suurin osa pääsee vakkarin käytöllä pienempään kulutukseen, ainakin jos maasto ei ole kovin vaihtelevaa.
Olen tarkkaillut jonkin verran tuota kulutusasiaa. Omalla kohdallani on selvästi niin, että pääsen taloudellisemmin ilman cruisea. Mäkisessä maastossa ero korostuu, tasaisella sitä ei juurikaan ole. En kuitenkaan usein jaksa välittää asiasta, vaan ajan säätimellä.
Enpä tiiä.. Käytän cruisea, koska se tekee ajamisesta helpompaa ja mukavampaa. Ei sen vaikutus kulutukseen kuitenkaan ole niin suuri, että sillä mitään merkitystä olisi, suuntaan tai toiseen.
Jos ajonopeus on alle 90 km/h ja maasto on mäkistä, en yleensä aja vakkarilla, koska automaatin turbiini luistaa ylämäessä lisäten kulutusta. Itse kaasua annostelemalla voi mäet ennakoida ottamalla vähän vauhtia ennen nousua ja huippua kohden aavistuksen löysäämällä lukitus pysyy päällä vauhdin juurikaan laskematta.
Muuten käytän matka-ajossa säädintä säännöllisesti. Rentouttaa ajamista, kun nopeusmittarin jatkuva kyttäily jää pois. Esim. "pönttö-tiellä" (vt-5) Kuopion ja Juvan välillä ei tarvitse jarrutella fotojen pelossa, kun säätää vauhdiksi 90 ja 110 km/h rajoituksesta riippuen.
Pari tuttavaani käyttää nopeudensäädintä lähes aina ajaessaan, mm. kaupungissa 50 km/h. Yleensähän säädin ei ihan pienissä nopeuksissa edes kytkeydy (30-40 km/h), mutta ylärajaa ei taida olla? Ainakin parissa sadassa toimii normaalisti.
En ole kulutusta seurannut, mutta kuten edellä mainittiin niin ilman cruisea kulutus on pienempi. Tämä johtuu juuri tuosta että cruise pitää nopeuden samana, eli ei huomioi mäkiä.
Cruise on kuitenkin mainio mukavuus varuste. Käytän sitä jatkuvasti ydin keskustoja lukuunottamatta. Autossani cruise toimii 30 km/h ylöspäin. Matka-ajossa ilman cruisea nopeus saattaa vaihdella ja muutenkin on kiva lepuuttaa jalkaa. Kun itse käyttää cruisea, huomaa helposti muiden nopeuden vaihtelut. Tyypillistä on että saavutat pikku hiljaa moottoritiellä edellä ajavan. Vaihdat kaistaa ja kas... ohitettavan nopeus on noussut kummasti. Aina ei ohi pääse...