Turhuutta hypriitit

16 kommenttia

Hei



Omistin Opel Kadetin vm 73. Muistaakseni sen omamassa tyhjänä oli n 750 kg, ja se oli ihan keskikokoinen viiden hengen auto tuolloin. Sepä kulutti vähän pensaa!



No, nykyään kehitellään kaikenlaisia hypriiti-ratkaisuja ynnä muuta humpuukia polttonesteen kulungin vähentämiseksi. Kalliita ovat nykyratkaisut. Sitäpaitsi nykyajan pikkuautokin painaa tyhjänä tonnin!



Olen keksinyt: tehdään seitkytluvun korimentaliteetilla kevyt viiden hengen auto, 750 kg. Laitetaan siihen nykyajan bensamoottori. Korin muoto lainataan suoraan esim. 80-90-lukujen audeista tai wv jetasta, olivat erittäin aerodynamiittisia autoja, pieni ilmanvastuskerroin. Näin aikaansaatuun autoon pannaan nopeudenrajoitin kaheksaankymppiin.



Veikkaan, että tämmöinen auto olisi paljon halvempi kuin hypriitit ja se pääsisi ihan yhtä pieniin kulutuslukemiin. Nopeudenrajoitus ei käytännössä hidastaisi liikennevirtaa. Mitään uutta ei tarvitsisi keksiä, tarvittavat ratkaisut ovat jo olemassa.



  
  • 70-luvun tekniikalla autosta tulisi niin huono, ettei kovin moni sellaista huolisi mistään hinnasta. Nykyisellä mitta-asteikolla 70-luvun Kadettin sisätilat eivät ole lähelläkään keskikokoista viiden hengen autoa. Sitä voi täysin verrata pikkuautoihin. Nykypäivän pikkuautot ovat myös keveitä ja taloudellisia. Ne ovat myös monissa ominaisuuksiissa ylivertaisia 70-luvun Kadettiin verrattuna.

      
  • Omistin Escortin 1,3 59 hv kent vm. 73. Öljyvaihtoväli 5000 km kuten taisi olla katkojan kärkienkin. Tulpat vaihdettiin yhtämittaa nykymittapuun mukaan ja myrkyllistä usvaa tuli auton käydessä kokoajan putkesta. Mittasin kulutusta joka tankillisella n. 5 vuoden ajan 80-luvun alkupuolen. Kulutus oli maantiellä pienimmillään kesällä 7,5 l/100km ja talvella kaupungissa 11 - 12 l/100km. Se niistä vähän kuluttavista 70-luvun autoista. Huippunopeus oli vähän alle 140 ja jo 120 km/h oli melkoista kiusaamista.

    Ei ollut

    - turvakoria

    - ilmastointia

    - ABS-jarruja

    - takajalkatilan suuttimia lämmittimessä

    - penkinlämmitintä

    -säädettävää rattia

    -penkki liikkui vain eteen ja taakse

    -sähköisen "pissapojan" moottorin laitoin itse, kun alkuperäinen oli jalkapumppu.

    -virranjakajan ympärille piti rakentaa roiskesuoja, ettei auto sammunut lätäkön yli ajettaessa

    -...





      
  • NHB:

    Nykyisellä mitta-asteikolla 70-luvun Kadettin sisätilat eivät ole lähelläkään keskikokoista viiden hengen autoa. Sitä voi täysin verrata pikkuautoihin.




    Kovin vähän B-Kadettin kanssa vertailukelpoisia autoja markkinoilta enää löytyy, kun leveyttä on pikkuautoissakin helposti 15 cm enemmän. Monesti korkeuttakin 10 cm.



    Pituus 4182 mm

    Leveys 1614 mm

    Korkeus 1400 mm

      
  • Heikko provo. Suoli24:lle siitä, hus!

      
  • hei



    Otetaanpa uusiksi ja unohetaan seitkytluvun kadetti.



    Väitetään, että hybridi-auto-tekniikalla pyritään pieniin CO2-päästöihin eli pieneen polttonesteen kulutukseen. Tekniikka on kallista, mutkallista ja keskeneräistä. Henkilöauton kulutus saadaan näillä vanhoilla konsteilla halvemmalla ihan yhtä pieneksi:



    1. vähennetään auton painoa

    2. pienennetään ilmanvastus parhaiden 80-luvun audien tasolle (tai sitäkin pienemmäksi tekemällä autosta kapeampi ohentamalla auton kylkirakenteita)

    3. kapeammat renkaat

    4. nopeudenrajoitin kaheksaan kymppiin

    5. minimmoidaan vastukset, mm: takaveto, moottori taakse, tyydytään neljään vaihteeseen...





    Eikä näitäkään keinoja tarvita: taloudellisuusajokisoissa päästään hybriditason kulutuslukemiin normaaliautoilla, normaalinopeuksilla: pelkkä henkilökohtaisen korvaväli-ajotietokoneen päivitys riittää.

      
  • mikapee:


    5. minimmoidaan vastukset, mm: takaveto, moottori taakse, tyydytään neljään vaihteeseen...


    Vähemmät vaihteet nyt eivät ainakaan taloudellisuutta paranna. Taloudellisuus taitaa olla yksi suurimpia syitä vaihteiden määrän lisäämiselle. Tietenkin jos nopeus rajoitettaisiin ehdottamaasi lukemaan, niin silloin vaihteita tarvittaisiin vähemmän.

      
  • Painon säästöön tietysti pyritään jossain määrin jo nyt, mutta kylkien ohentaminen taitaisi kaatua turvallisuustavoitteisiin.



    Ehkä kuitenkin on uskottava, että kun monikansallisten firmojen t&k-osaston porukka tekee töitä kulutuksen vähentämiseksi miljoonabudjetein, ei ratkaisuja ongelmiin löydy TM:n nettipalstalta.

      
  • Sen verran oon insnööritouhun kanssa ollut tekemisissä, että väitän, että kulutustavaratuotannossa ei pyritä tuottamaan mahdollisimman järkeviä tuotteita, vaan mahdollisimman hyvin kaupaksi meneviä tuotteita. Hypriitit ovat nyt muoti-ilmiö, joten niitä tehtaillaan.



    Sen sijaan, kun suunnitellaan teollisuuden käyttöön tavaraa, niin sen on oltava järkevää ja taloudellista; näissä kahdessa suunnittelutyössä on selvä ero.

      
  • Olen aikoinani omistanut tuollaisen C-Kadetin vuodelta 1978, jolla painoa oli noin <800kg. Bensiiniä kului matka-ajossa noin 8,5 litraa sadalla.



    Nykyinen puolitoistatonninen automaatti-bensa-tila-autoni vie vastaavassa ajossa 6,5 litraa sadalla. Uskon myös, että hybridillä päästään paljon tuon alle, eli kyllä jotakin kehitystä on ehkä tapahtunut.



    PS. Kadetti oli kyllä varsin kevytrakenteinen. Kerran sain Nissan Sunnyn perääni. Kadetti lyheni lähes puoli metriä, Nissanista halkesivat lampunpesimien akselien ruuvien päissä olevat pienet muoviset suojakupit. Mitään muuta näkyvää siihen ei tullut. Eikä 80-luvun Nissanitkaan varmaan vielä niitä kaikkein vahvimpia autoja olleet.

      
  • Siis mitä ei pidä uskoa? Ihmiset eivät halua aajaa olemattomalla passiivisella turvallisuudella varusteilla epämukavila ja ahtailla autoilla. Siksi tuollainen 70-luvun katiska huono idea.



    Audi A2 oli auto, joka oli kevyt, aerodynaaminen ja taloudellinen. Tämän lisäksi auto täytti nykypäivän vaatimukset.

      
  • mikapee:

    Sen verran oon insnööritouhun kanssa ollut tekemisissä, että väitän, että kulutustavaratuotannossa ei pyritä tuottamaan mahdollisimman järkeviä tuotteita, vaan mahdollisimman hyvin kaupaksi meneviä tuotteita. Hypriitit ovat nyt muoti-ilmiö, joten niitä tehtaillaan.

    Sen sijaan, kun suunnitellaan teollisuuden käyttöön tavaraa, niin sen on oltava järkevää ja taloudellista; näissä kahdessa suunnittelutyössä on selvä ero.




    Teollisuuden ja kuluttajien käyttöön suunnitelluissa tuotteissa on yksi yhteinen nimittäjä: Molemmat pitää olla mahdollisimman hyvin kaupaksi meneviä. Hinta/laatu-suhde on oleellinen tekijä, kun tuotetta koitetaan saada kaupaksi.



    Autoihin liittyy aina tunnetta, joten puhtaasti järkiperustein (?) ei autoa kannata valmistaa. Tunnepuolen asiat ovat autoissa ominaisuuksia, joiden merkitystä kuluttaja arvioi valmiudellaan maksaa tuotteesta.



    Mutta hybridejä en nimittäisi muodiksi, vaan välivaiheeksi matkalla edistyksellisempään tekniikkaan.

      
  • hybridiversiona kuluttaa n.8-9 l/100km. audi a4 kokoluokan diesel kuluttaa n.5 l/100km. mahdollisena hybridiversiona kulutus jäisi varmaan alle 3 l/100 .olen vakuuttunut, että niitä kansa ostaisi, jos haluttaisiin tehdä sellaisia. (Ladattavan hybridin kulutus ois varmaan 2).Sitikka on jo tehnyt C4 dieselhybridin, mutta jostain syystä panttaa sitä.

      
  • vvv-e-li:

    Sitikka on jo tehnyt C4 dieselhybridin, mutta jostain syystä panttaa sitä.


    PSA:n (Peugeot-Citroen) HYbrid4:n sähkömoottori kun asennetaan taka-akseliston yhteyteen on se helppo laittaa useampaankin eri malliin, ei kuitenkaan tulla laittamaan ainakaan lähivuosina pienempiin malleihin.

    Ensi vuonna tulee ensin 3008, sitten loppuvuodesta DS5 ja vuonna 2012 tulee 508 (mahdollisesti jo ensi vuonna) ja sen jälkeen todennäkoisesti C4/DS4.



    HYbrid4-video

      
  • Meidän yhdellä nykyisellä 5-hengen pensakulkineella on mahdollista ajaa maantiellä alle 6 kesällä ja alle 6,5 talvella jota paljoa vähemmällä ei hybriditkään pitkästä maantieajosta selviä?

    Tuo vanha Kadetti oli korkeintaan 4-hengen auto nykyisiin 5-hengen autoihin verrattuna? :wave:

      
  • Juu, kullä nykyinen VW-konsernin valmistama kulkineeni 125 kW koneineen on ihan p:ska. Se lämpiää hitaasti eikä kone kestä pakkasta. Toista oli ensimmäinnen autoni Lada 1200L, joka ei koskaan hyytynyt pakkasessa ja joka oli lämmin. Ja mitä 5-paikkaisuuteen tulee, niin se on minulle turhuuksien turhuutta. Takapenkillä ei ole enää vuosiin istunut ketään. Useimmiten riittäisi 1-paikkainen auto. Silloin kun on akan kanssa väleissä, olisi 2-paikkaisuudesta hyötyä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit