Renkaanvaihto-gallup

41 kommenttia
«1

Pannaan nyt tällainen ajankohtainen kysely. Eli vaihdatko itse renkaat ja lyhyt perustelu ?

HäRVeli vaihtaa aina itse. Siitä on tullut eräänlainen mies-auto-tapahtuma joka hartaudella vietetään autotallin kätköissä ja kaikessa rauhassa :smile: .

Perusteluna se että samalla katselen silmämääräisesti jarruletkut, jarrulevyt, jarrupalat ja muut mitä helposti pystyy tarkastamaan renkaan ollessa pois. Lisäksi olen aina sanonut että tienpäällä rengasrikon sattuessa itse kiristetyt (tippa rasvaa pultinkantaan renkaan vaihdon yhteydessä) pyörät saa ainakin irti ja uutta tilalle.

Jaa niin...A-S :n ei välttämättä tarvi vastata kun en tiedä oliko sulla koko tarven ne kesärenkaat :smile: ...vitsi, vitsi:

Itse vaihdan kesärenkaat ensi lauantaina...kesäkelit haisee jo nenään.

  
  • Itse vaihdan renkaat, tai oikeastaan ne tuli jo vaihdettua viime perjantaina.

    Se on sitä rentoutumista parhaimmillaan, siinä katoaa muu maailma ajatuksista kokonaan. On vain auto, renkaat ja minä.

    Tuleehan siinä sitten ne iskarit ja jarrupalatkin katsottua.

      
  • Itsehän nuo on tullut aina vaihdettua ja perusteluna: Miksi maksaa noin helposta hommasta muille? Se on vaan laiskuutta jos rengasliikkeessä vaihdattaa.

      
  • Taitaa olla niin, että tällä palstalla kaikki vaihtavat itse. Niin minäkin. Eipä olisi järkeä antaa muiden sitä tehdä, kun itselläkin on mahdollisuus. Tuskin aikaakaan säästyisi, jos pakkaisi ensin renkaat autoon, ajaisi rengasliikkeeseen, siellä vaihto, sitten takaisin kotiin ja kuorman purkaminen.

    Rengasliikkeiden testien perusteellakaan ei taida olla syytä tehdä ylimääräisiä retkiä sinne, jotta saisi vanteet kolhittua ja mutterit liian kireälle. Itse kiristän vanteet momenttiavaimella.

      
  • Jo vain ne vaihdetaan itse, ja saapi tutkiskella ripustuksia ym. samalla. Tosin tässä Quattrossa oli valmiiksi kesärenkaat kun seissyt talven tallissa ja seisoo edelleen siirtokilvillä nyt omassa tallissani. On vähän ajatuksia sen suhteen kun niin edullisesti sain, josko, ehkä, käväisisin Saksassa koska vaihdossa saan siitä enemmän kuin mitä täällä maksoin! € 3500 on kuvien perusteella luvattu enemmän, joten tenkka pååta riittää ja toistaiseksi sähköpostia ja kuvia tulee ja menee.

      
  • Meillä on aina toinen rengassarja säilytyksessä rengasliikkessä.

    Buukkaan aina päivän ekan vaihtoajan ja ajan hallille vaihtoon, näin ei ole tungosta eikä väkisin päivän mittaan tulevaa jonoa. Hyvin on aina toimitut. Ei tartte itte pessä, puljata ja varastoida kun on kaksi autoa.

    Ainoo miinus on että joutuu heräämään aamulla ajoissa...

      
  • Itse vaihdan, sekä omaan että vaimon autoon. En kyllä hommasta erityisesti (enää) pidä, mutta on se itse vaihto silti nopeampi ja vaivattomampi kuin kuin käydä jonottamassa rengasliikkeessä tai varailla aikaa vaihtoon. Myös saa vaihtaa just silloin itse parhaaksi näkee ja samalla tutkia jarrupalat, -letkut, suojakumit, ripustukset jne. Saa myös rengaspaineet samalla kuntoon, rengaslikkeen jäljiltähän ne eivät ole lähelläkään.

      
  • Itsehän ne on vaihdettu ja tosiaan tuskin kukaan tämän palstan kirjoittajista niitä vie liikkeeseen vaihdettaviksi, ainoastaan olosuhteiden pakosta kuten tuossa edellä mainittiin. Jos tänne tekisi äänestyksen lempiharrastuksesta, autoilu varmaan saisi jokaisen äänen.
    :wink:

      
  • Itse vaihdan, käy samalla kuntosalista (maasturin renkaat vanteineen n. 30 - 40 Kg kappale).

    Tuleepa vilkaistua samalla jarrut ja vähän alustaakin. Samalla tulee varastoon menevät pyörätkin pestyä. Jotenkin parin tunnin jonottaminen rengasliikkeeseen vaihtosesongin aikaan tuntuu vieraalta.

    [Zilo muokkasi tätä viestiä 08.04.2005 klo 07:58]
      
  • Koska kaikki tuntuvat olevan aiheesta yksimielisiä, lienee paikallaan vaihtaa topiccia. Mikä on siis kulutuspinnan mataluus, jonka takia hylkäät renkaat?

    Minä olen joissakin asioissa kitsaana henkilönä päättänyt ajaa tästä lähtien renkaat aivan loppuun. Sileä ja kovettunut kumi antaa alimman mahdollisen vierintävastuksen, mikä tuo lisäksi säästöä polttoainekuluissa. Sateella ajo on mannaa, kun etupää nousee plaaniin, mikä pienentää renkaan kulumista ja rengasmelua. Talvella sohjossa ajo antaa lisäksi mahdollisuuden tutustua vaihtoehtoisiin reittivalintoihin, joita ei normaalisti tule käyttäneeksi.

      
  • Omani vaihdatutin tutun pajalla. Lähinnä siksi, kun piti vaihtaa myös vanteet samalla.
    Muuten olisi varmaan mennyt kotivoimin.

      
  • Itseppä nuo tulee vaihdettua. Jos uusia renkaita pitää ostaa, teen sen hyvissä ajoin ennen kesä-/talvirengaskautta, riippuen kummat renkaat menevät vaihtoon. Ennen sesonkia jonot ovat pienet ja saatavuus hyvä.

      
  • Ihan vain kuntoilun takia vaihdan itse, mutta vain silloin kun uskon, ettei tarvitse tasapainottaa. Kun ajelee leasing-autolla, ei tietenkään renkaiden vaihdosta ja tasapainotuksesta tarvitse maksaa erikseen, mutta on siinä kieltämättä vaivaa lastata renkaat tavarasäiliöön ja taas takaisin varastoon.

      
  • Ite vaihdan. Säästää pitemmän päälle piiitkän pennin.
    Silloin en tietenkään vaihda itse jos ostan uudet...

      
  • Ihan itte vaihdoin perjantai-iltana molempiin autoihin. Kuten aina ennenkin. Syinä jokseenkin kaikki edellä mainitut.

    Lisäkysymys galluppiin: oletko koskaan tarkistanut pulttien/mutterien kireyden 100-150 km:n ajon jälkeen, kuten kunnon autoilijan kuuluu tehdä? Omasta puolestani vastaan, etten ikinä.

    Paikallisen ilmaislehdykän jutussa rengasliikkeen pojat neuvoivat, ettei kannata laittaa öljyä tai vaseliinia kierteisiin. Saattaa nimittäin palaa kiinni vanteen kuumentuessa kunnon jarrutuksessa. Jos jotain tököttiä haluaa käyttää, niin tervaa suosittelivat. Enpä taida sitäkään kokeilla, kun homma on aina onnistunut lisäaineitta.

    [nimim Erkki muokkasi tätä viestiä 10.04.2005 klo 14:09]
      
  • Lainaus:
    10.04.2005 klo 14:09 nimim Erkki kirjoitti
    Lisäkysymys galluppiin: oletko koskaan tarkistanut pulttien/mutterien kireyden 100-150 km:n ajon jälkeen, kuten kunnon autoilijan kuuluu tehdä? Omasta puolestani vastaan, etten ikinä.

    Paikallisen ilmaislehdykän jutussa rengasliikkeen pojat neuvoivat, ettei kannata laittaa öljyä tai vaseliinia kierteisiin. Saattaa nimittäin palaa kiinni vanteen kuumentuessa kunnon jarrutuksessa. Jos jotain tököttiä haluaa käyttää, niin tervaa suosittelivat. Enpä taida sitäkään kokeilla, kun homma on aina onnistunut lisäaineitta.


    Kiristyksen tarkistusta neuvotaan tekemään kevytmetallivanteille. Itse olen joskus tarkistellut peltivanteiden pulttien kireyksiä, mutta turhaan.

    Kerran eräälle naapurille sattui niin, että Nissan Patroliin oli vaihdettu renkaat liikkeessä. Myöhemmin ajon aikana meno alkoi tuntua huteralta, ja ainakin yhden (en muista, oliko useamman) pyörän pultit olivat löystyneet. Kiristyksen jälkeen matka saattoi jatkua, mutta teräsvanteet menivät vaihtoon. Ilmeisesti ammattimaisessakin toiminnassa on virhemahdollisuutena joko vetää pultit ylikireälle tai jättää löysälle.

    Enpä oikein usko, että jarrutuksessa on mahdollista kuumentaa vanteita. Mutta itsellä on parissa autossa käynyt niin, että jarrujen (tiesuolan yms. p-kan ja vähäisen käytön takia paikkojen jumiutuminen ja sitä kautta) laahaaminen on aiheuttanut vanteiden melkomoisen lämpiämisen. Tällöin voi varmaan pulttien rasvatkin kärähtää.

    Jos kuulee levyjarrujen vähänkään laahaavan, niin on parasta hetimmiten hoitaa niiden puhdistuksen ja herkistelyt kuntoon. Muussa tapauksessa voi olla kuluneiden ja kieroutuneiden levyjen sekä jarrupalojen vaihto edessä.

    PS. Tänään tuntui olevan ainakin Tampereella renkaidenvaihtosesonki ylimmillään.

      
  • "Lisäkysymys galluppiin: oletko koskaan tarkistanut pulttien/mutterien kireyden 100-150 km:n ajon jälkeen, kuten kunnon autoilijan kuuluu tehdä? Omasta puolestani vastaan, etten ikinä."

    Aina. Ja joka kerta ovat kiristyneet. Vaikea sanoa olisivatko irronneet ilman jälkikiristystä, mutta onpahan sekin tarkastettu. Jälkikiristyshän kuuluisi tehdä niin moneen kertaan, ettei pultit enää liiku viimeisellä kiristyskerralla.

    "Paikallisen ilmaislehdykän jutussa rengasliikkeen pojat neuvoivat, ettei kannata laittaa öljyä tai vaseliinia kierteisiin. Saattaa nimittäin palaa kiinni vanteen kuumentuessa kunnon jarrutuksessa. Jos jotain tököttiä haluaa käyttää, niin tervaa suosittelivat. Enpä taida sitäkään kokeilla, kun homma on aina onnistunut lisäaineitta."

    Öljyä kierteisiin ja tervaa tai kuparitahnaa vanteen ja navan väliin jos haluaa. Terva kierteissä aiheuttaa pulttien löystymisen useaan otteeseen, jälkikiristyksestä huolimatta. Itselläni öljy ei ole ikinä palanut kiinni, taitaa olla lähinnä kilpa-autojen ongelmia.

      
  • "Kerran eräälle naapurille sattui niin, että Nissan Patroliin oli vaihdettu renkaat liikkeessä. Myöhemmin ajon aikana meno alkoi tuntua huteralta, ja ainakin yhden (en muista, oliko useamman) pyörän pultit olivat löystyneet. Kiristyksen jälkeen matka saattoi jatkua, mutta teräsvanteet menivät vaihtoon. Ilmeisesti ammattimaisessakin toiminnassa on virhemahdollisuutena joko vetää pultit ylikireälle tai jättää löysälle.

    Toiset autot ovat tarkkoja momenteista, myös peltivanteiden kanssa. Esim. Toyota RAV4:n peltivanne kuuluu kiristää muistaakseni 130Nm kireyteen. Merkkiliikkeessä peloteltiin, että muutamasta olisi pyörät irronneet kun momentti on ollut väärin.

      
  • Rengasliike vaihtaa. Syy : miksi hikoilla ja liata käsiään itse, kun homman hoitaa kohtuukorvauksella rengasmieskin.

    Katsotaan nyt, koska sitten varaan ajan kumien vaihtoon. Eipä sillä nyt vielä kiirettä ole, takatalvi tulee kuitenkin, ja ainakin yöpakkasia vielä riittää, joten liukasta voi aamulla olla.

      
  • Minäkin aion vaihtaa itse, saapihan taas kerrostalon pihapiiri vähän teatteria, kun omaan hieman näitä fyysisiä rajoitteita, aikaa siinä taas menee, mutta menkööt.
    Olen joskus käyttänyt rengasliikkeen palveluita, siellä tuntuu monesti näin sesonkiaikana olevan hermot aika kuralla, ja siinä hepakaassa usein katkeilee kapseleitten kynnet ja saa olla seuraavana päivänä merkkiliikkeessä tilaamassa uusia kapseita, kun entiset ovat lentäneet lepikkoon ja nehän ole edes mitään halpoja.

      
  • Tmu vaihtaa itse. Ajattelin Vappuna pitää kevätsiivouksen. Perinteisesti renkaanvaihto, moskat pois kuraläpistä ja lokeroista sekä kunnollinen ulkopesu ja sisäsiivous.

    Täytyypä testailla kuparitahnaa, kun vanteita saa nyt riuhtoa irti oikein voiman kanssa.

    :confused:

      
  • Tosimiehet vaihtaa itse, hienohelmat ja olevinaan liian kiireiset vaihdattaa liikkeessä !!!

      
  • No niin...renkaat tuli eilen vaihdettua.
    Täällähän tuntuu olevan valtaosin omatoimista porukkaa...hyvä hyvä.
    Tulee samalla katsastettua iskarin juuret sun muut.

    Tuo rasva muttereihin. Itse käytän hiukan laakerirasvaa eikä ole tarvinut pelätä pohjaanpalamista. Jos lithiumrasva pultinjuuressa kärähtää niin johan sitten pyörän laakeritkin on kovilla :smile:

    Tuo 100-150 km kireystarkastus on kyllä suositeltavaa, tosin jää kyllä meikäläiseltäkin yleensä tekemättä. Eikä pulteissa ole ollut liikoja löysää. Mielestäni puhtaus on a ja o, jos vanteen väliin tai mutterikannan alle jää likaa, pultit voi löystyä.

    Jaa, joku kyseli renkaan kuluneisuudesta. Mielestäni auton tärkein turvavaruste (jopa ESP:tä tärkeämpi) on ne neljä miehen kämmenen kokoista jälkeä, jolla auto nojaa tietä vasten. Siksi luotan vain renkaaseen jossa on riittävästi urasyvyyttä.

    Kesärenkaita alan katsella uusiksi yleensä kun pintaa on alle 3mm ja talvirenkaita jos urasyvyys on alle 5 mm. Kuluneet renkaat ovat epämukavat ajaa, meluisat ja turvattomat huonoissa oloissa. Itseäni ei kiinnosta leikkiä slikseillä.

      
  • Lainaus:
    10.04.2005 klo 15:40 Luu5 kirjoitti
    Toiset autot ovat tarkkoja momenteista, myös peltivanteiden kanssa. Esim. Toyota RAV4:n peltivanne kuuluu kiristää muistaakseni 130Nm kireyteen. Merkkiliikkeessä peloteltiin, että muutamasta olisi pyörät irronneet kun momentti on ollut väärin.

    Jos ei ole varma momentista henkilöauton vanteen kireydestä, pätee nyrkkisääntönä 80 Nm, ellei ohjekirja tai muu varma tieto kerro muuta. (Sylinterikansi on useimmissa h-autoissa siinä 90Nm)

    Jos avatessasi kuluu kunnon narahdus, eikä aukea käsin vaan jalalla polkaistuna, tai 1 m vääntimellä, kyllä silloin on vaarana pultin katkeaminen ja miksei koko vanteen irtoaminen. Silloin se on ollut niin tiukoilla, että teräksen lujuus jo kärsii ja joko pultit tai itse satulan kiinnitykset ovat erittäin kovilla ja ehkä haurastuneet.

      
  • Lainaus:
    10.04.2005 klo 22:30 SixPack kirjoitti
    Lainaus:
    10.04.2005 klo 15:40 Luu5 kirjoitti
    Toiset autot ovat tarkkoja momenteista, myös peltivanteiden kanssa. Esim. Toyota RAV4:n peltivanne kuuluu kiristää muistaakseni 130Nm kireyteen. Merkkiliikkeessä peloteltiin, että muutamasta olisi pyörät irronneet kun momentti on ollut väärin.


    Jos ei ole varma momentista henkilöauton vanteen kireydestä, pätee nyrkkisääntönä 80 Nm, ellei ohjekirja tai muu varma tieto kerro muuta. (Sylinterikansi on useimmissa h-autoissa siinä 90Nm)

    Jos avatessasi kuluu kunnon narahdus, eikä aukea käsin vaan jalalla polkaistuna, tai 1 m vääntimellä, kyllä silloin on vaarana pultin katkeaminen ja miksei koko vanteen irtoaminen. Silloin se on ollut niin tiukoilla, että teräksen lujuus jo kärsii ja joko pultit tai itse satulan kiinnitykset ovat erittäin kovilla ja ehkä haurastuneet.


    VW suosittaa peltivanteilleen 120 Nm. Alut kaiketin pitäisi kiristää 80-90 Nm. Ei muuten ole paljon, normaalilla rengasavaimella kiristää helposti yli tuon 120 Nm:n.

    [jalkkis muokkasi tätä viestiä 11.04.2005 klo 11:57]
      
  • Pyöränpulteita on syytä pyyhkiä ylimääräiset liat ja rasvat pois, ja asennettaessa jokaiseen pulttiin on syytä laittaa tippa öljyä tai vaseliinia, tämä siksi ettei oikeaa momenttia saavuteta jos momentti hukkuu kitkan voittamiseen, ja myös siksi ettei mutterit tai pultit ruostu ja avatessa vahingoita kierteitä. Olen kuullut monen sanovan ettei pultteja saa rasvata, joka on totaalisen väärä käsitys.
    Alumiinivanteet olisi myös syytä kiristää momenttiavaimella, siis silloin kun homma hoidetaan taiteen sääntöjen mukaan!
    Omassa autossa aluvanteiden momentti on 110 nm ja jälkikiristys on syytä tehdä 150-200km jälkeen.

      
  • Lainaus:
    11.04.2005 klo 15:09 misar kirjoitti
    tämä siksi ettei oikeaa momenttia saavuteta jos momentti hukkuu kitkan voittamiseen


    Koskee varmaan lähinnä momenttiavaimen käyttöä? Liian suuri kiristysmomentti taitaa kuitenkin olla liian vähäistä yleisempi virhe. Itselläni on momentinrajoittimena Bilteman ristikkoavain, jolla en ole saanut rasvaamattomia pultteja tahi muttereita niin tiukkaan, etteivätkö olisi samalla avaimella auenneetkin. Eivät ole toisaalta löystyneetkään jälkitarkastuksen laiminlyönnistä huolimatta.

      
  • Lainaus:
    11.04.2005 klo 15:50 nimim Erkki kirjoitti
    Lainaus:
    11.04.2005 klo 15:09 misar kirjoitti
    tämä siksi ettei oikeaa momenttia saavuteta jos momentti hukkuu kitkan voittamiseen


    Koskee varmaan lähinnä momenttiavaimen käyttöä? Liian suuri kiristysmomentti taitaa kuitenkin olla liian vähäistä yleisempi virhe. Itselläni on momentinrajoittimena Bilteman ristikkoavain, jolla en ole saanut rasvaamattomia pultteja tahi muttereita niin tiukkaan, etteivätkö olisi samalla avaimella auenneetkin. Eivät ole toisaalta löystyneetkään jälkitarkastuksen laiminlyönnistä huolimatta.


    Liian suuri momentti tuhoaa alumiinivanteiden kartion, sen takia ne aina pitäisi kiristää momenttiavaimella, jotta saavutetaan oikea kiristys pulttien pitää! olla puhtaat ja rasvatut, muuten voi käydä niin että pultit ovat momentissa mutta vanteet löysällä.
    Likaisia ja ruosteisia pultteja avattaessa kierre vahingoittuu ja väljentyy ja kiristäminen ei jatkossa välttämättä onnistu oikealle momentille.
    Nyt varmaan moni ajattelee että ruosteinen pultti pysyy paremmin kiinni, asia on todellisuudessa aivan päinvastoin.
    En muuten usko monella rengaskorjaamolla olevan edes alkeellista ammattitaitoa, puhumattakaan että käyttäisivät oikeita työmenetelmiä, vai oletteko aina nähneet alumiinivanteet kiristettävän momenttiavaimella?

      
  • Olen nähnyt rengasliikkeessä käytettävän momenttiavainta tasan kerran. Tapahtui v. 1992 Itävallassa, kun kävin tasapainotuttamassa renkaat reissun päällä. Kaverit hämmästelivät kovin Nokia-renkaita, heille merkki oli tuolloin teeveenä tuttu.

      
  • Lainaus:
    12.04.2005 klo 08:57 nimim Erkki kirjoitti
    Olen nähnyt rengasliikkeessä käytettävän momenttiavainta tasan kerran. Tapahtui v. 1992 Itävallassa, kun kävin tasapainotuttamassa renkaat reissun päällä. Kaverit hämmästelivät kovin Nokia-renkaita, heille merkki oli tuolloin teeveenä tuttu.

    Rengasliikkeissä on käytössä nk. "pulttipyssy", jossa on kiristysmomentin säätö. Muistaisivat vain käyttää sitä.

      
  • Pulttipistoolin momentinsäätö on hyvin suurpiirteinen, jos sitä nyt edes momentisäädöksi voi kutsua, yleensä kokemattomalla käyttäjällä pultit venyvät ja vahingoittuvat katkeaminenkin on helposti lähellä. Ammattilaisen tunnistaa siitä että hän vetää pienellä säädöllä vanteen kiinni ja tekee loppukiristyksen ristikkoavaimella, harva näistäkään käyttää momenttiavainta, ehkä joskus aluvanteissa.
    Rengasliikkeet yleensä palkkaavat kausiapua pystymetsästä ja jälki tuppaa olemaan sen mukaista!

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit