voiko automaatilla heijata?

24 kommenttia

Niin, kun joskus on tullut juututtua auraamattomalla tiellä tai tuulen puhaltamalla aukealla pieneen hankeen, on ollut mahdollista kuitenkin käsivaihteisella päästä jatkamaan matkaa pienen heijauksen jälkeen.

Käytännössä vaatii aika nopeaa vaihdekäden ja kytkinjalan yhteistoimintaa, kun vaihdetaan eteenpäin menevää vaihdetta ja heti perään pakkia silmään, ja tuota toistetaan niin kauan että autolle saadaan sen verran vauhtia että pääsee liikkeelle.

Voiko tuon tehdä automaattivaihteisella autolla?

  
  • Kyllä se vaikeeta on, omallani ei ainkaan pysty, viive on liian suuri, DSG:llä saattaa onnistua. Automaatissa on omat hyvät ja huonot puolet mutta viiveet ja tehohäviö on välillä raivostuttavia.

      
  • Kuinka usein manuaalillakaan pystyi oikeasti hyödyntämään 1- ja pakkivaihdetta. Aika temppuilua sekin nimittäin on ja vaatii yleensä heijaamista ensin yhdellä vaihteella yhteen suuntaan antaen paluuliikkeen tulla vapaalla(siis kytkin pohjassa).

    Olen heijaillut sopivassa paikassa automaattivaihteisen irti D-R venkslauksella. Se kuitenkin vaatii ensin heijaamalla tehdyn tai muutoin sattuman kautta valmiin kuopan joka sallii tarpeeksi pitkän edestakaisen liikeen. Useimmiten homma sujuu vain yhteen suuntaan vetoa käyttäen, toiseen antaa valua.

      
  • Hyvin voi,ainakin kaikilla ajamillani vanhemmilla eli kolmivaihteisilla. Muutaman alkunytkyn joutunee auttamaan jarrulla.Eikä vaihtamisen yhteydessä pidä kaasuttaa.Uudemmilla en ole joutunut kokeilemaan,vielä.
    Manuaalilla heijausta pidän paljon vaikeampana.

    [salo-m muokkasi tätä viestiä 30.10.2007 klo 00:01]
      
  • Lainaus:
    30.10.2007 klo 00:00 salo-m kirjoitti
    Manuaalilla heijausta pidän paljon vaikeampana.


    Itsellänikin aika vähän tomaateista kokemusta, mutta en menisi väittämään samaa. Automaatti reagoi hitaammin kaasuun ja käsittääkseni aika huonosti "valuu" takaperin vaihde päällä.

      
  • On se kai vähän tottumus ja makuasia. Tomaatin saa hyvinkin nopeasti kytkemään vaihteen D-R välillä sopivalla kaasun annostelulla.Jarrua voi olla hyvä painaa,ettei pyörät pyöri kovaa "väärään" suuntaan vaihteen kytkeytyessä.
    Kytkintä ei tomaatissa ole, eli tallattavia on yksi vähemmän ja siitä se helppous.Samoin vaihdekeppiä siirretään vain yhteen suuntaan.

      
  • kyllä sillä voi siinähän on D ja N vierekkäin ainakin itse olen opetellut pääsemään irti.

      
  • Lainaus:
    30.10.2007 klo 18:29 salo-m kirjoitti
    On se kai vähän tottumus ja makuasia. Tomaatin saa hyvinkin nopeasti kytkemään vaihteen D-R välillä sopivalla kaasun annostelulla.Jarrua voi olla hyvä painaa,ettei pyörät pyöri kovaa "väärään" suuntaan vaihteen kytkeytyessä.
    Kytkintä ei tomaatissa ole, eli tallattavia on yksi vähemmän ja siitä se helppous.Samoin vaihdekeppiä siirretään vain yhteen suuntaan.


    Niillä tomaateilla mitä minä olen ajanut, piti kyllä jarrua painaa "vaihdettaessa" vapaalta D:lle ja tuskin automaattilaatikkokaan tykkää, jos runttaat D:ltä pakille ilman jarrua eli aivan samalla tavalla on kahta poljinta käytettävä ja vaihdekeppiäkin joudut siirtämään kahteen suuntaan, jos D:ltä pistät R:lle tai N:lle.

    Manuaalilla siis helpompaa, kun ei tarvitse kuin polkimilla heijata, vaihde voi olla pakilla tai 1:llä, riittää kun painaa kytkimen pohjaan. Tomaatti ei rullaa vapaasti taaksepäin, jos et laita vapaalle eli enemmän siinä töitä tulee...

      
  • Muistaakseni Mondeon manuaalissa oli, että voi laittaa R:n päälle pienessä vauhdissa heijaamisen mahdollistamiseksi. Eli kun menee vielä eteenpäin, niin laittaa pakin päälle ja päinvastoin. Kaasua ei tarvii käyttää, koska ryömii tyhjäkäynnillä.

    Myös automaatilla on muutenkin helpompi lähteä liikkeelle pahassa paikassa, kun on helpompi optimoida vetoa luistamisen välttämiseksi.

      
  • Ihan oikeesti luulin ettei näinkään yksinkertaisesta asiasta tarttis rautalankaa ruveta vääntään mutta väärässä olin .
    Kaikissa automaateissahan vaihteet on P R N D D1jne kepin matriisissa rivissä eli vaihdekeppi liikkuu yhteen suuntaan kerrallaan joko, jos lähdetään Drive:stä niin - N kautta- Return (eteen-vapaa-taakse) ja päinvastoin.
    Ja melko harvassa on ne manuaalit,joissa pakki ja heijaamiseen sopiva kakkonen tai ykkönen on samalla "suoralla" vaihdematriisissa eli keppiä on siirrettävä yhden tai useamman kulman kautta.Lisäksi on jaloilla tallottava ainakin kolmea poljinta sen tiheempään mitä kiiruumpi on.Ei manulootakaan tykkää jos ruttaa pakin väkisin sisään pyörien pyöriessä kovaakin väärään suuntaan.
    Automaatti kytkee pehmeästi jopa D-N-R ,tai v/v,jollei samalla kovaa kaasuta, ja jos on painanut kaasua kovaa, voi jarrulla nypäyttää vaihdon yhteydessä pyörät pysähdyksiin .
    Itse asiassa olen edelleenkin sitä mieltä ,että on suorastaan rikollista autonvalmistajilta pakottaa autoilijat ajattelemaan joidenkin hammasrattaiden asentoja autoa ajaessa.Kaikille osapuolille olisi vain hyväksi,jos ei manuvaihtoehtoa edes olisi.
    Siis automaattia helpompaa vaihdettavaa tuskin toistaiseksi löytyy.Vaikeus on useimmiten manuaalien puolustajien päässä, kun ei polla ota vastaan, ettei tässä nyt tarvi enempää jongleerata,senkun vaan vähän pikkusormella tönäsee tota vipua niin se hoitaa lopun itse.

    [salo-m muokkasi tätä viestiä 31.10.2007 klo 11:33]
      
  • Lainaus:
    30.10.2007 klo 18:53 -Cisse- kirjoitti
    Muistaakseni Mondeon manuaalissa oli, että voi laittaa R:n päälle pienessä vauhdissa heijaamisen mahdollistamiseksi. Eli kun menee vielä eteenpäin, niin laittaa pakin päälle ja päinvastoin. Kaasua ei tarvii käyttää, koska ryömii tyhjäkäynnillä.

    Myös automaatilla on muutenkin helpompi lähteä liikkeelle pahassa paikassa, kun on helpompi optimoida vetoa luistamisen välttämiseksi.


    Tarkennetaan, siis Mondeon käyttöohjekirjassa oli kuvattuna edellämainittu ohje. Auto on siis automaatti.

      
  • Lainaus:
    31.10.2007 klo 11:28 salo-m kirjoitti
    Ihan oikeesti luulin ettei näinkään yksinkertaisesta asiasta tarttis rautalankaa ruveta vääntään mutta väärässä olin .
    Kaikissa automaateissahan vaihteet on P R N D D1jne kepin matriisissa rivissä eli vaihdekeppi liikkuu yhteen suuntaan kerrallaan joko, jos lähdetään Drive:stä niin - N kautta- Return (eteen-vapaa-taakse) ja päinvastoin.
    Ja melko harvassa on ne manuaalit,joissa pakki ja heijaamiseen sopiva kakkonen tai ykkönen on samalla "suoralla" vaihdematriisissa eli keppiä on siirrettävä yhden tai useamman kulman kautta.Lisäksi on jaloilla tallottava ainakin kolmea poljinta sen tiheempään mitä kiiruumpi on.Ei manulootakaan tykkää jos ruttaa pakin väkisin sisään pyörien pyöriessä kovaakin väärään suuntaan.
    Automaatti kytkee pehmeästi jopa D-N-R ,tai v/v,jollei samalla kovaa kaasuta, ja jos on painanut kaasua kovaa, voi jarrulla nypäyttää vaihdon yhteydessä pyörät pysähdyksiin .
    Itse asiassa olen edelleenkin sitä mieltä ,että on suorastaan rikollista autonvalmistajilta pakottaa autoilijat ajattelemaan joidenkin hammasrattaiden asentoja autoa ajaessa.Kaikille osapuolille olisi vain hyväksi,jos ei manuvaihtoehtoa edes olisi.
    Siis automaattia helpompaa vaihdettavaa tuskin toistaiseksi löytyy.Vaikeus on useimmiten manuaalien puolustajien päässä, kun ei polla ota vastaan, ettei tässä nyt tarvi enempää jongleerata,senkun vaan vähän pikkusormella tönäsee tota vipua niin se hoitaa lopun itse.


    Manuaalilla heijaaminen on erittäin helppoa. Ei siinä tarvitse vaihtaa toista vaihdetta välillä eli ykköseltä pakille tai päinvastoin. Riittää kun pelaa kytkimellä ja kaasulla. Ei se nyt kovin kätevältä tunnu heiluttaa sitä tomaatin keppiä joka heijauksella edestakaisin ja polkasta vielä jarrua välissä. Loppuu se heijaaminenkin aika tehokkaasti, jos jarrua painellaan välissä.

    Eikä tässä mitään manuaalia puolusteta, joten turha ottaa kierroksia.

      
  • No joo onhan se niinkin mutta et sää Opelixi sit ole kovin pahasti niitten manujen kanssa kiinni ole ollutkaan.Jos ei ole vaihteilla tarvinnut pelata.

      
  • Omassani kestää noin sekuntti ennen kuin loota "päästää vapaaksi" D:ltä N:lle vaihdettaessa että hieman se haittaa tuota heijausta.

      
  • Lainaus:
    31.10.2007 klo 16:24 salo-m kirjoitti
    No joo onhan se niinkin mutta et sää Opelixi sit ole kovin pahasti niitten manujen kanssa kiinni ole ollutkaan.Jos ei ole vaihteilla tarvinnut pelata.


    No aika harvoin tuollaiseen tilanteeseen on joutunut, lukkoperä auttaa juuri tuollaisissa tapauksissa, ehkä kerran pari vuodessa. Heijaamistahan käytetään, kun renkaat ovat kuopassa, yleensä itse kaivetussa... Takavetoisella kun ajelen, niin yleensä yritetään eteenpäin, renkaat nousee lähelle kuopan reunaa, painetaan kytkin pohjaan, auto valuu taaksepäin omalla painollaan ja seuraavalla heijauksella yritetään uudestaan.

      
  • VW DSG vaihteella heijaaminen on vaikeaa , koska vaihteen saa päälle vain jarrua painamalla.

      
  • Tomaatti on vain "liikuntarajoitteisia" varten? :innocent:

      
  • Automaatti sopii parhaiten niille ,jotka ovat ohittaneet Teckno-Lego-vaiheen auton käsittelyssä ja niille, jotka eivät sitä vaihetta edes halua kokea tarpeettomana.
    Eli ammattilaisille ja tosi taitajille ynnä niille jotka haluavat olla melkein yhtä hyviä mitään opettelematta.

      
  • Lainaus:
    09.11.2007 klo 23:00 JOXA kirjoitti
    Tomaatti on vain "liikuntarajoitteisia" varten? :innocent:

    Just näin, ja ainoa oikea vaihteisto on suorahampainen ja synkronoimaton.
    Ja onhan päivänselvää että käsivalintainen ja synkronoitu vaihteisto on säälittäviä kompromissi-hakuisia luusereita varten.

    Ja tiedoksi vielä, että toinen niistä maailmaa kiertävstä liikuntarajoitteisista suomalaiskuskeista juoksi vähän aikaa sitten ison omenan maratonin kolmeen ja puoleen tuntiin.

      
  • Muistaakseni oli hänen autossaan vaihteet ja osasi itse niitä vaihdella, mutta muistanko väärin? :innocent:

      
  • Automaattivaihteista autoa voi helpommin itse työntää koska veto pysyy päällä. Manuaalivaihteisella se on hieman hankalampaa.

    [Knight Rider muokkasi tätä viestiä 14.11.2007 klo 14:30]
      
  • Lainaus:
    14.11.2007 klo 14:28 Knight Rider kirjoitti
    Automaattivaihteista autoa voi helpommin itse työntää koska veto pysyy päällä. Manuaalivaihteisella se on hieman hankalampaa.


    vm89 Transitilla ainakin onnistui ja oli tietyissä paikoissa pakkokin. :grin:

      
  • citroen5:

    VW DSG vaihteella heijaaminen on vaikeaa , koska vaihteen saa päälle vain jarrua painamalla.




    Ei muuten DSG:lläkään tarvitse painaa jarrua heijatessa, kun vaihtaa D:stä R:ään tai päinvastoin. N:ltä pois vaihtaessa jarrua pitää painaa vain auton ollessa pysähtyneenä, ja kun vauhdin pysäyttää, niin hahlo, joka estää N:ltä vaihtamisen menee kohdilleen vasta n. 1 sek pysähtyneenä olon jälkeen.



    R:lle voi myös vaihtaa esim 120 km/h vauhdissa, mutta pakki ei mene tällöin päälle. En tiedä, mikä on maksiminopeus, jolla pakki vielä menee päälle, pitänee joskus testata, ennen kuin vaihtaa auton pois...

      
  • JOXA:

    Tomaatti on vain "liikuntarajoitteisia" varten? :innocent:




    Tosiasiassa taitaa olla niin, että ne jotka eniten tarvitsisivat automaattia, sitä vähiten haluavat.

      
  • Automaatilla ja manuaalilla on kummallakin puolensa ja on täysin perusteetonta julistaa kummankaan ylivertaisuutta. Tekniikaleekojen mollaamista en kyllä sulata :grin: (Kannattaa muuten vilkaista mitä ovat legoinsinöörit viime aikoina päissään kehittäneet. On siinä isommallekin pojalle ihmettelemistä. (Ei kytkentöjä ko. yritykseen :smile: ))



    Heijauksen kohdalla ääni manuaalille. 1/R-kytkin-1/R-kytkin manuaalilla on selvästi tehokkaampaa manuaalin viiveiden takia. Jos taitaa 1-R-1-R -tekniikan (kukapa ei taitaisi) on ero vielä selvempi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit