Voyagerin pyörien kiinnityksestä

3 kommenttia

Vaihdoin huhtikuussa ensimmäistä kertaa kesärenkaat viime vuonna käytettynä ostamaani Chrysler Grand Voyageriin (AWD vm. -98). Nyt kuukautta myöhemmin menasi käyda vahinko kun pyörä melkein irtosi ajossa - kolme mutteria olivat lähes pudonneet ja yksi pultti oli mennyt poikki. Toisin sanoen koko vasen etupyörä oli kiinni enää yhdellä mutterilla ja havaitsin ko. asian vasta ohajuksen tärinän lisääntyessä ja ko.pyörän jarrulevys alkaessa helistä heiluessaan. Mutterit tulivat kesärenkaita vaihtettaessa varmasti kiristettyä ja vielä tarkastettuakin kireys samalla kertaa. Alumiinivanteet olivat kai kuitenkin hieman likaiset joten on mahdollista että sisään jäänyt lika jauhautui pois ja pyörää alkoi hieman heilua. Muttereiden jälkikiristystä esim. 100 km myöhemmin en tehnyt. Myös kaverillani on reilun vuoden ajan ollut vastaavan korimallin Voyager ja kuullessaan asiasta hän kertoi, että hänellä oli etupyörän kanssa yhtä dramaattinen juttu viikko sitten - myös häneltä oli jäänyt jälkikiristys tekemättä. Meillä molemmilla on takana autojen kanssa pelaamista yli 20 vuodena ajalta ja molemmilla on kohtuullisen paljon kokemusta myös alumiinivanteisista autoista mutta jälkikiristystä emme ole koskaan tehneet eikä pyörät ole siitä huolimatta putoilleet. Voyagerin renkaiden kiinnitys näyttää minun mielestäni auton painoon nähden melko heppoiselta jos vertaan sitä esim. toisen autoni, vanhan Volvon pyörien kiinnitykseen. Chryslerin laatu ei todellakaan ole hurmannut minua mutta onko se totta, että tästä autosta putoilee pyörätkin kesken matkaa ??!!!

  
  • Olisiko voinut käydä niin, että laitoit peltivanteiden pultit/mutterit kevytmetallivanteisiin?? Erikoisvanteissa on usein erilaiset mutterit/pultit, ja jos erehtyy laittamaan vääräntyyppiset vanteisiin, seuraukset saattavat olla kuvailemasi kaltaiset. Saattaa olla niinkin, että tarvikealuvanteet vaativat erilaiset pultit/mutterit kuin alkuperäisalut. On myös muistettava, että jos alla on tarvikeliikkeestä hankitut kevytmetallivanteet, varapyörää varten on autossa oltava mukana alkuperäiset mutterit/pultit.

      
  • Hyvä kommentti - olenkin miettynyt samaa asiaa, sillä autoni pyörissä on ainakin kahdenlaisia, toisistaan poikkeavia muttereita joista ainakin osa voi hyvinkin olla sopimattomia alumiinivanteisiin. Samalla, kun katkennut pultti korjataan merkkiliikkeessä niin kaverit saavat varmistaa sen, että ko. vanteisiin tulee siihen tarkoitetut mutterit.

      
  • Peltivanteiden mutterit ovat kyllä kartiomaiset, mutteivät tarpeeksi. Kiristyksestä ei ole mitään hyötyä jos erikoisaluvanteiden kartio on syvä, koska pito- tai kantopinta vanteeseen nähden on väärä ja ehkä olematon. Kuin kulunut kiilahihna joka ottaa pohjaan muttei sivusta kuten kuuluu. Nyt on niin paljon tarvike-, erikois- ja muuta vannetta liikenteessä, että ajoneuvoissa tulisi olla varoitus tästä yleisen turvallisuuden nimissä. Itse et ole tehnyt mitään väärää, voit vaikka vetää oikeaan momenttiin, silti eivät välttämättä pysy, mutta myyjäliikkeen olisi ehdottomasti toimitettava varmasti oikeat pultit vanteiden mukana. Kisoissa (kiihdytyksessä) tämä vielä erikoisesti korostuu, siellä on jopa renkaat porattu ristiin vanteen ulkoreunaan kiinni, ettei vanne pääse pyörimään renkaan sisällä ja tämä alue merkattu vaalealla värillä, että mahdollisen "luiskahtamisen" huomaa.

    -60 luvun Mopareissa vasen ja oikean puolen vanteen pultinkierteytys on eri. Toisella puolella aukeaa kun luulet kiristäväsi. Sen ajan turvallisuusajattelua ilmeisesti. Olen minäkin kerran saanut rautakangen mutkalle, muttei irronnut pultti, ennen kuin hoksasi lukea tunkin vieressä olevat ohjeet!

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit