VW konsernin TFSi koneet ja laatu kaikekn kaikkiaan

38 kommenttia
«1

Olen kuullut useista TFSi koneiden suutin vioista. Auto jättää siis tielle, kun suuttimet hajoavat. Aika inhoittava asia. Näitä tapauksia on paljon.



Kaverilla n. 60 tkm ajettu A4 2.0 TDi. Autossa otettiin vaihteisto irti ja vaihdettiin kytkimen akseli murtumisvaaran vuoksi. Aika kova toimenpide uudenkarheelle autolle. Nyt meni takuuseen, mutta entä kun takuu ohi?



Sen verran paljon noita vikoja, että itse en uskltaisi audia tai muitakaan VW konsernin autoja ostaa.



Onko jollain parempaa tietoa?

  
  • Kiinalaisilla näyttää olevan parempaa tietoa VW-konsernin laadusta:

    http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/volkswagen-kutsuu-kiinassa-384-181-dsg-autoa-korjaukseen

    Jostakin syystä TM ei ole huomannut uutista...

      
  • Kaikissahan merkeissä jotain vikaa on! Se on sitten erikseen miten ne korvataan takuuseen,joillain ei korvata edes takuuaikana joillain vielä paljon sen jälkeen.



    Mutta yksi mikä on varma niin se, että TM ei ota mitään kantaa tuohon "Das Scheisse Geartronic" asiaan.



    Sääliksi käy kuka tuollaisen Tsi/Dsg yhdistelmän on mennyt ostamaan omilla rahoilla. Varmaan hirmu haluttu vaihtoauto! Todennäköisesti noista ei saa kohta edes tarjousta muualta kuin vaihtamalla uuden samanlaisen. Tiedän jo nyt muutaman liikkeen Keski-Suomessa,jotka eivät noita mielellään ota. Vaihdokeissa virhevastuu kulut ovat olleet ihan järjettömiä summia noiden kohdalla.



      
  • Ei kukaan täysjärkinen halua koskeakaan noihin TSI- ja DSG-pommeihin.



    VW-konsernin autot yleensäkin aiheuttavat eniten takuukorjauksia autokauppiaille. Ihmettelen että kauppias suostuu vielä jossain päin Suomea noita ottamaan harmikseen.



    Hyvitys on varmasti maineen ja laatutason mukainen.



    TM ei ole ikinä kommentoinut näitä laaduttomia katiskoja koska maan tavan mukaisesti suurin mainostaja tarjoaa myös parhaat saunakaljat.

      
  • Mazdaa on pidetty laadun suhteen esimerkillisenä. Kuitenkin ainakin kutosissa on ollut vikoja enemmän kuin Volkkareissa ja korin ruostuminen takaa sen, että ainakaan Mazdaa ei voi syyttää autokannan ikääntymisestä. Kutosen (1. sukupolvi) historiahan on varsin värikäs: Aluksi ongelmana oli puoltaminen. Sitten ilmeni ongelmat ajovalojen korkeussäädössä ja ksenonien sytytysjärjestelmissä. Kytkimet ravistaa alkupään vuosimalleissa ja kaasupolkimet jumittaa. Kuluvia osia ei yleensä vikakeskusteluissa noteerata mutta jos jarrylevyt kuluvat palojen kanssa samaan tahtiin, on niiden laatu minusta heikko. Etupyörien laakerit särkyy 100 tkm kohdalla. Tähän päälle satunnaiset yksilöviat, joten joka huollossa tulee takuuajan jälkeen tehtyä vähintään 500 eurolla lisätöitä.



    Tätä taustaa vastaan jakopään ketjun vaihtamista en enää pidä isona asiana, kunhan se tiedetään ja siten tulee tehtyä ajoissa.

      
  • Mazdaa on pidetty laadun suhteen esimerkillisenä. Kuitenkin ainakin kutosissa on ollut vikoja enemmän kuin Volkkareissa ja korin ruostuminen takaa sen, että ainakaan Mazdaa ei voi syyttää autokannan ikääntymisestä. Kutosen (1. sukupolvi) historiahan on varsin värikäs: Aluksi ongelmana oli puoltaminen. Sitten ilmeni ongelmat ajovalojen korkeussäädössä ja ksenonien sytytysjärjestelmissä. Kytkimet ravistaa alkupään vuosimalleissa ja kaasupolkimet jumittaa. Kuluvia osia ei yleensä vikakeskusteluissa noteerata mutta jos jarrylevyt kuluvat palojen kanssa samaan tahtiin, on niiden laatu minusta heikko. Etupyörien laakerit särkyy 100 tkm kohdalla. Tähän päälle satunnaiset yksilöviat, joten joka huollossa tulee takuuajan jälkeen tehtyä vähintään 500 eurolla lisätöitä.



    Tätä taustaa vastaan jakopään ketjun vaihtamista en enää pidä isona asiana, kunhan se tiedetään ja siten tulee tehtyä ajoissa.




    Mazdaa en tunne, en ole sellaista koskaan omistanut.

    Näissä VW:n jakoketjuongelmissahan ei ole päästy läheskään aina pelkällä ketjun vaihdolla. Ketjun ja kiristimen vaihto ei loppujen lopuksi paljon isompi homma ole kuin nokkahihnan vaihto. Jos joudutaan rattaita vaihtamaan, niin sitten menee hankalaksi, yksi ratas on "yhtä puuta" kampiakselin kanssa, siitä tulee ongelmia. Toisekseen moottoreita on hajonnut ja vaihdettu kokonaan nokkaketjun ylihyppäämisen vuoksi. Ja kun vielä samaan autoon on jo tehty ketjuremontti jo pari-kolme kertaa, alkaa usko laatuun hiipumaan. DSG-ongelmat ovat sitten toinen luku. Laatikkoon voidaan tehdä ohjelmapäivityksiä, vaihtaa mekatroniikka, levyt tai aika usein vaihdetaan koko laatikko. ( nimi vaihdelaatikko ei taida johtua tästä..?)

    Ongelmat ovat myös kärjistyneet joissakin tapauksissa riidoiksi kun maahantuoja / valmistaja on valinnut melko tiukan linjan ja asiakas on joutunut maksamaan isojakin laskuja, vaikka autolla olisi ajettukin vasta melko vähän. Riidellään siis ns. virhevastuusta, ei takuusta. Käytettyjen autojen kauppa on sitten vielä ihan oma lukunsa, jollekinhan se "mustapekka" jää lopulta käteen.

      
  • Eipä tuo asioiden käsittely poikkea mitenkään Mazdan korin korjauksesta.

      
  • Herbert tuossa toikin esiin, että on niitä vikoja myös muilla merkeillä. Tosin niissä yleensä tapahtuu jotakin kehittymistä. Tuskin Mk2 kutos mazdassa noita vikoja enää oli?



    Volkkari taas suoltaa samaa "kuraa" vuodesta ja mallista toiseen, mainittakoon nyt nuo Dsg, ovenkahvat, kehnot lämmittimet, etuovien etureunoihin jäätyvät kokkareet jotka taivuttavat pellit (näytti olevan vielä 7 kopassakin tämä ominaisuus), erinäisiä turbovikoja, jne. Eli mikään ei ole muuttunut sitten 3-korin.



    Luulisi nyt jossain vaiheessa jotain tuotekehitystä tapahtuvan mutta kun ei. Ainut mihin panostetaan on markkinointi ja ns.laaduntuntu joka myös on nimenomaan pelkkä tuntu! Onhan ne hienoja sisältä ja hyvät penkit niin onpahan ainakin kiva odotella hinuria.

      

  • Luulisi myös myynnin sakkaavan, mutta ei. Plussapiste Pirkka-autot vaan keikkuvat rekisteröintitilaston kärjen tuntumassa vuodesta toiseen.

      
  • Kun ei kansa tiedä!

    Niin kai se on.

    Konserni kyllä tietää.

    Koska vaaka kallistunee niin miinukselle, että pitää alkaa jotain tehdä.

      
  • Audin TFSI koneet tuntuvat ainakin olevan väljiä jo uutena öljynkulutus voi olla jopa 5-6 litraa vaihtovälillä. Audi Hungaria Motorilla Gyorissä on ilmeisesti vähän isommat toleranssit.



    http://www.tuulilasi.fi/kysymys/audin-oljynkulutus



    http://www.tuulilasi.fi/kysymys/audi-a4-132kw-tfsin-oljynkulutus

      
  • HS:"AUDIN mukaan julkisuudessa esiintyneet lukuisat tapaukset ovat yksittäisiä eikä kyseessä ole tyyppivika."

    Jessus kuinka hyvää myyntiä edistävää tekstiä.
    Huom. lukuisat tapaukset.
    Kudbai audin hankinnat. Pari olen ilmeisesti onnella omistanut ilman öljyn syöjää.

      
  • Leipiintynyt Audi-mies teippasi autonsa protestiksi: "Moottorin tyyppivikaa korjattu 6 900 eurolla".

    Helsinkiläinen Matias Seppovaara on ajanut protesti-Audillaan jo parin vuoden ajan.

    Seppovaara ärsyyntyi Audin tapaan hoitaa moottoriongelma: autonvalmistaja ei myöntänyt, että moottorissa olisi tyyppivika. Seppovaaran auto kulutti öljyä suuria määriä.

    • Varoitusvalo paloi koko ajan. Öljyä piti lisätä.

    http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201709032200369258_oa.shtml

      
  • Omat näytteet VAG tuotteista ovat jo onneksi vuosikymmenien takaa, mutta sen verran syvät traumat jäi, että uusia ei enää tule. Kovin tuttua tekstiä silti, ja vastaa omaa aiempaa kokemusta.

      
  • Suomalaisen autonostajan logiikalla, Seppovaara on jo tilannut uuden Audin. Mutu-tiede on vahvempi ostoperuste kuin lehtiartikkelit tai oma kokemus.

    "Olen kuullut, että Fiateissa on paljon vikoja"
    "Olen lukenut, että vag-konsernin tuotteissa on paljon vikoja"

      
  • Massiivinen mainoskampanja, niiden tekijät ja toteuttajat.

    Kommentti: Autovalmistajien mainospuhe jyrää faktan – VW:n uskominen kävi kalliiksi.

    https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/kommentti-autovalmistajien-mainospuhe-jyraa-faktan-vw-n-uskominen-kavi-kalliiksi/5711284#gs.b3J2gIE

      
  • Tuohon edellä olevaan linkin juttuun liittyen, toisaalta sen kummemmin VAG:iin tarttumatta kuitenkaan - yleispätevästi siis: tähänkin sopii käyttämäni yleistermi markkinapellet.

    Yleensä tästä kriittisyydestä saa vaan kuulla täällä ihan päinvastaista. Jopa sellaisia idiotismeja on saanut vastakommentteina lukea kuin "näin se vaan on että mielikuvat pätee". Ja päälle vielä, tosin hienovaraisemmin ilmaistuna, vaikkapa "älä maksa jos ei ole varaa" (kirjoittajan tosin tietämättä onko vai ei)...

      
  • Meitä markkinataloutta kannattavia kiinnostaisi tietää mitä tuollaisella selvästi markkinointia vastustavalla "markkinapellet" lausunnolla Kumppani viestittää?
    Tämäkään lehti ei ilmestyisi jos lehdiltä kiellettäisiin tuotemarkkinointimainokset.

      
  • Kuten totesin tuossa juuri ennen Quu=2016:tta, niin kaikenlaisia sitä saa lukea ja häneltä tuli vielä yksi oikein hyvä esimerkki lisääkin.

    Veikkaan, ettei käynyt edes lukemassa sitä kolumnia...

      
  • Oikein veikattu.
    Minä kysynkin, mitä sinulla on markkinointia vastaan? Kun tämä koko yhteiskuntamuoto perustuu markkinointiin.

      
  • Markkinapelle on Kumppanin keksimä termi, jolla hän halua pönkittää omia valintojaan halventamalla muiden valintoja. Kumppanin mielestä ne, jotka ovat eri valintakriteereitä käyttäen päätyneet eri valintaan kuin hän itse, eivät kykene tekemään hyviä valintoja, vaan ovat markkinointiosastojen pellejen luomien mielikuvien vankeina tehneet väärän valinnan.

      
  • Quu=2016:
    Oikein veikattu.Minä kysynkin, mitä sinulla on markkinointia vastaan?

    Olet niin arvattava! Palaa asiaan kun olet sen lukenut. Sen verran voit vaivautua perehtymään siihen, mistä keskustellaan niinku oikeasti, ennen kuin teet "johtopäätöksiäsi" minun kommenteistani. Osoittaisit vähän olevasi kärryillä.

    Kun tämä koko yhteiskuntamuoto perustuu markkinointiin.

    Jepjep...

      
  • Luitko sinäkään tuota kolumnia, joka linkitettiin?

    NHB:
    Markkinapelle on Kumppanin keksimä termi, jolla hän halua pönkittää omia valintojaan halventamalla muiden valintoja. Kumppanin mielestä ne, jotka ovat eri valintakriteereitä käyttäen päätyneet eri valintaan kuin hän itse, eivät kykene tekemään hyviä valintoja, vaan ovat markkinointiosastojen pellejen luomien mielikuvien vankeina tehneet väärän valinnan.

    Tuossa on jokunen oikea sana mukana kyllä, mutta muuten ajattelusi on pielessä.

    Kaikki me pönkitämme ajatuksiamme, tai tässä keskustelussa hankintojamme, tavalla tai toisella. Ei minun silti tarvitse halventaa toisten valintoja siksi, että ne ovat eri valintoja, saati väittää vääriksi.

    Kuitenkin, jos ne perustuvat enemmän markkinapellen ajatustuotoksiin kuin vaikkapa omaan kokemukseen ja puntarointiin, niin saat ihan itseksesi miettiä, oletko mielikuvien vanki, vai et. Voisin laillasi esittää vastaväitteen, että lähes tunnustit jo.

    Ja kohta odottelen edellä mainitsemiani "vastaväitteitä"... Katsotaan lähdetkö Quu=2016:n päättelytasolla mukaan.

      
  • Kumppani: "tähänkin sopii käyttämäni yleistermi markkinapellet."

    Käyttämäsi yleistermi on hyvin loukkaava markkinointiammattikuntaa kohtaan.

    Minä ja oletettavasti moni muukin saa tietoa markkinointi ilmoituksista mitä on tarjolla.
    Kyllä sitä markkinointia on myös Pohjois Koreassakin, eihän sitä muuten tietäisi mitä on tarjolla, valinta vaan on tehty valmiiksi.

      
  • Kaikki me pönkitämme ajatuksiamme, tai tässä keskustelussa hankintojamme, tavalla tai toisella. Ei minun silti tarvitse halventaa toisten valintoja siksi, että ne ovat eri valintoja, saati väittää vääriksi. Kuitenkin, jos ne perustuvat enemmän markkinapellen ajatustuotoksiin kuin vaikkapa omaan kokemukseen ja puntarointiin, niin saat ihan itseksesi miettiä, oletko mielikuvien vanki, vai et. Voisin laillasi esittää vastaväitteen, että lähes tunnustit jo.

    Jos joku ostaa auton, käsilaukun tai parranajokoneen markkinoinnin luomien mielikuvien perusteella, niin mitä sitten? Miksi sitä pitäisi halveksua? Miksi markkinoijia pitäisi halveksua pilkkanimillä? Mielikuvat, brändien seksikkyys ja monet muut vastaavat asiat ovat monille ratkaiseva tekijä. Mitä väärää siinä on?

    Jos sinun tavoin edellistä mielestäsi valveutuneempi asiakas ostaa roinaa pihalle omien kokemusten perusteella, niin pitääkö silloin haukkua häntä pelleksi, joka on omien kokemustensa orja?

    Jos palataan tuohon linkkisi pohdintaan markkinoinnin luomien mielikuvien ja luotettavuuden välisestä suhteesta, niin itse en luotettavuutta yrittäisi päätellä mainoksista tai omista kokemuksista. Itselläni tuskin koskaan tulee olemaan omaa kokemusta sellaisesta toteutuksesta, jonka uutena ostan. Siinä vaiheessa kun jonkin toteutuksen luotettavuus on omakohtaisesti selvillä, niin se on jo vanhaa tekniikkaa, mistä en suostu uuden hintaa maksamaan. Vielä pahempi ongelma omissa kokemuksissa on se, että luotettavuutta monesti aletaan arvioimaan aivan toisen toteutuksen perusteella ja johtopäätökset ovat pelkkiä arvauksia.

    Vastaväitteesi olisi luultavasti ollut saman luokan satua kuin kuvittelemasi tunnustus.

      
  • Quu=2016:
    Kyllä sitä markkinointia on myös Pohjois Koreassakin

    Minkään muunlaista kommenttia en sinulta odottanutkaan. Lyhyt- ja putkinäköistä...

      
  • Näistä Kumppanin papukaijatoistoista jää aina tärkein pois:
    eihän sitä muuten tietäisi mitä on tarjolla

      
  • Koska se ei ole se pointti. Lukisitko sen jutun vihdoin viimein, kiitos!

      
  • No en lue, koska se ei ole pointti, vaan usein käyttämäsi nimitys markkinapellet.

      
  • Quu=2016:
    No en lue (edellisen sivun alussa ollut mtv3-linkkiä), koska se ei ole pointti, vaan usein käyttämäsi nimitys markkinapellet.

    ....joka on vain nimitys, mutta juonesta pääset kiinni lukemalla sen jutun. Tai siis pitäisi, en rehellisesti sanottuna usko, että silloinkaan...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit