MIKÄ ERO ALUVANTEIDEN JA PELTIVANTEIDEN MUTTEREISSA

16 kommenttia

Mikä ero on alumiinivanteiden ja peltivanteiden muttereilla. Voiko turvallisin mielin kiinnittää alumiinivanteiset kesärenkaat peltivanteisten talvirenkaiden muttereilla. Vai kuuluuko kaikilla vanteilla olla omanlaisensa mutterit. Tämä kysymys tuli ajankohtaiseksi, kun näyttää, että peltivanteiden mutterit ovat vähän oudon näköiset alumiinivanteissa. Renkaiden vaihtaja väittää, ettei asialla ole merkitystä. Kiitos etukäteen, jos neuvotte!

  
  • Kyllä niihin tarvitaan omat mutterit tai pultit.
    Kartiokulma tai pultin pituus lienee ratkaisevimmat.

      
  • Itselläni on opel vectra ja pellivanteet ja aluvanteet laitetaan samoilla pulteilla kiinni. Kysyin asiaa auton oston yhteydessä ja sanoivat että samoilla pulteilla pysyy molemmat vanteet. Vw-golfissa tuli taas molempiin vannesarjoihin omat pultit. Riippu varmaan vanteista yms.?

      
  • Eikös juuri viime keväänä joltakin pudonnut pyörä alta (onneksi tapahtui hiljaisessa vauhdissa ja kaupunkialueella?), kun vääränlaiset pultit söivät itsensä aluvanteesta läpi, ilmeisesti juuri kartiokulman erilaisuuden takia. Pultilla oli siis liian pieni kosketuspinta vanteeseen ja näin vanne ei kestänyt vaan hankautui rikki. Jos muistan oikein, renkaan vaihdosta ei ollut edes kovin pitkä aika, joten vanteen kuluminen on ollut tosi nopeaa. Suosittelen siis ainoastaan varmasti vanteelle sopivia pultteja.

      
  • Aluvanteelle kuluu ehdottomasti, omat pultit/mutterit kuten myös momenttiavaimella kiristys ja jälkikiristys. Täytyy kysyä autoliikkeiltä kuka vastaa jos vanne pettää.

      
  • Syksyllä/alkutalvesta, kun tuli piikkien vaihto eteen, niin kävin rengasliikkeessä vaihdattamassa gummit, kun piti noita vannetöitäkin hieman tehdä, niin asiaan, olin unohtanut pellivanteiden pultit kotiin, ja alla oli vain alut ja niiden mutterit. Kun sanoin asentajalle, että eikö noita vanteita voisi laittaa noilla alujen pulteilla kiinni ja vaihtaisin ne itse sitten kotona, niin ei käy. Matkaa oli kuitenkin vain vajaat 10 km, mutta niin jouduin hakemaan toiset pultit ensin ja sitten päästiin vasta töihin, joten tarkkaa se on joissain autoissa. Sitten toisessa autossani on kuitenkin vain yhdet pultit, vaikkakin alut siinäkin kesällä ja peltivanteet talvella, siihen kuulemma riittää vain yksi sarja pultteja, siis hä??

      
  • Lainaus:
    18.04.2006 klo 08:34 jokuny kirjoitti
    Sitten toisessa autossani on kuitenkin vain yhdet pultit, vaikkakin alut siinäkin kesällä ja peltivanteet talvella, siihen kuulemma riittää vain yksi sarja pultteja, siis hä??


    Mikäli kyse on auton alkuperäisvarusteista, auton valmistaja on voinut ottaa huomioon pulttien soveltumisen molemmille vanteille. Jälkeenpäin ostetuilla tarvikevanteilla homma on hankalampi ja ne vaativat usein omat pulttinsa.

    Aluvanteen pultit (tunkeutuvat sinne vanteen reiän sisälle (kartion muoto/pituus)) ovat pidemmät kuin peltivanteen vastaavat. Mikäli tarvikealuvanteen laittaa kiinni alkuperäisillä lyhyillä peltivanteen pulteilla, saattaapi käydä niin, että vain muutama kierre pitää vannetta kiinni autossa. Sen jälkeen elämmekin jännittäviä aikoja tien päällä...


    [Zilo muokkasi tätä viestiä 18.04.2006 klo 09:16]
      
  • Lainaus:
    18.04.2006 klo 09:14 Zilo kirjoitti
    Mikäli kyse on auton alkuperäisvarusteista, auton valmistaja on voinut ottaa huomioon pulttien soveltumisen molemmille vanteille. Jälkeenpäin ostetuilla tarvikevanteilla homma on hankalampi ja ne vaativat usein omat pulttinsa.


    Croman business-varusteluun kuuluvien alkuperäisalujen mukana ei tullut omia pultteja ja varmistin asian vielä maahantuojalta: samat pultit käyvät. Eipä ohjekirjakaan maininnut mitään pulteista, vaikka muuten omat ohjeet pelti- ja aluvanteille sisälsikin.

    Oikeaa kiristysmomenttia en muistanut pulttitiedusteluni yhteydessä kysyä eikä tietoa löytynyt manuaalista, mutta eilen renkaita vaihtaessani arvelin 100 Nm olevan riittävän lähellä...

      
  • Tuo renkaan kiinnitys herättää aina silloin tällöin ihmetystä.

    Olen tavannut henkilön, joka peltivanteista rengasta kiinnittäessään Hiaceen seisoi rengasavaimen päällä, jotta sai riittävän kireälle...

    Itse olen jostakin oppinut, että peltivanne kiristetään 100Nm:iin ja aluvanne 120Nm:iin. Aluvanteelle ehdottomasti jälkikiristys.

    Peltivanne ei tarvitse jälkikiristystä ja sille riittää kevyempi kiristys, koska kiristettäessä peltivanne myötää. Aluvanne ei anna yhtään periksi, joten kiristys tulee tehdä tiukemmalle, ja tarkistaa jälkikäteen, koska vanteen kiinnitys saattaa elää.

    Momenttiavaimen hankkiminen kannattaa. Sen huomaa aina kun availee itse kiinnittämiään renkaita. Ne pystyisi tarvittaessa avaamaan vaikka tienpäällä, ja vielä auton mukana tulleilla työkaluilla.

      
  • Edellisessä oli peltivanteet ja "alkuperäiset" aluvanteet, molemmissa käytettiin samaa pulttisarjaa.
    Nyt on alkuperäiset aluvanteet ja tarvikealuvanteet, molemmissa on omat pulttisarjansa. Näin myyjäliike suositteli, enkä kyseenalaistanut. Täytyy vaan taas vaihtoon vietäessä muistaa ottaa pultit mukaan.

      
  • Lainaus:
    18.04.2006 klo 10:15 V12 kirjoitti
    Itse olen jostakin oppinut, että peltivanne kiristetään 100Nm:iin ja aluvanne 120Nm:iin. Aluvanteelle ehdottomasti jälkikiristys.

    Peltivanne ei tarvitse jälkikiristystä ja sille riittää kevyempi kiristys, koska kiristettäessä peltivanne myötää. Aluvanne ei anna yhtään periksi, joten kiristys tulee tehdä tiukemmalle, ja tarkistaa jälkikäteen, koska vanteen kiinnitys saattaa elää.


    Oppia ikä kaikki. Itse olin aina kuvitellut, että alut kiristetään peltivanteita pienempään momenttiin ja että syynä on alujen rikkoutumisherkkyys. Vetäisenpä pultit pikkuisen kireämmälle jälkitarkastuksen yhteydessä.

      
  • Lainaus:
    18.04.2006 klo 12:39 nimim Erkki kirjoitti
    Lainaus:
    18.04.2006 klo 10:15 V12 kirjoitti
    Itse olen jostakin oppinut, että peltivanne kiristetään 100Nm:iin ja aluvanne 120Nm:iin. Aluvanteelle ehdottomasti jälkikiristys.

    Peltivanne ei tarvitse jälkikiristystä ja sille riittää kevyempi kiristys, koska kiristettäessä peltivanne myötää. Aluvanne ei anna yhtään periksi, joten kiristys tulee tehdä tiukemmalle, ja tarkistaa jälkikäteen, koska vanteen kiinnitys saattaa elää.


    Oppia ikä kaikki. Itse olin aina kuvitellut, että alut kiristetään peltivanteita pienempään momenttiin ja että syynä on alujen rikkoutumisherkkyys. Vetäisenpä pultit pikkuisen kireämmälle jälkitarkastuksen yhteydessä.



    Malttia nim Erkki.
    Aron maahantuoja, silloin kun toi Nissania suositteli Prineraan - siis alkup aluille 10 ja peltivanteille 14 Nm.

      
  • Lainaus:
    18.04.2006 klo 13:55 bunker kirjoitti
    Malttia nim Erkki.
    Aron maahantuoja, silloin kun toi Nissania suositteli Prineraan - siis alkup aluille 10 ja peltivanteille 14 Nm.


    Ettei vaan yksikkö tuossa suosituksessa olisi ollut Kilopondi?

      
  • .
    Pultteja (muttereita) on kahdenlaisia, toisissa on vannetta vasten tuleva osa kartio, toisissa puolipallonmuotoinen.
    Niitä ei saa sekoittaa keskenään.
    Eivät pysy kiinni "väärässä" reijässä.
    Sen kyllä näkee, tai voi sormella kokeilla. :-)

    Toinen tekijä on tietenkin pultin pituus, liian pitkät pultit ottavat kekiön tai rummun sisällä oleviin osiin kiinni.

    Lian lyhyetkään eivät saa olla.

    Kokeilee pulttia, kun rengas on irrallaan, niin näkee sen pituuden.
    .

      
  • Joo ja eikös noissa kartiokulmissakin ole eroa. Jos käyttää momenttiavainta, kierteet eivät saa olla kuivat tai ruosteiset koska silloin jää liian löyhälle.

      
  • Lainaus:
    18.04.2006 klo 14:10 Zilo kirjoitti
    Lainaus:
    18.04.2006 klo 13:55 bunker kirjoitti
    Malttia nim Erkki.
    Aron maahantuoja, silloin kun toi Nissania suositteli Prineraan - siis alkup aluille 10 ja peltivanteille 14 Nm.



    Ettei vaan yksikkö tuossa suosituksessa olisi ollut Kilopondi?



    Olet oikeassa, sorry.

      
  • Mulla on talvikäytössä audin peltiorggisvanteet, kesäkäytössä audin alumiiniorggisvanteet. Samoilla pulteilla menee ilman ongelmia, ja tuommoiset momenttiavaimet ovat ihan dilbadaabaa. Kyllä kädellä pitäisi tuntea, milloinka pultti on sopivasti kiinni. Jälkikiristys joskus 250km ajon jälkeen jos viitsii, tarkistaa, onko renkaat tosiaan tippumassa vai ei :grin:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit