Kitkarenkaat ja tärinä

9 kommenttia

Menossa toinen Volvo V70 2.5 T. Ensimmäisellä 3 talvea Nokia RSi renkailla. Jatkuva tärinä nopeusalueella 80-90 km/h, jolloin koko etupää tärisee. Ei hävinnyt useilla tasapainoituksilla eikä muillakaan huolloilla. Uudessa V70:ssa eka talvi Continentalin uudet kitkat ja sama tärinä, samoissa nopeuksissa mutta ehkä vähän lievempänä. Tulkintani on että etupää resonoi ao renkailla. Molemmissa rengaskoko 205/55 x 16 ja peltivanteet.



Onko samansuuntaisia kokemuksia ? - täriseekö nastat V70:ssa? Häviääkö tärinä aluvanteilla tai rengaskokoa tai - tyyppiä vaihtamalla?



Tuo tärinä sattuu ikävästi talvinopeusrajoitusten alueella. Pohje vipattaa..... :smile:

  
  • Omassa pelissäni oli täsmälleen sama vika samassa nopeudessa ja apu löytyi vaihtamalla vanteet.

      
  • Onko likaa, jäätä tms. kertynyt vanteisiin? Joissain autoissa on sellaiset vanteet että keräävät likaa/jäätä helposti, ja useisiin voi kertyä tietyissä olosuhteissa vaikkei niin helposti yleensä kävisi. Ei auta muu kuin irroittaa, puhdistaa ja laittaa takaisin.

      
  • Ongelma ollut renkaiden vaihdosta asti joten ei ole lika, lumi, jää tms asia. Tätä kyllä Volvo huolto ehdottanut.

      
  • Ehkä ilmanvastus saa tuossa vauhdissa Volvon rakenteet tutisemaan...

      
  • Ongelma ratkesi kiitos Euromasterin. Kahdessa neljästä Contin uusista renkaista oli pystypoikkeamaa - mitä sitten lieneekin. Tämä perussyy tärinään jota vanteen sisäpuolelle kertynyt lika voimisti. Likaa oli kertynyt noin 7000 km ajon jälkeen kohtuullisen paljon etuvanteiden sisäpuolelle.



    Nyt alla uudet Michelinin kitkat joskin suuremmat 215/55x16 kokoiset ja auto kulkee tasaisesti kuin kiskoilla.

      
  • Oli myyneet pyöreät renkaat soikeina? :innocent:

      
  • Itselläkin pahimmat tärinät on johtuneet vaurioituneista renkaista. Sitä tärinää ei tasapainottamalla pois saa.

      
  • Hyvä, että löytyi syy. Itselleni kävi jopa Michelinin kesärenkailla sama juttu. Rengasfirman kaverit sanoivat, että kun vanteella on uudesta saakka vähän heittoa ja renkaassa samoin, saattaa käydä niin, että samansuuntainen virhe tulee molemmista samaan kohtaan.



    Tämä korjataan sillä, että rengas otetaan alas vanteelta ja asennetaan esim 180 astetta eri kohtaan vanteeseen nähden ja tasapainotetaan uudelleen.



    Olen oppinut renkaanostossa sen, että pyydän tasapainottajia katsomaan pois pystyheitot.



    Millään ei näe paremmin kuin silmällä!



    :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:

      
  • Tapio Taula:



    Olen oppinut renkaanostossa sen, että pyydän tasapainottajia katsomaan pois pystyheitot.

    Millään ei näe paremmin kuin silmällä!

    :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:




    Kiva tietää, itse olen kanssa moneen otteeseen taistellut rengastärinöiden kanssa ja täytyypä laittaa vinkkisi korvan taakse.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit