Renkaanvaihto-gallup

41 kommenttia
2»
  • Katselin töissä pientä pulttipyssyä, jossa on momentinsäätö. Pienimmällä asetuksella kiristysmomentti oli 650Nm. Samanlaisia tai vastaavia laitteita näyttävän käyttävän rengasliikkeissä.

    Joskus ainakin rengasliikkeissä oli käytössä momenttisauvoja. Sauvaa käytettiin pulttipyssyn kanssa hylsyn ja jatkovarren asemasta. Sauvan tarkoitus oli estää pulttien liiallinen kiristyminen. Epäilen koko hommaa, sillä tuo sauvalajitelman (n. 10 sauvaa) osat eivät ulkoisesti eronneet toisistaan muutoin kuin värin osalta.

    Itselleni rengaskauppias suositteli momentiksi 140-160Nm. Autona Rellu ja vanteena Alessio. Käyttöohjeesta löyty peltivanteelle momentiksi 110Nm.

      
  • Itse olen vaihtanut.

    Kuinka on puhdistatteko
    renkaiden väleistä kivet
    pois?
    Yhden talven ajetuissa
    Michelineissä oli hirveä määrä sepeliä mukana.
    Noilla kivimäärillä ei renkaita ainakaan saisi
    tasapainotettua.

      
  • Kivenpoisto on yleensä rajoittunut isoimpiin lohkareisiin, ei suorituksen siinä vaiheessa enää viitsi alkaa nykertää. Tänä kevään hokasin katuharjan yllättävän tehokkaaksi kivenpoistovälineeksi: tarkoitus oli putsata märkään pintaan tarttunut hiekka, mutta suuri osa lamelleihin juuttuneista kivistäkin lähti.

      
  • Itse vaihdoin 2.4. Miksi kuskata renkaita edestakaisin johonkin vaihdatukseen? Kun vielä työ liikkeissä on usein (kiireen takia?) ala-arvoista; kolhitaan vanteita ja lyödään pultit aivan liian tiukkaan.

    Renkaat tulee kyllä käytettyä finanssisyistä loppuun, eli sakkorajalle. Uudet kesäpinnat maksaa yli 1000€ kierros. Vesikelillä on tietysti ajeltava varovammin, mutta ei ongelmaa, kunhan vain tietää renkaiden kunnon.

    Talvirenkaat tulee ehkä vaihdettua ennen 3 mm:n minimiä, tai sitten ajaa keväällä ne loppuun.

      
  • Ite tulee vaihdettua, koska on hyvät puitteet siihen. Meillä on paloasemalla hyvä vaihtaa renkaat. Sieltä löytyy rengaspyssyt, hallitunkit, paineilmaa ja pesuvehkeet, sekä säilytystilat renkaille. On tullut vaihdettua tänä keväänä jo neljään autoon renkaat.

      
  • Itsehän ne renkaat vaihdetaan. Kuuluu ilmeisesti suomalaisen miehen geeneihin tuo renkaanvaihtovietti.

    Mutta aihetta sivuten: Vaihdatko etu- ja takarenkaita keskenään vuorovuosin ja miksi tai miksi et?

    Itse ajan etuvetoisella autolla, jossa eturenkaat kuluvat hieman nopeammin ja kun laitan aina paremmat renkaat eteen, ne ovat suurimman osan vuotta varsin tasaväkiset takarenkaiden kanssa.

      
  • Lainaus:
    20.04.2005 klo 10:46 Rattimies kirjoitti
    ...Mutta aihetta sivuten: Vaihdatko etu- ja takarenkaita keskenään vuorovuosin ja miksi tai miksi et?

    Itse ajan etuvetoisella autolla, jossa eturenkaat kuluvat hieman nopeammin ja kun laitan aina paremmat renkaat eteen, ne ovat suurimman osan vuotta varsin tasaväkiset takarenkaiden kanssa.


    Juu, takaa eteen ja ylijäävät taakse :smile:

    Nyrkkisääntö lienee, että paremmat renkaat pitäisi olla takana. Mieluummin menen keula kuin perä edellä lepikkoon.

    Jos ajotyyli ei ole vetäviä pyöriä erityisesti rasittava ja kauden aikana ajettavat kilometrit kohtuullisia niin suurta kuluneisuuseroa ei pääse syntymään. Itse ajelen 7-9 tkm/kausi, joten suht tasaisesti olen kumejani kuluttanut

      
  • Itse tietenkin, ei siitä kannata todellakaan kenellekään maksaa.

    Ja vaihdan edestä taakse. Paremmat aina taakse, takavedolla kun ajelen.

    Muutoin en anna minkäänlaista arvoa tuolle "paremmat taakse" -ohjeelle, eli jos etuvedolla ajaisin, niin paremmat eteen. Tuotahan perustellaan sillä, että ei ole kivaa, jos takapää lähtee vesiliirtoon. Ei varmasti, mutta ajatellaanpa vähän. Kun auto ajaa vesilätäkköön, kummasta päästä se jalankulkijat kasteleva vesiryöppy tulee? Avan, edestä. Kas kun takaa ei vesi roisku? Etupyörät oivat auranneet sen veden pois takapyörien edestä.

    Loppukesästä olivat takarenkaat sakoilla ja edessä pintaa reilut 5 mm, mutta kertaakaan ei takapää irronnut tienpinnasta syksyn sateilla, etupyörät joskus pahimmssa urissa menettivät otteensa.

      
  • Lainaus:
    26.04.2005 klo 03:48 Puppetmaster kirjoitti
    Muutoin en anna minkäänlaista arvoa tuolle "paremmat taakse" -ohjeelle, eli jos etuvedolla ajaisin, niin paremmat eteen. Tuotahan perustellaan sillä, että ei ole kivaa, jos takapää lähtee vesiliirtoon. Ei varmasti, mutta ajatellaanpa vähän. Kun auto ajaa vesilätäkköön, kummasta päästä se jalankulkijat kasteleva vesiryöppy tulee? Avan, edestä. Kas kun takaa ei vesi roisku? Etupyörät oivat auranneet sen veden pois takapyörien edestä.

    Loppukesästä olivat takarenkaat sakoilla ja edessä pintaa reilut 5 mm, mutta kertaakaan ei takapää irronnut tienpinnasta syksyn sateilla, etupyörät joskus pahimmssa urissa menettivät otteensa.


    Pitää paikkansa, kun edetään viivasuoraan. Mutta jos kierretään reilun 65 m:n halkaisijalla (varsin isoa) ympyrää, niin etu- ja takarenkaat kulkevat jo omaa latuaan. Tämä pikaisen laskutoimituksen tuloksena.

    Suomalainen ei usko, ennen kuin näkee omin silmin. Jos kitkaympyrässä pääsee samaa vauhtia paremmat renkaat edessä, kun alla on vettä tai sohjoa (talvi yllättää aina), niin silloin voinee tämän "paremmat taakse" rengastusohjeen saattaa epäilyksen alaiseksi.

      
  • Eikä vesiliirto suoralla tai kaarteessa ole ainoa syy, missä tarvitaan kulutuspintaa. Itse kuljettajan urani alussa vaihdoin lähes loppuunkuluneet renkaat taakse etuvetoisessa kulumisen tasaamiseksi. Kerran sitten märällä tiellä piti tehdä tehokas jarrutus, jolloin auton takapyörät lukkiutuivatkin yllättäen ennen etupyöriä. Onneksi vauhtia ei ollut reilua kaupunkinopeutta enempää. Maantiellä tilanne olisi muodostunut nopeasti todella vaaralliseksi.

    Nykyäänkin vaihdan etuvetoisessa paremmat eteen, koska haluan kuluttaa renkaita tasaisesti. Em. tilanteessa ongelmana olikin liian suuri ero renkaiden tasossa etu- ja taka-akseleiden välillä sekä tietysti liian kuluneet takarenkaat. Hylkään kesärenkaat 4 mm kohdalla, enkä salli kulumiseron kasvaa etu- ja takarenkaiden välillä paljoakaan yli 1 mm.

      
  • Lainaus:
    12.04.2005 klo 08:57 nimim Erkki kirjoitti
    Olen nähnyt rengasliikkeessä käytettävän momenttiavainta tasan kerran. Tapahtui v. 1992 Itävallassa, kun kävin tasapainotuttamassa renkaat reissun päällä. Kaverit hämmästelivät kovin Nokia-renkaita, heille merkki oli tuolloin teeveenä tuttu.


    On meilläkin paikkoja, jossa automaattisesti kaikki erikoisvanteet kiritään käsimomentilla autonvalmistajan suosittamiin arvoihin... Tälläinen menettelyohje kuuluu jopa yrityksen laatujärjestelmään...
    Näin kyseisen yrityksen kumiukkona en oikein luota pulttipyssyn momentteihin...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit