Jarrulevyjen kieroutuminen

14 kommenttia

Mikähän voisi olla syynä etujarrulevyjen kieroutumiseen. Minulla meni vaihtoon jo kolmannen kerran vaikka mittarissa ei ole kuin reilu 60t. Tärinä alkaa tuntua 10t jälkeen jarruttaessa ja häiritsevää se on jo 20t kohdalla. Syynä ollut joka kerta etulevyjen kieroutuminen ja ne vaihdettiin jo kolmannen kerran takuuna. Huollossa ei kyseiseen ilmiöön ole muisssa yksilöissä törmätty mutta eivät osanneet ottaa suoraa kantaa asiaan (Merkkihuolto ollut vasta reilun vuoden). Mikä voisi aiheuttaa kieroutumisen jos kolmet levyt kahdessa vuodessa on kieroutuneet eikä muissa yksilöissä sellaista ole havaittu (ei merkin keskustelupalstallakaan :sunglasses: ). Tuskin niin huonoa tuuria voi olla että kolme settiä olisi ollut viallisia tai asennettu väärin kahdella eri pajalla tejtaan lisäksi.

  
  • Mikä merkki on kyseessä? Minulla on ollut vähän samaa ongelmaa skoda octavian vm. 2000 kanssa mutta tärinä on ollut havaittavissa paljon nopemmin. Joku 2000-4000km levyjen vaihdon tai sorvauksen jälkeen. Levyt vaihdettu viimeisen 50tkm 4 kertaa ja viides on tulossa.. Eivät huollossa tienneet syytä ja yksi vastaava tapaus on kuulemma ollut..

      
  • Onkos noi jarrusatulat (liukutapit kenties jumissa?) huollettu ensimmäisen vaihdon yhteydessä? Muutenhan vika aina vaan uusiutuu uusienkin levyjen kanssa. Mikäli "pohjatöitä" ei ole tehty ei levyjen vaihdosta ole kuin hetken hyöty.

      
  • Lainaus:
    14.03.2006 klo 11:33 Moby Dick kirjoitti
    Mikä merkki on kyseessä? Minulla on ollut vähän samaa ongelmaa skoda octavian vm. 2000 kanssa mutta tärinä on ollut havaittavissa paljon nopemmin. Joku 2000-4000km levyjen vaihdon tai sorvauksen jälkeen. Levyt vaihdettu viimeisen 50tkm 4 kertaa ja viides on tulossa.. Eivät huollossa tienneet syytä ja yksi vastaava tapaus on kuulemma ollut..


    Tuolla juttua muiden Skoda-ravistuksista, löytyiskö sieltä vinkkejä:

    http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=15230

      
  • Kyseessä ei ole skoda vaan Fordin tuote. Ensimmäisenä epäilivät kuumien levyjen äkillistä jäähtymistä mutta ei tule ajeltua niin että levyt kuumenisivat turhia :smile: Toinen epäilys kohdistuu nyt tarvikevanteisiin jotka ovat kuulemma aiheuttaneet kieroutumisia aikaisemminkin kun eivät ihan mene kohdalleen. No katsotaan nyt tämä setti vielä, kaikki muut on tarkistettu ja mitattu että ovat suorassa ja kohdallaan.

      
  • Seuraavanlainen huolto tiedote DaimlerChrysler konserniin kuuluvalle autolle;
    SNIP>>>
    It takes a LOT of heat (cherry red) to warp rotors, so the main cause of rotor variation is NOT heat but uneven wear.
    Due to poor break caliper centering, the Teves calipers caused the rotors to warp.
    Details: This bulletin involves the replacement of both front brake rotors and caliper assemblies.
    <<<SNAP
    ...varmaan tavallista että vastaavanlaista huoltoa ei tehdä kunnolla jolloin levyt menee aina uudestaan ja uudestaan kieroon.

      
  • Minä sain yhden levyn kieroksi kun jarrutti vain toinen pala. Oli se kulunut ihan loppuun ja toinen pala oli OK! :ashamed:

      
  • Jarrujen tärinän aiheuttaa jo 0,01-0,02 mm:n paksuusheitto jarrulevyissä. Jos uudet levyt asennetaan tarkastamatta levyjen sivuttaisheittoa, joka voi johtua vaikka heittävästä navasta tai vaikka roskista navan ja levyn välissä, tuo muutaman satasen kuluminen on pian taas edessä. Levyn sivuttaisheittokaan ei saa olla kovin suuri, ehkä max. 0,1 mm. Tuleeko tämä tarkastettua asennuksen yhteydessä?

      
  • kyke:

    Tää on sitte vaan mielipide tai oletus,eli on aika vaikea uskoa että noin pienet heitot auton jarruissa sais kunnon tärinää aikaan koska jos vertaa prätkän levyjä niin niissä voi pinta heittää yli 1/10mm ilman että kauheasti haittaa jarruttamista vaikka olis teräspunosletkut asennettuna. Autossa on kuitenkin pidemmät ja joustavammat jarruletkut, tehostimet sun muut jotka hävittää noin pienen heiton..siis olettain että jos on tärinää niin tarttis olla enemmän heittoa tai sitten jarrusatula tai sylinteri jumissa :kiss:
    Vai onko kokemus osoittanut että noin vähästä rupee tuntumaan?

      
  • Kyllä tuo jarrulevyjen kieroutuminen on ollut Fordin tyyppivika jo ainakin 20 vuotta. Itselläni oli aikanaan Sierra jossa sama ongelma ja kun kyselin huollossa mistä moinen niin sanoivat sen olevan tyypillistä jokaisessa ko. merkin mallissa. (Mikä lie nykyään jos salaavat asian joka on ollut tiedossa iät ajat???)

      
  • Poikkeaako Fordin jarrujen rakenne jotenkin muiden autojen jarrujen rakenteista? Epäilen. Itse olen ajanut edellisen korimallin mondeolla 55tkm-> ei murheita jarrujen tai vetonivelien kanssa. Tuttavapiirissä monta muutakin fordia enkä tiedä kenenkään joutuneen tekemään jarruille mitään..? Ilmeisesti on sitten osuneet ne tiistaina tehdyt kohdalle?? :sunglasses:

      
  • Ajoin yhdellä Foortilla 100tkm eikä tarvinnut levyjä vaihtaa, palat kylläkin mutta oli ajettu yhteensä silloin vajaa 200tkm, 250tkm oli kun vaihdoin pois, eli ei välttämättä kaikissa huonot? :sunglasses:

      
  • Axe:

    Kyllä kokemusta on yhden merkin kohdalta korjaamolla monen vuoden ajalta. Noin pieni paksuusvaihtelu todella aiheuttaa jarrujen täristyksen. Mitat on suoran tehtaan huolto-ohjeista. Siis faktaa. Eli, aina kun jarrut täristää, on levyjen vaihdon yhteydessä aina varmistettava niiden heitoton pyörivyys. Pieni sivuttaisheitto ei aiheuta tärinää, vaan sen tekee nimenomaan levyn jo erittäin pieni paksuusvaihtelu. Mistä se sitten tulee eri autoissa, on toinen juttu. Voi tulla juuri tuosta sivuttaisheitosta, mutta myös kuumenemisen seurauksena, tai vaikka levyn paikallisesta ruostumisesta esim. jos vettä jää pesun tai sateen jäljiltä jarrupalan ja levyn väliin. Eli aina kun auton pesee tai ajaa lätäkköön, on syytä kuivata jarrut tekemällä pieni lenkki sopivasti jarruttaen. Säästyy monelta murheelta.

      
  • Järkevintä on sorvata levyt suoraksi.
    Jarrulevy,kuten muutkin valukappaleet vaativat valun jälkeen jopa vuosien lepoajan,ennekuin ne ovat koneistuskunnossa.
    Nykyään on niin kiire,että levyt otetaan liian aikaisin käyttöön ja tapahtuu jälkivetelemistä eli kieroontumista.
    Yleensä kerran sorvatut levyt pysyvät hyvänä.

      
  • Vika ei välttämättä olekaan itse levyssä... Tutustupa seuraavaan linkkiin: http://www.stoptech.com/tech_info/wp_warped_brakedisk.shtml




      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit