S40 lämpiäminen

8 kommenttia

Meillä on uusi Volvo S40 T5 ja vanha 850T (siis matalapaineturbo).
Pitkin talvea olen kiinnittänyt huomiota siihen, että S40:n kone vaatii lämmitäkseen normaaliin käyntilämpötilaan lähes kaksinkertaisen ajomatkan verrattuna 850:een. Tarkkailua olen suorittanut samoilla reiteillä ja suunnilleen samoissa lämpötiloissa, ja tulokset ovat olleet varsin samanlaisia. Moottorit ovat suhteellisen samanlaiset lämpiämistä ajatellen. Olisiko ajatuksia, mistä moinen voisi johtua?

  
  • Lainaus:
    07.04.2006 klo 19:27 hsm kirjoitti
    Meillä on uusi Volvo S40 T5 ja vanha 850T (siis matalapaineturbo).
    Pitkin talvea olen kiinnittänyt huomiota siihen, että S40:n kone vaatii lämmitäkseen normaaliin käyntilämpötilaan lähes kaksinkertaisen ajomatkan verrattuna 850:een. Tarkkailua olen suorittanut samoilla reiteillä ja suunnilleen samoissa lämpötiloissa, ja tulokset ovat olleet varsin samanlaisia. Moottorit ovat suhteellisen samanlaiset lämpiämistä ajatellen. Olisiko ajatuksia, mistä moinen voisi johtua?


    Volvo on aina ollut siitä kiitettävä, että se lämpenee nopeasti, enkä ole pannut merkille, että tähän olisi tullut jotain muutoksia. Mutta jos todellakin tuntuu siltä, että kone lämpenee normaalia hitaammin, ei muuta kuin puhelu myyjälle ja heti, sillä jos auto tosiaankin tarvitsee lähes kaksinkertaisen ajomatkan 850:een verrattuna, siinä on todellakin jotain vikaa.

    Miten on lämpötilan laita auton sisällä, entiseen autoosi verrattuna?

      
  • Lainaus:
    07.04.2006 klo 19:27 hsm kirjoitti
    Meillä on uusi Volvo S40 T5 ja vanha 850T (siis matalapaineturbo).
    Pitkin talvea olen kiinnittänyt huomiota siihen, että S40:n kone vaatii lämmitäkseen normaaliin käyntilämpötilaan lähes kaksinkertaisen ajomatkan verrattuna 850:een.


    Softaa on päivitetty ja letkuja siirrelty takuuseen omassa, näin kertoo sumeasti paja.

    Tässä omassa s40:ssä oli ongelmana kylmäkäynnistys joka ei esilämmityksellä lähtenyt ensimmäisellä. Nyt pörähtää hienosti aina avainta kerran kääntämällä.

    Vinkumaan takuuseen vaan, joka huollossa on luettu ainakin vikakoodit/korjattu tarpellinen vaikka kuski ei vikaa olisi huomannutkaan. :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    08.04.2006 klo 09:28 EsaZX12R kirjoitti
    Lainaus:
    07.04.2006 klo 19:27 hsm kirjoitti
    Meillä on uusi Volvo S40 T5 ja vanha 850T (siis matalapaineturbo).
    Pitkin talvea olen kiinnittänyt huomiota siihen, että S40:n kone vaatii lämmitäkseen normaaliin käyntilämpötilaan lähes kaksinkertaisen ajomatkan verrattuna 850:een. Tarkkailua olen suorittanut samoilla reiteillä ja suunnilleen samoissa lämpötiloissa, ja tulokset ovat olleet varsin samanlaisia. Moottorit ovat suhteellisen samanlaiset lämpiämistä ajatellen. Olisiko ajatuksia, mistä moinen voisi johtua?


    Volvo on aina ollut siitä kiitettävä, että se lämpenee nopeasti, enkä ole pannut merkille, että tähän olisi tullut jotain muutoksia. Mutta jos todellakin tuntuu siltä, että kone lämpenee normaalia hitaammin, ei muuta kuin puhelu myyjälle ja heti, sillä jos auto tosiaankin tarvitsee lähes kaksinkertaisen ajomatkan 850:een verrattuna, siinä on todellakin jotain vikaa.

    Miten on lämpötilan laita auton sisällä, entiseen autoosi verrattuna?


    Ei sisälämpötilan kanssa ole ongelmia - kunhan kone lämpiää.

      
  • Uudemman auto/moottorimallin kuuluu kuluttaa samaan tehoon ja vääntöön verrattuna vähemmän polttoainetta kuin vanhemman, mm. pienempien päästöjen vaatimuksen takia. Pienemmän kulutuksen eli paremman hyötysuhteen takia syntyy vähemmän hukkalämpöä, eli lämpiäminen on luonnostaan hitaampaa.

    Voi siinä silti olla esim. termostaattivika: vesi kiertää kylmänäkin syyläriin tai fläkti tuulettaa kylmääkin moottoria tms.

      
  • Lainaus:
    18.04.2006 klo 21:38 mikahe kirjoitti
    Uudemman auto/moottorimallin kuuluu kuluttaa samaan tehoon ja vääntöön verrattuna vähemmän polttoainetta kuin vanhemman, mm. pienempien päästöjen vaatimuksen takia. Pienemmän kulutuksen eli paremman hyötysuhteen takia syntyy vähemmän hukkalämpöä, eli lämpiäminen on luonnostaan hitaampaa.


    Kyllä. Mutta uudemmat autot lämpeävät siitä huolimatta jopa nopeammin. Esim. oma 2.0 dieselini lämpenee yllättävän nopeasti.
    Moottori itse lämpenee varmasti joissakin tapauksessa hitaammin, verrattuna vanhempiin koneisiin, mutta tämän ansiosta koneissa on pienemmät vesikanavat ja myös veden tilavuus on varmasti pienempi jäähdyttimessä - jo tehokkaammaan sähköisen tuulettimen ansiosta.

    Voi siinä silti olla esim. termostaattivika: vesi kiertää kylmänäkin syyläriin tai fläkti tuulettaa kylmääkin moottoria tms.

    Kyllä, tämä on myös mahdollista. Siitä on tosin pitkä aika, kun olen viimeksi törmännyt termostaattivikaan.

      
  • Lainaus:
    20.04.2006 klo 18:15 EsaZX12R kirjoitti
    Lainaus:
    18.04.2006 klo 21:38 mikahe kirjoitti
    Uudemman auto/moottorimallin kuuluu kuluttaa samaan tehoon ja vääntöön verrattuna vähemmän polttoainetta kuin vanhemman, mm. pienempien päästöjen vaatimuksen takia. Pienemmän kulutuksen eli paremman hyötysuhteen takia syntyy vähemmän hukkalämpöä, eli lämpiäminen on luonnostaan hitaampaa.

    Kyllä. Mutta uudemmat autot lämpeävät siitä huolimatta jopa nopeammin. Esim. oma 2.0 dieselini lämpenee yllättävän nopeasti.


    Näin on täälläkin, uusi 2.0 bensakone lämpiää normaalilämmön alarajalle 3-4 km ajon jälkeen, vanhalla (bensavehje myös) piti ajaa lähes tuplasti, varsinkin pakkasilla oli hidas lämpiämään. Kun ajelin uudella autolla 25 asteen pakkasessa ensikertaa kylmästä ilman lohkolämmitintä käynnistäen, en ollut edes uskoa lämpömittaria - vaan uskottava oli kun lämmintä ilmaa alkoi puhaltaa sisään.


    [p128194 muokkasi tätä viestiä 20.04.2006 klo 21:19]
      
  • Kohta nämä jutut alkaa olla menneen talven lumia...
    Pomoni V70 kuulemma lämpiää hitaasti. Hänellä on ollut W124 200D aiemmin ja on edelleen -90 Sunny jotka lämpiää selvästi nopeammin. Termostaatti on vaihdettu, mutta ei ollut vaikutusta.
    2.0D lämpiää nopeasti samasta syystä kuin oma D5 eli polttoainetoiminen lisälämppäri lämmittää koneen niin nopeasti että 1km ajon jälken puhaltaa lämmintä.
    Meillä on myös 850 joka lämpiää todella nopsaan.

      
  • Lainaus:
    20.04.2006 klo 21:18 p128194 kirjoitti
    Näin on täälläkin, uusi 2.0 bensakone lämpiää normaalilämmön alarajalle 3-4 km ajon jälkeen, vanhalla (bensavehje myös) piti ajaa lähes tuplasti, varsinkin pakkasilla oli hidas lämpiämään.


    Näin se on tässäkin tapauksessa, mutta täsmälleen päinvastoin.
    Kaupunkiajoa vanhalla 850:llä 3-4 km pääväylillä 0-10 asteen pakkasesta lähdettynä ja s40:llä lähes tuplat, eikä T5:n kulutus edes oleellisesti pienempi ole.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit