Älä lisävakuuta VW:ia

16 kommenttia

Takuuajan jälkeen ei kannata hankkia lisävakuutusta. Vakuutusyhtiön mukaan TFSI koneiden jakoketjuongelmat ovat niin yleisiä, että ne luetaan normaaliin kulumiseen liittyviksi, eikä niiden aiheuttamia moottoririkkoja korvata parhaassakaan lisävakuutuksessa:






"Jakoketjuongelma on VW:n 1,4 TSi moottoreissa valitettavan yleinen kulumisongelma. Kyse ei siis ole vakuutusehtojemme mukaisesta äkillisestä rikkoutumisesta, joten tapaus jakopään osilta jää

vakuutuskorvauksemme ulkopuolelle."



  
  • Tuo öljysihdin tukkeutuminen johtuu longlife huolto-ohjelmasta ja siksi ei myöskään äkillinen volkkareissa. Turboviat arkipäivää ainakin 2/3 osassa noista 1,2 ja 1,4 Tsi koneissa, eikä sekään siis äkillinen.



    Ettekö te ihmiset jo tajua äänestää jaloillanne? Mikä helvetti panee hankkimaan tuollaisen Tsi moottorisen auton? Osaako joku kertoa miksi olette moisen hankkineet? Työsuhdeautona ei varmaan niin väliä mutta kiinnostaisi kuulla sellainen tarina kuka osti omillaan. Tuohon päälle vielä Dsg niin siinä sitä on onnea kerrakseen.

      
  • Olen ennenkin asian mainnut, mutta täytyypä mainita uudelleen. Epäilemättä VW:llä on ollut ongelmia TSI moottoreissa ja DSG laatikoissa enemmän kuin on suotavaa, enkä sitä pyri kiistämään. Mutta yhä edelleen kyseenalaistan sen, onko ongelmia oikeasti ihan niin paljon kuin täälläkin vouhotetaan muutamien keskustelijoiden toimesta. Osan mielestähän lähes kaikki DSG:t ja TSI hajoavat ennen kuin on 80.000 mittarissa. Itse uskon, että VW:n tuotteita on myydään absoluuttisesti niin paljon, että pienikin lisäys suhtellisessa vikaherkkyydessä johtaa kohuun. Lyhyesti siis tarkoitan sitä, että jos 5 % myytävistä tuotteista on viallisia ja tuoetta myydään 100.000 kappaletta, niin asiasta nousee aivan eri kohu, kuin jos tuoetetta olisi myyty vain 1000 kpl.



    Mitään "faktaa" minulla ei ole asiasta esittää, mutta itse tiedän muutamia Golfisteja, eikä heidän autoissa ole tietääkseni ollut mitään vikoja ja he ovat myös päätyneet uuteen Golfiin. Jotenkin tuntuu, että eniten näillä keskustelupalstoilla meuhkaavat juuri Rynen kaltaiset henkilöt, jotka eivät ilmeisesti ole ikinä Golfia omistaneetkaan. Itse uskon, että ihmiset nimenomaan äänestäisivät jaloillaan, mikäli autoissa olisi niin paljon vikaa kuin jotkut väittävät.



    Vikoja siis varmasti on ollut normaalia enemmän, mutta kuinka paljon normaalia enemmän? Siitä en ole oikein ottanut selvää, enkä oikein jaksa uskoa näitä tyyppejä, jotka asiasta vaahtoavat jatkuvasti, mutta eivät itse ko. autoa ole koskaan edes omistaneet. Onko kellään esittää mitään tilastoa, onko esimerkiksi 2/3 TSI turboista hajonnut, kuten Ryne 100 % varmasti väittää. Huvittavaahan on, että useilla palstoilla eniten asiasta huolestuneita ovat ne, jotka eivät koskaan ole Golfia omistaneet.



    Myös esimerkiksi nimimerkki Besserwisseri tuppaa haukkumaan kaikki mahdolliset uudet autot, vaikka oman kokemukseni mukaan uudet autot ovat suorastaan hämmästyttävän luotettavia suhteessa tekniikan monimutkaisuuteen. Kunpa Suomessa osattaisiin vielä joskus suunnitella ja rakentaa vaikka taloja yhtä loistavasti, kun maailmalla valmistetaan autoja.









      
  • Tampereen Laakkosella viime vuoden loppuun mennessä vaihdettu viisisataa TSI-koneen jakopäätä. On se omasta mielestäni paljon ihan millä mittarilla tahansa.

      
  • Kuten tiedät, todellisten rikkojen määrää on mahdotonta tietää. Maahantuoja on ainoa, joka määrän tietää, mutta ei varmasti kerro. Autolehdistökään ei näitä tunnu noteeraavan.



    Hajoamisia on joka tapauksessa niin paljon, että vakuutusyhtiöt katsovat niiden yleisyyden syyksi evätä korvaukset moottoririkoissa. Eli varsinaisen takuun loputtua (2v) omaan piikkiin tulevat kustannukset on arpapeliä.

      
  • En ole omistanut kuin v-kopan golfin, mutta muuta onnea tullut a3 ja A4 muodossa. Lisäksi appiukon, 3 työkaverin ja pikkusiskon vikalistoista kokemusta ja tietoa, riittääkö?



    Töistä 1,2 Tsi ibizasta hajosi turbo,jakopää ja laatikossa oli vikaa kun hävitti sen. Töistä edelleen diesel passatissa ollut vaikka mitä vikaa (virtalukko,Dsg,suuttimet)

    Edelleen töistä 1,4 Tsi kutoskoppanen golf siitä mennyt vasta turbo ( mittarissa 28tkm)



    Omasta a3 meni kaasupoljin, epc-valo paloi tuontuosta ja aina vaihdettiin osaa. Lisäksi siitä rempattiin tuo öljysihti jo ennen ekaa huoltoa kun paineet alhaalla. Tämän hävitin siksi koska jonkin asteinen konevauriohan siitä varmaan seuraa.



    A4 oli itse asiassa vähävikaisin noista siinä ei tainnut ola muuta vikaa kuin saatanan kylmä talvisin.



    Appiukon skeidassa ollut myös perinteinen jakopää vika, Laakkosella tämä meni täysin kivuitta takuuseen. Audien ja volkkarien kanssa sai tapella, johtuuko sitten Kesko vs. Helkama erotuksesta?



    Ainiin tuo oma vitonen, siitä etuovien kurtussa jään takia ja kahvat jumissa talvisin.

      
  • Ryne, itse vain ihmettelen, että missä ne kaikki Golfit ja muut VW:t korjataan, jos kerran 2/3 niistä hajoaa ja aika pahastikin. En ole koskaan noteerannut, että VW-huollon pihalla olisi läjäpäin Golfeja, tai että VW korjaamoilla olisi noin monta kertaa enemmän työntekijöitä, kuin kilpailevilla merkeillä, varsinkaan suhteessa autojen myyntimääriin. Golf on kuitenkin Suomen myydyimpiä autoja ja jos 2/3 niistä hajoaisi esimerkiksi takuun aikana, niin Suomen kansantaloushan olisi jo pelastettu VW:n takuun piikkiin, varsinkin jos lasketaan mukaan vielä Octaviat ja Seatit. Kun tähän vielä ynnää sen, että tosiaan muutaman tuttuni Golfeissa ei ole ollut vikaa, niin tuleepi väkisin mieleen, että hieman näitä vikoja täällä nyt liioitellaan, jos esimerkiksi Rynen tapauksessa VW-konsernin tuotteista 100 % on hajonnut?



    A. Antsa, mistäs tuollainen luku tulee? Olisi mukavaa nähdä lähde, jos tuollaisia lukuja tänne heittelee. Tuohan tarkottaisi käytännössä sitä, että tamperella myydyistä TSI moottorilla varustetuista Golfeista on korjattu lähes 100%. Jos tuo luku on totta, niin sitten myönnän, että ongelmat ovat valtavat. Jos taaseen sinulla ei ole lähdettä, niin koko jutun voi heittää samaan koppaan, kuin kaverin kaverin naapurin 10 kertaa hajonneen Toyotankin.



    Itse vain suhtaudun niin negatiivisesti näihin juttuihin, kun menee mille tahansa keksustelupalstalle, niin jokainen automerkkihän hajoaa jatkuvasti. Ja se on täysin varmaa tietoa se, useimmiten tarinan kertoja ei kuitenkaan itse omista haukkumaansa autoa. Ilmeisesti itselläni ja lähipiirillä on satumaisen hyvä tuuri autojen kanssa, kun on ollut Audia, VW:ia, Volvoa, Toyotaa + muita merkkejä, ja kaikki nämä merkit ovat pelanneet käytännössä täysin moitteetta viimeisen 10-vuoden aikana.

      
  • Ei 100% vaan 66%. On työpaikalla/tuttavilla ollut muutama ihan toimivakin (ainakin tähän saakka).



    Siksihän volkkarille varmaan onkin pitkät odotusajat päästä huoltoon. Esim.toytalla pääsee seuraavan päivänä/heti kun sinne soittaa. Volkkarille piti varata viikko-puoltoista ennen määrä aikaa huolto. Vai väitätkö, että toyota on niin pieni myyntimääriltään volkkariin nähden?

      
  • Laitoin Nettiautoon hakukriiteeriksi yksityinen(liikkeet eivät korjauksia kerro) ja vm.2007-> ja turbo volkkari.



    Heti alkupään sivuilla 2 esimerkkiä ja lisäksi moni näyttihaluavan erikosen halvalla eroon. Vaihtokin tuntui sopivan epäilyttävän usealle(varmaan pakokauhu päällä milloin seuraavaksi kilahtaa)



    Kaitpa nämä linkit saa laittaa kun ovat kerta ilmoitukset nettiin laittanu?



    http://www.nettiauto.com/volkswagen/touran/5496304



    http://www.nettiauto.com/volkswagen/touran/5488116

      
  • Kyllä itselläni on auton huollon tilaus kestänyt poikkeuksetta noin viikon, merkistä riippumatta. Eri asia sitten on ollut, jos on mennyt pikahuoltoon, jonne ei saa varata aikaa. Tällä asialla ei kuitenkaan ole mitään tekemistä korjaamon jonon kanssa.



    Niin, en ole missään vaiheessa kiistänyt, etteikö ongelmia olisi ollut jonkin verran. Kaksi 6-vuotta vanhaa korjattua Touraegia eivät nyt kauheasti kerro kokonaistilanteesta.



    Maaliskuun myyntitilasto on julkaistu ja Golf on taas kolmen eniten myydyn mallin joukossa. En vain jaksa uskoa, että jos 66 % viimevuosina myydyistä Golfeista olisi viallisia, että se porskuttaisi vuodesta toiseen tilastojen myydyimpänä autona. Eivät ihmiset sentään ihan niin tyhmiä ole. Uskoisin, että ongalmat ovat olleet enimmäkseen alkupään TSI moottoreissa.

      
  • Voihan tuo vaikka noin ollakin? On vaan sitten sattunut vikoja olemaan lähes kaikissa niissä joita minä tiedän, ne muut olleet sitten viattomia. Tietämäni autot ovat olleet vm.08-12 väliltä, harmittaa kun itse olen aikanaan ollut osaa noista suosittelemassa ko.henkilöille. Toisaalta suolsi Opelkin kuraa vuodesta 88-01 ennen kuin myynti sakkasi. Maineen palauttaminen ollut jo toistakymmentä vuotta käynnissä ja vaikeaa on.



    Ne oli muuten Touraneita ei Touaregejä.

      
  • Audien myynnissä on nähtävissä suurta romahdusta vuoden takaisesta -52,8 joka on paljon enemmän kuin Mersulla -37,9 tai Bemarilla -8,3. Ilmeisesti ihmisten tietoisuus kasvaa vai mistä lie johtuu.



    http://www.autoalantiedotuskeskus.fi/files/511/Ensirekisteroinnit_maaliskuu_2013.pdf

      
  • Yksityishenkilön on mahdotonta tietää rikkoontumisien kokonaismäärää. Mutta jos vakuutusyhtiö evää korvaukset rikkoutumisten suureen määrään vedoten, kyseessä täytyy olla merkittävä määrä ja joka tapauksessa huolestuttava tieto, koska normaalin takuuajan loputtua korjauskustannuksista huomattava osa ellei kaikki mennee omaan piikkiin.



    Autolehdistössä näistä vioista ei ole juurikaan mainittu, lukuunottamatta Tuulilasin nettikirjoittelua jakopään ketjun ongelmista ja viimeksi DSG takaisinkutsusta. Suuri ostava yleisö on näin asiasta autuaan tietämätön. Uutenahan nämä TSI + DSGt on hienoja, ja selittää myyntimenestyksen, samoin kuin mainiot vertailutestisijoitukset. Ongelmia on ollut paljon myös aivan uusissakin 1.2 TSI koneissa eli kyseessä ei ole pelkästään alkupään TSI koneet. Uudessa Golfissahan jakopään ketju on jo korvattu hihnalla, eli ongelma pyritään jatkossa välttämään tällä tavalla.

      
  • TMU80:

    Uudessa Golfissahan jakopään ketju on jo korvattu hihnalla, eli ongelma pyritään jatkossa välttämään tällä tavalla.




    Ei voi silti kuin nauraa, että volkkarin kokoinen valmistaja ei saa jakoketjua toimimaan niin, että se kestäisi. Joudutaan palaamaan hihnaan takaisin. Volkkarin ollessa kyseessa en usko yhtään, että se hihna kestäisi sen luvatun 200tkm. Vastuutahan volkkari ei noista hihnoistakaan kanna se on varma.

      
  • Pitäisi olla keskustelun aloitus. Onko muilla kokemuksia? Meilläkin VW kyseisellä takuulla. Ei tosin maksanut mitään, mutta näyttäisi olevan yhtä tyhjän kanssa koko takuu.

      
  • Siis mikä ihmeen timanttivakuutus? Pitääkö Volkkariin ottaa erillinen vakuutus vikojen varella :sunglasses:

    En ala nyt sen enempää ruotia noita uusien Volkkarien vikoja, mutta vanhoista ei kokemukset ole kummoiset minullakaan.



      
  • Töissä tuli asia puheeksi. Kollega osti 50 tonnia ajetun Touranin DSG:llä (6v). Jo auton koeajossa vaihteisto takkuili kun lämpeni ensin. Liike vaihtoi vaihteiston ennen kaupantekoa, luultavasti tiesivät ongelmasta kun luovuttivat noin helposti. Nythän ei ole sitten tietoa kestääkö vaihtolaatikko pidempään kuin 50 tonnia.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit